Ylen uutinen.
No, jokainen saa tietenkin valita ajovarusteensa mutta mä en oikein jaksa uskoa tohon "turvaliivin" autuaaksi tekevään voimaan. Suurin osa (?) niistä jotka moisia pitävät, ajelevat kuitenkin katetuilla prätkillä ja eteenpäin siitä liivistä ei näy mitään. Ja jos urpot eivät näe valoa niin miksi ne näkisivät liivin? Mun puolesta ihan rauhassa saa pitää "turvaliivejä" mutta kannattais pyytää kaveria ottamaan kuva edestäpäin niin näkis onko siitä oikeasti hyötyä.
Mulla on sekä pyörä että auto "mustia möykkyjä" eikä kukaan ainakaan vielä ole alle ajanut. Tosin niissä on valot päällä aina...
Pitää varmaan maalauttaa kypärä valkoseks ja hommata jostain sininen strobo vilkuttamaan josko sitten vois ajaa niin ettei kukaan ihan varmasti aja alle/päälle...
Itelläni ei ole liiviä, mutta on Rukan huomioväritetty ajopuku on... Ja uskon todella sen autuaaksi tekevään voimaan
Monta sellaista tilannetta olen jo oman uskomukseni mukaan välttänyt, joissa auto olisi muuten hypännyt kulkuväylälleni, uskooko kukaan muu, ei ole mun asiani.
Eihän se toki täysin autuaaksi tee, mutta helpottaa varmasti autoilijan havainnointia, kuten myös huomioliivit tekisivät... Ilman moralisointia, kukin valitsee ajovarusteensa itse, minä valitsin nuo ja olen niihin tyytyväinen
AINIIN, pakko vielä todeta... nytkun Liikenneturva "kerrankin" tekee motoristien eteen jotain, heti vingutaan että on väärät lääkkeet...
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Aina silloin tällöin noita autoja vaan tulee eteen vaikka kypärä ja ajopuku on huomattavalta osalta punainen. Pyöriäkin on ollut tasan yksi musta, joten näkyvyyttä olisi pitänyt olla ajovalojen kera aivan tarpeeksi.
Epäilenpä, ettei tässäkään asiassa ole pelastus motoristille.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Liikenneturhassa ei osata mitään. Älyäisivät nyt edes kysellä täältä .org:ista, miten nämä hommat hoidetaan![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Toi on kans niin suhteellista.
Et sä mitään liivejä näe wingikuskist kun ei koko kuskia näy ennen kuin olet vieressä,kyykyis melkein sama homma ku ainoa mitä kunnolla erottuu liiveist on olkapäitten kohilla.
Sitten taas niin Suomi on pullollaan niitä 50+ kuskeja ku aikoinaan sai kortin ja viime vuodet ovat pyörän hankkineet,joku hd wannabee tai oikea hd,kin joskus,noitten kustomien läpi liivit näkyy ja (ei millään pahalla) NE kuskit kyllä tarvitsevat kaiken avun mitä ne voi saada mistäkin tillpehööreist että pysyvät hengissä.
Mut tä nytt on vaan mun mielipiteeni ja toi luomakunnan luumu voi/saa ihan vapaasti taas vetää herneitä vaikka kaikkiin kolmeen sieraimiin tän textin takia![]()
Tätä nimenomaan ajoin takaa.(Adve @ Heinä. 25 2010,21:08) kirjoitti
Se errä ajovarusteet olisivat hieman näkyvämpiä (muutakin väriä kun mustaa) ei tietenkään olis huono juttu mutta kun se kypärä on varmaan pääsääntöisesti se osa mikä sieltä katteen takaa näkyy...
Oma potta on nyt musta mut ajatuksena oli/on maalauttaa se valkoiseksi nimenomaan ton takia.
Ja org.issa todellakin kaikki tiedetään paremmin kun liikenneturhassa...
Ja toisaalta uutisessa puhuttiin pääasiassa kypäristä, lähinnä keskustelu-osiossa nillitettiin liiveistä.
Liikenneturha vois keskittyä vaikka niihin kuulusiin puusilmä kotilokuskeihin ja siihen miten ne voidaan aktivoida käyttämään pään kääntyvyyttä hyväkseen.![]()
Toi Adve kyllä tietää ja tuntee nääkin asiat, kandee kysyä siltä jos on jotain epäselvää, se on tosi tietävä heppu ja tosi viisas![]()
Dirty Nasty Furriner
Ei edes kauan kestänyt,sull on vissin joku haku päällä(Staga @ Heinä. 25 2010,21:17) kirjoitti
Ja vaihteeks olen TÄYSIN VÄÄRÄSSÄ niinkauan kun en SULLE sitä pistä mustana valkoisella jos et satu ajattelemaan samasta asiasta samalla tavalla?
On sullakin helppo elämä![]()
Mä en taas ymmärrä sitä. Miksi mulle sattuu ja tapahtuu liikenteessä? Kun kukaan ei näe minua. Taidan olla näkaymätön. Risteyksistä tullaan aina miten sattuu mun eteen. Ja joudun väistämään ja väläyttämään valoja sinne sun tänne. Ja mettä tieltä kun tulee autoja maantielle. Kolmion tai stopin takaa. Kovaa vauhtia nii se säikäyttää mut perin pohjaisesti. Ihan kun ne eivät välittäis liikenne säännöistä yhtään mitään. Ne ajattelevat kuitenkin. Ei hän tuo ole kuin prätkä. Ei se tuu niin nopeasti ku auto. Sit ne lähtee juuri ja juuri ajamaan kun mä olen tulossa siihen auton kohdalle. Ei oo hauskaa tälläinen. Ettei oteta toisia huomioon.
jep jep(Adve @ Heinä. 25 2010,21:08) kirjoitti
Adve sä et oikeesti tiedä mistään mitään mutta jatka vaan selittämistä, ole hyvä.
Dirty Nasty Furriner
Kjeesus sentään,meinaatko tosiaan että ajat kyykyllä roikkuen vierestä ja kroppa ylöspäin et imanvastus olis apujarruna![]()
![]()
Noh,en oikeastaan ole yhtään yllättynyt![]()
Kai mäkin sitten heitän ekan kuvan mitä löysin,voin mä muitakin ettiä jos haluat?
Mulle riittää, että mun pyörän runko on huomiovärinen oranssi.Niin joo ja toinen pyörä suurimmaksi osaksi keltainen.
![]()
HD Sgs, Te300i, 748r, 990 Adv ,Hp2 Sport, S1000rr
Ex
Rsv Mille, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999 Xerox, F6B, Fe450, Te300 Te300i, Zx6r, Zx10r, exc450, Superduke r x2, Supermoto 950, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, Yzf R1
jospa kaikille motoristeille pitäis laittaa viiri kiinni, niinkuin lapsilla on polkupyörissä. tietty lippu pitää olla paljon isompi ja tangon oltava jotain titaania tai jotain *![]()
![]()
![]()
![]()
Omalta kohdaltani olen arvellut pyörän valoilla olevan selkeä merkitys näkyvyydelle. Tämä siksi, että ajellessani täsmälleen samoilla varusteilla XJ600:lla (jossa on suorastaan kehnot - vaikkakin ihan vakiot - valot) autoilijat huomaavat huonosti tai ei lainkaan, mutta kun taas ajelen K1200:lla (jossa on hyvät valot, myöskin oikein suunnatut) sattuu erittäin harvoin, ettei autoilija huomaisi. Molemmat pyörät ovat väriltään tummia eikä niissä ole mitään erityisen näkyviä yksityiskohtia. Goretex-puku on musta ja nahkapuku tumman sininen muutamilla valkoisilla osilla (joissa ei kuitenkaan lue poliisi *).
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Mä ostin uusimman takin näkyvyyssyistä valkoisena. En tiedä onko mitään apua ollut, kypärän pääväri on myös valkoinen. Pyörän pääväri valkoinen. Ei ole juuri eteen tuupattu tänä vuonna. En silti jättäytyisi noiden nojaan liikenteessä, vaikkei sitä tässä tietysti kukaan ole tarkoittanutkaan.
Sen voin sanoa, ettei ainakaan ketjuvetoisen pyörän kanssa valkoinen takki ole kauaa valkoinen...![]()
Retired
Yhdessä Scottin ajotakissani on oranssit hihat, muuten musta. Kaveri sanoi kerran että mikäs joulukuusi sieltä kurvasi parkkiin. Kuulemma erottui jo kaukaa. Eli ehkä ei liivejä mutta pornonväriset irtohihat?
Kai tuolta hapsupuolelta saisi lainaksi pinkit nahkachapsit ja sukkanauhat, voisi viritellä kokeeksi yläkroppaan...
On sillä kiistatta merkitystä erottuvuudelle, mutta kukin tyylillään. Näin mää meinaan.
Niin ja ihan jutun mukaan, keskisininen takki ja valkoinen avattava potta -> kaikki jarruttelevat jo kaukaa ja kopeloivat turvavyötä päälle samalla kun kännykkä lentää korvalta vänkärin penkille. Paitsi EST tai RUS-rekisterissä, silloin ei paljon kiinnosta.
Adve, harvempi jamppa ajaa tankilla maaten liikenteen seassa, myöskään tilanne jossa kuljettaja pitää havaita suoraan edestä ei ole ihan yleisimmästä päästä, jos olisi niin kyllä se peli olisi jo pelattu siinä vaiheessa.
Kaikki väri auttaa havaitsemaan motoristin, voit toki vapaasti olla eri mieltä kuten varmasti oletkin![]()
Dirty Nasty Furriner
En mä väristä ole yhtään eri mieltä,kaikki mitä auttaa on plussaa,jopa liivi.(Staga @ Heinä. 25 2010,21:52) kirjoitti
Ja se olikin se huomioliivi mist mä kirjoittelin,en mistään väreistä!!!
En jaksa copy/paste mun aikaisempi texti,saat ihan ite scrollata ja ettii sitä kohta misä kirjoittelen et värit on ihan turha juttu ja kaikki pitää olla tummaa/mustaa ja ennen kaikkea ajetaan valot teipattuna jos niit ei saa sammutettua!
Aikas usein kyllä kyykkykuskit ovat suht vatsa tankilla,jos nytt kuskilla ei ole mittaa yli 2 metriä,aika helvetin harvoin niit kyykkykuskeja roikkuvat liikenteen seassa pyörien vierestä ja kädet niin suorina kuin mahdollista et kroppa on niin ylhällä kuin mahdollista.
Oikeastaan en ole kertaakaan nähnyt kyykkykuskia ajavan suoraa roikkuen vieressä,mut en mä tiedä,ehkä siinä teilläpäin harrastetaan???
Ja kyl mä ainakin lasken sen mukaan et jos auto odottaa kolmion takaa ja pyörä tulee tietä pitkin 20-50 metrin päästä niin kyll mä sen aika suoraana laskisin,toi voi kans olla jotain mitä teilläpäin on ihan toisin?
Itse oon ajanu vuosia eikä yhtään kolaria. Harvoin edes läheltäpititilannetta. Miljoona kertaa taas autot on ajaneet sivutieltä eteen.
Mut miksi ei oo tullut kolaria johtuu siitä että tulee joka risteyksessä missä auto on lähellä kuviteltua että auto ajaa eteen ja suhteytettua oma
ajo sen mukaan.
Mulla on muutama kaveri jotka vetää prätkällä kuin autolla eli ihan metrin päässä imussa odottaa ohituspaikkaa, ei katota taakse vaan luotetaan peileihin,
sivutieltä tulevia ei noteerata mitenkään jne... Ei ihme että niitä onnettomuuksia sattuu.
Selkee sääntö että himmaa vähän risteykseen tullessa jos siinä on auto odottamassa ja varautuu jarruttamaan, siinä vaiheessa kun jarrutuksesta ei oo enää hyötyä
niin ajaa kauemmas auton keulasta (vasemmalle) ja pikkusen hanaa niin ehtii ajoissa alta jos auto päättääkin tulla syliin.
Kyllä minä ainakin noihin valoihin ennemmin satsaisisin kuin johonkin tipi-keltaiseen liiviin. Tosin pitää kyllä tunnustaa että liivit mullakin löytyy samasta pussukasta sadepuvun kanssa, mutta se onkin jo pikkasen eri juttu - kait
Tällä viikolla olisi tarkoitus ruuvailla kunnolliset LED-päivävalot Kawaan, niin jäisi tuon HID:n polttaminen niihin oikeasti pimeisiin keleihin jotka kohta taas ovat täällä![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Samaa mieltä AXP:n ja HiTec:n kanssa. Aina on tullut ajeltua mustissa kamoissa ja nykyinen mopokin on musta. Toissa syksynä askartelin xenonit kiinni ja ihan selvästi huomaa autoilijoiden ja muiden tielläliikkujien huomioivan paremmin. Motareillakaan harvemmin jää kukaan siihen vasemmalle kaistalle eteen kukkumaan.
kai tuohon näkyvyyteen kuuluu muutakin kuin kohtisuoraan edestä erottuminen?
ihmettelen vaan näitä kommentteja.
jokainen ajelkoon miten tykkää, vaikka säkki päässä, mulle ihan sama mutta turha väittää ettei kirkkaista varusteista ole mitään hyötyä.
http://www.motorcyclesafety.state.mn.us/latest....mid=289
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Yksi etu on se, että luullaan, että tulossa on poliisimoottoripyörä - ja havainnoidaan se ensimmäiseksi, hän sanoo
Vittu tää on jo lähtökohtaisesti niin perseestä: Viranomaisena esiintyminen on lailla rankaistava teko, mutta siitä huolimatta toi kommentti kehoittaa asustaa itsensä mahdollisimman paljon MP-poliisia muistuttavaksi *Pitäisikö kaikkien autotkin maalata valkoiseksi ja vetää pyörien kohdalle pystyraidat sinisellä niin loppuu se vaarallinen ohittelu? tupla
Se, että lailla vaaditaan motoristi pukeutumaan lerpattavaan huomioliiviin, ehkä kypärään kiinni tuulessa pyörivä vipperä, etulokarin oranssi työvalo ja kilsan verran etumatkaan hiace, kattoon kiinnitetyllä kyltillä "Ylikapea kuljetus", ajamaan niin siitä huolimatta aina löytyy joku puusilmä kaihipotilas joka puskee eteen.
Moottoripyörän näkyvyyteen puuttuminen lainsäädännöllä on verrattavissa lakialoitteeseen, jossa kaikkien ostoskeskuksissa asioivien tulee pukeutua luotiliiviin ja komposiittikypärään jotta seuraavaa Ibrahim ei saa samanlaista bodycountia kuin Sellossa: puututaan taas aivan väärään asiaan: tripla![]()
Litranen sisävessa
Valkoisella farkkumondeolla on kyllä ihan mielenkiintoinen vaikutus aina välillä.Mietin tossa tuon tenavan takia vielä takasivulasien ja takalasin tummennusta. Sitten vois vielä pistää ison navin kojelaudalle.
![]()
![]()
Retired
Motoristin erottuminen liikenteessä parantaa hänen turvallisuuttaan - tästä perusasiasta ei kai liene erimielisyyttä?
Jos on sitämieltä, että Liikenneturhan ideat on ihanniin voisi sitten esittää tilalle jotain fiksumpaa, millä asiassa saavutettaisiin edistystä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Black is Black.
Joku vetää kikertävissä turvaliiveissä, toinen kiilaa snagarijonossa aamuyöstä. Vapaa maa
.
Se täytyy kyllä todeta, mistä sitten johtuukaan, niin
reilusti jo yli puolentoista miljoonan kotilokilometrin
aikana on kolme kertaa ajettu päälle. Kerran suoraan eteen,
kerran pihalta kylkeen ja kerran kolmion takaa kylkeen.
Kaikki nämä samaan mustaan kotiloon..... ja joka kerta
sama selitys..... mä en nähny!
Tuostakin huolimatta... mustalla mopolla![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Itse ajan hopeisella FJR:llä, musta ajovaruste päällä, hopeinen kypärä päässä. Yleensä mulla on myös heijastinliivi päällä, mutta totesin, ettei se näy fjr:ssä eteen eikä taakse. Sivuille kyllä.
Käytännössä kypärä ja hihat pitäisi olla värikkäitä eli hyvin näkyviä.
Muta sitten sellainen asia, jonka huomasin kun poika ajoi rätkäkortin ja hänelle ostettiin Aprilia RS125.
Ajettiin sitten peräkanaa ensimmäinen reissu ja tietysti vahdin peilejä kun edessä ajoin. Silloin tällön huomasin, että kevari näytti ihan mopolta vaikka tuli samaa vauhtia takana.
Uskon, että suurin osa onnettomuuksista tapahtuu koska osa ihmisistä luulee mopon tulevan kohti.
Miettikää nyt itsekin. Istutte matalassa kotilossa, tulette oikealta kolmion takaa päätielle. No vilkaisette pikaisesti vasemmalle ja oikealle ja sitten taas vasemmalle. Näette vaan valon lähestyvän, eikä teillä ole mitään käsitystä, että onko kyseessä mopo vai prätkä.
Motoristit varmaan lyövät jarrun kiinni ja katsovat lähestyjää uudestaan, mutta ne sunnuntaiautoilijat eivät tunne mopoja eivätkä moottoripyöriä. He olettavat tietysti, että se on niin pieni, että sen on pakko olla mopo. Sitten he ajavat tielle.
Omasta mielestäni mopot EIVÄT saa näyttää samoilta kuin moottoripyörät. Siinä on suurin riski onnettomuuteen.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Hopeinen farkku RS Octaviakin toimii hyvin. Kun vielä lasit ovat tummat.(TwinTenox @ Heinä. 25 2010,23:35) kirjoitti
Kovasti käy edellä ajavien katse taustapeileissä.
![]()
HD Sgs, Te300i, 748r, 990 Adv ,Hp2 Sport, S1000rr
Ex
Rsv Mille, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999 Xerox, F6B, Fe450, Te300 Te300i, Zx6r, Zx10r, exc450, Superduke r x2, Supermoto 950, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, Yzf R1
Juuri tämän vuoksi risteystä lähestyttäessä pitäisikin prätkällä ajaa mahd. lähellä keskiviivaa, mopojen pysyessä pientareella. Tuosta on sekin hyöty että sivutieltä, mahd. puskan tms. näköesteen takaa prätkän huomaa edes hitusen aikaisemmin(suzuki_GS1100G @ Heinä. 26 2010,00:39) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08