Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
    ois öljyn vaihto aika ja mietin mitä öljyä kannattaisi laittaa.. öljyt viimeksi vaihdettu n.6tkm sitten mutta vuonna 2008. jotain 10w-30 sinne on laitettu. itse huomannut että kytkin vähän luistattaa kierroksilla.

oisko 10w-40 bel ray öljy hyvää? liikkeessä sanottiin että otettu gastrolin tilalle koska gastrolla kytkin ongelmia.
    kaveri vaihtoi juuri castrollin gps:t takas, ku ei kuulemma muilla vaihteet eikä vapaa löydy...

Emmä oikeesti mitään mistään tiedä
    Lahjattomat treenaa
    Moottori on suoraan 80-luvun alusta. Sinne nyt sopii mikä hyvänsä luokitusvaatimukset (SG?) täyttävä öljy.
    <p>2002-2014</p>
    oisko jotain merkkejä tarkemmin kertoa. oon kyl kuullu et on syötetty teboilin moniaste 10w-30 (vanhoille autolle jne) 10e/4l sun muuta
    Viimeksi, kun kävin Rautiassa, niin sieellä oli juurikin noihin viskoihin sopivaa öljyä, jota on mainostettu aika hyvin sopivaksi erillaisiin moottoripyöriin... d...d.ddd.d... noh sanotaanko vaikka iso D.
    CBR 1000F -89
    EEEEEIIIIIIII eiei eiieieieieiii se hajoo heti siihen paikkaan
    YZF1000R
    ks. ak.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
    Miten minusta välillä tuntuu, että näitä öljy kysymyksiä kysellään ikään kuin tahallaan "mitä öljyä siihen ja siihen..."
    Jokainen tietää, mitä täällä suositellaan! *
    Tai ainakin tietää sen, että mihin öljyyn keskustelut johtaa.

PS.en väitä,että juuri tämä kysymys olisi sellainen "tahallinen"
    Noh, kunhan siihen ei laita sitä ralliformulaa tms. kotilorasvaa niin eiköhän se ole ihan hyvä. Niissä kun on niitä kitkaa vähentäviä aineita. Sen pituinen se.

Asiallisia vastauksia saa kysymällä vaikka yv:llä tai tutkimalla kriittisesti aiempia noin miljoonaa öljykeskustelua.
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

- Ismo Alanko

K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
    Omassa FJ 1200 aikanaan BEL RAY EXP 10W-40 toimi ainakin hyvin. Ei luistanut kytkin ja vaihteet meni hyvin päälle .
    R 1200 GSA LC

Aikaisemmat:
    GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
    joo käväsin tänään kattoo paikallista tarjontaa ja bel ray 20-50 tarjosivat parhaaksi siihen. tosin mulla on jo 2 litraa jäänyt jemikseen bel ray 10w-40 kawasakissa käytin sitä ja se toimi siinäkin.

kunpihan nuista nyt sitten olisi fiksumpi laittaa 10w-40 exp vai 20w-50 bel ray? huomenna ois tarkotus mennä hakemaan öljyt ja suodatin. hintaa täällä kertyy 48e
    Viisaampi hakee vaan pönttö Delvaccia, siitä mun Jammu ainakin tykkää.

Tai sitte ->Tästä
    Hajapusanisti
    Lainaa (tahvo87 @ Heinä. 30 2010,19:57) kirjoitti
    joo käväsin tänään kattoo paikallista tarjontaa ja bel ray 20-50 tarjosivat parhaaksi siihen. tosin mulla on jo 2 litraa jäänyt jemikseen bel ray 10w-40 kawasakissa käytin sitä ja se toimi siinäkin.

kunpihan nuista nyt sitten olisi fiksumpi laittaa 10w-40 exp vai 20w-50 bel ray? huomenna ois tarkotus mennä hakemaan öljyt ja suodatin. hintaa täällä kertyy 48e
    Itse laittaisin tuota 20w50 öljyä, kyseessä kun on ilma/öljyjäähdytteinen kone ja jos ajelet vain lämpimillä kesäsäillä. Ko.öljy on jäykempää korkeammissa lämpötiloissa.
    -Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
    Lainaa (tahvo87 @ Heinä. 29 2010,20:53) kirjoitti
    ois öljyn vaihto aika ja mietin mitä öljyä kannattaisi laittaa.. öljyt viimeksi vaihdettu n.6tkm sitten mutta vuonna 2008. jotain 10w-30 sinne on laitettu. itse huomannut että kytkin vähän luistattaa kierroksilla.

oisko 10w-40 bel ray öljy hyvää? liikkeessä sanottiin että otettu gastrolin tilalle koska gastrolla kytkin ongelmia.
    kyllä 10-40 on se mitä sinne kuuluu laittaa . itse ostin fixus liikkeestä jotain 10-40 racing öljyä ja toimii todella hienosti tosin 5 litran purkki maksoi sen 40 ekee ja suodattimenkin sain samalta tiskiltä kätevästi todella edullisesti. * minulla ainakin loppui kytkimen luistaminen öljyn vaihdon jälkeen ja nyt olen käyttänyt sitä samaa öljyä jo pari vuotta .oliskohan öljy merkki ollut liquet tai jotain sellaista no fixuksen edustuksessa se kuitenkin on .

minä itse
    huollossa laittoivat jotain 10w-30 se tai sf luokan öljyä mitä manuaalissa sanottiin. sama ongelma vieläkin tuppi pohjassa kiidyttäessä n.6t jälkeen välillä luistaa reippaasti sitten palautuu yks kaks. mistä alkaa vikaa ettimään?
    Lainaa (tahvo87 @ Elo. 07 2010,11:28) kirjoitti
    huollossa laittoivat jotain 10w-30 se tai sf luokan öljyä mitä manuaalissa sanottiin. sama ongelma vieläkin tuppi pohjassa kiidyttäessä n.6t jälkeen välillä luistaa reippaasti sitten palautuu yks kaks. mistä alkaa vikaa ettimään?
    Mielestäni tuo 10w30 on liian juoksevaa ko.koneelle korkeissa lämpötilossa. SF oli korkein laatuluokitus 80 luvun alkupuolella öljyille, nykyään mennään jo olikohan? SL -luokituksessa. Mistähän huolto on vielä löytänyt tuon luokituksen öljyä ja onhan varmasti kyseessä mp-öljy? Joissain auto ym.öljyissä on kitkaa pienentäviä lisäaineita, jotka aiheuttaa märkäkytkimissä tuota kytkimen luistamista.

Itse kokeilisin vielä esim. Yamaluben öljyjä "oikealla" viskositeetilla (saa Yamahaa myyvistä liikkeistä) tuohon kytkimen luistamiseen, sitten vasta rupeaisin irrottelemaan kytkinkoppaa auki...Itsellä ongelmat (välivapaat ja kolahdukset) loppuivat FJR:ssä kun siirryin käyttämään Yamaluben öljyä.
    se öljy on samaa mitä autossa käytetään kuulemma. tänään purin kytkimen ja näyttää että se lautasjousi ei jaksaisi puristaa tarpeeksi. Huomenna käyn tilaamassa uuden jousen. pitäisi varmaan sen asentamisen jälkeen testata öljyjen vaiHtoa jos ei auta
    Lainaa (tahvo87 @ Elo. 08 2010,17:00) kirjoitti
    se öljy on samaa mitä autossa käytetään kuulemma. tänään purin kytkimen ja näyttää että se lautasjousi ei jaksaisi puristaa tarpeeksi. Huomenna käyn tilaamassa uuden jousen. pitäisi varmaan sen asentamisen jälkeen testata öljyjen vaiHtoa jos ei auta
    Jos käytetty "auto" -öljyä voi luistaminen johtua juurikin siitä.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
    No niin, jos haluat sen FJ:n pelaavaan niin laita Shell Helix 10w40
    KELTAINEN PURKKI, ei mitään synteettistä, FJ ei pidä ihan kaikista öljyistä. Ja piste
    Lainaa (sefo @ Elo. 08 2010,18:14) kirjoitti
    Lainaa (tahvo87 @ Elo. 08 2010,17:00) kirjoitti
    Jos käytetty "auto" -öljyä voi luistaminen johtua juurikin siitä.
    Just...autoöljyä...ei tuohon luistamiseen tarvii todennäköisesti muuta syytä etsiä...Heitä sisään oikeat prätkäöljyt oikealla viskositeetilla remontin jälkeen, niin tod.näk. sitten toimii.

No niin taas joku älykäs tarjoo kunnon prätkäölpää, vuonna 85 tai jonnekkin sinne siis (fj keksittiin ) ei ollut pahemmin tietoo "kunnon prätkäölpistä"
    joten *kukin laittaa mitä tahtoo mut muistappa mitä manuaali sanoo:

EI JASO lisäaineistettua öljyä.

Lainaa (jurvelo @ Elo. 08 2010,21:24) kirjoitti
    No niin taas joku älykäs tarjoo kunnon prätkäölpää, vuonna 85 tai jonnekkin sinne siis (fj keksittiin ) ei ollut pahemmin tietoo "kunnon prätkäölpistä"

EI JASO lisäaineistettua öljyä.
    Aika moni muukin "älykäs" käyttää noita prätkäöljyjä ihan tietyistä syistä . Pyörän valmistusvuosi ei käsittääkseni tarkoita sitä, ettei siinä voi senaikaista suositusta parempaa öljyä käyttää.

Tuo JASO-luokitushan on juurikin noihin öljyssä käytettyihin kitkan poisto/vähennysaineisiin liittyvä luokitus, mutta tuostakaan ei tarvitse tietää sen enempää, jos käyttää juurikin prätkäöljyä, joka on suunniteltu sellaiseen moottoriin (esim.tämä FJ), jossa märkäkytkimen toiminta on otettu huomioon.

Ohessa mielestäni ihan käyttökelpoista perustietoa noista öljyasioista:

Öljyasiaa
    Lainaa (jurvelo @ Elo. 08 2010,21:24) kirjoitti
    Tuohon aikaan oli hyvinkin yleinen keskusteluaihe et mitä öljyä voi sinne Tuutin tai Zetan koneeseen työntää ilman että kytkin luistaa. Nyktäänhän on kovin helppoa kun voip hakea purnukan jossa prätkän kuva ja teksti jotta sopii märälle kytkimelle. Hinnassa edes mitään dramaattista eroa suuntaan tai seitsemänteen, niin en ymmärrä miksei käyttäisi prätkäöljyä kun sitä kerran prätkässä käyttää.
    Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
    joo joo no jos joku teistä on ajanut enemmän kun minä FJ:llä niin homma on bueno, mut mulla on 192 000 km takana FJ:llä ja sen matkan aikana on törmätty vähän kaikkeen FJ:n kanssa.

Joten tällä foorumilla puhutaan siis myöskin vaan mutu tuntumaa jos henk. kohtaisia kokemuksia niille annan arvoa.

Kas kun keltään ei tuu "huippu ideoita" FJ:n kytkimestä ja sen luistosta/pidosta.

20W/50 mineraali. Kaytossa parhaaksi todettu.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
    Lainaa (jurvelo @ Elo. 10 2010,12:46) kirjoitti
    joo joo no jos joku teistä on ajanut enemmän kun minä FJ:llä niin homma on bueno, mut mulla on 192 000 km takana FJ:llä ja sen matkan aikana on törmätty vähän kaikkeen FJ:n kanssa.

Joten tällä foorumilla puhutaan siis myöskin vaan mutu tuntumaa jos henk. kohtaisia kokemuksia niille annan arvoa.

Kas kun keltään ei tuu "huippu ideoita" FJ:n kytkimestä ja sen luistosta/pidosta.
    Ihan tässä omasta kokemuksesta FJ:n kanssa on puhuttu. Ennen FJR:ää oli -90 USA-mallin FJ.Hieno pyörä oli ja luotettava sotaratsu.Ei ollu kytkin-, eikä muitakaan huolia.Noi kytkimenluistamisongelmat on tullu kokeiltua teininä RD:llä ja autoöljyillä. Sit sen jälkeen yritetty jostain raapia rahat prätkäöljyihin.

Muutama kymppitonni tuli FJ:llä ajettua kunnes FJR vei sydämen...ja rahat
  27.  
    Lainaa (GoSpel @ Elo. 10 2010,14:16) kirjoitti
    20W/50 mineraali. Kaytossa parhaaksi todettu.
    tää puhuu asiaa