Otsikon peli syö öljyä n. puoli litraa 4000km ajossa vaikka koneella ajettu vasta 56000km...huolestuako?
Eihän tuo paljoa ole, kaikki polttomoottorit kuluttavat jonkun verran aina öljyä. Tosin nuo Suzukin I/Ö-koneet ei noin yleisesti ottaen ole tunnettuja siitä, että ne kuluttaisivat kovin paljon öljyä. Jos öljyn taso ei mittatikussa tai silmässä laske, se korvautuu muilla aineilla.
Mittaustapa vaikuttaa paljon, mittaatko aina samalla tavalla? Kone kuumana/kylmänä ja aina samassa asennossa? Oletko vaihtanut hiljattain öljylaadun toiseen? Öljylaadun vaihtuessa kulutuskin saattaa lisääntyä ekan vaihtovälin ajaksi. Vuotoja? Savuttaako? Millaiset ajo-olosuhteet?
En nyt tuosta vielä huolestuisi jos savutusta tai vuotoja ei ole havaittu. Tuossa minun puimurissa moinen kulutus on vielä täysin normaalia, olisi huolestuttavaa jos se ei kuluttaisi. Mutta se onkin toinen mopo se.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Entisessä 750F:ssä (99, aj. n. 45tkm) öljyä ei havaittavasti kulunut normiajossa. Saksassa kovan ajon jälkeen jouduin vaihtovälillä lisäämään kertaalleen. Amatööriasentajana arvaisin kyllä, että i/ö kone kun käy näillä helteillä normia kuumempana, niin ölppääkin saattaa mennä desi normia enemmän.
^ kanssa samaa mieltä, että jos ei itse eikä takana ajava kaveri huomaa oilon-junior -efektiä mopon takana eikä mopon alla näy tippoja/maassa lätäkköä, niin en huolestuisi. Jos muutaman tarkistuskerran otoksella näyttää öljy tarkistussilmässä olevan alakantissa, niin muutama desi lisää siitä samasta 4l purkista, josta meni vain se 3,5 litraa öljyjä vaihdettaessa.![]()
Pappatuna tallissa.
ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
Kyselen tuota siksi koska minulle kaupitellaan ko. yksilöä.
On vm-91. Kiitti vastauksista!