Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
    Oiskos taas jälleen kerran aika kerrata ihan perusasioita, niitä pieniä seikkoja/kikkoja mitä itse voi tehdä *turvallisen liikkumisen parantamiseksi.

Jos näistä ei kokoaikaa jauheta ja jankuteta näyttäisi, että itse motoristitkin alkavat kompuroimaan aivan yksinkertaisssa perusasioisssa. Siitä ei olekkaan enää pitkämatka onnettomuuteen.
    Tietysti aina voi jeesustella..auton vika, mutta kahden ajoneuvon törmäysessä on erittäin harvoin yhtä yksiselitteistä syyllistä,aiheuttajaa.

Omia havaintoja viimeaikaisista likipiti tilanteista...

1) Tee itsesi näkyväksi

eli älä aja katveessa. Ei siis ajeta tien oikeassa reunassa. Se paikka on moottoripolkupyörille, jalankulkijoille, rollaattoreille tms hitaasti kulkeville ajoneuvoille.

Moottoripyörän paikka on heti keskiviivan tuntumassa varauksella, että seurataan vastaantulevaa liikennettä ja annetaan tilaa toiselle keskiviivan nuolijalle. Samoin kun joudutaan itse ohitetuksi. Seurataan myös takaa tulevaa liikennettä.

Yksinkertainen syy tuohon itsensä sijoittamiseen keskiviivan tuntumaan...

Mieti..ajat esim. rekan perässä...vastaan tuleva auto odottaa edelläsi kulkevaa rekkaa, jotta pääsisi kääntymään vasemmalle...
    Kummassa tilanteesa tulet aikaisemmin havaituksi..ajaessasi tien oikeaa reunaa vai ajaessasi keskiviivan tuntumassa?
    Viimeksi eilen oli tälläinen tilanne...vastaantulija ajatteli ehtivänsä kääntyä rekan ja seuraavan henkilöauton välistä vasemmalle...ja olisikin ehtinyt *jollei rekan perässä olisi lurutellut FJR tien reunoja nuollen. Onnex kuitenkaan ei kolahtanut..

Toinen erittäin tärkeä syy tuohon itsensä sijoittamiseen keskiviivan tuntumaan...

Miksi et jättäisi itsellesi pelivaraa

Ajattele....

Vaikka kuinka olisi apseja yms härpäkkeitä niin melkein aina törmäyksen välttämiseksi tarvitaan myös nopeaa väistöä.
    Tässä vaiheessa tarvitaankin jo mittanauhaa. Mieti paljonko sinulla on enempi tilaa sivusuunnassa väistöön ajaessasi keskiviivan tuntumassa verrattuna ajoon tienreunoja nuollen?
    Sen olen oppinut tiellä liikkuessani hirvistä, peuroista ja muista elikoista, että niitä tulee sekä oikealta sekä vasemmalta. Ja koskaan ei tiedä ennalta kumpaan suuntaan pitää väistää.
    Muutoinkin keskemmällä tietä ajaessasi on parempi näkyvyys niin mutkaan kuin metsäänkin.

2) Tee itsellesi tilaa

Koeta sijoittaa itsesi liikennevirrassa sellaiseen kohtaan jotta sinulla on tilaa edessä ja takana.
    Tarkoittaa lähinnä...älä jää ajaa luruuttelemaan rekkojen perään, henkilöautojen väliin tms. Suomen teillä löytyy tilaa ja mopolla pääsee ohitte rekoista..tai sitten jätttää reilusti tilaa ja siirtyä tarpeen vaatiessa sivuun ja odottaa hetkeä ja sopivaa kohtaa liikennevirrassa.
    On erittäin säälittävää nähdä kun moottoripyörä vetää perässään rekka-,henkilöauto- ja traktorijonoa.
    Pahin uhka motoristille itselleen tulee kuitenkin takaapäin.

3) Tarpeellinen turvaväli
    Tarpeellinen siksi jotta se on joskus lyhyempi joskus pitempi.
    Lyhyempi silloin kun ajetaan mopojen kanssa letkassa..ajetaan limittän..tällöin jokaisella on tilaa edessä ja samalla nähdään edellä menevän motoristikaverin aikeet paremmin. Kuten moottorijarrutukset yms.
    Yksin ajettaessa edellämenevään onkin hyvä pitää hieman pidempää turvaväliä. Valitettavan usein näkee motoristienkin harrastavan tuollaista neljänmetrin marginaalia. Jopa asuntovaunun peesissä.

Tällästä...kommentteja ja muitakin huomion asioita otetaan mielellään vastaan.

Oma osansa on ollut tällä nykyisin harjoitetulla liikenneturvallisuus-politiikalla.

Ihmiset on aivopesty ajattelutapaan...

Jos vain noudatan orjallisesti nopeusrajoituksia ja muitakin liikennesääntöjä, enkä ikinä ohittele mikään ei voi mennä vikaan.

Valitettaa on..teillä liikkuu ihmisiä joilta valitettavasti unohtuu nuo autuaaksi tekevät liikennesäännöt väistämisvelvollisuuksineen jne jne..

Tämä vuoksi meidän on itsekkin ajateltava *eikä ajella pää jäässä

Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Eilen ajelin lähellä kotia olevalla tiellä johon olin hetki aikaisemmin kääntynyt , tuli sivutie missä auto odotteli ja lähti liikkeele .Voi sitä jarrutuksen paniikkia mutta pysähtyi ajoissa !!! Eli minulle oli vilkku jäänyt päälle
    Seppo
    Lainaa (seventy fife @ Heinä. 31 2010,16:13) kirjoitti
    Eilen ajelin lähellä kotia olevalla tiellä johon olin hetki aikaisemmin kääntynyt , tuli sivutie missä auto odotteli ja lähti liikkeele .Voi sitä jarrutuksen paniikkia mutta pysähtyi ajoissa !!! Eli minulle oli vilkku jäänyt päälle *
    Seppo
    Näin Sipoossa samanlaisen tilanteen eilen...
    Oli sen verran lähellä, että meinasi pyörä kaverilta lähteä alta, kun jarrutti.

Tarkkana vilkun kanssa.

Ei kai sellainen piipittävä varoitinkaan kovin paha olisi.
    Näin jenkkisivuilla sellaisen, joka alkaa huutamaan vasta, ku ollut
    minuutin liikkeellä.
    Honda Valkyrie SuperCharged
    sivutie missä auto odotteli ja lähti liikkeele
    Kai kävit haukkumassa sen sokean puusilmäautoilijan ja potkimassa peilit paskaksi ja pellit lommoille?
    Ja Tuppervaari puhuu silkkaa asiaa. Tervepäistä ja rehellistä porukkaahan tuolta seudulta tulee. Tarvittaessa myös tervekätisiä.

Olin itse juuri kolmepäiväisellä moporeissulla. Paljon olisi kerrottavaa, mutta ei aina jaksa urveltaa. Onneksi ajelen suurinpiirtein Tuppervaarin opastamalla tavalla ja vältyin pahimmilta konflikteilta.

Nautitaan ajelusta ja säästä, mutta ollaan silti varovaisesti siellä tien päällä. Kuinkahan terkale vaan mahtoi lukea ja ymmärtää lukemansa?
    pelkkää asiaa.
    pienillä teoilla voi joskus olla suuri merkitys. varsinkin ohje sijoittumisesta oli hyvä.

en tiedä monesko kerta kun tämän linkkaan, mutta laitetaan silti:

Strategic Lane Positioning

sivut kun lukee ajatuksella ja suodattaa kaiken meidän kulttuuriin sopimattoman pois, niin voi saada paljonkin uutta ajattelemisen aihetta.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
    Eipä tuhon tarvi paljon muuta lisätä kun, että muista ylinopeutta ajaessa olet väistämisvelvollinen kaikkiin muihin verrattuna. Joskus saattanut kahva vääntyä vahingossa, mutta silloin ollut valmis väistämään kaikkia vaikka niillä oöisi kolmio edessä.

Lainaa (terkale @ Heinä. 31 2010,19:39) kirjoitti
    sivutie missä auto odotteli ja lähti liikkeele
    Kai kävit haukkumassa sen sokean puusilmäautoilijan ja potkimassa peilit paskaksi ja pellit lommoille?
    Kiitos rakentavasta kommentista asialliseen ketjuun, kyllä nyt maailma pelastuu ja jääkarhuillekin jää jäätiköt missä tallustaa ja hylkeitä syödä.
    Niin tarkoituksena oli herättää keskustelua aiheesta, mitä itse voi tehdä oman turvallisuuden parantamiseksi.

Mielestäni muitakin oleellisia asioita löytyisi kuin nuo pari mainitsemaani.

eli itsepohdiskelua ja yleistä keskustelua asian suhteen!
    sillä *keskustelulla ja toistemme ajotapaa seuraamalla saatamme oppia jotain jopa sellaista, että jäisi edes yksi kynttiläketju avaamatta.

Usein puhutaan vain puusilmä-autoilijoista unohtaen seikan, että moni takavuosien puusilmä-autoilija on siirtynyt motoristiksi.

eli millä toimilla osataan varautua seikkoihin mihin saatamme "törmätä"

ei se pupujussikaan viidakossa kiroa tiikereitä vaan käyttää aikansa ja energiansa siihen kuinka tulisi *selviäisi ja välttäisi sen tikrun jolla on just silloin nälkä.

ps..oikeesti..tuo Samin linkki havainnollistaa kaiken hetkessä..

-KILIKITIKLIK-

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Jottei ketju vallan kuoleentuisi, käytin omavaltaista toisen tekstin lainaamista saadakseni keskusteluun aktiviteettia

Lainaa kirjoitti
    Mun mielestä tärkeintä näkymisen parantamista liikenteessä olisi
    - pitää huoli siitä, että käyttäytyy pyörällä liikenteessä ennalta-arvattavasti
    - vilkuttaa reilusti ennen jarrutusta kun meinaa kääntyä tai vaihtaa kaistaa
    - seurata muuta liikennettä aktiivisesti niin edessä kuin takanakin
    - pitää reilut turvavälit
    - joustaa liikenteessä ja luopua joskus omista oikeuksistaan kulkemisen helpottamiseksi ja vaaratilanteiden välttämiseksi.
    oikein hyviä pointteja...joku voisi ajatella, "nuohan on itsestään selvyyksiä"

mutta...viikonloppu pyöränseljäs taasen ja valitettavasti joutuu todeta..paljon on kahdellapyörällä kulkijaa joitten kandeis oikeesti lukea tuo lainaus ajatuksen kanssa ja miettiä...koskisiko tuo myös minua.

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Hirmusti olisi asiaa tähänkin, mutta koska kaikki on jo sanottu aiemmin...

Etäisyys edellä ajavaan auttaa myös omaan näkyvyyteen.

Ja paikka siellä ajoradalla, se EI ole kaistan oikealla laidalla (sekoitetaan mopoon!!!!!)

Oikealla laidalla käydään kurkkaamassa/näyttäytymässä ennen risteyksiä.

Etäisyys!

Pyörällä pääsee ohi vaikka pitääkin riittävän etäisyyden, varsinkin risteyksiä lähestyessä.
    Mukava ku pukama...eiku mukana

Mei tö iiköls SKRIIM!

The Mocamaster

Koska kortti ja leipä
    Lainaa (Naakka @ Elo. 15 2010,19:59) kirjoitti
    Hirmusti olisi asiaa tähänkin, mutta koska kaikki on jo sanottu aiemmin...
    ei varmaankaan pieni kertaus ole pahitteeksi.

paremmin menee perille ku useammalla tavalla sama asia kerrotaan

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Mä olen asiaa tuolla tienpäällä tutkaillut ja tullut siihen tulokseen, että autoilija elää pienessä, mukavassa maailmassaan.
    Turvallisesti neljän seinän sisällä, eikä sen maailma ulotu konepeltiä kauemmas.

Aivan oikeasti, ne katsoo, muttei näe, eikä reagoi.
    Sellanen kuski, joka joskus liikkuu pyörälläkin, on heti valppaampi.
    Nykyiset mukavat autot on tuudittaneet ihmiset koomaan.

Ei sille omalle näkyvyydelleen paljon mitään voi.
    Enemmän kannattaa satsata ennakoivaan ajoon.
    Itseasias, naurattaa itselläkin, kun näkee jonkun köröttelevän muoviluodilla huomioliivi päällä.
    Anteeks ihmiset, mutta on se välistä aika naurettavan näköstä ;)

Itse olen ratkonut ongelmaa siirtymällä sivuvaunulliseen pyörään.
    Se huomataan *

"People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
    Lainaa (Cute @ Elo. 16 2010,10:02) kirjoitti

Itseasias, naurattaa itselläkin, kun näkee jonkun köröttelevän muoviluodilla huomioliivi päällä.

Se huomataan *
    niin..jos olisi valppaampi, mutta kun ei ole. ajellaan pää jääs ja seurataan nopeusmittaria ja noudatetaan orjallisesti liikennesääntöjä..minulla on oikeus minun ei tarvitse asenne on hyvin yleinen.

kovin lujasti en uskoisi saati luottaisi tuon sivuvaunun näkymiseen ja huomatuksi tulemiseen..jäähän noita isompiakin huomaamatta...vrt. keskustelu toisaalla

tuosta naurettavuudesta...mikä siinä on naurettavaa jos joku haluaa tulla havaituksi?

kypäräkin on tuolla *naurettavan näköinen kapistus...polvisuojat ovat pöljät jne... mikä oikeesti on naurettavan näköistä? muoviluoti ja huomioliivi?

mikä siinä on hauskaa? kysehän on huomatuksi tulemisesta.

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Tuo onnettomuuksiin varautuminen on kyllä aikas mutkikas juttu. Monet ihmiset on liikkeellä hyvin erilaisin ajatuksin ja lähtökohdin. Kaikesta huolimatta kannattaa lukea ajatuksen kanssa onnettomuustilastot, ja lähinnä kuinka itse voisin parantaa ajamistani, että voisin pienentää riskiä joutuakseni niihin.

Mitä tulee huomioliivien käyttäjiin ja sen aikaansaamaan turvallisuus-"efektiin", pidän itse sitä huvittavana. Huvittavana sen takia, että näyttäisi huomioliivien käyttäjät unohtaneen todellisen tärkeän pointin oman turvallisuuden luomisessa. Kaikki huomioliivien käyttäjät eivät siis teen näin, eli luottavat ongelmien tulevan vain ulkoa päin. Unohtuu monesti se, että lähes kaikki onnettomuudet johtuu pyöräilijän sisältä tuleviin seikkoihin. Hyvin harvoin onnettomuudet johtuu siitä, ettei kanssaliikkuja ole huomannut pyöräilijää tai että sen takia olisi pystynyt muuttamaan tapahtumien kulkua onnettomuudessa.

Kannattaa lukea huolella ne muutamat tärkeimmät seikat, mitkä ovat pullonkaulana moottoripyöräilijän turvallisuudelle. Turvaliivit saattaa tulla vasta 10:nnellä sijalla, edustaen lähinnä vain muutaman prosentin luokkaa olevaa turvallisuusriskiä. Sen sijaan ne muutamat tärkeimmät, kuten suistumisonnettomuudet ja kohtaamisonnettomuudet on ne johon kannattaisi kiinnittää omassa ajossa huomiota, eikä mihinkään näennäisesti turvallisuuteen tuovaan asiaan, kuten liivit.

*********Lainaus liikenneturvan tilastoista**********

Moottoripyöräilijöiden henkilövahingot tieliikenteessä
    Moottoripyöräilijöiden liikennekuolemien määrä on 2,5 kertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Loukkaantuneiden määrä on lähes 1,5-kertaistunut vastaavana aikana.

Viimeisen viiden vuoden aikana on kuollut keskimäärin 29 ja
    loukkaantunut 660 moottoripyöräilijää vuodessa. Kaikista tieliikenteessä menehtyneistä ja loukkaantuneista kahdeksan prosenttia on ollut moottoripyöräilijöitä. Miehiä menehtyneistä oli 94 prosenttia ja loukkaantuneista 87 prosenttia.

Taajamien ulkopuolella tapahtui 70 prosenttia kuolemista ja puolet loukkaantumisista. Uhreista 43 prosenttia menehtyi ulosajoissa ja neljännes kohtaamisonnettomuuksissa. Loukkaantumisista 42 prosenttia tapahtui ulosajoissa ja joka viides saman ajosuunnan onnettomuuksissa.

Taajamissa tapahtui 30 prosenttia kuolemista ja puolet loukkaantumisista. Kuolemantapauksista 42 prosenttia tapahtui ulosajoissa ja 22 prosenttia risteävien ajosuuntien onnettomuuksissa. Loukkaantumisista 26 prosenttia tapahtui risteävien ajosuuntien onnettomuuksissa ja 24 prosenttia saman ajosuunnan onnettomuuksissa.

Lähes kolmannes uhreista nuoria. Kaikista moottoripyörällä kuolleista 30 prosenttia ja loukkaantuneista 42 prosenttia oli 15-24 -vuotiaita.

http://www.liikenneturva.fi/www....jat.pdf

Tuon edellisen lainauksen asiat on syytä pitää enemän tärkeänä mielessä, kuin mikään muu yksittäinen asia tai pelkkä näenäinen ratkaisu (lue huomioliivit).

"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
    Mitenkähän se nyt on, toi keskiviivan lähellä ajaminen,mutkaisella teillä, olen ajanut kyllä aina oikeassa reunassa ja esim,sisäkurvin puolella lähellä oikeaa reunaa,vastaan tulevat autot ynm härpäkeet usein oikeaisevat ja tulevat väärällä kaistalla vastaan jolloin hyötynä on ollut ajaa oikeassa reunassa.
    Suoralla tiellä kun ketään ei tule vastaan niin silloin ajan keskiviivan lähellä kun vastaan tulee liikennetä niin silloin oman kaistan oikella puolella. Samaa mieltä noista rekkoista, ohi vaan heti kun se on mahdollista. Ajaessa pyrin aina katseella katsomaan riittävän kauas eteen josko siellä näkys jotain liikettä,varsinki kurveissa katson ennakoon tien tulosuuntaan.
    Ristyskohdilla *aina varmistan että en tunge itseeni hankalan tilanteeseen,katson että minut on huomattu ja ajoneuvon kuljettaja elehtii sillen että se on huomannut myös muut liikujat.Turvavälin pidän seuraavaan autoon tai moottoripyörään siten että kerkiät jarruttamaan jos siellä tulee jotain yllättävää härdelliä.Moottoripyörällä ajetaan ajonautinnon vuoksi, kun siinä keskitytään pelkästään ajamiseen.Moottoripyärällä ajo on mielestäni turvallista, kun
    vältää äärimmäisiä tempauksia ja muistaa että maltti pitää olla aina.
    FJR 1300
    XJR 1300
    GR *650
    SS1000 7/2004
    Baltia ajot 2006-2017
    Eurooppa turnee 2011
    Eurooppa turnee 1983
    Minne ajankin en ole koskaan perillä
    Lainaa (Tuppervaari @ Elo. 16 2010,12:05) kirjoitti
    niin..jos olisi valppaampi, mutta kun ei ole. ajellaan pää jääs ja seurataan nopeusmittaria ja noudatetaan orjallisesti liikennesääntöjä..minulla on oikeus minun ei tarvitse asenne on hyvin yleinen.

kovin lujasti en uskoisi saati luottaisi tuon sivuvaunun näkymiseen ja huomatuksi tulemiseen..jäähän noita isompiakin huomaamatta...vrt. keskustelu toisaalla

tuosta naurettavuudesta...mikä siinä on naurettavaa jos joku haluaa tulla havaituksi?

kypäräkin on tuolla *naurettavan näköinen kapistus...polvisuojat ovat pöljät jne... mikä oikeesti on naurettavan näköistä? muoviluoti ja huomioliivi?

mikä siinä on hauskaa? kysehän on huomatuksi tulemisesta.
    Elä vedä herneitä neesuun, se on minun henkilökohtainen mielipiteeni.
    En silti pysäyttele motoristeja tiellä ja vaadi riisumaan kamppeita.
    Jokainen telee niinkuin parhaaksi näkee.
    Mut jos meinaat, ettei ne näe sivuvaunua, niin tuskin ne liivitkään mitään auttaa, vai mitä.
    Joo, ei kinastella siitä sen enempää.

Mut sen olen huomannut, että siellä auton sisällä on oma viihtyisä maailmansa.
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
    Moottoripyörän sijaintipaikka kaistalla on keskellä, opetetaan autokoulusta lähtien kaikilla ajokursseilla.

Keskiviiva muuttuu sen vaarallisemmaksi paikaksi mitä pienemmäksi tie muuttuu.
    katsokaappa tuota Samin linkitystä.
    mietitään sitten sitä omaa sijoittumista ajokaistalla.

ja koetaan perustella miksi jotenkin kannattaa tehdä.

ps.ei tehdä tästä mitään liivikeskustelua. esim. hirviin ne ei auta yhtään..mutta pohdintaa..mikä auttas.

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Lainaa (Cute @ Elo. 16 2010,10:02) kirjoitti
    Mä olen asiaa tuolla tienpäällä tutkaillut ja tullut siihen tulokseen, että autoilija elää pienessä, mukavassa maailmassaan.
    Turvallisesti neljän seinän sisällä, eikä sen maailma ulotu konepeltiä kauemmas.

Aivan oikeasti, ne katsoo, muttei näe, eikä reagoi.

Se huomataan *
    Mutta mihin tuudittautuvat ne useat motoristit/moottoripyöräilijät jotka tänäänkin kehä kakkosen päässä ohitteli autojonoa oikealta puolelta pientareen kautta ja vielä sellaisessa paikassa jossa monella autokuskilla on tapana poukkia kaistan laidasta laitaan kuin ohituspaikkaa hakeva formulakuski.

Joka hemmetin päivä siinä jonossa ajellessä näkee kuinka joku yhtäkkiä vetäsee auton kaistallaan oikean puoleiseen piennarviivaan asti yhtäkkiä.. ehkä nähdäkseen jonon ohi eteenpäin, eikä varmaan heti ensimmäisenä tule mieleen että sieltähän saattaa tulla MP.. sieltä mistä juuri ei saa ohittaa.

Mutta me motoristithan olemme sellaisia yli-ihmisiä että meille on kaikki sallittu ja jos jotain sattuu niin syyhän on auton aina

Tää oli vaan tämmönen kiukunpurkaus
    Honda CBR1100XX
  20.  
    Lainaa (Masa @ Elo. 16 2010,12:43) kirjoitti
    Hyvin harvoin onnettomuudet johtuu siitä, ettei kanssaliikkuja ole huomannut pyöräilijää tai että sen takia olisi pystynyt muuttamaan tapahtumien kulkua onnettomuudessa.

Tuon edellisen lainauksen asiat on syytä pitää enemän tärkeänä mielessä, kuin mikään muu yksittäinen asia tai pelkkä näenäinen ratkaisu (lue huomioliivit).
    pari kohtaa johon tarttuisin..

en nyt kutsuisi tilanetta jossa jannu vetää yli omien kykyjen ja taitojen pitkin pusikkoa pelkäksi onnettomuudeksi.

sitä vastoin väitän...suurin osa onnettomuuksista johtuu juuri siitä ettei yksi tai useampi kanssaliikkuja ole huomannut jotain.

onnettomuuden välttäminen johtuu juuri siitä, että pyritään muuttamaan lähtöasetelmia.

miksi asioihin pitäisi keksiä yksi ainoa autuaaksi tekevä ratkaisu? ei sellaista ole.
    tosin nämä nykyviranomaiset pyrkivät sellaiseen..lasketaan nopeuksia.
    on täysin turhaa väittää, että jokin yksi määrätty seikka olisi tärkein.

sanokaa mun sanoneen..jokainen pystyy tekemään todella paljon oman turvallisen liikkumisen parantamiseksi.

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-