Aika huonosti löytyi juttua GS:n vaihtoehtoisista tuulilaseista.
Kaikki tietävät, etää alkuperäinen ei toimi juuri kenelläkään.
Ajattelin omaani vaihtaa joko Ztechnik Vstream tai MRA Variotouring pleksin.
Onko kenelläkään kokemuksia kummastakaan.
Onko jompikumpi ehdottomasti parempi tai huonompi kuin toinen.
Tarkoitus on vähentää kypärämelua, joka alkuperäisellä on kova riippumatta pleksin asennosta.
Muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa.
Nippynormaalilla olis myös tosi lyhyttä mallia oleva sportti pleksi, joka varmasti tekisi tehtävänsä, mutta syksyn tullen vois olla viileä ajettava.
- Kenobiitti
*XT660RR
Mulla olis tallin nurkassa "Wunderlich Ergo Screen" plus kiinnitys/säätö nippelit. Saat edullisesti.
BMW R1250GS
ex R1200GSA, XT1200Z, FJR1300, GS1200, GS850, ST-2, XJ600, CX500C, GSX750ES, GR650XF
Mulla on hyllyssä ko. MRA:n pleksi. En pitänyt pleksistä sillä se on alaosastaan niin kapea että pienikin sivutuuli tarraa kuskiin tosi ikävästi kiinni, eikä kypärä melukaan lakannut . Nyt on GIVI:n Air Flow pleksi lisättynä Adventuren pienet ilmanohjaimet siihen tankin ja pleksin väliin; aikuisten oikeesti eka kertaa en moottoripyörällä tarvii korvatulppia tuulen suhinoihin. Ko pleksi on alaosastaan niin levää että siirtää melkoiset sivutuuletkin kuskista pois. Yläosan korkeuden säätö tapahtuu kääntölinkuilla ja sen voi tehdä kohtuu nopeudessakin. Metsään kun lähtee voi yläosan vetäistä kokonaan pois. Mulle 187 cm ruholle GIVI Air Flow tuntuu hyvälle.
ps. ilman Adveturen pieniä lisäilmanohjaimia tulee melkoisia pyörteitä kypärää 100km/h jälkeen, siis jos pleksi niin samalla ilmanohjaimet (varaosana 60e/pari).
Motorradfahrer testasi keväällä tusinan verran GS:n pleksejä. MRA:n molemmat variot sai kiitosta. Vstream ei. Pitivät melkeinpä kaikista kaksiosaisista ratkaisuista. Wunderlichin touring pleksi oli ainut yksiosainen jota suositeltiin.
Pleksin valinta hyvin henkilökohtainen, mihin vaikuttaa selän pituus, penkin korkeus, kypärä, ym.....
Itselleen parhaiten sopivan ratkaisun löytää vain kokeilemalla.
Omat kokemukset (pituus 194cm, korotettu penkki vakio Gessu R1200GS ajettu 75 000 ilometriä, Schubert S1).
Vakio pleksi ei toiminut missään asennossa, pää heilui turbulenssissä ja äänekäs
Wunderlich Ergo, iso pleksi ei toiminut, samat ongelmat kuin alkuperäisessä. Tätä kehuttiin Moto 1 lehdessä aikanaan isolle miehelle sopivana, mutta ei sopinut minulle.
Givin pleksistä ei kokemusta, mutta messuilla 2010 tutkittaessa mielenkiintoisen näköinen, mutta mietitytti varoitukset ajosta tuulisessa säässä ja maks. nopeudesta.
MRA pleksi (MRA-097814 139€) toimi hyvin matalassa asennossa, kypärä on puhtaassa virtauksessa. Hiljainen ja pää ei vatkaa. ötökät tulee visiiriin, mutta... Toimii myös kovassa vauhdissa Saksan motareilla. Lisäsin tänä keväänä pyörään vielä adventuren sivupleksit, vaikutus oli mielestäni enemmän ulkonäön puolella kuin ajomukavuuden.
R1200GS
Joo, näinhän se on. Ei kuitenkaan huvitaisi kovin montaa vaihtoehtoa kokeilla.(fineve @ Heinä. 28 2010,22:19) kirjoitti
MRA näyttää kuvien perusteella aika kelvolliselta.
Paikallisella kauppiaalla olis puolestaan varastossa Ztechnikin kolmea erilaista mallia.
Pituutta on 184 ja toi vakiopleksi on ehkä just 5 senttiä liian lyhyt (tai 15 senttiä' liian pitkä)
saatavuuden puolesta kallistuisin kovin Z:aan, mutta muuten ehkä MRA. Pitää nyt miettiä vielä ankarasti.
- Kenobiitti
*XT660RR
No, jos haluat MRA:n 097821 pleksiä kokeilla saat sen multa puoleen hintaan 90e + toim.kulut.
pistä yv. jos kiinnostaa
Hmm.. Kiitoksia tarjouksesta, pitää miettiä. Tarvitsisin sitä jo lauantaina, ei taida ihan ehtiä.(jukuma @ Heinä. 29 2010,10:12) kirjoitti
Onko se muuten tämä malli
- Kenobiitti
*XT660RR
kyllä , juuri se malli ...
tai siis sun kuvassa on savun värinen kuten mullakin , sun kuva tekstissä kuitenkin on kirkas. Joten savun värisen saat multa...
No niin, ostin sitten Ztechnikin tällaisen
Verrattuna originaaliin
- Leveämpänä ja korkeampana pitää kyllä tuulta loitolla
- Yläasennossa ei juurikaan kummempi
- Alaasennossa huomattavasti parempi
- Ei poistanut meteliä ainakaan minulta vaikka alaasennossa pienensi paljon
Lopputulos:
Tätä pitää lyhentää rajusti, että siitä saisi paremmin toimivan.
Onko kellään hyvää ideaa siihen miten lyhentäminen kannattaisi suorittaa. Rautasahalla?
MRA tarjousta harkitaan edelleen :-)
- Kenobiitti
*XT660RR
Itse olen kerran joutunut lyhentämään CeeBaileyn ikkunaa kun tuli vahingossa tilatuksi niin korkea, että vain jalkatapeilla seisten näin siitä yli...
Lyhennyksen (lasin alareunasta) tein seuraavasti:
- ensin mittailin ja määritin lyhennystarpeen - sitten teippasin lasin molemmilta puolilta leveällä maalarinteipillä
- teippiin oli sitten hyvä mitata ja piirtää reitti rahaukselle
- sahasin piirtämääni viivaa myöten pistosahalla käyttäen teränä muoville tarkoitettua pistosahan terää. (Se on muistaakseni hieman karkeampi kuin raudalle tarkoitettu mutta vastaavasti *hienompi kuin puuterä.)
- viimeistelin sahausjäljen viilalla ja hiomapaperilla. (Varo hiomasta / naarmuttamasta lasin etu- tai takapuolta, koeta pysyä vain leikkauspinnassa kun hioskelet.)
Olin ekalla kerralla muuten liian nuuka tuossa mittamisessani, joten jouduin leikkaamaan lisää - onneksi olin tuon jo harjoitellut...
Käsin sahaamista (rautasahalla) en suosittele, koska haluamasi sahauslinja on harvoin viivasuora. Ja siinäkin pysymisessä on kapeateräisellä (käsi)rautasahalla tekemistä. Jos käytettävissäsi on sähkötoiminen pistosaha, ota siitä myös pois se terän heluritoiminto eli että terää liikkuu vain ylös-alas eikä yhtään eteen-taakse -suunnassa.
Tuntematta tuota Gessun lasia sen enempää mainitsen kuitenkin vielä, että ennen leikkuuseen ryhtymistä kannattaa tarkkaan miettiä kummasta päästä lasia lyhentää. Monesti lasin ylereuna saattaa olla nekattu ylöspäin tms. ja sen silpominen sitten tuhoaa tämän muotoilun + yläreunan hyvän viimeistelyn. Lasin pudottaminen alareunaa lyhentämällä ja uudet reiät poraamalla voi tietysti olla hieman hankalampaa, mutta lopputulokseltaan sitten kumminkin palkitsevampaa.
T. pozo
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
terve. mulla on ollut saman kaltaisia ongelmia, omassa gessussa oli ostaessa jo lyhennetty plexi ja pyörteet löytyi. ostin mra.vario plexin mallia: http://www.bs-motoparts.com/Windsch....972.htm
muuten hyvä mutta sivuilta tulee pienet pyörteet kuten joku taisi siitä toisestakin mallista jo todeta.
minulla pituutta 184 eikä sitä sopivaa ole vielä oikein löytynyt.
ei viitsisi joka mallia ostaa ihan vaan kokeilu mielessä, aika kalliita muovin palasia...
tuon mra vario plexin myyn 70e jos jotain kiinnostaa niin viestiä tulemaan...
ja niitä kokemuksia muiltakin on kiva kuulla..
Hankinta on jo tehty mutta jatketaan tarinaa.
Itse päädyin samanmoisen arvailun jälkeen Wunderlichin Ergo pleksiin.
*Ergo
Ruodossa mittaa 195cm ja nuppissa Arain Signet Gt
Kypärämelu poistui hyvin (earit edelleen korvissa), eikä pää ole enään pyörteissä, viisiiri auki pystyy ajamaan hyvin tuollaista 80km/h vauhtia. Säädetty lähes pysty asentoon.
Tänä kesänä miinus puolena on taas ollut se ettei jäähdytystä pottaan kunnolla, aina on jotain sanomista.
Tukevahan tuo pleksi on ja miinus puolena vois mainita tuennan. Iso seinä ilman lisätukia laittaa pleksin heilumaan. Kauneuspisteitähän tässä lajissa ei jaeta !![]()
-Matka on määränpää-
R 1200 GS
Ensi keväänä ostan uuden gs:n, pituutta 169cm joten otan madalletun satulan, onko saman mittaisia gs-kuskeja, riittääkö vakiopleksi? Entäpä sivulaukut (sorry off topic), vanhassa pyörässä (xx honda) oli 2*44l sivulaukut ja 52l takaboksi, nekin sai kahden ihmisen tavaroilla täyteen.
Do you have premonitions of déjà vu?
http://www.youtube.com/watch_popup?v=D4u0TNv06Zk
Kannattaa tutustua
Aika muikean näköinen vehje tuo edellämainittu, täytyy tutustua, kiinnityksen täytyy olla orkkista jämerämpi kyllä mutta eiköhän se ole huomioitu
Do you have premonitions of déjà vu?
Jaapa jaa.(Kenobiitti @ Elo. 01 2010,10:14) kirjoitti
Eilen oikein testailin ilmavirtausta ajellessani.
Ztechnik on alaasennossa suorastaan hyvä aina 100km/h nopeuteen asti.
Siitä yli alkaa meteli ja jyrinä oleen vähän liiallista.
Ja visiiri auki ei juuri yli 60 viitsi ajaa.
Saattais parantua lyhentämällä paljon tai laittamalla joku spoileri yläreunaan.
Sateella toi oli aika hyvä, ei paljoa tullut vttä kuin käsille ja visiiriin. Siitä syystä lyhennyskään ei olis paras vaihtoehto.
Ostin myös kokeeksi kesäkelin flyscreenin, joka tulee siihen just mittariston päälle näinj:
Saas nähdä miten toimii kunhan saapuu. Luulis tolla metelin pienenevän, mutta kelien kylmetessä saattaa alkaa kaivata isompaa. Tai sateella.
Kesät flyscreenillä, keväät ja syksyt lyhennetyllä tai spoileroidulla Ztechnikillä??
- Kenobiitti
*XT660RR
GS:n tapauksessa taitaa yläreunasta lyhennys olla ainoa vaihtoehto.(pozo izquierdo @ Elo. 01 2010,11:59) kirjoitti
Tossa mun Zteccnikissä ei mitään erikoisempia muotoja yläreunassakaan ole, joten siitä vaan kunhan löydän sopivan sahan. Tai no, voi olla, että kokeilen sitä spoileria ensin.
Löytyyköhän nopita spoilereita Suomen kaupoista vai menikö taas ulkomaanhommiksi?
Teippaus sahauksen avuksi kuulostaa viisaalta idealta.
- Kenobiitti
*XT660RR
Päältäladattavia (alumiini)laukkuja suosittelen + sisäkassit.(motometu @ Elo. 01 2010,17:54) kirjoitti
Nyt on kokemusta kertynyt sekä ZTechnikistä, että tosta lyhyestä mamo flyscreenistä.
ZTechnik
Parempi kuin alkuperäinen, mutta kaukana täydellisestä. En ostais enää.
Kelpaa kuitenkin viileämmille ilmoille kunhan ei aja yli 100km/h.
Puolustelee paikkaansa myös sadekelillä.
MaMo:
Huippu, ei enää screenistä aiheutuvaa meteliä eikä tärinöitä tai vapinoita. Ja jos tarkemmin ajatellaan, ei edes niin kauheesti kylmempi ajella viileillä keleillä.
Laitoin vielä syksyksi ZTechnikin takaisin paikalleen, mutta luulen, että keväällä palattua tohon pieneen MaMoon, en enää toisenlaiseen pleksiin vaihda.
Jaa, no semmosta touratechin lisälippaa ajattelin vielä Z:taan kokeilla....tais mennä sittenkin ikuiseksi säädöksi.
Suosittelen kaikille tommosta lyhyttä vaihtoehtoa. Onhan se paremman näköinenkin *
- Kenobiitti
*XT660RR
Onko kellään kokemusta tuosta Motodealin myymästä plexistä: http://www.motodeal.fi/Publish....8110142
Ajelin tuossa kolme kesää edellisen GS:n jälkeen naku XJR:llä ja itelleni ei ollut mitään vaikeuksia ajaa sillä missään olosuhteessa. Tykkään ajella paljon visiiri auki, mutta kun taas sain vaihdettua GS:n alle, niin huomasin, että otan mieluummin koko plexin pois kun ajelen tuolla alkuperäsellä.
Onko joku kokeillut leikata sitä alkuperästä tai laittaa siihen jotain säädettäävää spoileria yläreunaan?
- kukaan ei ole turha, aina voi olla vaikka huonona esimerkkinä -
Nyt 12000km ajettuani ko pleksillä olen edelleen samaa mieltä kun "lainauksessa".(jukuma @ Heinä. 28 2010,12:29) kirjoitti
Aeromystiikka on ihmeellistä - mutta tuumin tekasta tuossa ensi alkuun pari eli kolme virtausta sotkevaa reikää tuulilasin yläreunaan ja sehän onnistu laakista! Nyt pysyy visiiri auki vielä yli 100kmh nopeudessa eikä haittaavia pyörteitä tunnu ollenkaan.![]()
- kukaan ei ole turha, aina voi olla vaikka huonona esimerkkinä -
Kuulostaa kätevältä.(pokapete @ Syys. 19 2010,00:48) kirjoitti
Ei sattuis kuvaa olemaan. Kuinka isoja reikiä teit?
- Kenobiitti
*XT660RR
Eikös tuo sitten ole vähän niinkuin naku. Omistin aikoinaan 850 Roadsterin ja siinä oli kiinni sekä Vario-Screen että bemun oma pieni pleksi (isompi teki pyörästä mielestäni surffilaudan). Kyllä tuo pieni vaikutti parhaalta.(Kenobiitti @ Syys. 16 2010,20:21) kirjoitti
Mikä on syynä, että testeissä ei pyörteistä paljon puhuta mutta GSkäyttäjät moittii alvariinsa?! *
Taitaapi olla ainakin osin kuskin pituudesta kiinni. Mulle (194 cm) perusgessun alkuperäinen pleksi aiheutti kypärään iskuporakoneeseen verrattavaa tärinää, MRA:n vario helpotti oleellisesti meteliä muttei poistanut - ilman korvatulppia ei ajamisesta tule mitään.(Roadster @ Syys. 19 2010,22:05) kirjoitti
Kävin RM Heinolla ja käteen jäi Z-technikin V-stream korkeana versiona (koska se oli hyllyssä eikä tarvinnut tilata, heräteostos). Alkuperäinen Adventure pleksi ei toimi minulla ollenkaan ja turhatekin lisälipalallakin välttävästi. Koska olen kuitenkin tälläinen persjalkainen (178cm) niin saas nähdä tuliko hankittua liian korkea pleksi. Nyt kuumeisena ei viitsi testilenkille lähteä mutta voi olla että yli ei näe.
Asentaessa meinasi jälleen tulla hiki. Ei sopinut tämäkään pleksi paikalleen ilman vääntämistä. Hyvin pieni epäsymmetria tuulilasissa on ja varsinkin oikea puoli piti voimalla vääntää paikalleen.
Wunderlichtillä - ja taitaa kyllä olla muillakin - on sellaiset säädettävät palat siihen etupäähän. Niillä saa tarvittaessa laskettua/nostettua tuota enemmän kuin pelkästään niillä sivussa olevilla.
Eli esim. tuo.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Epäilen, että tilanteesi ei paljon parane, toivottavasti olen väärässä.(Generig @ Elo. 25 2011,10:20) kirjoitti
Givin Air-Flowta olen kuullut pitkienkin kuskien kehuvan. GSA:n pleksistä saa pitkällekin kuskille kelvollisen lisäämällä siihen Laminar Lipin tai MRAn säädettävän spoilerin.
Noita MRA:n spoilereita saa tilaamalla Stormilta hintaan 59 euroa.
Itselläni on pituutta 188 cm, persjalkainen. GSA:n pleksi + MRAn säädettävä spoileri pelaavat ihan kelvollisesti. Ainakin parilla itseänikin pitemmällä kaverilla olen nähnyt Laminar Lipin ja sitä ovat kehuneet.
https://www.youtube.com/@mekwerk0
Laminarlippiä olen myös kuullut kehuttavan. Onkohan Wunderlightin ergosta mitään kokemusta?
Ilman virtauksista en oikein osaa mitään sanoa mutta tuntuisi, että se GSA:n orkkis pleksi jää liian kauas. Pystyasennossa se on jo melkein horisontissa ja osaltaan tuo voi vaikuttaa siihen että turbulenssit päätä hakkaa.
Kyllä tämä ihan askarteluksi menee. Joka kerta palaa 200e ja sopivuudesta itselle ei osaa sanoa mitään ennenkuin on liian myöhäistä kukkaron kannalta.