Oon tässä tänä kesänä vähän leikkiny vmon moottoripyörällä, ER 5, ja voin todistaa, että on se erilaista kyytiä ku skootalla. Isoimmat erot on nää:
- Motskari on selevästi jalkojen välissä, niin että se kääntyy helpommin, melekein ajatuksen voimalla. Skootan päällä taas ratsastetaan vähän niinku ilmassa - ajajan kontakti mopoonon ohuempi - jolloin ohjaaminen on jähmeämpää ja hitaampaa. Motskarin selässä on vahvemmin sellainen tuntu, että se pysyy pystyssä, vaikka tie olis rosonenki.
- Motskassa yksi hyvä istuma-asento. Siinä jaksaa olla pitkään. Skode ei tue istujaa yhtä hyvin, kun jalat ei puristu minkään ympärille, mut toisaalta siinä voi röhnöttää monessa asennossa. (jos kehittäisin skoottia, virittäisin rungon sellaiseksi, että jalat puristaa sitä, kumma kun sellaista ei ole vielä standardiskootissa)
- Pyörien kokoero: motukka liukuu pehmeemmin, mutta tää jo tiedettiinki
- Skode on satakertaa helpompi ja sitä kautta turvallisempi, jos sattuu oleen kömpelys, niinku mä. Ei sekoiluita vaihteiden kaa.
- Skodessa on herrasmiehen helppoutta, tänäänkin vetelin skootalla töihin suorassa puvussa kaapuntiajoa eikä pikkusadekaan haitannut. Tarvikkeet penkin alla.
- Skootta suojaa tosihyvin kuskia sateella ja hyttyspilvessä (tosin plexin läpi on kurja tihrustaa sateess, jos ei nää sen yli)
Kumpi parempi? Matter of taste, of course. Mut ei niitä kantsi sillä tavalla vertailla. Kyse on siitä, mitä kukin haluaa tehdä. Joka tapauksessa Soomen nopeuksissa skootalla pääsee riittävän lujaa - sakot saa missä haluaa.
Plootu
Burgman 07 400
Bandit (GSF) 1250 SA
Unohdit mainita myös että:
- Prätkän suuremmat renkaat 100+ nopeuksissa "jäykistävät" mutkaan ajoa kummasti = ilman vastaohjausta turha edes yrittää. Skodussa se on about ihan sama mitä mittarissa on, yhtä kevyesti sitä kääntelee
- Joku Smoto prätkä on todella monipuolinen peli aina radalta päitsiin ja kaikkeen siltä väliltä. Skodu suorastaan vaatii sen bitumin ajoalustakseen ja silloinkaan se ei saa olla kovin kihuraista jos haluaa jonkinlaisia mutkanopeuksia ylläpitää.
- Kaupunkiliikenteen nykivä liikennevalojen pätkimä liikenne on se skodun ominaisin "maasto". Tuolla autom.vaihteiston edut korostuvat
Tosin pitää sanoa että rajat pikku hiljaa sekoavat kun skodut saa yhä enempi prätkämäisiä piirteitä, kookkaampia moottoreita jne. Ja toisaalta prätkiin tulee autom.vaihteistoja yms. enempi skodumaisia piirteitä![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Mää nään tästä että vakuutat itsellesi että skode on se oikee..
400 Burgmaniin verrattuna, itelläni nykyinen mp on moninkerroin parempi. Vakaampi eikä ole tuuliherkkä.. kaikin puolin jämäkämpi.
Silti.. kyseessä on kaksi täysin erilaista laitetta.. kyllä siinä skootterissa vaan on jotain suuresti kiehtovaa!!!!
Ei voi sanoa ettei koskaan enään...
Ei todellakaan!
Forward taapertamista - as early as -62
*Xciting 500Ri*
Kyllä, tätäkin täsä on. Se kakkosauto-ominaisuus vaan taitaa tehä sen, että pysyn skootassa.kirjoitti
Plootu
Burgman 07 400
Bandit (GSF) 1250 SA
Käy Plootu kokeilemassa Aprilia Mana (myös katteellinen GT-versio), jos haluat noin vaihteidenkin kannalta helposti lähestyttävän mp:n. Löytyy myös se säilytystila![]()
Suzuki Intruder M800 K9 **For Sale**
Skootterissa on myös se hyvä puoli kaupunki pörräyksessä että et aja se moottori sylissä jolloin on huomattavasti viileämpi ja kaikin puolin mukavampi liikennöidä![]()
Sama homma. Kun parin vuoden sisään perheenlisäystä näillä näkymin alkaa tulemaan, niin customi lähtee siinä vaiheessa myyntiin ja tilalle palaa jonkinlainen skootteri. Ihan 50cc tai sitten joku 110-250cc ja vain ja ainoastaan työmatka-ajoon sekä kauppareissuihin.(lehtijussi @ Elo. 14 2010,22:39) kirjoitti
Ei edes kehtaa ajatella sellaista että itse olet töissä päivän. Emäntä hoitaa vauvaa kotona. Sitten työpäivän päätyttyä soittaisit emännälle että tulen kotiin siinä kuuden seittemän maissa kun käyn ensin ajelemassa parin tunnin lenkin. Olisi aika tylyä.
Joten siinä vaiheessa paluu takaisin skootteriin ja pyörä myyntiin. Varmaan tulee itku siinä vaiheessa. Sen verran upean yksilön itselleni satuin löytämään alkukesästä.
Mutta hei... nää on vaan ajoneuvoja. Niitä tulee ja niitä menee. Niitä voi aina vaihtaa jos ei miellytä. Tunnempa miehen, jolla on 4-5kk aikana menossa jo hmmmm.... kolmas pyörä. Ihan vain siksi että se ajoasento pitää olla hyvä ja sitä ei saa selville kun ajamalla muutaman kerran pidempää reissua.
Oli kyse sitten skootterista tai mp:stä. Oma skootteri oli hyvä niin kauan kunnes vaihdoin vuotavan takaiskarin takia molemmat takaiskarit. Tilalle tuli 4cm matalammat iskarit joka aiheutti itsellä ajoasennon muuttumisen sen verran että jo pienekin ajorupeaman jälkeen alaselkä tuli tosi kipeäksi. Väsyneen kipeäksi. Ei sopinut enää itselle.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Öö... Miten tuo 2-pyöräisen tyyppi siihen vaikuttaa tuleeko töistä kotiin suoraan vaiko käyrään(jalat @ Elo. 16 2010,08:51) kirjoitti
No ehkä tuolla 50cc mopella ei varmasti viitsi hirveän käyrään tulla, mutta noin muuten. Jokainen toki taaplaa tyylillään, mutta jos kerran nyt on fillarina se unelmien täydellisyys niin en näe mitään syytä siitä luopua, en edes perheenlisäyksen vuoksi. Kokemuksesta kun muksu tulee, sitä tulee tultua kumman suoraan duunista himaan, vaikka keli olisikin ajolenkille sitten kuinka otollinen tahansa
![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Vaan siinäpä se(HiTec @ Elo. 16 2010,09:51) kirjoitti
Jos työmatka on 6km suuntaansa ja päivittäiset ajot jää siihen 12-13km ajamiseen, niin kannattaako mp:tä enää pitää. Tulee turhan kalliita kilometrejä. Varsinkin kun kyljessä on vielä diesel auto. Asia olisi toki eri jos matka olisi 20-40km suuntaansa. Sitähän ajelisi mielellään jo pelkät työmatkat pärrällä.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
No itsellä työmatkaa on 12km/siivu ja about tuohon ne prätkällä ajelut ovat jo parina kesänä jääneet. Ja kyllä, talossa on myös 1x bensa- + 1x diesel-käyttöinen auto ja kohta tulee vielä firmaliisurikin noiden kaveriksi. Silti se prätkän Fun Factor on sitä luokkaa ettei rahanmeno tuossa kohtaa juuri kaduta(jalat @ Elo. 16 2010,09:53) kirjoitti
![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Ei meikäläisen ajoissa mopolla suurempaa järkeä ole, vai pitäisikö ? Kyllä ne asiat muulla tavoin mitataan, kukin tyylillään.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Taitaa olla jokin kompa, mutta ainakin edullisemmat vakuutusmaksut matalasta teho/painosuhteesta johtuen.(jarijii @ Elo. 17 2010,11:20) kirjoitti
Kumpikin on ainakin tarkoitettu leppoisaan kruisailuun, eikä julmettuun suorittamisen tuskaan.(elokuu @ Elo. 18 2010,08:29) kirjoitti
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Ideaa voisi viedä vieläkin pidemmälle:
- Auto on satakertaa helpompi ja sitä kautta turvallisempi, jos sattuu oleen kömpelys, niinku mä. Ei sekoiluita vaihteiden kaa, ainakaan jos on automaatti. Eikä se kaadu, kun sen pysäyttää.
- Autossa on herrasmiehen helppoutta, tänäänkin vetelin autolla töihin suorassa puvussa kaapuntiajoa eikä pikkusadekaan haitannut.
- Auto suojaa tosihyvin kuskia sateella ja hyttyspilvessä
![]()
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Allekirjoituksesta näkee tähänastisen kalustoni, mutta kyllä se IF on kaikista about sen ihan saman vuodessa vinkunut. Tosin mitään oikeasti tehokastahan tuosta lyhkäsestä listasta ei (ainakaan vielä) löydykään(elokuu @ Elo. 18 2010,08:29) kirjoitti
![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Onhan niin jo toki tehtykin.(vetomies @ Elo. 18 2010,08:51) kirjoitti
Autoakin mukavammin voi matkustella lentokoneella tahi helikopterilla. Jos pätäkkää vain riittää, niin no problems. Ja vähemmän kuuleman mukaan tulee köyhiä vastaan. Nekin jotka tulevat, ovat kuulemma tuttuja kaikki ja niille moikataan.
Jos hienomotoriset liikkeet itsellä on arvaamattomia tai muuten pois hyvästä, niin antaa ajohommat ammattipilotille. Itse voi kaataa vaikka paukun. Tarkasti varoen läikyttämästä.