Tänä kesänä on ollut ja varmasti tulee vielä kovia paikallisia ukkosmyräköitä.
Oletko joutunut tälläiseen vai oletko muuttanut matkareittiä.
Mitä antaisit neuvoksi: lisää hanaa vai miten toimisit ?
Aukealle paikalle puun alle sadetta pitämään![]()
Honda Valkyrie SuperCharged
Autollakaan ei ole herkkua kun tie tulvii, prätkällä ei kiinnosta edes koittaa.
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Juu, kerran Etelä-Afrikassa, ja siitä olikin leikki hyvin kaukana, käännyttiin reissukaverini kanssa takaisin, ja ilmeisesti ihan viime hetkellä, hänet tuuli painoi nurin käännöksen jälkeen, ja minustakin tuntui että kohta saatetaan muuten lähteä lentoon, oli ihan oikeasti voimaa siinä tuulessa, käännöksen jälkeen se onneksi tuli selän takaa, jos olisi tullut sivulta, niin tiellä ei olisi pysynyt tasan mitenkään. Salamoikin niin ****sti kaikkialla ympärillä, on käynyt joskus mielessä, että siinä saattoi olla hengenlähtö kohtuu likellä. Absurdi ajatus, että tuuli voisi nostaa ilmaan, muttei tuon jälkeen niinkään.
Suomi-ukkoset lienee yleensä piirua kesympiä, muttei silti pidä vähätellä, varsinkaan näillä keleillä, esim. eilisessä Kaustisen alueen myräkässä tuskin olisi pystyssä pysyen ajeltu.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Prätkällä näkee paremmin kuin autolla eikä tulviminen haittaa menoa jos renkaissa on vähänkin pintaa. Nopeutta piti kovassa myrskyssä tiputtaa rakeiden vuoksi kun raepiiskaus koski käsivarsiin. Vesi pärskyy ainakin mulla väkisin visiirin väärälle puolen, siitä alkaa tulla huurtumisongelma jos kuuro kestää pitkään.
Ei ajaminen kovassa ukkoskuurossa silti fiksua ole, ei vaan huvittanut pysähtyä pitkille peltosuorille. Etukatteesta lähti lakkaukset samalla reisulla, senverta rakeet pyörääkin paukutti.
KTM
Olin Ilosaarirockiin menossa 2004 tai jotain. Perjantaina satoi tiellä 71 niin kovasti vettä, että suurin osa autoista oli tien sivussa parkissa. Sadekuuro alkoi heti Kerimäen jälkeen ja Tolosenmäessä paistoi aurinko. Minä ajelin varovasti eteenpäin ja tavoitin jäähallin kokoisen matkailuauton. Asetuin matkailuauton perään niin, että näin sen valot. Siinä sitten köroteltiin 20-40km/h ja väisteltiin tien varsille pysähtyneitä henkilöautoja.
Jännä juttu, että mopolla pystyi ajamaan visiiri ja silmälasit märkänä/huurussa ja silti näki joten kuten eteenpäin. Autot, jossa on tuulilasi, tuulilasinpyyhkimet, huurteenpoisto ja neljä pyörää, olivat tien varressa. Olisi joskus kiva joutua koemielessä autolla oikein kunnon vesisateeseen, niin voisi varmistua siitä, että pystyykö siellä ajamaan.
Mitenhän muuten salamoiden kanssa? Autonhan pitäisi olla turvallinen paikka, mutta jos salama iskee pyörään *, kait se mopoonkin voi osua
![]()
En se minä ollu, ja sitäpaitsi se oli vahinko
Monta kertaa joutunut autolla sellaiseen sateeseen ettei nähnyt tuulilasista kunnolla ulos vaikka pyyhkijät olivat täysillä. Itse en ainakaan uskaltanut jatkaa ajamista ennenkuin pahin myräkkä oli ohi.(lario @ Heinä. 27 2010,09:58) kirjoitti
Pyörällä ei ole tarvinnut vastaavassa kelissä pysähtyä, mutta isot rakeet sattuvat turhan paljon näppeihin jos vauhtia on vähänkään.
CBR600RR
H-D XL883R
ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
Suomen sateet eivät sinänsä haittaa matkantekoa, kotimaiset tuuletkaan eivät yleensä aiheuta muuta kuin luikertelua. Kaistalla on pysytty. Ukonilmalla ja raesateessa on kyllä pakko pysähtyä ja mennä turvaan.
Ellen ihan väärin muista niin Suomenkin mp-onnettomuustilastoon mahtuu yksi salaman kuoliaaksi lyömä motoristi. Muistaako joku samoin?
Raekuuro paitsi liukastaa tien, myös hakkaa kipeästi käsille. Alkukesästä pysäytin raekuuron ajaksi sillan alle, vaikka oli moottoritie. Osa autoistakin varoi peltejään ja pysäytti sillan alle, ohikulkijat tööttäilivät vihaisesti, sillä onhan se kiellettyä motarille parkkeerata varsinkin kun näkyvyys oli aika onneton ja vain vasen kaista auki. Poliisikin kulki ohi muttei kuitenkaan pysähtynyt sakkoja jakelemaan. Joku auto siihen vielä jäi sadetta pitämään kun minä jo lähdin hitaasti etenemään. Seitsenvuotias tikstekspuku antoi kyllä periksi sille kelille, olin suht märkä.
Taannoin Etelä-Saksassa jouduttiin keskellä päivää ukkosen reitille. Sen näki jo kauas että tuosta tulee sanomista, ja viime tinkaan päästiin keskellä maaseutua suojaan. Ongelma oli nimenomaan tuuli, hyvin kehittyneen ukkospilven edessä kulkeva vyöryrintama. Siinä oli mopo kunnolla kallellaan että päästiin edes suoraan, ja kun sattui maaston aiheuttamaa pyörrettä kohdalle niin että yht'äkkiä tuuli tulikin justiin toisesta suunnasta, niin alkoi tie käymään kapeaksi. Sade ei ole ollut ukkosessakaan suuri ongelma, mutta kova tuuli on. Tai tuleehan tulvivalla kadulla ajaessa mietittyä harrastuksen varjopuolia, kun eturenkaasta johtaa jatkuva roiskekaari suoraan saappaaseen.
Kannattaa pitää ne sadetutkasivut muistissa jos joutuu ukkosen reitille ja tsekata tilanne ennen kuin jatkaa. Eilen kävi taas vaihteeksi tämmöinen tilanne, ja tutkan mukaan kyseessä oli nuori kehittyvä ukkoskuuro vaikka näytti paljon pahemmalle, joten jatkoin läpi. Eipä siinä ollut sen kummempaa kuin että vähän aikaa kolisi visiiriin isompia mollukoita. Hyvin kehittyneeseen ukkoseen/yhdistyneiden ukkoskuurojen alueeseen tai ukkosrintamaan en lähtisi.
Kovassa sateessa ja sen jälkeen kannattaa muistaa sekin, että virtaava vesi on saattanut tuoda hiekkaa sun muuta roinaa tielle.
1000
Kyllä olen joutunut, eikä se ainakaan tuntureilla ole kovinkaan kivaa kun suojaa ei ole nimeksikään. Edes niitä puita joitten alle ei pitäisi mennä suojaan. Prätkästä on faradayn häkki kaukana, joten ei se suojaa mitään. Keväällä jouduin myös myräkkään Barcelona-Madrid -reitin vuoristossa, kivaa oli kun salamat löi maahan 500m päässä eikä suojasta tietoakaan. No, en joutunut grillatuksi, joten kokemusta rikkaampana siitäkin selvittiin.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Onhan noita myräköitä kohdalle muutama osunut. Rakeet ja isot pisarat tosiaan piiskaa tixtexeistä ikävästi läpi, mutta suurempi ongelma on rillien huurtuminen. Vettä pukkaa väkisin kypärään jostain välistä ja rillit pirskottuu täyteen pisaroita.
Viimeksi veemäisen kovassa monsuunissa tuli ajettua juhannuksena Kemoralla. Rataa ei nähnyt lainkaan ja 5m edellä menevän mopon takavalonkin vain hädintuskin. Samoissa kuuroissa kärrystä olisi voinut kerätä jäämurskat isompiinkin kekkereihin ja varikkopilttuut kastuivat takaseinään asti. Samaan tahtiin jos olisi satanut vielä vähän aikaa, niin vesiskootteri olisi ollut radalle sopivampi laite kuin moottoripyörä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Olen. Sateessa on kiva ajaa. Kunhan vaan ei tulppa kastu. Sitten se ei ole enää yhtään kivaa.
Juurikin näin.(Mulleteer @ Heinä. 27 2010,10:16) kirjoitti
Tulee heti ekaksi mieleen vuosi 2005 ja yleisurheilun MM-kisojen aikaan riehuneet ukkoset ja sateet.
Kisaviikon tiistaina olin Trumppakuskien tapaamisessa Kahvila Roosalla. Takaisin ajellessa tuli just tuollainen sade ja ukkonen. Koko etelätaivas oli musta.
Salamoi välillä oikealla, välillä vasemmalla, sitten samanaikaisesti kaikkialla.
Klaukkalassa alkoi sataa pikkuhiljaa ja Keimolan kohdalla autot pysähteli bussipysäkeille, kun pyyhkijät eivät riittäneet pitämään vettä poissa tuulilasilta.
Vodaa tuli niin paljon, että oli kuin olisi ajanut sankassa sumussa.
Meikkis jatkoi pyörällä matkaa, ja kastuin kunnolla. No, eipä paljoa ollut muutenkaan päällä: vanhan pelipaidan alla t-paita ja sitten farkut ja maiharit jalassa. Päässä lipallinen Nolanin N-40 avopotta.
Sade hiljeni sitten kehäIII:lle tullessa...
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Ruotsissa... Salamoi, tuuli ja satoi niin prkeleesti. Seisottiin suojassa bussipysäkin tuolilla ja siltikin jalat kastuivat. Mopot olivat parkissa siinä pysäkillä.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Mopot ei suojaa salamalta lainkaan. Auton suoja perustuu Faradayn häkkiin, eli auton metallinen kori suojaa suojaa siellä sisällä olevia. Kumirenkailla ei ole mitään merkitystä, salamassa on niin paljon voimaa.(GSFN @ Heinä. 27 2010,10:03) kirjoitti
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jovvain...
Vaikka kuinka monta, mitäs tuo nyt on......täällä suomessa. Mutta muutama italian ja sveitsin passoilla koettu thunderon kyllä pysyvästi jääny mieleen kun tieura katoaa näkyvistä tyystin ! Vettä tulee niin maan perusteellisesti että sitä tietä ei vaan näe ! Ei ole salamasuojaa ja se jyrähdyksen ääni....siis kun vieressä lojahtaa niin - älytöntä - miten voi nuo vuoret vielä vahvistaa noita ääniä !!!!
![]()
No sitten kun pääset alemmas niin vesi ryöppyää vuorien seinämiltä ja tuo tielle katkenneita oksia, hiekkaa, mutaa, kivipultereita, käpyä roskaa lehtikasoja ja sen kaiken sieltä metsästä ja kun ei ojat jaksa vetää sitä uskomatonta vesimäärää minnekkäänKoeta siinä sitten löytää ajouraa....lammikoiden pohjan syvyyttä ei osaa arvioida eikä tiedä mitä romua siellä on vaikka onkin asfalttia...
![]()
kyllä tuli Nordkappin olosuhteet mieleen! Kun ei mopo meinannut pysyä sivutuella vaikka tuuli mopon oikealta puolelta. Täysillä työnsin. Ajamaan lähtö oli lähes ylivoimainen tehtävä, kun tuuli yritti viedä kaiken irtaimen.(pecha @ Heinä. 27 2010,09:24) kirjoitti
GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
Muutamia vuosia sitten kuin ajoin *sf gixerillä,tuli pikkasen kutitetua lisää taas ja pitihän sitä mennä kokeilemaan *
Motaria turusta tammisiltaan ja palumatkalla vauhti päälle 250 km/h katettomalla pyörällä suoraan vesi/raeseinään
Ajoasu kevyet lindstrandin camot jotka ylettyivät polviin kuin olin lahkeet poistanut kun oli niin hemmetin hiostavaa ilma,bomber huppari (kuinkas muuten *) ja krossihanskat.
Muistan hyvin sen tunnen kuin osuin siiheen seinään.
HELVETTI KU SATTUUUUUU *
Oli vaikeeta saada vauhti pois kun heti oli ajourat täynnä vettä/pikitie valkoinen ja oli pakko ajaa urien välistä minkä pystys,ja onnellakin siinä urien välissä pysyin.
Tallille kun pääsin niin rupesin pikkasen tutkiskella ja oli iho jotenkin ihmen näköinen mut en mä siit enempää ajatellut,mut päivä pari sen jälkeen niin oli kroppa mustelmilla ja koko etupuoli sateenkaaren värinen *
On se vaan kova se vesi kun tarpeeks kovalla vauhdilla osuu
Mut onneks ei näin!
Muutama kaveri on nytt siin fin2pamir reissus ja ne löysi kans ihan kivan myrskyn.
Näkivät kyllä rintaman edessä mut ajatteli et vähän matkaa voi vielä mennä,menivät sitten liian pitkälle ja tuuli/rakeet tuli vaakasuorana ja veti gessut/kuskit nuriin,oli tuuli ollut niin kova etteivät saannet pyörät nosteltua ja ainoa mahis oli mennä makuasentoon pyörien suojaan kunnes laantus *
Ennen kuin myrsky oli ohi niin niitten edessä oleva rekka meni kyljelleen tuulest
Tosa linkki http://cid-f8eccab4eb44c84e.spaces.live.com/blog....3.entry epäiliöille ja luumulle.
Eli mun neuvo on se et jos näyttää tarpeeks pahalta niin on hyvää ottaa röökitaukoa välil kunnes laantuu pikkasen edes,olen kokeillut totaa hanaa vaan ja se EI ollut järin fixu idea ohkaisilla vatteilla *
Joskus männävuosina lähdin kerran Espoosta jäljestämään semmoisen poikkeuksellisen kovan syysukkosmyrskyn silmää. Oli muuten aika älyttömän hieno kokemus vaikka kovimmissa paikoissa hirvitti ja kaikki kamat kastui täysin läpi, mut sitten kun löysi sen myrskyn silmän ja pääsi ikäänkuin "sivusta" seuraamaan tapahtumia, niin oli kyllä melkoista. Ja muutenkin, kun jokapuolella räiskyi kokoajan.
Ehkä en enää lähtisi, mutta tulipahan koettua.
CBR 1000F -89
2008 kesällä kaverin kanssa ajeltiin kohti Suonenjokea, sellaista sopivaa matkavauhtia. Ajatus oli pitää tauko juuri Suonenjoella, mutta hieman ennen tätä alkoi vesisade. Sade vaan yltyi ja sopivasti kohdille osui katettu kahvila/kioski, niin jäätiin siihen laittaamaan sadeasuja päälle. Kahvit juotu ja sadekamat päällä, takas mopojen päälle. Siinä parkkikselle tuli yksi motoristi Suonenjoen suunnalta ja kertoi, että siellä on aivan massiivinen raekuuro vetäissyt juuri yli. Kertoi, että pystyy ajamaan autojen urissa, mutta varovaisesti kannattaa mennä. Sinne päin lähdettiin ja oli aivan uskomaton näky. Ei ollut mitään asiaa poiketa urasta, kun uran ulkopuolella jäistä raetta arviolta 3cm korkeudelta. Siinä tuli sitten mietittyä, että mitä jos olisi sopivaa matkavauhtia vetäissyt tuollaiseen raekuuroon. Olisi voinut olla aika ikävä saada tuollaisia renkaiden alle, kun suurimmat rakeet oli golfpallon kokoisia.
![]()
xxx
Kesällä 2008 ajettiin Jenkeissä kaks kertaa keskelle ukkosmyrskyä vuokra-Kingillä. Ensimmäisellä kerralla satoi vaan perkeleesti, mutta pyörän suurikokoinen pleksi auttoi sen verran, ettei ajaminen nyt niin karmeaa ollut. Aika "päällä" tuo myräkkä oli, sillä näin salaman iskevän maahan vajaan sadan metrin päähän tiestä...
Seuraavana päivänä ajoimme Albanyn ja Buffalon väliä ja tuolle alueelle oli aamulla lähtiessämme annettu tornadovaroitus. Tornadoa emme (onneksi) kokeneet, mutta raekuuro pakotti pysäyttämään tiensivuun, koska en enää nähnyt eteeni. Rakeet sattuivat naamaan niin vitusti, koska vuokraamosta saamamme "kypärät" ja ajolasit eivät juuri kasvoja ja kaulaa suojanneet... Vaan oli silti hieno reissu!![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Ei varmaan ekstriimeimmästä päästä, mutta ihan kotimaassakin ensin oli pakko lyödä hätävilkut päälle ja vetää tien reunaan kun ei enää nähnyt mitään. Sen jälkeen suihkuvirtaus tai muu trombi lakaisi metsää sadan metrin levyisenä vakona tien päälle. Onneksi pysäytin kilometriä ennen "pelipaikkaa".
Nykyään kyllä ukkoskuuron sattuessa pyssyytän suosiolla linja-autopysäkille tai sillan alle.
<p>2002-2014</p>
Juuri näin, ja vaikka salama kai valitseekin tiensä yleensä korkeimman maastonkohdan kautta, eli todennäköisyys on pieni, niin kyllä ainakin itseäni vähän jänskättäisi oikein kovalla ukonilmalla ajella kovin avonaisella paikalla. Olisi varmaan sellainen tukankäherrys, ettei toista tarvita!(shyhander @ Heinä. 27 2010,14:16) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Mielenkiintoinen topikki ja kokemukset, itselle ei ole onneksi osunut moista kohdalle....
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan, No Direction Home
BMW K100 RS
Ducati 900 GTS -79(muumioitu)
Zündapp KS 125 -74 (muumioitu)
Zündapp Bella 200 -58
Joo, se menee sitä kautta maahan mitä se helpoiten fysiikan laikien pääsee. Tuli mieleen että märkä kypärä ja märkä ajoasu voi pitää virran pois iholta... lukuunottamatta kaulaa... ja siitä edelleen ehkä käsien kautta ohjaustankoon, tai meneekö sitten perseestä penkkiin... Jostain telkkarista nähnyt että noissa missä henki ei ole lähtenyt, niin (märkää) ihoa pitkin on salama mennyt, palovammoja ja semmosta.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Viime kesän reissulla osuttiin monsuuniin ihan Suomessa. Olisikin ollut kuuro, mutta kun vettä tuli noin tunnin ajan kuin saavista kaataen. Letka eteni n. 40-50km/h joskus hiljempaa. Ainoa tixtexvaate mikä piti vettä oli takki... Noh. Siitäkin selvittiin.
Retired
Viimeksi jouduin rajuun ykkosmyräkkään juhannuksena ja ihan keskelle sitä, salamat leiskui ja jyrinä oli mitä hirvittävin ja se kesti ihan liian pitkään!
Lähdin mopolla reissuun katsomaan vanhoja kavereita päiväksi, mutta tulinkin kotiin vasta viikon päästä, sitä ei mamma oikein ymmärtänyt, vaan räjähti lailla ukkosmyrskyn, ei muuten otettu reissussa, ei takuulla....
Olinpa kerran liikkeellä polkupyörällä, sellaisella kippurasarvisella kilpurilla. Ajelin rauhallista maaseututietä keskellä lakeutta, kun taivas vetäytyi yllättäen täysin mustaksi ja jostain kuului kaukaista jyrinää.
Jatkoin ajamista, mutta samalla tähyilin paikkaa, jonne tarvittaessa pääsisin sateen suojaan. Sellaista ei sitten aivan lähimailta löytyisi ja ainoa rakennelma jonka näin oli sellainen muuntajakoppi noin sadan metrin päässä.
Jyrinä voimistui ja yllättäen, täysin varoittamatta taivas repesi, täydellisesti. Joka puolella salamoi ja jyrisi ja satoi ja salamoi, kunnes kuului valtava pamaus, tai se oli oikeastaan rysähdys ja samanaikaisesti käteni irtosivat ohjaustangosta tahdostani riippumatta ja sormiini ja käsivarsiini sattui.
Salama oli iskenyt muuntajakoppiin ja kun olin siinä aivan vieressä, sain tuosta paukusta oman osani minäkin. Tuollaisessa kilpapyörässä jalat ovat metalliklosseilla kiinni polkimissa ja mietinkin olisiko sillä ollut jotain tekemistä sen kanssa, että se antoi tällin käsille, kulki tavallaan jotenkin jotain kautta läpi. Vai olisiko ollut niin, että klossit estivät pahemmat vauriot, en tiedä. Ohjaustanko oli "eristetty" sellaisella nauhalla, mitä niissä yleensä käytetään. Lopun matkan ajelin enemmän peloissani kuin siihen mennessä ikinä, on se vaan sellainen voima tuolla ukkosen herralla.
Mopolla en ole koskaan moista kokenut, enkä tahdokaan, mutta mahdollista se kait olisi silläkin.
Pan European 1300
pahimpia mitä kohille on sattunut etelä-ruotsissa, voimakas ja koko matkan kestänyt n. 550 km ukkonen kovine sateineen päällä.. siinä ajaessani jupisinkin itekseni, että ruotsissa sataa aina.
sitten tosiaan italian alpeilla on ollut kovia ilmoja, kun ukkonen paukahtaa samalla korkeudella ihan vieressä, ei paljoa korvatulpatkaan hiljennä ja vettä syöksyy ylärinteiltä tuoden mukanaan kaikkea mahdollista tielle. siinä on paras pysähtyä ja hakeutua jonkunlaiseen suojaan kielekkeen alle.
suomessakin on ollut kovia ukkosia kohalla. pahimpia ovat ne syöksyvirtaukset, sellainen jos kohalle sattuu, niin menee rekka ja henkilöautokin nurin ja tietty prätkä. ei ole osunut onneksi kohalle, mutta niiden jälkiä on näkynyt.
helsingissä oli nyt 2010 kesäkuussa 12.-14.6. kova myrsky ja kävellessä pyöräteitä munkkiniemessä koirien kanssa puita meni nurin ensin edestä ja sitten takaa.. palasin varovasti takaisinpäin pälyillen puita ja tuulta odottaen milloin rytisee ja päätin, etten lähde prätkällä japsistaroihin vaikka oli aikomus. tuskin olisi kärry ja pyörä pysyneet pystyssä. ukkosta ei muistaakseni ollut tuossa myrskyssä.
samoin mantamyrskyssä oli kova tuuli rovaniemellä ja lapissa. mopolla pystyi ajamaan myötätuuleen vaihde vapaalla ylämäkeen lujempaa kuin muuten ikinä.. vastatuuleen ei pystynyt, no ykkösellä täysillä kävelyvauhtia alamäkeenkin. puita ja metsää meni nurin laajoilta alueilta ihan kotikylälläkin. siis mopo oli postimopo honda px 50cc.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)