Moro. Mitäs mieltä ollaan? Saako rengas kulua teräkset paljaaksi alta 7000 km ILMAN mitään burnaamista tai edes liikennevaloista lähettelyä? Siltakivi Battlax 014R Radial F - tuota rengasta ei kannata minulle enää tyrkyttää. Oli ensiasennus gummina K12S:ssä!Meinasi todella kusta reissu oikein kaksin käsin.
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Mites kauan pehmeän sporttirenkaan sitten pitäisi kestää?
Dirty Nasty Furriner
Siis ei kai se sais jos itse sais päättää, mutta kyllä ne vaan aika useasti kuluu... En ole vielä yhdelläkään takasella yli 6,5tkm ajanut.
Beta 350 RR -11 enskahärveli
R1 -08 ratahärveli *B1000 #78 (myyty 12.2.2012)
GSXR 1000 K7 Black #162 (myyty 19.8.2009)
R1 -06 + Akra Full + K&N + PCIII (R.I.P. 21.5.2007)
K1200R -05 (myyty -06)
CBR600F -90 (myyty -04)
Joo... siis mulla BT21:set ja luulen takasen antautuvan reilun kympin jälkeenja kyseessä kuitenkin touring-rengas.
Dirty Nasty Furriner
Kyllä se sporttirenkaalla ihan tarpeeksi on. Itse pääsen Pirelleilläni sen alle 5 tonnia ja kertaakaan en ole kumia polttanut.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
Joo, munkin on pakko mollata britkettiä, taas. Uusi sarja bt21rää alla ja eturengas meni melkein sakoille ekan 2-3tkm aikana! Nyt on hiukka ruvennut kestämään lopuksi, mutta takasessa on vielä ihan hienot varat vieläkin jäljellä. Eli minusta tuntuu, ettei tämä "sportstouring" rengas kestä sportstouring pyörän painoa.(Staga @ Heinä. 29 2010,12:33) kirjoitti
Tasan vikat britketit mitkä ostan.
CBR 1000F -89
Tokko Bridgen on alunperinkään pitänyt kestää enempää kuin se 7 tkm. Millä paineilla ajoit? Metzeler M3 kesti mun Zetorissa takasenakin sen 13 tkm sekalaista ajoa kun ajeli vähintään 3 barin paineilla, eikä ollut vielä kankailla.
1000
...tuonpa takia en ole alkanu vaihtamhan hyväksi todettua ja omiin ajotapaan/-tottumuksiin soveltuvaa rengasmerkkiä ja -mallia.
Alla taitaapi olla jo neljäs tai viides satsi toista merkkiä. Ja vaihot tehny takaselle 14-16 tkm (silloinkin vielä pintaa hyvin, mutta kulmikkaaksihan tuo mennee) ja eka etusen vaihoin 19 tkm jälkhen, mutta sitten olen vaihtanu molemmat yhtä aikaa.
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
Busassa Pirellin Diablo 6t km, josta 5t Euroopan reissulla 2 päällä. paineet 3,2.
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Road 2 ?(toimeve @ Heinä. 29 2010,13:17) kirjoitti
Se kestää kulutusta mutta puhkee helposti pikku piikeistä.
Paineistahan tuo kulutuskestävyys aika pitkälti johtuu.
Esim. Supersportteihin tarkoitetulla seosrenkaalla, pehmeällä seoksella, ajoin itse katua 8 tkm ja sekaan sopi parit burniksetkin, mutta takasen paineet oli 3,1 bar. Jos ajelee jollain 2,4 - 2,6 bar paineilla niin on melkoisen varma että kulumista tapahtuu kohtuu rivakkaan, olipa kumi mikä tahansa.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
jep, varmasti yleisimpiä syitä ripeään kulumiseen ja/tai epätasaiseksi kulumiseen on hieman liian alhainen rengaspaine.
Suosituksetkaan harvemmin ottaa huomioon esimerkiksi sitä, miten rankasti keskiverto sukankuluttaja ylikuormaa pyöränsä, kun lähtee kaksipäällä kuukaudeksi Eurooppaan. Sitten tahkotaan autobaanalla kovia vauhteja, ja jos paine silloin on vähänkin alle sen mitä pitäisi*, ei mikään ihme jos munkit sulaa alle. Väärin näyttävät painemittarit on myös eräs asiaan myötävaikuttava tekijä.
* Useissa tapauksissa hieman päälle valmistajan suosituksen voi kulumisen kannalta olla optimi, varsinkin jos on raskas kuorma.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
...jep, tuosta tykännyt. Siis renkaasta ja sen kestävyyestä ja toimivuuesta. En siis siitä että se puhkeaa herkästi. Ei tosin siitä kokemusta *(Geronimo @ Heinä. 29 2010,13:43) kirjoitti
Vaikka lentokenttäajojen vetojen välissä etenki Joensuussa sai nyppiä jottain ohuita rautalankoja kohtuullisen paljon *
Mutta ei rikkonu rengasta nekään.
edit: nuo nypittävät rautalangat olivat siis kentän pinnasta renkaaseen "imeytyneitä" ei siis renkhan runkoa
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
Tourinki paineet eli 3.3 takana ja 3 edessä. Etunen ihan ok mutta takasesta pistelivät rautalangat reikiä sormiin. Nyt on Metzelerin Roadtec Z8 Interactit ja kylläpä oli eri fiilis ajella Kumiveikolta himaan. Nyt on paineet 2.5 ja 2.9.(Hannula @ Heinä. 29 2010,13:12) kirjoitti
Siltakiviä en huoli. Ensiasennus kumithan nuo olivatkin.
Tarkennus itseltään Kumiveikolta: "eteen tuli siis Z6 Interact G eli vahvistettu etunen ehdotuksestani, kun tuumasin että vahvistettu toimii paremmin melko raskaskeulaisessa Bemussa. Takana on Z8. Vahvistettuna ei Z8 eturengasta ole vielä lainkaan saatavana."
Kiitos Marko tarkennuksesta!
V.Vesterinen
Noi ensiasennusrenkaat ovat kai käsittääkseni eri, kuin oikeat merkkirenkaat. valmistusmaat ja tasot renkaissa vaihtelvat. Pyöränvalmistaja kun tilaa renkaita aika ison mällin kerralla niin siinä yksittäisen parin hinta ratkaisee aika paljon.(ttuttu @ Heinä. 29 2010,15:56) kirjoitti
Korjatkaa jos oon asian iohan väärin käsittänyt![]()
Honda VTR 1000 f
All for one
Tom *& Jerry team
Itselle takana racetech k2 ja ratalelussa pyöri ensin. Nyt ajettu katua reilut 5000 ja saattaa mennä vielä toisetkin 5000 jos nätisti ajelee. Kovemmat renkaat ei ainakaan itsellä tossa gixussa kestä kun tuppaavat kiihdytyksissä sutimaan. Paineita pidän sen 3 bar.
Kävin vaihdattamassa renkaat ja kaupanpääliseksi sain luennon renkaiden kestävyydestä ja avainrenkaaseen kalibroidun ilmanpainemittarin.
Myyjän mukaan mikään muu kuin lämpö ei saa rengasta kulumaan-liian lämmin kumi ei pysy kasassa, ja liian korkea paine taas kohdistaa kitkan pieneen alueeseen joka vuorostaan lämpiää liikaa. 2.7 oli yksin ajaessa oikea paine ja kymmenisen minuutin jälkeen piti laskea painetta jos oli päässyt nousemaan. Laukuilla suositeltiin 3.0 takarenkaalle. Kahdella takarenkaalla on 23tkm takanapäin, kiihdytyksineen, ja kolmasosa kilsoista kolmilla laukuilla...
Renkaat kuluu ja pakoptket ruostuu (ainakin autoissa)
Viina miehen virvottaa, mut olut antaa voimaa.
* *Busa 08
Kaverilla meni Bandiitin ensiasennuskumit (Dunlop Sportmax tms) jossain 3500 kankaille. Ja todellakin körötteli sillä mopolla, tuskin ajo edes ylinopeutta. Nyt se ajaa seuraavaks Z6:lla varmaa 20tkm ;)
Aivan käsittämätön tuo dunloppien kulahtaminen.
KTM 690SM
Jotenkin aina kummastuttaa tämä ihmettely renkaiden kulumisesta, mitä pehmeempi rengas ( usein myös pitävämpi kuluu nopeasti ) ja taasen kovempi rengas kestää pidempään.
itsellä Pilot Powerit on morjens 2000-3500 km( riippuu toki ratapäivien määrästä ) ja taasen pilot road näköjään kesti 2 euroopan reissua 4000 km ja 6000 km
puhun siis takarenkaasta.
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin
Triumph Rocket
Suzuki B-King
Suzuki Hayabusa
Agusta
Kawasaki ZZR
Kawasaki 800
Honda Goldwing 1800
Kawasaki ZZR
MV Agusta
Mulla samaiset SportMaxit kesti takana n8tkm ja edessä ennen kuin renkaan runko hajosi n 15tkm......(ei ollut kylläkään ensiasennus rengas)(Calypso @ Heinä. 30 2010,00:12) kirjoitti
Nyt takana D220 (tai jotain) ajettuna 9tkm, eikä ihan vielä loppu.Kohta tuokin on loppu.
Tarttee varmaan ostaa noi Z6:t, ne varmaan kestää mulla sen 60tkm.![]()
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Ensiasennusrenkaat ei ole samoja mitä myydään kaupan hyllyltä, siksi kuluminen saattaa olla "nopeampaa".
kuulostaapa erikoiselta - olisi kiva saada lisäinfoa tästä aiheesta.(psi @ Heinä. 30 2010,09:27) kirjoitti
edit. jaa niin, jos meinaat tiettyjen renkaiden erikoisversioita jostain rengastyypistä, niitähän on tosiaan olemassa joitakin pyörämalleja varten. Kulutuskestävyyttä normiversioon verrattuna en tosin ole nähnyt vertailtavan missään.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
Kumpi on erikoista? Se, että pehmeä rengas kuluu nopeammin vai se, ettei ensiasennusrengas ole sama kuin rengasliikkeessä myytävä?(pecha @ Heinä. 30 2010,09:40) kirjoitti
Jälkimmäisen voit tarkistaa helposti renkaan kyljen varianttimerkinnästä, esim BT015F "G" vs tavallinen tai Diablo "T" vs pelkkä diablo. Ensin mainitut ovat ensiasennusrenkaita, ilman merkintää olevat rengaskaupassa myytäviä (tosin varianttejakin voi olla jossain myynnissä).
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Juttelin tourinkihemmojen kanssa reissussa niin kertoivat, että 14000 km on ihan vakiomäärä kilsoja renkaille. Ajotapahan se ratkaisee, jos muuten on normirengas. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että ensiasennusrenkaat ovat jotain halpissettiä. IMHO!!!
V.Vesterinen
Rankka yleistys, tuossa on nimittäin aika pirun monta muuttujaa mitkä vaikuttaa asiohin. Esimerkiksi tourinkihemmoilla tuppaa olemaan vähän toisenlaista kumia alla kuin sporttihemmoilla.(ttuttu @ Heinä. 30 2010,11:11) kirjoitti
Jollain kovalla touringkumilla varmaan joo. Tolla BT-014:lla ei sitten millään, ei ainakaan painavan matkalehmän alla vaikka kuinka rauhallisesti ajaisit. Ei tuon ole 14tkm tarkotuskaan kestää.(ttuttu @ Heinä. 30 2010,11:11) kirjoitti
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Mul on nyt kahdesta BT-014 -ensiasennussetistä kokemus. Molemat takarenkaat on morjens, kun kilsoja on 3500. Ei tätä tarvitse tän enempää ihmetellä. BT-014 on sporttirengas, jonka ominaisuudet ei ole tehty touringiin. Se on tehty kestämään reipasta ajoa ja kallistelua. Mul on sellainen vakaa uskomus, että kukaan ihminen maailmassa ei normiprätkällä saa kestämään BT-014:aa tuota mainitsemaasi 7 tkm enempää.(ttuttu @ Heinä. 30 2010,11:11) kirjoitti
Sen voisin nyt ihan suoralla kädellä sanoa, ettei sitä Z6:tta kannata laittaa taakse, jos haluaa ajaa kovaa ajoa ja kiihdytellä mutkista ulos. Itse olen painava äijä ja se Z6 on tehty sityten vain ja ainoastaan touringiin. Se kestää yli 10 tkm kuitenkin takana.
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Vastaavaa ketjua käydään täällä toisaallakin, mutta lohdutukseksi rengasasioissa tältä kaudelta:
Takarenkaat kaudelta 2010 tähän saakka, FJR 1300:
- Pirelli diablo n. 4200 kilsaa ja slut
- Metzeler Z6 n. 5000 ja kaput
- Metzeler sportech M3 n. 6000 ja slipovitsh (ajotyylin muutos siten että turhia työmatka kiihdytyksiä tuli karsittua)
Eturenkaat kaudelta 2010 tähän saakka:
- Pirelli diablo n. 7000 ja slut
- Michelin Pilot road 2, n. 10000 ja urhoollisesti sileeksi
Eli siis: painava mopo, iso mies ja radikaali ajotyyli vaan maksaa ja sillä silee. Nyt 18000 takana kaudelta 2010 ja neljäs takarengas ja kolmas eturengas menossa hyvää vauhtia (etu ja taka pilot road 2). Radalla ei metriäkään, vaan pelkkää perusmutkasettiä silleen mukavasti naatiskellen.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter