Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 36:sta
  1. #1
    Kirjoitin aiheen englannin kieliselle fooumille gstwins.com, enkä valitetavasti ole jaksanut kääntää tätä suomeksi. Pahoitteluni siitä.

    I bought my GS500E -99 in the summer 2008. I was going to get a driver’s license but other things came up. Now I’m finally getting my license next month. First year my bike worked perfectly. I didn’t know much about how the first owner had tuned the bike. I bought it from my uncle, who didn’t know anything about it either. It had a new exhaust pipe, that’s all I knew. Readout is 33 000km

    After the first standing period, there were no problems, except for cold weather, but soon I realised that after 1 hour of warming up, the bike worked fine. I made some bad mistakes, for instance at the standing period, I left the bike without a stable for about three months and didn’t do any recommended preparations, just left it for 8 months.

    After the standing period, I left the bike for a long time, I’m not sure for how long, I didn’t use it for about 4 months. This is probably when the problems started, but I just thought that it was the cold weather again. I didn’t drive enough to find out, cause I didn’t have a license. I just drove a few hundred meters every month, so that the bike wouldn’t stand too long, without driving. At that time I cleaned carburettors first time, and I think it possible that only problem at this time was cold weather and by opening the carburettor I caused this whole problem. But its just one theory.

    I did the same for the next standing period. No preparations. The bike started great and I drove it home. Later when I started using the bike a bit, to avoid it standing too long without using, I realised that there was something wrong. At idle speed RPMs jumped from 1100 to something like 2000-3500, maybe even 4000 sometimes. After some time RPMs went back down. And it did that all the time. Usually it calmed a bit when the engine started to warm up.

    Later I found a new symptom. When I opened the throttle, the engine stalled. And it worked a bit better with choke on. First I changed the oil, oil-filter and the sparkplugs. That was all I knew about bike maintaining. And I bought 'Haynes servise & repair manual Suzuki GS500 Twin'. After doing some reading I thought that it must be about carburetors and I opened it and cleaned it 2 more times, without any success. After changing the fuel hoses, the problems just got worse and later *I realised that my fuel tap was broken or stuck. I cleaned it and after that it didn’t stall after giving throttle anymore. But I still had the RPM jumping problem. I tried to fix the idle speed, but I already knew it wouldn’t help.

    I end up with idea, that fuel-tap was broken, when my bike suddently started to drop speed at high speed. In the end it stalled and I was unable to start engine. After wiegening the bike to hear if I had fuel in tank, I wasnt sure if there was gas or not, so I turned the tap to RES just in case. After that bike started and I thought that was the problem, but at home I checked that there was still enought fuel for driving. Next day After starting engine it first rolled like 10seconds before stalling, after that about 5seconds and then only 3 seconds. After that it didnt start at all. and I checked if there was fuel in float chamber. There was some fuel, but I didnt realise that the level was too low. I realised the cause when engine started to work well, when tap was set to PRI. Now after cleaning bike works well as it does when set to PRI. So I belive it was one reason to bad functioning, but im not 100% sure.

    After all this maintaining my carburetto probably lost its fuel/air mixture synchonisation or some o-rings or the diaphragm might have got in bad shape after opening and cleaning the carburetor 3 times. While opening the carburettor I noticed that pilot jets were very tight and I damaged screwdriver notch of other pilet jet and I would need specialtools to get it off. I left pilot jets there, because I thought that removing them is needed only for cleaning, but I'm not sure. Is it bad if pilot jets are very tight?
    I also notised that my air filter bottom plate had detached, but all the problems started long before that. I had check air filter condition earlier. I glued it back to air filter, but there was no notable changes in functioning.

    A friend of mine, who has experience, told me that he’s almost sure that it’s about the carburettors. He thought that mixture was too thin (this was before I realised that my fuel tap was stuck.) or o-rings or diaphragm are in bad shape. *So he told me to close and then open fuel mixture screws 1,5 rounds, but I realised that the screws were already 3 round open (and that is a lot) Maybe it has something to do with first owners tuning to the bike.
    After I had realised that fueltap was maincause to stalling instead of thin mixture, I didnt make any changes to mixture. But the bike started to make lots of missfire and sparkplugs turned to black. I had check the spark plugs earlier and they were fine.

    I closed the mixture screws and opened them 1,5 rounds. It didnt make much change. The bike still does lots of missfire at high RPMs and RPMs go up and down at idle RPMs. I think its possible that mixture is too too rich and it casues the problem. I haven't analysed bike much after fixing the screws, one reason to that *is I still don't have drivinglicense, so *I try not to drive, exept if I have to. I'm geting my driving license in about one month.

    Juttelin tämän pyöristä kokeneen kaverin kanssa äskettäin ja hän oli sitä mieltä että bensantaso kaasarissa voisi olla pielessä. Hän kehoitti kääntelemään ja kokeilemaan seosruuveja. Näin alkuun puolisen kierrosta tai vähän alle kiinni.

    Pieni heittelely samallaisissa, saman ikäluokan pyörissä on normaalia kuulema, mutta tässä pyörässä joutokäynnin heittely on todella rajua, enkä usko sen olevan normaalia. Missfire tosin voi olla normaalia, johtuen uudesta putkesta, mikäli vastapainetta ei tule tarpeeksi, tai sitten sytytyksen ajoitus saattaa olla pielessä.

    Mahtaako vika löytyä seoksista ja korjautua seosruuveja säätämällä, tai onko muita ajatuksia? Jos oletetaan, että vika korjautuu seosruuveja kääntelemällä, onko vinkkejä, miten saan ne kohilleen? Huoltoon viemistä haluaisin välttää, sillä pyörä ei ole kalliitten huoltojen arvonen, kuhan se on sinnepäin, niin riittää minulle aivan hyvin.
  2. #2
    Ei tuo lontoo taivu,mutta onko kaasarit synkattu millon viimeks,seosruuvit kannattaa vääntää kiinni ja laskea samalla paljon oli auki ja oliko saman verran,matkakulutus ja tulpatkin kertoo paljon,eihän siellä tarvii olla kun roska pilotti suuttimessa niin käy huonosti tai roska neulaventtiilin välissä sotkemassa bensa pintoja.
    ilmanputsari
    tulpat/johdot/akku/puolat/sytkä
    Tankin sihti
    bensahana
    bensaletku
    kaasarit
    Niin tuliko vaiva putken vaihdon jälkeen?



    Suzuki Hayabusa L0
    Kawasaki ZZR1400 L1
    Exät:
    Kawasaki er6n
    Honda CB500
    Suzuki GSX-R 1000 L1
    GSX-R 1000 K7
    B-king
    GSX-R 1000 K7
    suzuki gsf1200 k2
    suzuki gsf1200 k3
    suzuki hayabusa k8
    yamaha R1 04
    yamaha fz6s 06
    yamaha fzs600 98
    tzr125
  3. #3
    Lainaa (busai @ Elo. 03 2010,23:01) kirjoitti
    Ei tuo lontoo taivu,mutta onko kaasarit synkattu millon viimeks,seosruuvit kannattaa vääntää kiinni ja laskea samalla paljon oli auki ja oliko saman verran,matkakulutus ja tulpatkin kertoo paljon,eihän siellä tarvii olla kun roska pilotti suuttimessa niin käy huonosti tai roska neulaventtiilin välissä sotkemassa bensa pintoja.
    ilmanputsari
    tulpat/johdot/akku/puolat/sytkä
    Tankin sihti
    bensahana
    bensaletku
    kaasarit
    Niin tuliko vaiva putken vaihdon jälkeen?
    Oon purannu ja putsannu kaasarin 3 kertaa. Ei siis pitäis olla roskaa, paitsi että tyhjäkäynti suutin oli niin tiukasti kiinni, etten saanu sitä irti putsattavaks. Toisesta meni ruuvilovi pilalle, ku koitin huonoilla työkaluilla. Voi siis olla, että siel olis tukos, mutta koitin kyllä sinnekki suihkia carburettor cleaneria. Seos ruuvit on ollu 3 kierrosta auki, (se on aika paljon mikunin kaasereitten standardeihin verrattuna). Veikaan että pyörän ensimmäinen omistaja on saattanu säätää, mutta en tiedä. Samoin on saattanut nostaa neulaa, se oli nimittäin säädöissä ylimmällä lovella, mutta en oo ammattilainen, joten oon voinu kattoo väärinki. Toiseksi en tiiä, jos se neula kuuluu olla ylimmässä asennossa ihan standardisti.

    Matkakulutuksesta en tiiä, ku en oo oikeen ajellu. Kortti odottaa viellä inssiä. Oon ihan sen verran vaa salaa ajellu pikkuteillä, että näkee et pyörä toimii.

    Tulpat oli aika kirkkaat aikasemmin, mutta sen jälkeen ku sain yhen vian löydettyy ja korjattuu, eli bensahanasta poistin tukoksen paineilmalla ja carburettor cleanerilla ja sen lisäks ajan nykyään hana "prime" asennossa, eli kokonaan auki (tulvimis asennossa) varmuuden vuoksi. Heti ku saibensan kulkee, ni tulpat muuttu nokisiks.

    Oon kääntäny seosruuvit puoleentoista kierrokseen, mutta ei vaikuttanut hirveesti vaikuttavan. Ajattelin nimittäin että vois olla liian rikkaalla ja oli tarkotus sulkee viellä lisää, jos se puoltoista kierrosta auki on vielläki liikaa.

    Putkea en oo vaihtanu ite ja en tiiä yhtään mitä kaikkea muuta pyörälle on tehty samalla. Voi olla et kaasaria on säädetty samalla, kun putkikin vaihettu isompaan.

    Bensaletkut on vaihettu uusiin.



  4. #4
    Luinko eeltä, että tyhjäkäyntikierrokset vaeltelee ja tyhjäkäyntisuutin on hapettunut jumiin? Luinko myös, että Sinulla on siellä tankissa vuosikertabensaa? Miten olisi bensanvaihto ja kaasareiden pesettäminen ultralla tms. jossain paikassa?
  5. #5
    Oletkos koittanut ajaa bensahana normiasennolla?
    Mites ne synkat?
    Jos vetää tulpat mustaks niin saa liikaa bensaa ja jos on tosi rikkaalla niin ei jaksa käydä kunnolla.
    Jos neuloissa viis uraa niin kuin meikäläisen vakiossa niin tuskimpa on vakio asetus alin lovi ylhäältä laskien,vois olla kolmas ja seosruuvitkin saa olla auki 3-3,5 kierrosta jos on putki vaihdettu ja neulaa saa nostaa ainakin pykälän eikä pitäs noeta tulppia mutta mutta onkos siellä vakio suuttimet?
    Niitä seosruuveja jos laittaa alle 2 kierrosta niin omat mopot ei ole käyneet enää kunnolla tyhjäkäyntiä.
    Koitas käyristä että kaikki lämpee yhtä nopeesti kun laitat kylmänä käyntiin!!!!
    Sitten koitat ajaa hana normi asennolla.
    Tarkistitko ne bensapinnat kun oli kaasarit pöydällä?
    Suzuki Hayabusa L0
    Kawasaki ZZR1400 L1
    Exät:
    Kawasaki er6n
    Honda CB500
    Suzuki GSX-R 1000 L1
    GSX-R 1000 K7
    B-king
    GSX-R 1000 K7
    suzuki gsf1200 k2
    suzuki gsf1200 k3
    suzuki hayabusa k8
    yamaha R1 04
    yamaha fz6s 06
    yamaha fzs600 98
    tzr125
  6. #6
    Neulat aluks keskelle ja seosruuvit 1.5-2 kierrosta auki kiinni asennosta, jahka olet putsannut ne tyhjäkäyntipiiritkin. Ja siinä pri-asennossa ei oikeasti kantsi pitää bensahanaa kuin kaasareitten täytön ajan, voi tulvia ja kumminkaan toisaalla ei tule tarpeeksi bensaa kun ajaa kaasu auki.
    - Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
  7. #7
    Lainaa (hra1150 @ Elo. 03 2010,23:32) kirjoitti
    Luinko eeltä, että tyhjäkäyntikierrokset vaeltelee ja tyhjäkäyntisuutin on hapettunut jumiin? Luinko myös, että Sinulla on siellä tankissa vuosikertabensaa? Miten olisi bensanvaihto ja kaasareiden pesettäminen ultralla tms. jossain paikassa?
    Bensat vaihdettu, tankkia ei ole kylläkään putsattu tai kuivattu. Vaikka mielestäni aika perusteellisesti oon sen kaasarin pessy, en mene takuuseen siitä tyhjäkäynti suuttimesta ja "inlets" suuttimista (mitä ne suomeks onkaan), kun toiset ei ole irrotettavissa ja toisiin ei ole oikeenlaisia työkaluja.

    Oikein hyvä tipsi, pitää harkita, jos veis liikkeeseen putsattavaks ja samalla synkattavaks tai mitä ne siellä toteekaan, että pitäis tehä. Mutta ennenku maksan isoi summii sellasesta, koittaisin mielelläni äheltää ite kuntoon, jos ongelmiin löytyis jotai kotikonsteja. Veikkaan, ettei mun ite kannata niit hapetuneita suuttimia ruveta iskumeisselillä poistaa. Hajoo viellä alumiini jengat. Voihan sekin olla että, jos se ensimmäinen omistaja on jotai kaasarille tehny ja ois sit samalla kiristäny ne liian kireelle, mutta veikkaisin, että on hapettunu kii.
  8. #8
    Lainaa (busai @ Elo. 03 2010,23:43) kirjoitti
    Oletkos koittanut ajaa bensahana normiasennolla?
    Mites ne synkat?
    Jos vetää tulpat mustaks niin saa liikaa bensaa ja jos on tosi rikkaalla niin ei jaksa käydä kunnolla.
    Jos neuloissa viis uraa niin kuin meikäläisen vakiossa niin tuskimpa on vakio asetus alin lovi ylhäältä laskien,vois olla kolmas ja seosruuvitkin saa olla auki 3-3,5 kierrosta jos on putki vaihdettu ja neulaa saa nostaa ainakin pykälän eikä pitäs noeta tulppia mutta mutta onkos siellä vakio suuttimet?
    Niitä seosruuveja jos laittaa alle 2 kierrosta niin omat mopot ei ole käyneet enää kunnolla tyhjäkäyntiä.
    Koitas käyristä että kaikki lämpee yhtä nopeesti kun laitat kylmänä käyntiin!!!!
    Sitten koitat ajaa hana normi asennolla.
    Tarkistitko ne bensapinnat kun oli kaasarit pöydällä?
    Olen ajanu normiasennolla, toimii siinä missä pri-asennollaki.

    Neuloissa oli muistaakseni 4 uraa (tai 3, en muista) ja e-klippi oli alimmalla uralla. Voi olla, että oon kattonu väärinki, en mene yhtään takuuseen.

    Ite en ole synkannu kaasaria koskaa. Nyt oon sen kanssa räveltäny ja siinä samalla on voinu mennä pahasti pielee. Seosruuveja oon ainoostaan säätäny, mutta sitä ruuvia, että kaasarit käy samalla paineella, en oo koskenu.

    Bensanpintoja en oo tarkistanu. Se on mulle ihan vieras juttu, mutta ton ohjekirjan kanssa seki varmaan onnistuis. Suosittelet, et se kannattais tarkistaa tässä heti alkuun?
  9. #9
    Olihan tulpat ja ilmanputsari kunnossa (onko vakio)?
    Laita kylmänä käyntiin,hana normi asennossa ja kokeile käyrät että lämpee yhtä aikaa.
    Jos tulpat mustuu kun käyttelet tyhjäkäynnillä niin se saa liikaa.Ottaisin vielä ne kaasuttimet irti ja mittaisin ne bensapinnat ja ne jumittuneet pilottisuuttimet saat auki pihdeillä viimeistään papukaijapihdeillä,samalla vois tihrustaa minkä kokoiset pilotit ja pääsuuttimet on ja neulaa vois laskee pykälän ja sit tärkee pointti,kun avaat kaasarin kannnen(yläpää)niin onhan luistinkalvon vieressä sellaset pienet o-renkaat paikallaan kummassakin kaasareissa,niille on omat urat siinä näkyy heti kun avaat kannen ja luistinkalvot pitää saada huolella pakalleen,eikä jouset saa olla mutkalla,asutko kenties uudellamaalla?
    Pensapinnat pitäs luultavasti olla 12-14mm paikkeilla,kummassakin tieten sama.
    Kuin mopo toimii ajettaessa?

    Vakio suuttimet pitäs VISSIIN olla pääkkönen 120 tai 122,5
    pilotti 37,5
    neula kolmiuranen ja vakio asetus keskimmäinen lovi
    seosruuvien vakio asetus 2 kierrosta auki
    bensapinnan korkeutta en löytänyt,muttan 13mm+-1mm ei kauas nakkaa.



    Suzuki Hayabusa L0
    Kawasaki ZZR1400 L1
    Exät:
    Kawasaki er6n
    Honda CB500
    Suzuki GSX-R 1000 L1
    GSX-R 1000 K7
    B-king
    GSX-R 1000 K7
    suzuki gsf1200 k2
    suzuki gsf1200 k3
    suzuki hayabusa k8
    yamaha R1 04
    yamaha fz6s 06
    yamaha fzs600 98
    tzr125
  10. #10
    Ilmavuoto kurkuissa, tyhjäkäynti laihalla tai joku venttiili kantaa.
  11. #11
    Lainaa (busai @ Elo. 04 2010,11:25) kirjoitti
    Olihan tulpat ja ilmanputsari kunnossa (onko vakio)?
    Laita kylmänä käyntiin,hana normi asennossa ja kokeile käyrät että lämpee yhtä aikaa.
    Jos tulpat mustuu kun käyttelet tyhjäkäynnillä niin se saa liikaa.Ottaisin vielä ne kaasuttimet irti ja mittaisin ne bensapinnat ja ne jumittuneet pilottisuuttimet saat auki pihdeillä viimeistään papukaijapihdeillä,samalla vois tihrustaa minkä kokoiset pilotit ja pääsuuttimet on ja neulaa vois laskee pykälän ja sit tärkee pointti,kun avaat kaasarin kannnen(yläpää)niin onhan luistinkalvon vieressä sellaset pienet o-renkaat paikallaan kummassakin kaasareissa,niille on omat urat siinä näkyy heti kun avaat kannen ja luistinkalvot pitää saada huolella pakalleen,eikä jouset saa olla mutkalla,asutko kenties uudellamaalla?
    Pensapinnat pitäs luultavasti olla 12-14mm paikkeilla,kummassakin tieten sama.
    Kuin mopo toimii ajettaessa?

    Vakio suuttimet pitäs VISSIIN olla pääkkönen 120 tai 122,5
    pilotti 37,5
    neula kolmiuranen ja vakio asetus keskimmäinen lovi
    seosruuvien vakio asetus 2 kierrosta auki
    bensapinnan korkeutta en löytänyt,muttan 13mm+-1mm ei kauas nakkaa.
    Tulpat ja ilmanputsari on ostettu varaosa liikeestä pyörän mallin perusteella. Mulla on viel aikasemman omistajan laittama hyväkuntonen ilmanputsari tallella, joka saattanee olla vapaavirtaus suodatin, en tiedä, mutta ku sille pyörälle on varmaan jotai muutaki tehty ku putki vaihettu.

    En ymmärrä mitä tarkotat käyrien kokeilemisella? oon aika alottelia näis pyörän huolto hommissa viel, enkä tunne sanastoo tai ymmärrä tota. Voisitko tarkentaa pikkusen.

    Tulpat vois joo putsaa aijemmasta noesta ja säätöjen jälkee kattoo miltä ne näyttää käyton jälkee. Kaveri sano et tulpat ei yksistään kerro kaikee ja et ne jonku verran saaki tummuu, et en tiiä miten tarkkaa analyysii pystyn niitten perusteel tehä..

    Vois kattoo joo ne bensa pinnat, vaikka viikonlopun aikana viimistään. Ei oiken näytä sitä että sinne pilottisuuttimen kuiluu sais ujutettuu pihtei kunnol. Jos menee liian vaikeeks, ni vois varmaan viedä kaasarin irrotettuna johki lähelle autohuoltoo ja pyytää et ne irrottais ne. Se ei varmaan muutamaa euroo enempää voi maksaa. Toisaalt, misk ei saman tie pyytäis ammattilaisii putsaakk isen perusteellisesti, mut pyrkisin ettei tarttis pistää isommin rahaa tähän huoltoo. Jos jotai ultraa vaik ostais ja ite putsais, vois säästää muutaman euron.

    Kalvon ja jousen oon koittanu aina kasauksen yhtedessä laittaa huolellisesti ja on o-rinkulat tallella.

    Asun Helsingissä, kuis?

    Huomasin vasta nyt että täs GS500 kirjas on noi kaikki carburettor adjustmentsit. Eli bensapinta 14.6 (+- 1.0mm) ja seosruuvi 2 kierrosta auki.

    En kyll yhtää tiiä, pitäiskö mun ottaa nyt se uus putki huomioon tässä ja arvioida sitä enemmän auki ja mites se neula? pitää se eka tietty tarkistaa kunnol, et missä lovessa se olikaan. Kirjassa sanotaan, että se kuuluis olla kolmannella lovella ylhääntä laskettuna. Ja jos noit säätöi lähtee nyt koittaa se vapaammin virtaava putki huomioiden, kannattais varmaan samalla vaihtaa se mahdollisesti vapaavirtaus suodatin samal.

    Ajon aikana en oo huomannu mitään häikkää. Valoissa, ku pysähty ja menee joutu käynnille, ni kierrokst heittelee ärsyttävästi ja mahdollisesti sammuu, jos pääsee heittelee liian alas. Tänää ku parkkipaikalla koitin käyttää pyörää pari minsaa ja ajoin joku satametrii alhasil kierroksil, ni ei mitään ongelmaa. Veikkaan et se alottaa sen vaeltamisen joudolla, sit ku on käyttäny kierroksii korkeella, tai et moottori ehtii vähän lämpee tai mistä johtuukaan.
  12. #12
    Pakoputkiston alkukäyriä tarkoitin,mitkä lähtee pytyistä,jos toinen pytty syystä tai toisesta ei käy kunnolla niin lämpee hitaammin tai ei ollenkaan,ittellä kun kaasari tulvi(roska neulaventtiilissä)niin se pytty oli pois pelistä kun sai niin paljon bensaa ja kasteli tulpan,käyrästä ties heti mistä kaasarista lähteä vikaa etsimään.
    Jos pyörääsi on ex-omistaja vaihtanut putken+vaparin niin menee vakio suuttimilla laihalle,oisko ne vaihettu isompiin ja nyt kun oot vaihtanut normiputsariin niin on rikkaalla.
    Toinen juttu että kun virtauksia muutetaan (varsinkin imupuoli,ILMANPUTSARI)niin kaasareitten synkat voi muuttua ja kun synkat on poskellaan niin oireina on mm.tyhjäkäynnin vaeltelu.
    Ei siinä välttämättä oo muuta vikana kun synkat viturallaan ja seokset vähän hakusessa.
    Yks hyvä keino on saada seoksista hajua kun:
    -käytä kone kunnolla lämpöseks
    -säädä tyhjäkäynti 1000 kiekkaa
    -blippaa kaasua,vähän vaikee selittää mutta nopsaan pyöräytät sormenpäillä kaasua että kiekat käy siellä 2000-3000rpm.
    -sitten katot jenkamittarista jääkö kiekat leijaamman 1000-1500rpm välille ja tippuu hiljaksiin takas tonniin (laihalla)
    -jos käy 500-800rpm paikkeilla,sieltä takas tonniin ja kuulostas että meinaa sammua (rikkaalla) ja jos on tosi rikkaalla niin sammuu.



    Suzuki Hayabusa L0
    Kawasaki ZZR1400 L1
    Exät:
    Kawasaki er6n
    Honda CB500
    Suzuki GSX-R 1000 L1
    GSX-R 1000 K7
    B-king
    GSX-R 1000 K7
    suzuki gsf1200 k2
    suzuki gsf1200 k3
    suzuki hayabusa k8
    yamaha R1 04
    yamaha fz6s 06
    yamaha fzs600 98
    tzr125
  13. #13
    Lainaa (busai @ Elo. 05 2010,11:36) kirjoitti
    Pakoputkiston alkukäyriä tarkoitin,mitkä lähtee pytyistä,jos toinen pytty syystä tai toisesta ei käy kunnolla niin lämpee hitaammin tai ei ollenkaan,ittellä kun kaasari tulvi(roska neulaventtiilissä)niin se pytty oli pois pelistä kun sai niin paljon bensaa ja kasteli tulpan,käyrästä ties heti mistä kaasarista lähteä vikaa etsimään.
    Jos pyörääsi on ex-omistaja vaihtanut putken+vaparin niin menee vakio suuttimilla laihalle,oisko ne vaihettu isompiin ja nyt kun oot vaihtanut normiputsariin niin on rikkaalla.
    Toinen juttu että kun virtauksia muutetaan (varsinkin imupuoli,ILMANPUTSARI)niin kaasareitten synkat voi muuttua ja kun synkat on poskellaan niin oireina on mm.tyhjäkäynnin vaeltelu.
    Ei siinä välttämättä oo muuta vikana kun synkat viturallaan ja seokset vähän hakusessa.
    Yks hyvä keino on saada seoksista hajua kun:
    -käytä kone kunnolla lämpöseks
    -säädä tyhjäkäynti 1000 kiekkaa
    -blippaa kaasua,vähän vaikee selittää mutta nopsaan pyöräytät sormenpäillä kaasua että kiekat käy siellä 2000-3000rpm.
    -sitten katot jenkamittarista jääkö kiekat leijaamman 1000-1500rpm välille ja tippuu hiljaksiin takas tonniin (laihalla)
    -jos käy 500-800rpm paikkeilla,sieltä takas tonniin ja kuulostas että meinaa sammua (rikkaalla) ja jos on tosi rikkaalla niin sammuu.
    Annoin pyörän lämmetä kymmenisen minuuttia ja säädin käynnin käymään 1000rpm, käänsin kaasua ja vapautin välittömästi, kierrokset nousi 3000-4000rpm. Kierrokset rupesi vaeltamaan 1500-2000rpm, 2min ajan, jonka jälkeen vaellus muttui 800-1500rpm. Kierokset olivat tuhannen yläpuolella neljäs tai viisosan ajasta, joka voisi viitata laihuuteen. Neljän minuutin kuluttua moottori sammui (kun kierrokset vaeltele siellä 800 puolella). Käynnistin uudestaan ja kierrokset jatkoi saman tyylistä vaellusta 800-1500rpm ja sammui noin minuutin välein. Kylmänä ja ennenkuin koski kaasuun, kävi tasaisesti 1000rpm, mutta sen jälkeen, kun aloitti vaeltamisen, ei enään lopettanut vaeltamista.

    Voisitko linkittää ohjeet tai kertoa miten ne käyrät tarkistetaan, kysäsin muutamalta kaverilta tietävätkö mistä kyse, mutta tiedon/taidon puutetta heilläkin. Koitin mottorin lämpeämis vaiheessa kädellä ja huomasin että oikea sylinteri lämpeni nopeaamin, kunnes moottori alkoi kunnolla lämmetä ja ilmeisesti lämpö samalla pääsee vähän tasaantumaan. Mutta ilmeisesti tämmösillä kädellä lämmön mittauksista ei ole pahemmin apua.. mutta huomas että toinen kyllä lämpenee nopeammin.

    Uskon että ex-omistajan on sätänyt seosruuveja kierroksen lisää auki, sillä 2kierrosta on vakiona ja pistin merkille, että oli 3kierrosa auki, kun viimeksi säädin ruuveja laihemmalle (1,5kierrokseen). En ole yhtään varma oisko tuo kaapissa oleva ex-omistajan pistämä ilmanputsari vapaavirtaus vai vakio.
  14. #14
    Kovin heittelee kierrokset joo,jos sulla on kaasareissa vakio pilottisuuttimet niin se 1,5 kierrosta on liian vähän varsinkin jos putki on vaihdettu ja voi sammua moottori sen takia,väännä kierros lisää ja kokeile.
    Esim. jos omaan pyörään vaihtaa putken niin ruuvit saa avata 3,5-4 kierrosta auki eikä siltikään riitä bensa vaan joutuu hankkimaan pari pykälää isommat pilotit.
    Voisko olla jossain ilmavuotoa,putsarikotelo,imukurkut.
    Onko tietoo milloin on kaasarit synkattu ja venttiilit säädetty?
    Olikos se bensahana normi asennolla kun kokeilit?
    yritin tuota sinun enkkutekstiä selvittää,niin meinaatko sillä missfirellä että kone tavallaan kolahtelee/pätkii vai mitä?

    Siinä olis ne alkukäyrät,eli mistä pakoputkisto alkaa,ei kun kylmänä käymään ja putkista kiinni. .



    Suzuki Hayabusa L0
    Kawasaki ZZR1400 L1
    Exät:
    Kawasaki er6n
    Honda CB500
    Suzuki GSX-R 1000 L1
    GSX-R 1000 K7
    B-king
    GSX-R 1000 K7
    suzuki gsf1200 k2
    suzuki gsf1200 k3
    suzuki hayabusa k8
    yamaha R1 04
    yamaha fz6s 06
    yamaha fzs600 98
    tzr125
  15. #15
    Lainaa (busai @ Elo. 06 2010,00:01) kirjoitti
    Kovin heittelee kierrokset joo,jos sulla on kaasareissa vakio pilottisuuttimet niin se 1,5 kierrosta on liian vähän varsinkin jos putki on vaihdettu ja voi sammua moottori sen takia,väännä kierros lisää ja kokeile.
    Esim. jos omaan pyörään vaihtaa putken niin ruuvit saa avata 3,5-4 kierrosta auki eikä siltikään riitä bensa vaan joutuu hankkimaan pari pykälää isommat pilotit.
    Voisko olla jossain ilmavuotoa,putsarikotelo,imukurkut.
    Onko tietoo milloin on kaasarit synkattu ja venttiilit säädetty?
    Olikos se bensahana normi asennolla kun kokeilit?
    yritin tuota sinun enkkutekstiä selvittää,niin meinaatko sillä missfirellä että kone tavallaan kolahtelee/pätkii vai mitä?

    Siinä olis ne alkukäyrät,eli mistä pakoputkisto alkaa,ei kun kylmänä käymään ja putkista kiinni. .
    Ei oo tietoo millon kaasarit synkattu ja venttiilit säädetty. Bensahana oli normi asennolla. Missfireä (eli pauketta putkessa) ei oo niin hirveesti, mutta ennenku näit ongelmii alko ilmetä, sitä oli tosi harvoin ollenkaan. Nyt sitä tulee etenki sillo, ku laskee kaasun (esim. moottorijarrutuksen aikana) ja mutenki sillointällöin, mutta kaveri sano et se on normaalia ja vois johtuu jostai niinku vaik sytytyksen ajotuksesta tai sit on vaa normaalii tollasis, ton ikäsis koneissa.

    Joo, eli tarkotit noita * Sain aika hyvän tuntuman jo pelkästään sylinterin kyljestä, että vasen lämpeni hitaammin. Pitää viel kattoo noist käyrist, jos sielt tuntee viel paremmin

    Kun tossa on tosissaan vaihettu putki, ni mites mun pitäis se huomioda, ku teen näit säätöjä. Eli seos ruuvit kunnolla auki. Onkos tarvetta nostaa neulaa (ellei se oo jo nostettu, tarkistan tossa ku kerkeen, toivottavasti viikonloppuna) ja pitäiskö vapaavirtasuodatin pistää. Ja oisko muita huomioitavia seikkoja. Tolla putken vaihdolla ei varmaan tehoa saa paljookaa enempää irti, eli pörinä putkena vaan? Pitää tarkistaa samalal noi suuttimien koot (eli pääsuuttimet ja pilottisuuttimet on ne oleelliset, mihin on voinu olla tarvetta vaihtaa?).

    Ja samalla katon tietty bensapinnat, ku oli aijemmin bensahana jumissa tai sit se on vielläki hajalla, mut vaikuttais toimivan iha hyvin, puhdistuksen jälkee. Oireilu muuttu, sillo joskus ja huomasin et bensapinnat ei täyty, mutta pri-asennol toimi. Voi tietty olla et vika ois ollu jossai muualla ja sama vika aiheuttaa nää muutki ongelmat. Silloin aijemmin siis, ku tuli näit uusii vikoi, jotka selvis hanan puhdistuksel. Moottori sammu heti ku avas kaasun, ku pyörä kävi tyhjäl. Eli ilmeisesti se imas uimurikammiost bensat nopeemmin mitä ehti täyttyä. Mut tää on vaa mun analyysi, mulla ei oo osaamista tai kokemusta näistä jutuista, elikkä kertokaa vaan, jos ois aiheellsita tarkistaa viel muita juttui, jotka liittyis tähän. Bensa letkut vaihoin kyllä.



  16. #16
    Käänsin tän englannin kielisen tekstin suomeks.

    Ostin GS500e -99 kesällä 2008. Mun piti ajaa kortti, mutta tuli muita juttuja päälle. Nyt mulla alkaa, noin kuukauden sisällä inssi vihdoin. Ekana vuonna pyörä toimi täydellisesti. En tiiä paljookaan, siitä miten ensimmäinen omistaja on säätäny pyörää, eikä seuraavakaan omistaja, eli setäni, jolta osin pyörän. Isompi putki siihen on vaihettu, siinä kaikki mitä tiiän ja mittarilukema on 33 000km

    Ensimmäisen seisontakauden jälkeen, ei ollu ongelmia, paitsi kylmä sää. Pian huomasin, että tunnin lämmittelyn jälkeen pyörä kävi ihan hyvin. Tein paljon virheitä ensimmäisellä seisonta kaudella, niinku pidin pyörään kylmässä ulkona, ilman että edes käytin sitä noin 4kk. Näihin aikoihin ongelmat saatto alkaa, en tiedä, mutta silloin ainakin ajattelin, että syynä ois ollu taas kylmä sää. En ajellu tarpeeks, että oisin saanu selville, oliko varsinaista vikaa jo silloin, ku ei ollu korttia. Ajelin vaan muutamia satoja metrejä kuukaudessa, ettei pyörä seisoisi käyttämättömänä liian pitkään. Niihn aikoihin putsasin kaasarin ekan kerran, ja on mahdollista että syy oliki vaan se kylmä ilma ja ite aiheutin purkaamalla nää kaikki ongelmat sillä, mut en tiiä.

    Sama juttu seuraavana seisontakautena. Ei seisontaa edeltäviä toimenpiteitä. Pyörä starttas hyvin seisonnan jälkeen ja ajoin himaan tallilta. Myöhemmin, ku aloin käyttää pyörää vähän, ettei se seisois liikaa, huomasin et jotai oli vialla. Joutukäynnillä RPM:mät Pomppi 1100:sta johonki 2000-3500, ehkä jopa 4000:een välillä. Jonkun ajan päästä RPM:mät laski takas alas. Ja se teki sitä kokoajan. Muistaakseni, se rauhottu vähän sen jälkeen ku kone lämpeni.

    Myöhemmin ilmeni uusi vika. Ku avas kaasuu, kone sammu. JA toimi vähnä paremmin ryypyllä. Aluks vaihoin vaan öljty ja tulpat, ku en muuta osannu. Sit ostin 'Haynes servise & repair manual Suzuki GS500 Twin'.Lueskelin vähän ja ajattelin et vika ois kaasaris. Avasin kaasarin ja putsasin sen pari kertaa, mut ei auttanu vikaan. Sit mä vaihoin bensaletkut ja ongelmat vaan apheni. Myöhemmin tajusin et ne uudet viat johtu siit et bensahana oli menny jumiin tai rikki. Putsasin bensahan ja sen jälkeen se ei oo enään sammuillu ku antaa kaasua. Edelleen tyhjäkäynti kuitenki vaeltelee.

    Lopulta keksin ett bensahana on jumissa, ku pyörä rupes pudottaa nopeutta, lujassa vauhdissa. Lopulta pyörä sammu, enkä saanu enään käyntiin. Rupesin heiluttelee tankkia ja en ollu ihan varma olisk siel bensaa. Käänsin varmuuden vuoks RES asentoon ja sit pyörä starttas. Ajattelin että bensa oli loppu, mutta ku pääsin himaa, katoin etä kyllä siellä oli ihan riittämiin bensaa jäljellä. SEuraavana päivänä, ku starttasin, pyörä kävi noin 10sekunttia ja sit sammu. Seuraaval käynnistyksel enään 5 ja sitä seuraaval 3. Sen jälkeen pyörä ei enään käynnistyny ollenkaan. Tarkastin uimurikammiot. Sieltä tuli bensaa, mutta en tullu ajatelleeks, että se pinta oli silti luultavasti jääny liian matalaks. Tajusin vian siin vaihees ku käänsin PRI asentoon ja moottori rupes käymään hyvin. Nyt kun oon putsannu bensahanan pyörä toimii yhtä hyvin, ku PRI asennossa, kun ajaa ON asennolla. Uskon että hana oli syy siihen ongelmaa, mutta en ole 100% varma.

    Kaiken putsailun ja purkamisen jälkeen saasarit on luultavasti menettäny bensa/ilma seos synkat tai o-rinkulat tai kalvo on vounu mennä huonoon kuntoon. Availlessa kaasaria, huomasin että pilottisuutttimet oli tosi tiukassa ja vahingoitin huonoil työkaluilla toisesta pilottisuuttimesta ruuvarille tarkotettuu lovea ja nyt se tarttis erikosi työkaluja että sais pois. En ottanu työkseni irrottaa niitä, koska ajattelin että ei oo niin tärkeetä. Puhdistaminen ei toimi yhtä tehokkaasti kylläkään, kun se on kiinni.
    Huomasin myös että ilmanputsarinpohjalevy oli pudonnut ajon aikana, mut viat oli alkanu jo kauan enne sitä. Olin kattonu ilmanputsarin kunnon aijemmin. Liimasin sit sen levyn vaa takas kiinni, eikä pyörän toiminnas oikeestaan ees huomannu eroavaisuuksia, vaikka vois olettaa että se on saanu reilusti enemmän ilmaa (sama ku ei suodatinta ollenkaan).

    Yks mun prätkistä erittäis kokenut frendi sano että on melkeen varma että vika on kaasareissa. Hänen mielestä seokset oli liian laihalla (mutta se oli silloin ku bensahana oli tukossa, nyt voi olla muutoksia sen suhteen.) Hän arveli myös että o-rinkulat tai kalvo voi olla vahingoittunut. *Hän kehotti kääntämään seos ruuveja 1,5 kierrosta auki, mutta huomasin että ne oli jo 3 kierrosta auki. *Ehkä ex-omsitaja on säätäny niitä.
    Sen jälkeen ku tajusin että se bensahana oli ollu syy pyörän sammumiseen, en tehny muutoksia seoksiin. Sillo pyörä rupes lyömään paljon missfireä ja tulpat mustu. Olin aijemmin tarkistanut, että tulppien kunto oli normaali.
    Suljin seos ruuvit ja avasin niitä 1,5 kierrosta. En huomannu suuria muutoksia käynnissä. Pyörä teki edelleen paljon missfireä korkeilla kierroksilla ja joutokäynti vaelteli. Veikaan että seos on liian rikas ja se aiheuttaisi ongelman. En ole analysoinut käyntiä paljoa, koska ei oo voinu ajaa paljoo, ku ei ole korttia viellä. Saan sen tässä noin kuukauden sisällä.



  17. #17
    Noniin! Katoin käyrät ja huomasin, että vasen putki lämpeni huomattavasti hitaammin, kuin oikea. Katsoin myös ensimmäistä kertaa molempien tulppien kunnon, yhden sijasta. Vasemman olinkin jo aijemmin tarkistanut, se oli nokinen. Ja oikeanpuolinen näytti vähän palaneelta. Tarkistin, että kipinää tulee myös vasempaan tulppaan.

    Tulpat siis ihan erinäköiset ja toinen lämpenee hitaammin. Voisiko tästä olettaa että ongelma ei olisikaan seoksissa, eli vosin pistää takasin 3kierrosta auki? ja putsauttaa kaasarin kunnolla ja samalla tarkistaa bensapinnat. Mitäs muuta voisin testailla tai tehdä?

    Ei oo pitkä aika ku viimeks vaihoin öljyt ja sitä lorahti vähän liikaa, tikusta noin sentti yli sallitun, mutta en poistanu ylimääräisiä, välittömästi. Tossa samalla katoin öljyt, ni oli laskenu ihan tikus alimpaan sallittuun kohtaan. Mun pitää lisää öljyy ja seurata, jos se polttaa sitä, kun voi olla että silloin ensimmäisen öljyn tasotarkistuksen aikana ei ollu öljyt viellä ehtiny tarpeeks kiertää koneessa ja sen vuoks ois ollu niin korkeella.



  18. #18
    Lainaa (Shadowbird @ Elo. 07 2010,15:54) kirjoitti
    Noniin! Katoin käyrät ja huomasin, että vasen putki lämpeni huomattavasti hitaammin, kuin oikea. Katsoin myös ensimmäistä kertaa molempien tulppien kunnon, yhden sijasta. Vasemman olinkin jo aijemmin tarkistanut, se oli nokinen. Ja oikeanpuolinen näytti vähän palaneelta. Tarkistin, että kipinää tulee myös vasempaan tulppaan.

    Tulpat siis ihan erinäköiset ja toinen lämpenee hitaammin. Voisiko tästä olettaa että ongelma ei olisikaan seoksissa, eli vosin pistää takasin 3kierrosta auki? ja putsauttaa kaasarin kunnolla ja samalla tarkistaa bensapinnat. Mitäs muuta voisin testailla tai tehdä?

    Ei oo pitkä aika ku viimeks vaihoin öljyt ja sitä lorahti vähän liikaa, tikusta noin sentti yli sallitun, mutta en poistanu ylimääräisiä, välittömästi. Tossa samalla katoin öljyt, ni oli laskenu ihan tikus alimpaan sallittuun kohtaan. Mun pitää lisää öljyy ja seurata, jos se polttaa sitä, kun voi olla että silloin ensimmäisen öljyn tasotarkistuksen aikana ei ollu öljyt viellä ehtiny tarpeeks kiertää koneessa ja sen vuoks ois ollu niin korkeella.
    Saattaapi olla että se vasen pytty juurikin saa liikaa,nokee tulpan ja tappaa kipinän ja siks käyrä lämpee hitaammin.
    Jos oot laittanut liikaa öljyä moottoriin niin ylimääräinen tulee yleensä ulos venttiilikopan huohotin putken kautta,katos löytyykö letkua missä tulppa päässä sieltä alustasta,voi olla ilmanputsarikotelon pohja täys öljyä jos on samanlainen systeemi kuin mun susnassa.
    Jos oot sitä ilmanputsarikoteloa paikkaillut niin sen pitää olla sitten TIIVIS,bandiitti ainakin on niin tarkka ilmavuodoista että ei tartte kun vähän olla kansi huonosti paikoillaan niin on värkki aivan sekaisin.
    Toimiikos se sun bensahana alipaineella(lähteekö hanalta letku kaasarille)?
    Sit on myös sellainen mahdollisuus että on onnistuttu poikkasemaan tyhjäkäyntiseos ruuvista kärki kiristämällä sitä liikaa,kannattaa tarkistaa.
    Vähän on vaikee neuvoo näkemättä enempää,enkä tiedä enempää teikäläisen pyörän tekniikasta,mutta luulis olevan aika pitkälle samaa kuin tuossa meikäläisen susnassa.
    Ehkä olis paras että viet vaikka viaberille ja kerrot oireet,harri osaa hommansa.
    Suzuki Hayabusa L0
    Kawasaki ZZR1400 L1
    Exät:
    Kawasaki er6n
    Honda CB500
    Suzuki GSX-R 1000 L1
    GSX-R 1000 K7
    B-king
    GSX-R 1000 K7
    suzuki gsf1200 k2
    suzuki gsf1200 k3
    suzuki hayabusa k8
    yamaha R1 04
    yamaha fz6s 06
    yamaha fzs600 98
    tzr125
  19. #19
    Lainaa (busai @ Elo. 07 2010,17:23) kirjoitti
    Saattaapi olla että se vasen pytty juurikin saa liikaa,nokee tulpan ja tappaa kipinän ja siks käyrä lämpee hitaammin.
    Jos oot laittanut liikaa öljyä moottoriin niin ylimääräinen tulee yleensä ulos venttiilikopan huohotin putken kautta,katos löytyykö letkua missä tulppa päässä sieltä alustasta,voi olla ilmanputsarikotelon pohja täys öljyä jos on samanlainen systeemi kuin mun susnassa.
    Jos oot sitä ilmanputsarikoteloa paikkaillut niin sen pitää olla sitten TIIVIS,bandiitti ainakin on niin tarkka ilmavuodoista että ei tartte kun vähän olla kansi huonosti paikoillaan niin on värkki aivan sekaisin.
    Toimiikos se sun bensahana alipaineella(lähteekö hanalta letku kaasarille)?
    Sit on myös sellainen mahdollisuus että on onnistuttu poikkasemaan tyhjäkäyntiseos ruuvista kärki kiristämällä sitä liikaa,kannattaa tarkistaa.
    Vähän on vaikee neuvoo näkemättä enempää,enkä tiedä enempää teikäläisen pyörän tekniikasta,mutta luulis olevan aika pitkälle samaa kuin tuossa meikäläisen susnassa.
    Ehkä olis paras että viet vaikka viaberille ja kerrot oireet,harri osaa hommansa.
    Katon ton huohotinletku-ilmakotelo jutun huomenna. Silloin ku oli jääny hana PRI asennolle yöks, ni oli tullu ilmalaatikon kautta, poisto letkusta maahan bensaa. Öljy on paksumpaa, ni sen vuoks ois saattanu jäädä sinne letkuun, mutta veikkaan, ettei siel ois mitää. Katon huomenna tarkemmin. Mua rupes mietityttää, jos sen ilmalaatikon pitää olla erittäis tiivis, ni mites toi poistoletku sitten? eikös se aiheuta aika suurta vapaavirtausta sinne laatikkoon? Koitan vähän sivistää itteeni näist jutuist, et tajusin paremmin noista ilmavuodoista. Voisin koittaa vanhalla ilmanputsarilla, ku uudesta oli se pohjaki joskus pudonnu, ni en tiiä miten tiivis se liimaus on (kontaktiliimalla).

    Siinä seos ruuvissa vois hyvinki olla kärki hajalla, ku väänsin ne kiinni, ni huomasin että toinen muuttu jäykäks puolikierrosta, ennen ku meni kokonaan kiinni. Toisen kaasarin seosruuvista huomas hetki ku se oli kiinni (eli, ei ensin menny jäykäks, niinku sitä toista ois pitäny hieman voimakkaammin vääntää loppuun asti). En silloin viittiny kokonaan kääntää voimalla kiinni, ettei mikään hajoo, vaan arvioin sen toisen ruuvin perusteella että ne on saman verran auki/kiinni, kierroksia laskien.



  20. #20
    Se huohotinputki lähtee venakopan kannesta ja menee ilmanputsarikoteloon ja kotelosta putki alustaan,päässä on tulppa/korkki joten ei hormi ilmaa sitä kautta.
    Kun oot putsannut niitä kaasareita niin olethan ottanut myös neulaventtiilit irti,meinaan jos neulaventtiilit pitää niin ei pitäs valua bensaa vaikka jättää hanan yöks pri asentoon,mutta
    jos sulla valuu bensaa,niin se tulee kaasuttimien välistä lähtevästä letkusta,siinä pikkasen luistikansien alapuolella on t-liitin mistä lähtee ks. letku,tai sitten jos ei neulaventtiilit pidä niin voi tulvia myös pääsuuttimien kautta ilmanputsarikoteloon(taas se putki alustassa päässä korkki)ja/tai sylinterien kautta moottoriin(bensaa oljyn seassa)



    Suzuki Hayabusa L0
    Kawasaki ZZR1400 L1
    Exät:
    Kawasaki er6n
    Honda CB500
    Suzuki GSX-R 1000 L1
    GSX-R 1000 K7
    B-king
    GSX-R 1000 K7
    suzuki gsf1200 k2
    suzuki gsf1200 k3
    suzuki hayabusa k8
    yamaha R1 04
    yamaha fz6s 06
    yamaha fzs600 98
    tzr125
  21. #21
    Lainaa (busai @ Elo. 07 2010,22:51) kirjoitti
    Se huohotinputki lähtee venakopan kannesta ja menee ilmanputsarikoteloon ja kotelosta putki alustaan,päässä on tulppa/korkki joten ei hormi ilmaa sitä kautta.
    Kun oot putsannut niitä kaasareita niin olethan ottanut myös neulaventtiilit irti,meinaan jos neulaventtiilit pitää niin ei pitäs valua bensaa vaikka jättää hanan yöks pri asentoon,mutta
    jos sulla valuu bensaa,niin se tulee kaasuttimien välistä lähtevästä letkusta,siinä pikkasen luistikansien alapuolella on t-liitin mistä lähtee ks. letku,tai sitten jos ei neulaventtiilit pidä niin voi tulvia myös pääsuuttimien kautta ilmanputsarikoteloon(taas se putki alustassa päässä korkki)ja/tai sylinterien kautta moottoriin(bensaa oljyn seassa)
    Ei ollu ilmalaatikossa öljyä. Oon putsaressa irrottanu neulaventtiilinkin.
    Ei oo muuten vapaavirtaus-suodatinta siinä (ne on kuulema kaartion muotosii ja toi on lieriö). Ellei oo, joku erikois versio tai jotai

    Nyt alko taas sama vika, mikä silloin, ku totesin että vika ois hanassa. Eka toimii ihan hyvin ja sit, ku kaveri katteli miten se reagoi kaasuun ja anteli sille korkeempii kierroksii paikallaan, ni se yhtäkkii päätti, ettei jaksa pysyy käynnis. Piti olla ryyppy pääl (tai sit ois voinu avaa joutokäyntii). Ryyppy päällä lähettii kuitenki ajaa ja matkalla sammu, ku jäätii valoihin, eikä enää halunnu käynnistyy. Sit ku sen sai jollai ihmeel päälle ryyppy auki, ni ei reagoinu yhtään kunnolla kaasuu. Vaikka oli tuppi pohjassa, ni se vaan laiskasti vaellutteli kierrooksii jossain 1500-3000rpm (en kattonu niin tarkkaan, mutta jotai sitä luokkaa). Ajattelin et siellä on varmaan taas bensapinnat liian matallalla, ku kaasuun reagointi muistutti sellasta, että heti ku antaa kaasuu kunnolla, ni meinaa hyytyy. Avasin sitten hana PRI asennolle ja sit alko taas toimii. Tais siis jouto vaelteli, niinku aina, mutta tää vika joka taas uudestaan ilmeni tuli takasin. En sit tiiä oisko se edelleen se hana, vai liittyiskö tää kans jotenki tohon samaa juttuun ku toi joutokäynnin vaeltelu.

    Kaveri sano ettei noin rankka vaeltelu ois noin pienil seos-säätö heitoil olis todennäkösä, vaan että ois jossai kanavassa tukos esim.



  22. #22
    Bensahana tukossa paitsi pri-asennossa, kaasarin neulaventtiilit ei pidä jos hanasta sattuu ainetta tulemaan ja jos neula pitääkin joskus niin kaasarissa jokin tukos.
  23. #23
    Koitin äsken pyörän käyntiä ja totesin että, kun kaasua avaa ihan hitaasti pikkuhiljaa. Kierrokset jää 1500 kohdille paikoilteen, kunnes kaasua on avannut tarpeeksi, jolloin kierrokset pompahtaa saman tien vähän allee 4000rpm (voisko olla, että silloin se vasen pytty herää?) ja kun sen jälkeen laskee ihan pikkasen kaasua, siitä mistä se pompahtaa 4000rpms, ni lopahtaa takas 1500rpm paikkeille.

    Sitten kun vapaalla kääntelee kaasua ja pyörittelee kierroksia jossain 3000-5000rpm hujakoilla minuutin, pari ja vapauttaa kaasun takas tyhjäkäynnille, kone sammuu. Tai jos säätää tyhjäkäynti kierroksia lisää, ettei sammu, ni huomaa että kierrokset vaelaa miten sattuu, eikä osaa oikein päättää vaeltaako ylhäällä vai alhaalla.

    Koneen lämpenemis vaiheessa tai silloin, ku on lämpimänäkin, mutta ei ole kaasulla vienyt kierroksia yli 1500rpm (tai vähän enemmän) kierrokset, ei aloita valtelemista. Mutta kun ne sen vaeltelun alottaa, ni se ei lopeta sitä.

    Tänään ei muuten ollu enään sitä eilistä ongelmaa että ois pitäny olla hana PRI asennossa, se alotaa sen välillä ja välillä taas sitä ongelmaa ei ole. En tiiä voisko johtuu kaasari tukoksesta vai bensahana tukoksesta. Mutta veikkaisin että nämä kaksi vikaa johtuu samasta syystä, eli kaasarista. Mutta ihmettelen miten se silti toimii PRI asennossa, jos neulaventtiilin pitäisi sulkea bensan tulos PRI asennossakin. Ettei olisi bensan pumppauksessa jotai vikaa, tukosta?
  24. #24
    Lainaa (Shadowbird @ Elo. 08 2010,15:18) kirjoitti
    Koitin äsken pyörän käyntiä ja totesin että, kun kaasua avaa ihan hitaasti pikkuhiljaa. Kierrokset jää 1500 kohdille paikoilteen, kunnes kaasua on avannut tarpeeksi, jolloin kierrokset pompahtaa saman tien vähän allee 4000rpm (voisko olla, että silloin se vasen pytty herää?) ja kun sen jälkeen laskee ihan pikkasen kaasua, siitä mistä se pompahtaa 4000rpms, ni lopahtaa takas 1500rpm paikkeille.

    Sitten kun vapaalla kääntelee kaasua ja pyörittelee kierroksia jossain 3000-5000rpm hujakoilla minuutin, pari ja vapauttaa kaasun takas tyhjäkäynnille, kone sammuu. Tai jos säätää tyhjäkäynti kierroksia lisää, ettei sammu, ni huomaa että kierrokset vaelaa miten sattuu, eikä osaa oikein päättää vaeltaako ylhäällä vai alhaalla.

    Koneen lämpenemis vaiheessa tai silloin, ku on lämpimänäkin, mutta ei ole kaasulla vienyt kierroksia yli 1500rpm (tai vähän enemmän) kierrokset, ei aloita valtelemista. Mutta kun ne sen vaeltelun alottaa, ni se ei lopeta sitä.

    Tänään ei muuten ollu enään sitä eilistä ongelmaa että ois pitäny olla hana PRI asennossa, se alotaa sen välillä ja välillä taas sitä ongelmaa ei ole. En tiiä voisko johtuu kaasari tukoksesta vai bensahana tukoksesta. Mutta veikkaisin että nämä kaksi vikaa johtuu samasta syystä, eli kaasarista. Mutta ihmettelen miten se silti toimii PRI asennossa, jos neulaventtiilin pitäisi sulkea bensan tulos PRI asennossakin. Ettei olisi bensan pumppauksessa jotai vikaa, tukosta?
    Nyt sitten bensahana ja kaasarit osiksi eikä vaan niin että jää jotkin suuttimet kiinni kun on juntturissa, jos itsellä ei ole työkaluja niin jostain alan korjaamosta löytyy ellei todella ole hapettunut kiinni. Tämä käyntiongelma ei kaasukahvaa kääntelemällä poistu, tarttis tehdä jotain. Tuo 1500 pomps. 4000 voi johtua toisen kaasarin tyhjk. piirin tukoksesta eli toinen pytty on lomalla kun ei saa ainetta alle 4000.
  25. #25
    Koitappas piruuttas ruiskutella CRC:tä sinne kumi kurkkuun sylinterin ja
    Lainaa kirjoitti
    carburetto
    väliin koneen käydessä niin suljet tuon ilmavuodon pois.


    Noilla kumi osilla on taipumus vanheta ja halkeilla.



    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
  26. #26
    Lainaa (Jussi M @ Elo. 08 2010,19:49) kirjoitti
    Koitappas piruuttas ruiskutella CRC:tä sinne kumi kurkkuun sylinterin ja
    Lainaa kirjoitti
    carburetto
    väliin koneen käydessä niin suljet tuon ilmavuodon pois.


    Noilla kumi osilla on taipumus vanheta ja halkeilla.
    mikä saa epäilemään enemmän ilmavuotoa, kun tukosta kaasarissa? viittaako, jotku merkit enemmän siihen suuntaan, ku tohon. Ja mites saan suikutettua sitä tököttiä koneen käydessä sinne?? ilmalaatikko irti ja kaasuläppää auki vai?? kuullostaa aika hasardille, ymmärsinkö oikein??

    Ei oo ainakaan silmin-nähtäviä halkeamia niissä kumeissa, mutta en sit tiiä, miten herkästi se reagoi pieniin ilmavuotoihin, jos siel semmonen ois.



  27. #27
    Itse aloittaisin hakemaan vikaa ihan järjestelmällisesti,muuten saa arpoo ittensä kipeeks,eli tankin/hanan sihtin putsaus ihan ensin,sitten vaikka stormilta hanan korjaus sarja,bensaletkun oletkin jo vaihtanut ja sen pitää olla laskevassa kulmassa hanalta kaasareille eikä mistään lintassa,kaasareitten ilmaletku ei saa myöskään olla lintassa.
    Sitten ne kaasarit atomeiks ja tarkasta suuttimien koot ja bensapinnat,seosruuvit auki sen 3 kierrosta ja neulat toiseks alimpaan loveen ylhäältä laskien ja sit viet mopedin SYNKATTAVAKSI!!!!!!!!!!!
    Jos ei näitten toimenpiteitten jälkeen pelitä niin on helpompi lähtee etsimään vikaa ilma/sytytys/vena puolelta.
    Seokset ei noin rajua heittelyä tee jos ruuvit on tarpeeks auki saman verran ja kärjet on ehjät ja tietysti tukkeettomat.
    Suzuki Hayabusa L0
    Kawasaki ZZR1400 L1
    Exät:
    Kawasaki er6n
    Honda CB500
    Suzuki GSX-R 1000 L1
    GSX-R 1000 K7
    B-king
    GSX-R 1000 K7
    suzuki gsf1200 k2
    suzuki gsf1200 k3
    suzuki hayabusa k8
    yamaha R1 04
    yamaha fz6s 06
    yamaha fzs600 98
    tzr125
  28. #28
    Lainaa (Shadowbird @ Elo. 08 2010,23:18) kirjoitti
    Lainaa (Jussi M @ Elo. 08 2010,19:49) kirjoitti
    Koitappas piruuttas ruiskutella CRC:tä sinne kumi kurkkuun sylinterin ja
    Lainaa kirjoitti
    carburetto
    väliin koneen käydessä niin suljet tuon ilmavuodon pois.


    Noilla kumi osilla on taipumus vanheta ja halkeilla.
    mikä saa epäilemään enemmän ilmavuotoa, kun tukosta kaasarissa? viittaako, jotku merkit enemmän siihen suuntaan, ku tohon. Ja mites saan suikutettua sitä tököttiä koneen käydessä sinne?? ilmalaatikko irti ja kaasuläppää auki vai?? kuullostaa aika hasardille, ymmärsinkö oikein??

    Ei oo ainakaan silmin-nähtäviä halkeamia niissä kumeissa, mutta en sit tiiä, miten herkästi se reagoi pieniin ilmavuotoihin, jos siel semmonen ois.
    Sitä ainetta ruiskitaan ulkopuolelle siihen kumikurkkuun Jos käynti muuttuu niin imuvuoto.
  29. #29
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Shadowbird @ Elo. 11 2010,22:49) kirjoitti
    Kassarissa on kova paine ja kaikki tukosta aiheuttava roska luulis lähtevän ajallaan pois. Oon ruvennu epäilee enemmän sytytys puolta. Eiks puolat mee helposti tollasee kuntoon, ku ne seisoo kylmässä. Jos se herää sen takii vasta 4000rpm se pääpytty, ku silloin jännite on eri, kun joutokäynnillä. Jos lähtisinki ettii vikaa täältä sytytyspuolelta. Tulpat on vaihettu vuos sitten ja niillä ei oo ajettu paljon mitään, mutta kuulema menee vanhoiks jo seisottamisesta. Tulpanjohdotki vois varmaan vaihtaa tai ainaka tarkistaa silmämääräsesti, onko hapettumia. Noista puolista en taas tiiä miten tarkkaan niitten kuntoo voi tarkastella. Yleismitarilla näkee onks ne ihan loppu, mutta noi puolat vissii saattaa toimii ja olla toimimatta erijännitteillä. Oisko teil vinkkei amatöörille, miten mun kannattais noita puolia lähtee tarkistelee tai yleensäkki sytytys puolta?
    "Kassarissa on kova paine ja kaikki tukosta aiheuttava roska luulis lähtevän ajallaan pois"

    Se on kaasari ja siellä ei ole kovaa painetta, puran kaasareita töissä viikoittain, putsaan, kasaan ja koekäytän + synkronoin, viim. asia onnistuu vain jos kaikki on kunnossa. Roska ja varsinkaan hapettuma ei tule itsestään pois.

    "Eiks puolat mee helposti tollasee kuntoon, ku ne seisoo kylmässä"

    Mitä ? Ei mene, oma pyörä oli kylmässä tallissa koko talven ja toimii.

    "Jos se herää sen takii vasta 4000rpm se pääpytty, ku silloin jännite on eri, kun joutokäynnillä"

    Mikä pääpytty ? Jännite eri kuin joutokäynnillä ? Muutamaan kertaan osunut silmään että kaveri sanoi... Onko nämä niitä kaverin juttuja ?

    "Tulpat on vaihettu vuos sitten ja niillä ei oo ajettu paljon mitään, mutta kuulema menee vanhoiks jo seisottamisesta"

    Taas kaverin suusta ?

    Tuota noin... Ei oikein tiedä mitä sanoisi... Onko ne kaasarit jo putsattu kunnolla ? Tätä ei pitänyt sanoa mutta yritetään varovasti neuvomalla eteenpäin vaikka taitaa turhaa olla...
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen