Älkää tuomitko heti jos näitä aloittelijan kysymyksiä on täällä jo entuudestaan, mutta en löytänyt sopivaa aihetta jonne tämä sopisi.
Eli olen hankkimassa ensimmäistä pyörääni. (itselleni 30 vuotislahjaa)
A-kortin saan kunhan kelit antaa periksi suorittaa ajot autokoulussa.
Mutta iski ongelma, aluksi meinasin että katupyörän hankkisin tuollaisen Kawan Z750 2007 tai uudempi...
Toisena vaihtoehtona joku enduro valkokilpisenä.
Husaberg FS tai FE(mitä eroa?), KTM EXC tms.
Ja kysymykseni onkin lähinnä tuohon enduropuoleen.
Eli valkokilpisessä endurossa pitää olla ainakin yksi peili, jotta saan ajella liikenteessä sillä?
Vai riittääkö että on vain valkosilla kilvillä, niin ei ihan samantein poliisit pysäytä kadulla?
Mieli tekisi ajella asvalttiteiden lisäksi myös tuolla maastossa ja sorateillä, joten endurotyyppinen pyörä himottaisi aika paljon.
Entä miksi enduroissa öljyt pitää vaihtaa n 10h välein vai mikä taika tässä on? Useasti esim nettimoton ilmoituksissa näin mainitaan.
Entä kun nettimotossa on myynnissä supermotoja, niin silläkö pärjää myös renkaiden vaihdolla myös maastossa?
Omaa silmää miellyttää nuo mainitsemani mallit noista enduroista, eli tuollaiset enemmän crossimalliset.
Sitten on myös niitä enemmän matkapyörän näköisiä enduroita jotka eivät ole niin mun makuuni.
Entä onko näillä enduropyörillä kalliimmat vakuutukset kuin esim 750 kuutioisissa katupyörissä?
Lopuksi vielä vinkkejä enduropyörän hankintaan jos antaisitte?
Luotettavat merkit? KTM? Entäs tuo Husaberg?.Husgvarna?
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-
* * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***
Mitenkäs nuo kotarin LC4 pyörät?
Tai XR hondat, TT yamahat...
Olisi huoltovälit tuhansissa kilometreissä ja sorateillä ja kevyessä maastossa pärjää mainiosti, kunhan et heti ala kilpaa ajamaan.
noilla kisaenskoilla ei aja matkaa juuri ollenkaan.
kummassakin on etunsa.
oikeestaan tarvitsisi molemmat, tämän takia niitä matkaenduroita on tehty. ne on kumpaankin sopivia huonosti, eli täydellisiä kompromissipyöriä.
kannattaa ostaa joku yamaha xt660r. sillä menee matkat ja menee katu, ja toimii sorateillä. ja öljynvaihto yms välit on kohtuulliset ja muutenkin ylläpito on edukasta.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jammun XT 660 vaikuttaa aikas passelilta.
Samaten nuo LC4,t vaikuttaa tutustumisen arvoisilta.
Mitään täysveristä kisapeliä en ole hakemassa, vaan ihan ympärivuotiseen ajeluun. pientä matkaa yms seikkailua metsäteillä/poluilla, ja sensellasta kikkailua
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-
* * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***
Eli selkeästi kallistuu tuonne matka-enduro puolelle nuo suunnitelmat.
Jotain tällaista siis...
Moottori on jo vakiokuosissa tehty ns. kisakäyttöön, joten viritysaste on korkea ja lisäksi öljytilavuus noissa koneissa on melko pieni. Näistä johtuen öljy menettää hyvin nopeasti ominaisuutensa. Öljyt eivät sitten noissa pyörissä ole ainut lyhytikäinen asia ja huollon tarve/vaihdettavien osien (mäntää, venoja laakereita) määrä huollossa on ihan eri tasolla kuin katupyörässä.(ihis81 @ Maalis. 20 2011,15:39) kirjoitti
Jos halu on ajella kadulla, että maastossa eikä tuollainen 5-10 tunnin huoltoväli kiinnosta, suosittelen hankkimaan vaikkapa tuollaisen LC4-koneisen KTM:n ja siihen sitten sekä supermoto että enskavanteet.
Superbike #7
Ihan vaan arvaan, että siksi koska enduroilla ilmeisesti takarenkaan pyörimisnopeus ei korreloi ollenkaan kuljettuun matkaan nähden... Se ilmeisesti liittyy jotenkin siihen miten näitä enduroita ajellaan tuolla hiekkatieosuuksilla...(ihis81 @ Maalis. 20 2011,15:39) kirjoitti
![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
No nyt alkaa löytymään jo näillä vinkeillä sitä mitä haen.![]()
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-
* * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***
matkaenduron kun hankit,niin ei varmasti harmita.
tuolta lisää tuulta purjeisiin : http://www.matkaendurot.net/forum/
vauhti korjaa virheet.
Tuon todellisen maastoajon ja asvaltin yhdistäminen yhteen ja samaan pyörään on kyllä aika haasteellista. *Mikäli *tingit maastoajosta ja tyydyt pyörään, jota voi kuljettaa reippaasti kapeammillakin sorateilla ja silti tarjoaa ominaisuuksia myös pidempiin asvalttiajoihin, niin sitten vaihtoehtojahan löytyy vähän joka merkiltä.(ihis81 @ Maalis. 20 2011,15:39) kirjoitti
Matkaenskaa tähän tautiin suosittelisin, Dakar, Tenere, DR, jne....
Eikä siitä maastoajostakaan tarvitse hirveästi tinkiä millään edellämainituista vehkeistä.
Vauhti vaan tippuu ja toiminta muuttuu "hieman" kuntoilu painotteisemmaksi...![]()
Ei kisaenskoilla pahemmin matkaa ajeta,vaikka tiedänkin kaverin joka ajoi yhtä putkee(+kasa tankkauksia) yli 800 kilsaa pikitietä 690R,ällä.(jaket @ Maalis. 20 2011,16:09) kirjoitti
Mutta et matkaenskat olisivat täysin kompromissipyörä ja sopivat huonosti molempiin niin olen pikkasen eri mieltä *
Kuskista se loppujen lopuksi on kiinni mikä on mukavaa ja mikä ei *
Juu,vaikeeta on jos lähtee kisailemaan jonnekin spooriin,ja vaikeuksia on kans jos lähdet lomamatkalle ja päätät että ajelet muutaman viikon verran motaria ja isoja asfalttiteitä,mutta se nytt on semmoista ihmellistä hommaa ettei kukaan semmoisit muutenkaan tykkää *
Lomareissut tai muut reissut kun poiketaan välillä vähän pienempää teitä pitkin niin hauskuuskerroin lisäntyy samalla kun näet niin paljon enemmän semmoista mitä et muuten näkis.
Yamaha varmaan ihan hyvä pyörä,itellä ei kokemusta.
Mut tost lc4 Adventuresta niin ......
Mun mielestä paras yleispyörä kaikenlaiseen ajoon jos ei tarvii kovin monta sataa kilsaa yhtämittaista motaria ajaa,mut motarit on tylsiä hällä väliä millä ajaa niin ....
Samaten niin sillä pärjää krossiradallakin kunhan ei elätä mitään toivomuksia siitä että olis nopein pyörä/kuski radalla *
Omalla on menty suot/metät/krossirata aina motareihiin asti (niin ja ilman "tietä" ahvenanmaalle jäitä pitkin),ulkomaan lomamatkat vaimo+kasa laukkuja/säkkejä ja olenpa parit rautaperseajotkin sillä tehnyt.
Kaiken kaikkian hiton hyvä peli!
Samaa varmaan sanoisin jos olisin hondan tai yammun tai kwakin tai joku muu omistanut,kun samat ajot/reissut olisin niilläkin tehnyt *
Mutta hauskuuskerroin on PALJON isompi enskal/matkaenskalla kun katupyörällä!!!
On mulla katupyöriä/streetfighterejä kans ollut,mutta se ikuinen keuliminen/sutiminen tai motarilla lähemmäs 300 ei ole kovin kauan hauskaa,ja sitäpaitsi saa polisit kavereiksi hyvin äkkiä ja pitkäks aikaakin kun koko ajan seuraavat misä menet ja odottelevat sakkovihkon kanssa *
Ja toistaiseksi niin en ole vielä kertaakaan nähnyt polisit hiekkatiellä![]()
690r onkin matkaenska![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Juu kyllä enduro on mun tuleva pyörä
Saisi vain ajettua sen kortin niin pääsis tekemään pyöräkauppoja, jotta sen vois ajaakkin uuteen kotiinsa.
Yamaha xt 660R 2007 joka on nettimotossa myynnissä, on paljon paremman näköinen kuin esim 2006 malli, joten on ainakin ulkonäkö muuttunut parempaan.
Tuli mieleeni, esim Kawan Z750 on 2007, ja uudemmissa muutettu nokka-akselia jotta keskikierroksille saataisiin enemmän vääntöä.
Sekä etujousitusta ja jarruja parannettiin.
Onkos esim LC4 jotain uudistuksia/parannuksia jossain vuosimallissa, jotta tietää minkävuotista laitetta lähtee metsästämään?
Uskoisin että melkein joka pyörässä on jossain vaiheessa tehty jotain oleellisia parannuksia, vaikka ulkonäkö olisikin melkein sama eri vuosimalleilla.
Eli onko näissä mainituissa enduroissa tämäntyyppistä muutosta tapahtunut.
Sitten vielä, mitäs näissä on suurinpiirtein vakuutusmaksut vuodessa? Ilman bonuksia?
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-
* * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***
Katuenska, matkaenskaksi aivan liian lyhyt toimintasäde...(jaket @ Maalis. 20 2011,20:14) kirjoitti
Karkeasti ottaen on nämä nykyiset 690 LC4 ja vanhemmat LC4 koneet joissa ei oikeastaan mitään samaa ole.(ihis81 @ Maalis. 20 2011,20:16) kirjoitti
Jotain muutoksia yms. tietoja kurawikistä.
kaverilla olis tuo myynnissä KTM 640
tuollasella pystyy vähän vielä kurarunnissakin ajelemaan jos on ruista ranteissa, tosin enskavanteita ei ole mukana mut niitähän saa edukkaasti...
Näillä mennään toistaiseksi...
Yamaha Tenere 700 -22
KTM XC350F -11
Honda CR500 -99
Yamaha DT Tenere125 -91
Komean näköinen
Missäs hintaluokassa se tuota pitääTuolla kun lukee ettei myynnissä
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-
* * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***
juu kyl se komeessa kunnossa on!
akrapovicin kokoputkistolla, näkyy puuttuvan tekstistä...
näky se olevan tallissa vielä
olis varmaan jossain ~5000e kieppeillä hinta
voin laittaa numeron jos tahdot?
Näillä mennään toistaiseksi...
Yamaha Tenere 700 -22
KTM XC350F -11
Honda CR500 -99
Yamaha DT Tenere125 -91
vähän yli tai alle litran öljytilavuus ja aktiivinen kytkimen käyttö (luistattaminen) selittänee vähän asiaa...(shyhander @ Maalis. 20 2011,16:45) kirjoitti
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
No voinhan mä sen nron ottaa, jos tuo vielä lähempänä kesää on myynnissä.(Soikka83 @ Maalis. 21 2011,17:39) kirjoitti
Laitatko vaikka yv:llä tulemaan numeroa...
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-
* * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***
Näen itseni tuosta ketjun aloituksesta, kun vuosi sitten olin samassa tilanteessa ja vielä 30-vuotislahjaa ostamassa. En tiennyt pyöristä mitään, koskaan en mopoa isompaa ajanutkaan ja motskatunneillakin ainoastaan nakulla pääsin treenaamaan. Tutkinnon jälkeen kävelin sitten liikkeeseen ja rakastuin ensi silmäyksellä KTM:n smc:hen, joka oli vaihtopyöränä sinne tuotu. Siitä heti menin koeajolle ja takasin tullessa tein kaupat. Toistaiseksi en ole katunut valintaani. Kaverin z750:stä olen testannut, mut koska olen pitkä ukko ja polvitaipeista lähti tunto jo alle puolen tunnin ajon jälkeen niin sitä kokemusta ei ole ikävä. Muuten kyllä tosi mukava laite.
http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_690_smc_2008.php
Tuon linkin mukaisen KTM,n jos löytäisin niin ostaisin varmaan heti
Kyllä tuollaisella vissiin menee maastossa myös endurorenkailla?
Onko endurovanteilla eroa noihin katurenkailla oleviin vanteisiin?
Meinaan jos tuollaisella "supermotolla"pärjää mukavasti nappularenkailla myös maastossa, niin asia on päätetty mun pyöränhaun osalta. Tollanen on pakko saada
Ei ole oikein tarjontaa ollut nettimotossa tuollaiseen 690 malliin.
En sitten tiedä miten noiden ulkonäkö muuttuu vuosimallien mukaan, mutta tuo on justiinsa sellainen mitä haen.
Itselläni ei ole pituutta kuin 173cm joten varmaan mennään siinä keskiverto pituudessa.
MUOKS: Vai onko smc,ssä millaiset nuo huoltovälit öljyissä?
Miten tuollainen eroaa lc4 mallista? Kumpi on "mopompi"
Ei ihan nuhaa peliä viittis alkuun hankkia...
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-
* * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***
Enduromalleissa kapeahkot 21" ja 18" vanteet, noissa SM malleissa leveähköt 17" vanteet.
Kumpi ompi järkevämpi valinta riippuu varmaan ihan siitä onko suunnitelmissa viettää aikaa enempi pikitiellä vai soralla?
690r
LC4 on koneen tyyppi, kahta eri sukupolvea ja useita eri kokoja/malleja.
Kyllä mun tapauksessa se olisi enemmän SM, johon voisi lisäksi hankkia endurokiekot lisäksi, maastoon menoa silmälläpitäen.
Mutta nyt on pää pyörällä näistä kaikista eri malleista
Eli mitä mä haen
-Tuon SMC mallin näköistä KTM,ää
-ei kisakireetä jottei tarvitsisi kokoajan vaihtaa öljyjä.
-SM malli johon lisäksi endurokiekot.
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-
* * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***
Enskavanteista ei ole mitään käryä.
2008 malli muuttui aika paljon. Se oli isompi "päivitys", ruisku suurin muutos edellisiin kaasarimalleihin tai jotain. Näin mielestäni olen jostain lukenut. 2009 lähes sama peli ja myös väriltään sama. 2010 ja 2011 edelleen aika sama värkki, mut pääväri valkoinen. Huoltovälit on muuttuneet, 2008 ja 2009 mallissa 5000 km välein ja olisko näissä uudemmissa sitten 7500 km välein.
Onhan noita tuolla nettimotossa muutamia myynnissä. Riippuu tietty millasta summaa olet valmis sijoittamaan? Alkuvuodesta noita oli enempi, mut näköjään moni myyty jo eteen päin.
Ihan maksimi kipuraja on siinä 7K tienoilla, mielellään alle tietenkin...
Ruiskupeli olisi mieluinen, mutta taitaa nuo kaasaripelit toimia ihan yhtälailla...
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-
* * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***
Tuo suuri muutos on juurikin se kun tuli tuo kokonaan uusi LC4 690 kone (ja samalla myös runko).
Huollon aikana mulla oli 690r liikkeestä lainassa. Pikivanteet siinä oli alla eli periaatteessa hyvin lähellä sama peli ajaa kadulla kuin smc.
Jos kiinnostaa KTM 625SXC, niin sattuisi olemaan myynnissä.
http://www.nettimoto.com/ktm/sxc/1080869![]()