Motonetin punainen pukki itseasiassa puristuu renkaan kylkiä vasten kun se keikahtaa eteenpäin, se on akseloitu sillälailla kahdella vinossa olevalla akselilla ja on halki-irtonainen keskeltä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Juu, eihän se kummoinen homma ole sitä pukkia laittaa.
Ajattelin, jos joku on nikkaroinut jonkun pienen etutuen, mihin ajaa se varikolla ennen pukin laittoa..
Hondassa ei ollut jalkaa kun ostin sen, mutta on ollut kyllä tarkoitus hommata siihen sellanen. Vähän hankala työnnellä tallista pihalle ja testailla/säätää, kun pitää raahata pukkia mukana.
cbr600rr -04
Mulla mopo kulkee portterissa ja kuskin selkänojan takana. Kuljetuspukissa ja takapukissa. Kuljetus pukki on omavalmiste ja muistaakseni takapukkina bike lift ? (Punainen ja tuplapyörät per puoli). Pikaliinoilla mopo kiinne seuraavasti. Motonet 1kpl (sininen 750kg) ohjausiskarin kiinnikkeestä (suzukissa alakolmiossa) lähimpään lavalukkoon, loivasti etuviistoon. Sit 3 jotain puuilon halvempaa ja hepposempaa pikaliinaa seuraavasti: 1 nysä vas. Jalkatapista suoraan alas ja samalla kevyesti perää painaen. 2 muuta jalkatapeista takimmaisiin lavalukkoihin. Ei kummemmin heilu eikä noi markan liinatkaan löysty kun "jousia vasten" ne kevyesti kiristää. 2 takaviistoon laitettua liinaa tuntuu kivalta ajatukselta esim kolari tilanteessa, en usko että mopo niskaan tulee.
Kaks kesää menty ja pukki ei oo ottanu osumaa, eikä muutakaan ohjelmaa ollut 🙂 nopee lastaa ja purkaa. Portterin sisällä koukkuja eessä,keskel ja peräs. Kaikki liinat on käden ulottuvilla ja oikeen mittasina valmiiksi.
Crossin vedän vaan sarvista väliseinää vasten..
Idse pistän mopon takapukille, ja yksi liina takarenkaasta suoraan taakseppäin (ei alaspäin vetoa).
Ja liinat etuviistoon kaatumatapeista, tai yläkolmista, riippuen siitä mikä suunta ja kohta sattuu mätsäämään peräkärryn lattiassa olevien kuormalenkkien kanssa.
Välillä on unohtunut laittaa nuo etupään liinat ja mopo on joko pysynyt pukilla, tai nojannut muita tavaroita vasten reissun päätteeksi.
Liinat suht löysälle, jolloin mopon paino/ jousitus pääsee suht vapaasti joustamaan.
Kuormalenkkeinä https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...-kg-2000016501
jotka pultattu pohjalevyn ja pohjalevyn alla olevan poikittaistuki-U-profiilin läpi.
Kiintoavain pysyy jesarilla teipattuna kärryn alla gotland ringille asti.
Jos käyttää rosteripultteja ja -muttereita, niin kannattaa öljytä kierre tai laittaa kierrelukitetta, yllättävän helposti leikkaa mutteri muutoin kiinni kesken kiristyksen em jesaritekniikalla.
Harkinnassa on ollut irtovanerilevy johon pulttais tommosen kuljetusetupukin kiinni, mutta eipä ole tullut tehtyä.
Ja paljon muitakin kuljetusta helpottavia virityksiä ajatusasteella, kuten voi tän triidin ekalta sivulta (kymmenen vuoden takaa) lukea.![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ainakin tämä halvempi malli. Tuossa on myös kääntyvä sokka, joka lukitsee eturenkaan pakoilleen niin, ettei pyörä lähde peruuttamaan pois pukilta.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/8075...kettiautoon-MP
Käytän autotallissa tuollaista ja joskus harvoin myös kärryssä, jos pyörä ei syystä tai toisesta omin voimin kulje tai pakkanen panee.
Autotallissa idea on se, että pyörän voi ajaa kapeaan väliin, eikä se vie läheskään niin paljon tilaa kuin sivutuella. Säästää monta autotallin siivousurakkaa vuosien varrella, kun ei tarvitse romuja potkia sivuun lattialta, vaan pieni aukko kaaoksessa riittää...
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kärryyn, miksei pakuunkin, saa tukevan telineen kun katkoo neljä kakkosnelosta, kaksi lavan sisäpituuden ja kaksi sisäleveyden mukaan. Ne ruuvataan ristiin niin, että pitkittäiset renkaan leveyden päähän toisistaan ja niiden päälle poikittain ensin yksi, johon etummainen rengas vastaa. Kun pyörä on kyydissä, ruuvataan toinen takemman renkaan taakse. Pyörä liinoilla etuhaarukan poikkituesta tai rungosta lavan lenkkeihin kiinni.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Portterin lattiapellistä löytyi aika monta valmista jenkaa kun nosti lattiaverhoilut pois.
Vedin omaan muutaman sellaisen väliin 20x20 RHS:t, niihin reikiä tasaisin välein ja niihin sakkeleilla sidontaremmit.
Jos on pakussa nämä em. "helvetin ohuet vanerit" lattiassa, eikä saa sovellettua sidontapisteiden avulla mopojen sidontaa (joissain pakuissa ei ilm. ole tarkoituskaan kuskata tavaraa) tai ole haluja lisätä pisteitä vain pariin paikkaan (esim: https://www.teohydrauli.fi/Published...itemcode=23173), niin ajaa siitä vanerista sopivat siivut pois ja laittaa perinteisen seinäsidontakiskon (esim: https://www.ikh.fi/fi/kuorman-sidont...m-reika-kh2025) lattiaan niin moneen suuntaan kuin on jaksanut sahailla, vaikkapa sitten koko kuormatilan mitalle (jos ja kun kerran lattian kaivaa ylös). Katsoo vain, että kisko jää riittävän korkealle nielläkseen liinakoukun, useimmissa alle 750 kg liinoissa sopivan lelut yksilankakoukut, muovitettu on ehdottomasti paras näiden aarteiden kanssa, niin ei jää raapaleita kevytmetalliosiin. Ja kas: sidontaprofiili on upotettu lattiaan, ainoana haittapuolena paskan kerääntyminen rakoihin, mutta niihin auttaa imuri tai pesuri. Ja jotain maalia niihin ruuvinreikiin, ettei ruostu "millin ajetusta Citikasta" lattia puhki heti, kun TVH:n keltainen möhkö näkyy televisiossa.
Reikäsaha ja asialliset sidontapisteet mietittyihin paikkoihin on silti se paras vaihtoehto: ei tuo mopon kuskaaminen kovin vaikeaa ole, joten miksi tehdä siitä sellaista, jos ei nyt ole suoranainen tarkoitus kokeilla kuljetuksen kolarikestävyyttä. Pukki edessä ja liinat lattiaan, pukin kiinnitykseen vaikka lyöntimutterit vaneriin tai niittimutterit peltiin, koska ei sen pukin kiinnitystä tarvitse rasittaa ihan pirusti, jos kuljetusyksikössä on seinät, joihin vähänkään tukea pukkia.
Ratapäiville mukaan: saappaat, retkisänky, pakettiauto ja lukemista.
Pakuissa kiinnityspisteet ovat lakisääteiset ja niiden pitää myös oikeasti kestää kuormaa auton kantavuuden rajoissa. Joissain vain on lyöty vaneri/kovalevy päälle. Kannattaa selvittää missä paikat ovat, ja sitten siihen sellainen kiinnityslenkki että pysyy.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mites jos on tällainen pakussa/peräkärryssä?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...-mp-2000032368
Olen jo yli neljä vuotta kuljettanut Transporterissa pyörääni juuri tuon Bilteman pukin avulla. Pukki ei ole mitenkään kiinni. Transporterin peltiseinähän taittuu hieman sinne penkkien alle, joten pukkia ei tietenkään voi tukea peltiseinää vasten. Laitan siihen nelosnelosen, jonka seinää vasten olevaan puoliskoon olen kiinnitttänyt puolen sentin paksuista telttapatjaa, joten ei jätä peltiin jälikä eikä mahdollisesti kolise eikä liiku sivusuunnassa. Sen jälkeen vain ohjaustangosta jousituksen avulla sopivan tiukkaan. Lisäksi vedän satulan yli vielä taljan ja hieman kiristän. Se on siinä.
Ja erittäin tärkeänä lisänä villasukat pukin ylätuen molempiin siipiin. Silloin lähtee etupyörä aina kevyesti irti, vaikka kuinka kuumana rengas olisi, kun sen telineeseen laittaa.
Tosin vaihdoin Transporterin Rangeriin, joten täytynee taas hankkia peräkärri. Siihen kiinnitän pohjan läpi ko. telineen, koska kärri on erillinen "osa" auton perässä ja jousitukseltaan pomppivampi. Ja 1.6. lähtien 750 kilon peräkärriä saa vetää satasta. Se on hyvä se.
<p>Ninja 636 2013 Motoville</p><p><span style="font-size: 12px;">Yamaha XSR 700 2019</span></p>
Mulla on koppikärryssä kaksi vastaavaa mättönetin versiota, kolmella pultilla pohjan läpi pultattuna. Toimii oikein hyvin. Pari silmukkaa on lattiassa kummallekin siten että saan suunnilleen takatappien kohdalta räikkäliinat vinosti eteen ja sivuille. Hyvin on toiminut.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Selittäkääs nyt kun: 750 kg kärrin luokittelu paino.. ja ns aisapainoa saa olla 75kg eli 825kg. Eli kärrin akselilla saa olla 750kg ja 75kg lasketaan auton kokonais massaan ? Vai oonko ny ihan pihal..![]()
^ Noinhan se on. Ainahan ne on kyllä akselipainot punninneet, mutta nyt se on kirjattu lakiin.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
samalla tyylillä hakenut yhden pärrän eteläsuomesta mökille. liinat vedin molemmista etutolpista kärryn etunurkkiin ja takana vielä haarukan molemmin puolin takanurkkia kohti. ei liikkunut mihinkään ja ainakin yksi jos useampi kunnon kuoppa oli tiessä ja kärrykin hyppäsi ihan kunnolla. ei vaurioita.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Minulla on ollut jo toistakymmentä vuotta peräkärryssä kaksi Condor-pukkia: https://www.mp-racing.fi/condor-puki...i-seisova.html
Siirsin viime kesänä Condor pukit vanhasta koppikärrystä uuteen.
Peräkärryn pohjaan kiinnitetään pulteilla kiinnitysadapteri( https://www.mp-racing.fi/condor-puki...-adapteri.html ), johon pukki kiinnitetään pultilla.
Nopea irroittaa, ja pohjaan jää vain kiinnitysadapteri, joka ei ole tiellä kun talvisin kärryllä kuljetetaan kelkkoja.
Pukin säätäminen on helppo erikokoisille vanteille, ja hyvin lukittuu rengas pukkiin, pitää oikein nykäistä että pyörän saa pois pukista.
Takapäästä liinoilla pyörä kiinni kärryn lattiaan.
Nyt kun samat aiheet toistuvat vuodesta toiseen palstalla(mm. tämä pyörän sidontaan liittyvä keskustelu), niin org! voisi kesän ratapäivillä kuvat jonkinlaisen opetusvideon, jota halukkaat sitten voisivat aina heikon hetken tullen tarkastella.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Tälläiset liinat on minusta parhaita. Tuon lenkkipään voi pistää pyörään hirtoksiin (ei tule naarmuja) ja räikkä pakun lattiassa oleviin kiinnityspisteisiin. Eturengas yllämainittuun pukkiin ja neljään nurkkaan noi liinat no jotta pysyy!!
F1B1C7E9-1D8E-47AD-B45E-880F58A3AB4A.jpg
Mun tube kanava:
SSA Motors Finland
Instagram:
ssamotorsfinland
Katsoin Trafin videon tuosta peräkärriasiasta. Perävaunun/-kärrin tms. tyyppikilvessä täytyy lukea 750kg.
<p>Ninja 636 2013 Motoville</p><p><span style="font-size: 12px;">Yamaha XSR 700 2019</span></p>
Minkäs kokoinen kuomukärryn pitäisi olla, että 2 kyykkyä ja vaihtoehtoisest 2 enskaa mahtuu lavalle ja kuomun alle?
Jos auton rekisteriotteeseen merkitty vetomassa jarruttomalla kärryllä on 800 kg niin kuorma ja kärry yhteensä saa painaa 800 kg?
Mahtuisko tollaseen? Onko liian suuri? Onko tollasista jt-kärryistä muuten kommenttia? https://www.tori.fi/uusimaa/330x150x....htm?ca=18&w=3
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Mulla on just tuo kärry.
2 kyykkyä menee hienosti ja taakse jää vielä sopivasti tilaa.
Ainoa tuo puoli on korkeus, n. 2m.
Menee laivoilla just sen halvimman 1,9m yli.
Vai onko tuo kuvassa oleva myös korotetuilla laidoilla... ?
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green