Tervehdys,
Ajatuksena olisi matkustaa saksaan pyörää hankkimaan. Perusasiat paperihommista ja rekisteröinnistä on hallussa, mutta muutama kysymys jäi vielä muiden ketjujen lukemisen jälkeen askarruttamaan...
1) Jos tarvitaan vaatimustodistus esim. vanhemman pyörän kanssa, kannattaako se hommata jo ostomaasta ja täytyykö se esittää suomen tullissa vai vasta rekisteröitäessä? Ja saako maahantuojalta tiedon onko tietyn (vuosi)mallin rungossa EU-merkintä ettei tarvitsisi vaatimustodistusta vai riippuuko se puhtaasti maasta ja meiningistä?
2) Kaupanteon jälkeen pyörä kun poistetaan rekisteristä, niin onko tässä minkäänlaista "siirtoaikaa" ennen kuin pyörällä on laitonta ajaa? Onko esim. mahdollista ajaa pyörä rannikolle laivaamista varten vai pitääkö se kuljettaa erikseen esim. autolla jos mennään pykälien mukaan.
3) Entä rekisteristä poistetun pyörän vakuuttaminen esim. juuri tuon laivaan ajon ajaksi?
Ja jos jollain on hyviä vinkkejä mihin suuntaan kannataisi suunnata tms., niin otan niitä mielelläni vastaan.Tällä hetkellä suunnitelma on pyöriä Dortmundin ympäristössä (koska sieltä löytyi kiinnostavia yksilöitä eikä sieltä ole liian pitkä matka laivaan...).
Kiitoksia etukäteen!
1. Vaatimustenmukaisuustodistus tarvitaan katsastuksessa, jos sitä tarvitaan. Jos tyyppikilvessä on e-merkintä sitä ei tarvita, pääsääntöisesti tarvita. Hommaa ostomaasta.
2. Saksassa siirtoaikaa ei ole. Ajoneuvo pitää aina olla vakuutettu jos sillä ajetaan. Vuokraa pakettiauto, kuljeta sillä satamaan ja työnnä laivaan. Pakettiauton saa saksassa vuokrattua edullisesti ja voit jättää sen vuokrafirman pihaan toisessa kaupungissa.
3. Sovi vakuutusyhtiösi kanssa että saat pyöräsi vakuutettua ilmoittamalla valmistenumero vaikka textiviestillä kaupan jälkeen, kasko varkauden varalta. Lübecissä poliisilla on tapan ajella satama-alueella ja "kytätä" ajetaanko kilvettömiä/vakuuttamattomia laitteita laivaan.
Dortmundista on kyllä muutama sata laivaan. Itse ostan pyörät "pohjoisesta" juuri siksi että sieltä on lyhyempi matka laivaan. Saksassa on kyllä pyörien hinnat nyt hyvin "haasteelliset". Ei helpolla löydä kunnollista laitetta jonka kannattaa suomeen tuoda. Yksityisiltä voi löytää todellisia "helmiä" mutta ne ei ole niitä halvimpia. Jos ensikertaa olet asialla niin varo huijareita, niitäkin on saksassa.
Kiitos vastauksista!
Millä tavalla hinnat ovat "haasteelliset"? Saksasta tuonti itseä kiinnostaa lähinnä pienempien kilometrien ja halvemman hinnan takia, toki tuossa säästö saattaa olla tietyissä tapauksessa marginaalista, sen olen hyväksynyt...
Onhan sieltä Dortmundista matkaa, mutta pohjoisempaa ei oikein tuntunut löytyvän mielenkiintoisia...ja näistä muutamista ehdokkaista osa oli liikkeiden myymiä, että luulisi olevan huijausmahdollisuus hieman pienempi noissa. Onhan tuossa tietysti vähän kikkailua jos pitää autokin vuokrailla.
Suomessa on pyörien hinnta laskeneet parin vuoden melkoisesti ja laskenevat edelleen kun kohti syksyä mennään. Saksassa ei käytettyjen hinnat ole laskenee, jopa voisin sanoa että ovat nousseet. Suomessa pyörien hintaapyynnit saattavat joissakin malleissa olla jopa alle saksan hintojen ja kun siihen lisätään vero ja hakukustannukset... kalliiksi tulee. Jos haet jotakin erikoisempaa mallia niin valikoimaa saattaa olla enemmän. Yksityisillä myyjillä on hinnat kyllä järkevämmällä tasolla kuin liikkeissä, niinkuin meilläkin täällä suomessa.
Jos et hanki saksasta exportkilpeä niin paku lienee sopivin kuljetin että saat mopon rantaan, kaikki muu on kikkailua. Pakun saat varmaankin edullisemmin kuin kilven.
Jos ostat kaupasta etkä yksityiseltä, kauppias varmaan neuvoo ja avustaa exportkilven + vakuutuksen saannissa. Varaa tähän aikaa 1/2 päivää. Näin pääset sitten ajamalla satamaan, tai jos oikein ajaminen maittaa uudella kulkineella, niin Ruotsin kautta kotiin.![]()
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
Export-kilvet kannattaa hommata jotta pääsee ajamaan pyörän pois maasta. Eivät maksa paljoa ja ovat helppoja hommata. Vaikka ajoneuvoa ei olisi katsastettu sitä saa ajaa muistaakseni 5pv siirtokilvillä. Kauppias varmaan auttaa "mielellään" tässä.
Yhdensuuntaiset autonvuokraamiset ovat aivan shatanan kalliita, joten en pidä sitä itse järkevänä vaihtoehtona.
Ajamalla vaan niin saa tuntumaan uuteen peliin samantien.![]()
...
Kiitoksia jälleen vastauksista. En mitään älyttömän erikoista metsästä, Triumphit kiinnostaapi, erityisesti Thruxton/Bonneville/Scrambler. Ainakin noissa hinnat tuntus olevan halvempia vaikka laittas verot jne. päälle + se ettei valikoimat ole joissain malleissa täällä kovin kummoisia ja liikkeissäkin tuntu olevan ainakin pirkanmaan seudulla jo alkukesästä meininki että "osta nyt tai tilaushommiksi menee ja saat odottaa" - silloin taas ei ollut mahdollisuutta ostaa pyörää. Toki edelleen säästön määrä voi olla tuontipyörässä sellainen ettei kaikki välttämättä suosittele tai lähtisi itse tekemään reissua.
Ajamallahan se mukavin olisi toki tuoda pois ja jos kerran halvempi ja helpompi vaihtoehto niin eiköhän se noilla kilvilla mennä sitten vaikka pohjoisesta laivaan hyppäisikin.
Yksinkertaisinta on käyttää agenttia, joka käy katsomassa vaihtoehdot ja tekee kaupat sekä kuljettaa Suomeen.(redfresnel @ Elo. 02 2010,11:34) kirjoitti
Maksaa n. 500€, eli vähemmän, kuin itse hakemalla...
Se vaan on näin.
Honda Valkyrie SuperCharged
Samaa mieltä. Agentit on yksinkertaisille.
Annetaan kerppu rahaa kaverille joka hakee halvimman pyörän saadakseen itse välistä enemmän.
Suosittelen itse hakemista lämpimästi. Säästö voi olla mitä on, mutta saat juuri sellaisen pyörän kun haluat. Tarkan markan miehenä suosin itse yksityisiä alkuperäis-Germaaneja liikeiden sijaan.
R1250GS
Kyllä itsekin kallistuisin enemmän reissun kannalle vaikka noviisi olenkin. Kieli taittuu kohtuullisesti, alan termit tosin ei. Kuluja laskin reissulle (matkat, majoitus, ruoka) + paperi- + muille järjestelyille tulevan aikalailla sen saman 500e. Olenko unohtamassa jotain?
Rahat käteisenä kaupanteko hetkellä ja varmistat zullaustungstellen aukioloajan kilpien saantia varten.
R1250GS
Ainakin Hampurissa oli rekisteröintitoimistoa vastapäätä kilpipajat ja vakuutuksen sai samalla (max 12 kk). Varaa mukaan työkalut exportkilven kiinnitykseen (tai nippusiteitä). Koko rekisteristä poisto, väliaikaisen kilven hankinta ja vakuutuksen hankinta onnistui vajaalla saksalla kun myyjä ohjasi toimistolle, puoltoista tuntia. Suomesta kai saa vielä kaskonkin puhelinsotolla, kun on antaa valmiste- ja rekisterinumero - jos haluaa. Ja sillä vakuutuksella kai saa jo nykyään ajaa Suomessakin?
Ja itse hakemaan - et varmaan lähetä kaveriakaan hakemaan ittelles vaimoa *?
NL-AD-(AU)-BE-(GB)-(BG)-EE-ES- HR-(ZA)-NL-IT-AT-(CN)-CY-LV-LI-LT-LU-MC-NO-PT-PL-FR-SE-DE-(SM)-SK-SI-FI-CH-DK-CZ-HU-(US)-NZ-VA-RU-EE
Kannattaa tarkistaa rekisteröintitoimiston aukioloajat, ne saattavat olla virkamiesmäiset.(Gwent @ Elo. 02 2010,13:03) kirjoitti
500,-€ matkakassaan on melko vähän, varaa vaikka toinen 500€ lomailuun niin sillä onnistuu. Kolmisen viikoa sitten käväisin matalalla pakettiautolla, pelkästään laivaliput maksoivat yli 1.000,-€
Juu, pitää nuo virastot tsekata.
Tallinkilla tais olla pyörämaksu 75e ja matkustajan hinta saman verran -->400e, riippuen kuinka mukavasti haluaa matkata. Autolla varmaan enempi juu.
Luulis joo että samalla kaskolla millä tuo pyörän suomeen, saa vielä jatkoaa ajoa täällä päässä. Pitänee varmistaa tuokin vakuutusyhtiöstä.
Vaatimuksenmukaisuustodistuksen saa ihan suomestakin *
TUV nord Finland
Lievä yleistys maahantuojista.(Jussiboy @ Elo. 02 2010,12:05) kirjoitti
En ole vielä tuollaiseen törmännyt...
Tarkanmarkan miehenä olet aika ihmeissäsi, jos pyöräkaupan takia joudut alkamaan miekkailemaan yksityisen kanssa.
Veikkaan, että rahat meni ja kokemusta jäi, jos esim. onkin vaikka pöllitty fillari...
Liikkeen kanssa aivan eri lähtökohdat.
Honda Valkyrie SuperCharged
Alakanttiin menee, jos ei nyt säkällä ole eka kpl. se oikea.(redfresnel @ Elo. 02 2010,12:14) kirjoitti
Jos vähänkin joudut lähtemään etsimään toisia vaihtoehtoja, niin alkoi maksaa.
Tuosta agentin käytöstä vielä sen verran, että olen saanut maahantuoduksi 500€:lla seuraavaa:
-Kolmen eri yksilön katsomiset (ei halpaa ajaa ympäriinsä)
-Kuljetuksen Suomeen vakuutuksineen
-tullipaperit ja rättikilvet täällä
Katsastus ja verojen maksu jäi itselle.
Ja pyörä oli sitten varmasti hyvä ja tasan sovitun hintainen, joten ei ylimääräisiä kerännyt kaveri tinkaamisella.
Sen verran itsekin noita laitteita hakeneena omaan käyttöön, että voisin ensikertalaiselle aika huolettomasti suositella agentin käyttöä.
On aika useaa omatoimimatkaajaa kyllä vedätetty Saksassakin...
Honda Valkyrie SuperCharged
Niin rahalla (n. 100€), kun usein saa Saksasta mukaan ilmaiseksi...(zapster @ Elo. 02 2010,14:31) kirjoitti
Honda Valkyrie SuperCharged
Joka läänistä ei kilpiä ulkomaalainen saa ollenkaan.(Gwent @ Elo. 02 2010,13:03) kirjoitti
On eri säännöksiä eri paikoissa.
Kilpipajasta kannattaa ottaa vakuutus suoraan väliaikaisille kilville. Maksaa jotain 15€.
On tullut Hampurissakin joskus oltua kilvenhaussa yli kolmekin tuntia.
Aina ei todellakaan mene kovin vikkelästi Saksalainen byrogratia.
Honda Valkyrie SuperCharged
Miksi sitä agenttia pitää joka välissä suositella, vaikka aloittaja on selvästi ilmoittanut haluavansa tehdä hankinnan itse?? Varastetun pyörän mahdollisuus on häviävän pieni mikäli menette myyjän kanssa yhdessä Zulassungstellelle, koska pyörän runkonumero tsekataan ennen Export kilpien tarran/sinetin kiinnittämistä.
Tuosta näet rekisteröinti paikat http://www.kfz.net/kfz-zulassungsstelle/stadt/
Kilpipajat ovat yleensä auki samaan aikaan rekisteröintitoimiston kanssa.
EU:n ulkopuolelta tuodut pyörät ovat sitten se todellinen kompastuskivi, niitä kannattaa välttää. Mikäli vähänkään arvelluttaa niin kannattaa hakea TUV:ltä EG-Ubereinstimmungsbescheinigung (EU-vaatimuksenmukaisuustodistus)
R1250GS
Ymmärrän kyllä tuon agenttien suosittelun, onhan se toisaalta kätevän kuulosta hommaa ei siinä mitään, mutta tosiaan olen ihan valmis lähtemään itsekin matkaan ja kokemuksiahan ne on nuokin. Ajattelin tässä juuri laittaa liikeisiin viestiä josko tietävät ja auttaisivat miten ja missä toimia mahdollisen kaupanteon jälkeen omassa kaupungissaan.
Onko muuten mahollista rekisteritunnuksella selvittää pyörän historiaa (esim. ettei ole varastettu) vai vaatiiko sen nimenomaan runkonumeron jos haluaa olla varma?
No esim. autojen viiden päivän kilpiin ei kyllä tarvita mitään runkonumeroita.(Jussiboy @ Elo. 02 2010,17:32) kirjoitti
Pyöristä en tiedä, kun en ole koskaan niihin kilpiä hommannut Saksassa, mutta eiköhän tuo mene samallalailla.
Kahden viikon kilvet on eriasia ja eri hintaisia.
Siksi kannattaa ostaa viiden päivän kilvet valmiiksi ja lähteä vasta sitten etsimään ostettavaa kohdetta, jos meinaa ajaa laivaan.
Muuten olet jossain hevon kuusessa illalla ilman kilpiä ja pitäisi päästä matkaan.
Jos pyörää ei löydy, niin kilvet jää tietenkin käteen, mutta silti
pieni satsaus (n. 120€ vakuutuksineen).
Kahden viikon kilpiä ei mielestäni kannata hankkia, vaan täällä viiden päivän kilpien kanssa ajelee ja käy tekemässä tullissa paperit ja katsastuskonttorilta paperikilvet.
Ja yksityiseltä ostettaessa tapaaminen yleensä sovitaan iltaselle, koska ovat luonnollisesti töissä päivällä.
Silloin aika hankala tarkastaa yhtään mitään, joten kyllä on ostajia joutunut kuseen just esim. varastettujen pyörien kanssa...
Honda Valkyrie SuperCharged
Liikkeet jopa hommaa odottaessa noita kilpiä kaupanteon yhteydessä kohtuu hintaan. Hakija ei tarvitse, kuin ostajan passin mukaan virastoon.(redfresnel @ Elo. 02 2010,18:02) kirjoitti
Joiltakin löytyy "valmiita" kilpiä jopa viraston kiinniollessa.
Saksassa kilpi on "henkilökohtainen" ja sitä ei saa esim. mukaan laitteen kanssa, vaan myyjä palauttaa kilven virastolle ja poistaa veromerkin myynnin jälkeen. Joskus myyjä voi olla armelias ja antaa ajaa laivaan omalla kilvellä ja vakuutuksilla, joka palautetaan sitten Suomesta myyjälle (erittäin harvinaista...).
Siksi rekisterinumerolla ei voi selvittää historiaa, koska ei seuraa
ajoneuvon mukana.
Ja siksi suosittelen tuonnin hoitamista agentin avustuksella joko
koko hoidon hoitamista tai Saksassa olevaa mukaan katsomaan pyöriä sekä mukaan kaupantekoon, ettei tulisi suru puseroon jonkun kämmin takia.
Honda Valkyrie SuperCharged
Keltapäisiä kilpiä ei saa ilman osoitetta. Esim. jos passissa/henkilökortissa olisi osoite niin saisit, muuten joudut tyytymään kalliimpiin export kilpiin jotka saa vain ajoneuvoa näyttämällä rekisteröintiasemalla ja voidaan myöntää ulkomaiselle henkilölle (varmin ja se wirallinen turvallisin tapa). Toki liike tai yksityinen voi hankkia keltapäiset sinulle, mutta se ei ole virallinen tapa. Tanskan läpi ajaminen on jossain vaiheessa ollut kiellettyä keltapäisillä kilvillä.
R1250GS
Höpö, höpö.(Jussiboy @ Elo. 02 2010,20:37) kirjoitti
Noin kahdetkymmenet tullut hankittua pelkällä passilla esim. Hampurista. Ei koskaan ongelmia.
Jos ei nyt ole parin kuukauden aikana muuttunut...
edit: ja aina kilpiasemalla antanut Helsinkiläisen osoitteen (itse kirjoittanut, kun eivät halua itse alkaa arvaamaan kirjoitusasua)
kilpihakemukseen sekä vakuutukseen.
Myös muualla saksassa samat kuviot toiminut.
Mutta, kuten mainitsin aikaisemmin, on paikkoja, joista ei saa ulkomaalaiset kilpiä...
Honda Valkyrie SuperCharged
Joo olis pitänyt tuohon mainita, että alue kohtaisia eroja on. Pohjois-Saksassa ulkomaiset ovat saaneet joistakin paikoista keltapäisiä.
Periaatteessa keltapäiset ovat tarkoitettu Saksan sisäiseen liikenteeseen Saksalaisille ja Export-kilvet taas... varmaan tiedätkin.
Itse vakuutusturvalla ei ole eroa, koska keltapäisilläkin on Greengard (ennen vanhaan näin ei ollut), mutta kilvet eivät ole voimassa kaikkialla. (vähän sama kuin jos ajaisit Suomen tarrakilvillä Saksassa. Tästä muuten löytyy juttua tälläkin palstalla haulla: Minkälaiset kilvet saksasta
Toiset tekee lain mukaan ja toiset mitä haluaa. T. Höpö
R1250GS
Huhhuh, nyt alkaa olla jo aika monta käytäntöä asioista, mikä on tietysti hyvä, mutta alan olla aika pyörteessä että mitähän sitä tekis.
Eli onko nää keltapäiset nyt niitä 5 päivän kilpiä vai jotain muuta? Ja siis noita viiden päivän kilpiäkö saa jo suomesta vai vasta ostomaasta? Ja export-kilvet on 2 viikkoa(ko)? Ehkä luen tuon kilpiketjun seuraavaksi.kirjoitti
![]()
Keltapäiset juuri viiden päivän kilpiä.(redfresnel @ Elo. 02 2010,22:11) kirjoitti
Hankitaan siis paikanpäältä samoin, kuin kahden viikon kilvet...
Honda Valkyrie SuperCharged
Tää on aika sekavaa ja turhaa vänkäystä...
Kelta- tai punapäiset saat Saksasta ja vain sieltä.
Onnea hakuun![]()
R1250GS