Lähtötilanteesta ei tietoa eli onko motoristi kaahannut vaiko puusilmäinen autoilija kääntynyt eteen.
Lopputulos on kuitenkin selvä eli nyppäleen takaa tullut motoristi ei ollut varautunut pysäyttämään ajopeliään tien näkyvällä osuudella.
Kyseinen tieliikennelain kohta on saanut osakseen ankaraa kritiikkiä. Osaksi aiheestakin, mutta ei sitä näemmä aivan aiheettomanakaan voi pitää.
Laukaalla pihatielle kääntynyt auto yllätti kaksi moottoripyöräilijää Laukaalla Keski-Suomessa perjantaina iltapäivällä.
Auto kääntyi Juha Kankkusen tieltä pihatielle, kun nyppylän takaa tullut moottoripyöräilijä törmäsi autoon ja kaatui. Takana tullut moottoripyörä törmäsi ensimmäiseen pyörään.
Ensimmäisen moottoripyörän kyydissä ollut matkustaja loukkaantui, kun toinen moottoripyörä osui häneen.
http://www.aamulehti.fi/uutiset....2
No ainakin päälle ajaneen pyörän kuski ei ollut pitänyt turvaväliä tai ei osannut jarruttaa tai oli muuten kädetön tumpelo
Taivas saa odottaa
Sitäpä juuri! Olipa ensimmäisen motoristin kaatumisen syy mikä tahansa, niin takana tullut motoristi oli puusilmä.(BlackCat @ Heinä. 30 2010,17:23) kirjoitti
Eipä silti, ei varmastikaan ole kiva ajaa edessä makaavan motoristin päälle.
Öh, jos siinä on ollut se mäki, niin mitenkä sillä takaatulevalla olisi paremmat mahdollisuudet välttyä kolarilta kuin ensimmäiseltä, etenkin kun on enemmän tavaraa tiellä?
CB1000R
Otsikon perusteella vika oli nyt moottoripyörissä:
Huonoja moottoripyöriä kun on tollain yllätettävissä. *Täytyy vaan hommata fiksumpia pyöriä.(Aamulehti @ 30.07.2010 - 16:08) kirjoitti
Etkö ymmärrä keskustelun otsikon ja kysymyksesi "kytköstä"?(Thorgen @ Heinä. 30 2010,18:27) kirjoitti
Vastaus on tietenkin, ajamalla hitaammin ja/tai keskittymällä liikenteen seuraamiseen.
Eivät liikenneonnettomuudet yleensä ole mitään vääjäämättömiä kohtaloon sidottuja tapahtumia. Taustalla on ihmisten virheet ja pelivaraa pitämällä voidaan virheiden fataaliutta pienentää.
^ ihan niin simppelisti kuin jättämällä riittävästi väliä edellä ajavaan, jotta pystyy reagoimaan ja jarruttamaan tai väistämään. Vauhdin sovittelu tien näkyvän osan mukaiseksi on myös tärkeä homma, kuten tapaus osoittaa.(Thorgen @ Heinä. 30 2010,18:27) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
[QUOTE= (pecha @ Heinä. 30 2010,18:59)]^ ihan niin simppelisti kuin jättämällä riittävästi väliä edellä ajavaan, jotta pystyy reagoimaan ja jarruttamaan tai väistämään. Vauhdin sovittelu tien näkyvän osan mukaiseksi on myös tärkeä homma, kuten tapaus osoittaa.Thorgen,Heinä. 30 2010,18:27 kirjoitti
Turvaväli tai ei,niin jos eka pyörä törmäs autoon kun se auto oli yllättäen nyppylän takaa edessä,niin mikä siin on sanomassa et se toinen pyörä olis voinut tulla vaikka 5 minuttia myöhemmin jos ajoneuvot jätettiin polisia varteen paikoilleen ja sama oho juttu olis tullut eteen sillekin kun yhtäkkiä on auto + pyörä nyppylän takaa tien tukkeena.
EN sano et asia olis niin,ENKÄ sano että tässä tapauksessa auto olis heittänyt jarrut ja villku päälle samaan aikaan kun rattia käänsi,mitä on kans aika yleistä.
Copy/Paste
Vauhdin sovittelu tien näkyvän osan mukaiseksi on myös tärkeä homma
Onhan se niinkin,mutta jos jokainen ajais (hällä väliä millä kulkuneuvol) tolleen niin mihinkään ei päästäis jos esimerkiks pitää varoa et jos se hirvi tulee metäst mikä on 2-3 metriä tien reunast eteen (juu,semmoinen vihreä ihmetys kasvaa hesan ulkopuolella) ,niin ehdin pysähtyä,kun ensin lasken sen sekunnin reagoimiseen et ehdin jarrua polkee ja sen jälkeen huomaan et pakkohan sitä kulkuneuvoa työntää ja mielummin vielä pieni jarru päällä ettei liian nopeesti liikutaan *
Sama homma kaupungeissa misä kävelytiet vieres,eihän sitä ikinä tiedä .......
Liian hitaat,siis ne jotka ajavat selvästi alle tikkarin määrämä vauhti ovat vähintään yhtä vaarallisia liikenteessä kuin sokeat kotilokuskit jotka vaanivat kolmion takaa ja äänen kuultua ampaisevat eteen ihan vaan sen takia kun 98% ihmisistä haluaa ohi "liian hitaasti ajelevia tietukkoja".
Järjen käyttö on sallittua ihan joka asiassa
Niin on, ja esimerkiksi tämä tapaus kertoo siitä, mitä voi käydä jollei ole älli mukana ajossa.(Adve @ Heinä. 30 2010,19:43) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tosa vähän lisää http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010...21385_uu.shtml
Kohta syyttävät hiekkatietä vielä![]()
Kröhöm. Onneksi näin ei voi käydä meille jotka teemme aina kaikki oikein.(pecha @ Heinä. 30 2010,19:46) kirjoitti
[QUOTE= (Adve @ Heinä. 30 2010,19:43)]Tähän postaukseen täytyy sanoa, että jos se toinen pyörä olisi tullut 5 minuuttia jälkeenpäin, niin olisi minusta kovin omituista jos se alle jäänyt motoristi vielä makaisi siinä tiellä ja että kukaan ei olisi mennyt varoittamaan tulevaa liikennettä että siellä on autoja ja joku nainen tiellä makaamassa.(pecha @ Heinä. 30 2010,18:59) kirjoitti
Mutta tapaukseen jos kommentoi ja viisastelee, niin taitaa laki ja asetus sanoa, että takaatuleva on peräänajoissa lähes aina syyllinen, poislukien sitten tietenkin ne jampat jotka pysäköi auton keskelle tietä pimeällä.
Ja mitä tulee tohon puolelle näkyvästä matkasta pysähtymiselle, niin sehän ei koske meitä, motoristeja, koska me olemme ylvästä kansaa mustissa nahka-asuissa ja darth vader kaltaisissa kypäröissä. Eikä turvavälitkään, ei ei, niitä pitää vain kukkahattutädit tai muuten vaan jeesustelijat.
Olisko takimmainen selvinny, jos olis hypänny yli koko rojukasasta yli *![]()
Eikös se niin menny jonkun mielestä ??
XV 1100
liekö vaan sattumaa, mutta viime aikoina on tapahtunut tällaisia erikoisia ´2-6 motoristia joutui samaan kolariin´-tyyppisiä onnettomuuksia... onko väärä vauhti vai ryhmäajon alkeet hakusessa vai molempia, mutta jotain noissa kyllä täytyy olla pielessä, ne ei ole pelkkää ´kohtalon johdatusta´.
Vetomiesten ah niin rakentavat "+1" sisältöiset kommentit aina piristää näitä keskusteluja.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ei tarvitse vaieta, mutta ei pidä samaa mantraa aiheesta toiseenkaan jankuttaa. Aikuisia miehiä ärsyttää tapasi valistaa. Se on jotenkin "pikkulapsimaista" paapomista, vaikka usein oletkin teoriassa oikeassa. Elämää vaan eletään käytännössä...(pecha @ Heinä. 31 2010,10:49) kirjoitti
Aika erikoinen tapaus kyllä tämä täytyy myöntää, mutta kädettömät puusilmät ovat jo aikaa sitten "miehittäneet" myös moottoripyörämaailman.
So What!
Tuli oltua samaa pätkää katsomassa itekkin. Autoa ja pyörää on liikkeellä kuin pipoa, joten ihme jos jotain ei tapahdu. Ja monet paikalliset ja varmasti muutkin unohtaa helposti käyttää vilkkua ku tietää minne on ite menossa muutenkin. Samaan aikaa tuleee vielä ralliautoja vastaan ripa eellä menossa vasta kyseiselle EKlle ja osa normiautoilijoista kiilaa moottoripyöriä kun jonossa ei saa etuilla *
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Kyllä se vaan niin on että, jos ei valista, niin kusipäisiä kakaroita vain tulee lisää. Lapsillekkin pitää asiasta aina muistuttaa kerta toisen jälkeen ennenkuin ne alkaa tajuamaan... ja se vaan on niin että elämisen opit kyllä tulee valistuksen ja asioiden esille tuomisen kautta(Julma Ulmanen @ Elo. 01 2010,07:01) kirjoitti
ei pidä pyyhkiä maton alle
![]()
Honda CBR1100XX
Harvoin Pecha on oikeassa mutta nyt rallin aikaan oli monilta ryhmäajo aivan kateissa. Se kaksipyöräinen onnistutaan laittamaan ihan mihin tahansa kaistan osalle sivusuunnassa. Useimmiten vielä niin, että peruutuspeiliä ei ilmeisesti seurata ollenkaan.
Mitä varovaisempi ja hitaampi motoristi, sen varmemmin on keskiviivan tuntumassa vilkuilematta taustapeileihin.
Mielestäni noin yleisesti autojen ohittaminen on helpompaa ja turvallisempaa kuin kanssa motoristin ohittaminen.
Koimme ystäväni kanssa olomme varsin turvattomaksi ja päätimme, että ohitamme myös kaikki motoristit, mikäli heidän nopeutensa ei ole vähintään +20kmh yli rajoitusten. Mielestäni siinä on hyvä osaavuuden ja turvallisen ajon mittari.
Suosittelisin vaihtamaan harrastusta jos:
1. MP:llä pitää ajaa alle rajoitusten ja/tai
2. Vetää jonoa perässään ja/tai
3. Olla jonossa toisena asuntoauton tms. ison objektin takana "kyttäämässä ohituspaikkaa" ja/tai
4. Osaamatta pykältää pienempää ja/tai
5. Ajaa letkassa kuhnimalla ja hermostuttaa autoilijat.
Ps. Mitä ripeämpi ohitus, sen turvallisempi.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Aliarvioit sekä lasten muistin, että älykkyyden.(CebariTonni @ Elo. 03 2010,08:03) kirjoitti
Nimenomaan tuohon jatkuvaan jankuttamiseen tai "valistamiseen" perustuu, ettei kukaan enää ota sitä vakavasti. Lisäksi puuttuminen jokaiseen pikku rikkeeseen vaikeuttaa todellisten ja kuviteltujen riskien erottamista, mikä taas turruttaa vastaanottajaa entisestään.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kaveri ohitti tänään ripeästi ja turvallisesti edessä kuhnineen auton. Odottelee nyt tietoa siitä, koska saa korttinsa takaisin.(Anatooli @ Elo. 03 2010,08:31) kirjoitti
Durty Nelly's Boys
Ei ollut riittävän ripeästi *(JukiW @ Elo. 04 2010,00:29) kirjoitti
![]()
mitä tulee tuohon liialliseen jankuttamiseen jonka johdosta kukaan ei ota enää vakavasti...(vetomies @ Elo. 03 2010,08:33) kirjoitti
samalla logiikalla moitti keisari Mozartin Ryöstö seraljista.."”Liian kaunista meidän korvillemme ja liikaa nuotteja, rakas Mozart.”
hänen mielestään ihmiskorva pystyi vastaanottamaan vain tietyn määrän nuotteja illan aikana.
taidatte olla samanlaisia asiantuntijoita alallanne toinen musiikissa, toinen kasvatustieteissä![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Turvallinen ohitus on sellainen, jossa paikka on valittu oikein, eikä vastaantulevaa liikennettä ole liian lähellä. Jos joutuu ohittamaan ripeästi, että ehtii ohi, ollaan jo kaukana turvallisimmasta mahdollisesta tavasta ohittaa. (Kannattaa myös muistaa ettei ohittaessakaan saa ajaa ylinopeutta.)(Anatooli @ Elo. 03 2010,08:31) kirjoitti
Retired
Jaa, no onpahan erikoinen ´osaavuuden ja turvallisen ajon mittari´.(Anatooli @ Elo. 03 2010,08:31) kirjoitti
Täysin turvallistahan tämä touhu ei ole ikinä, eikä sen varmaan pidä myöskään siltä tuntua. Mutta jos kovin turvattomalta tuntuu kovin usein, niin syitä siihen varmaan kannattaa pohtia; onko kaikki vain ulkoisten tekijöiden aiheuttamaa, ja onko omassa toiminnassa kenties jotain parantamisen varaa.
Joka tapauksessa turvallisia kilometrejä sinulle!
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tarkkaavainen kuulija huomaa, että Mozartin musikissa on monta erilaista nuottia ja nuottiyhdistelmää, eikä se perustu yhden nuotin takomiseen esimerkiksi vuoden ajan.(Tuppervaari @ Elo. 04 2010,01:05) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Myös esimerkiksi nimimerkki ´Vetomies´ on nähdäkseni täällä jauhanut myöskin aivan täsmälleen samanlaista mantraa jo lähes aikojen alusta saakka.
Ilmeisesti vain hänen näkökantansa osuvat enemmän yksiin tiettyjen henkilöiden omien henkilökohtaisten näkemysten kanssa, jolloin siitä tuleekin jotenkin sallitumpaa? Eli samaa asiaa saa jauhaa vapaasti, kunhan ei vaan ole teidän kanssanne eri mieltä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Nimimerkki vetomies ei koita valistaa muita oikeanlaisesta liikennekäyttäytymisestä. Eikä muutenkaan tyrkytä omaa maailmankatsomustaan muille, kuten eräät tekevät...(pecha @ Elo. 04 2010,10:38) kirjoitti
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Oisko kumminkin pinnassa aina hieman anarkian, tai ainakin lievän järjestelmänvastaisuuden kannattamista.??(Jadexia @ Elo. 04 2010,11:25) kirjoitti
Vaikka olenkin vapaanajattelun ja yksilönvapauden kannattaja, niin olen havainnut saman teeman korostuvan viesteissään..![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Hänen viestinsä ovat mielestäni kuitenkin olleet lähes poikkeuksetta ladattu täyteen sarkasmia tätä systeemiä, nopeusrajoituksia, lainvalvojia, ym. epämiellyttäviksi kokemiaan asioita kohtaan... voisin tituleerata niitä vaikka "vetomiesjutuiksi" (eli samaa paria nimimerkkinsä kanssa). Ja muutama vakionikki aina säestää, mm. sinä.(Jadexia @ Elo. 04 2010,11:25) kirjoitti
Tätäkin viestiketjua selailtuani ei vaikuttaisi siltä, että olisin ihan yksin näkemyksineni minäkään. Eli nähdäkseni tässä on vastakkain kaksi seurakuntaa, joilla on voimakkaasti toisistaan eriävät näkemykset, ja jotka kumpikin toitottavat sitä omaa "oikeana" pitämäänsä näkemystä ihan yhtä lailla.
On huvittavaa, että yritätte sensuroida toisten mielipiteitä sillä perusteella, etteivät ne satu sopimaan yksiin omienne kanssa. Kertoo jotain lähinnä omasta keskenkasvuisuudestanne. Opetelkaa sietämään myös muiden mielipiteitä, vaikkette itse olisikaan samaa mieltä.
Mielipiteensä esittäminen ei myöskään lähtökohtaisesti ole sama asia kuin jonkin ´totuuden´ tuputtaminen toiselle.
ps. tämä on KESKUSTELUpalsta, ja jos kaikki olisivat aina kaikesta herttaisen samaa mieltä, ei edes syntyisi keskustelua.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä