Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Yritinpäs kiristää Varadero xl1000 ketjut, mutta enpä saanut akselin pulttia auki. Oli tuossa jokin aika sitten renkaanvaihdossa, jos vaikka siellä vedetty reiluun momenttiin. Onko pultissa jokin härpäke tai muu juju mitä en huomaa, esim lukkoprikkaa tms. näytti kyllä hyvin selkeältä. Vai pitääkö olla vain yksinkertaisesti 500mm vipuvartta lenkissä? Sama perä taitaa olla kuin Bläkkärissä.
    T7
  2. #2
    Ei mulla ainakaan ole mitään lukitusta systeemiä siinä mutterissa. Lähti ihan normi 27mm lenkillä auki, ilman irvistelyä
  3. #3
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Kiikuta huoltoliikkeeseen joka on huoltanut ja sano että vaihtavat renkaan laakerin samalle takuuna. Kaverin eturenkaan laakeri oli loppu 1000km ajon jälkeen. Olivat laittaneet pulttipyssyllä kiinni
    Elämä on onneksi mutkikasta
  4. #4
    Jep, oli pakko kysyä kun ei niinkuin lähde millään; ei vaikka vasaralla paukuttais lenkkiin tai seisois päällä
    Nyt ei uskalla enää enempää voimaa käyttää kun muuten menee kulmat pultista ja mopokin meinaa kaatua. CRC:tä täytyy käydä vielä suhauttamassa. Johan nyt on prrrrrkele.
    Mutta joo kiitoksia varmennuksesta.
    T7
  5. #5
    Lainaa (marko.fzs @ Heinä. 13 2010,20:26) kirjoitti
    Kiikuta huoltoliikkeeseen joka on huoltanut ja sano että vaihtavat renkaan laakerin samalle takuuna. Kaverin eturenkaan laakeri oli loppu 1000km ajon jälkeen. Olivat laittaneet pulttipyssyllä kiinni
    Eikä pelkästään laakereita vaihtoo tuollaisessa tapauksessa, vaan myös se keskiholkki joka on luultavasti kärsinyt (lyhentynyt).
    Muuten ei laakereita oikein saa kiristämällä rikki...

    Itse olen pitänyt akseleiden muttereita sellaisella kireydellä että ne saa myös pyörän omilla työkaluilla irti...



  6. #6
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Seikkailu_R @ Heinä. 13 2010,20:48) kirjoitti
    Lainaa (marko.fzs @ Heinä. 13 2010,20:26) kirjoitti
    Kiikuta huoltoliikkeeseen joka on huoltanut ja sano että vaihtavat renkaan laakerin samalle takuuna. Kaverin eturenkaan laakeri oli loppu 1000km ajon jälkeen. Olivat laittaneet pulttipyssyllä kiinni
    Eikä pelkästään laakereita vaihtoo tuollaisessa tapauksessa, vaan myös se keskiholkki joka on luultavasti kärsinyt (lyhentynyt).
    Muuten ei laakereita oikein saa kiristämällä rikki...

    Itse olen pitänyt akseleiden muttereita sellaisella kireydellä että ne saa myös pyörän omilla työkaluilla irti...
    Sitä en tiedä laittoivatko uuden holkin mutta huoltopäälikkö oli nurisematta ottanut takaisin ja laittanut kuntoon.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  7. #7
    Enpä oikein ymmärrä, miten laakerin sais kiristämällä rikki kun holkit holkkeja vasten väännetään se paketti kasaan?

    Ettei olis jäänyt akseli rasvaamatta ja mutteri jämähtänyt kuiviin kierteisiin?
    I picked up a hitchhiker on the road once and she told me she was a witch. I know this is true because she put her hand on my crotch and I turned into a motel.
  8. #8
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Bamsse @ Heinä. 13 2010,22:08) kirjoitti
    Enpä oikein ymmärrä, miten laakerin sais kiristämällä rikki kun holkit holkkeja vasten väännetään se paketti kasaan?

    Ettei olis jäänyt akseli rasvaamatta ja mutteri jämähtänyt kuiviin kierteisiin?
    Kokeile vääntää akseli nyt vaikka tupla momenttiin ja pyöräytä pyörää. sitten ymmärrät
    Elämä on onneksi mutkikasta
  9. #9
    Lainaa (Bamsse @ Heinä. 13 2010,22:08) kirjoitti
    Enpä oikein ymmärrä, miten laakerin sais kiristämällä rikki kun holkit holkkeja vasten väännetään se paketti kasaan?

    Ettei olis jäänyt akseli rasvaamatta ja mutteri jämähtänyt kuiviin kierteisiin?
    Jos esim takaakselin M24 pultti vedetään 120Nm kiristysmomenttiin, niin holkkejakin puristava voima on 43 000 N.

    No, jos 100kg remonttireiska ähkäsee 32mm hysyllä, ja metrisellä 3/4" varrella, niin kiristysmomentti onkin luokkaa 500-1000 Nm, jolloin kiristysvoima on 180 000 - 360 000 N.

    Mieti siinä sitten mikä antaa periks ja mikä ei...



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  10. #10
    Joo, otin sitten pientä lämpöä
    Laitoin CRC:tä ja melkosen lujaa paukutin vasaralla holkkisarjan
    vääntövarteen(en siis räikkään ). Lähtihän se. tsekkasin samalla noita holkkeja ja en kyllä silmin havainnut mitään poikkeamaa holkeissa (en saanut tarkasti mitattua symmetrisuutta).
    Kiristin ketjut linjaan enkä kuullut mitään ylimääräista rahinaa tai rohinaa. Ketjutkin pitivät iloista rasvattua normiääntä. No, näillä menen ja katsellaan jos alkaa rohinaa kuulua niin sitten kai jotain on vinossa. Luulisin kuitenkin jotta jos jotain olisi hajonut tai epämuotoutunut niin olisin jo kuullut jotain.
    Niin muuten, veikkaisin tuota veikkausta, jotta pultti oli vain rasvanpuutteesta jämähtänyt. Akseli oli kuiva ku mummon ja crc tehosi.
    T7
  11. #11
    Enpä jaksa uskoa, että taka-akselin mutterit noin vaan jämähtävät. Hyvin ovat lähteneet auki ihan rasvatta. Pulttipyssy/orankivääntö todennäköisempi selitys.

    Mulla on speksattu arvo akselimutterille 90 Nm, ja se on aika hentoinen momentti. Huollossa kun käytin niin oli väännetty kaikki pultit ja mutterit orankimomenttiin, hyvä ettei hajonnut.

    Tästä lähtien huollan itse, kun ei kiinnosta noita huoltomiehiä tehdä työtään asiallisesti.
  12. #12
    Lainaa (Le Motard @ Heinä. 15 2010,12:04) kirjoitti
    Enpä jaksa uskoa, että taka-akselin mutterit noin vaan jämähtävät. Hyvin ovat lähteneet auki ihan rasvatta. Pulttipyssy/orankivääntö todennäköisempi selitys.

    Mulla on speksattu arvo akselimutterille 90 Nm, ja se on aika hentoinen momentti. Huollossa kun käytin niin oli väännetty kaikki pultit ja mutterit orankimomenttiin, hyvä ettei hajonnut.

    Tästä lähtien huollan itse, kun ei kiinnosta noita huoltomiehiä tehdä työtään asiallisesti.
    Jotenkin tuntuu siltä, että yksikään huolto ei välitä noista momenteista vaan vedetään pulttipyssyllä kiinni vaikka momenttiavaimella on lähes yhtä nopea toimenpide.

    ps. moniko on nähnyt prätkähuoltojen pöydillä momenttiavainta? En minä ainakaan.
    Elämä on vaarallista, siihen kuolee
  13. #13
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 13 2010,23:38) kirjoitti
    Jos esim takaakselin M24 pultti vedetään 120Nm kiristysmomenttiin, niin holkkejakin puristava voima on 43 000 N.

    No, jos 100kg remonttireiska ähkäsee 32mm hysyllä, ja metrisellä 3/4" varrella, niin kiristysmomentti onkin luokkaa 500-1000 Nm, jolloin kiristysvoima on 180 000 - 360 000 N.

    Mieti siinä sitten mikä antaa periks ja mikä ei...
    No tottahan sitä mitä vaan saadaan rikki kun rikkomaan aletaan.
    Toi nyt vaan on samanlainen asia, kuin jos (auto)rengasliikkeessä asentajat hyppis ristikkoavaimen päällä pultteja kiristäessään - ei sitä vaan tapahdu.

    Maailman tappiin on pultit ja mutterit olleet jumissa, kun altistuvat kosteudelle ja paskalle.
    I picked up a hitchhiker on the road once and she told me she was a witch. I know this is true because she put her hand on my crotch and I turned into a motel.
  14. #14
    Lainaa (Thunderpants @ Heinä. 15 2010,13:20) kirjoitti
    Jotenkin tuntuu siltä, että yksikään huolto ei välitä noista momenteista vaan vedetään pulttipyssyllä kiinni vaikka momenttiavaimella on lähes yhtä nopea toimenpide.

    ps. moniko on *nähnyt prätkähuoltojen pöydillä momenttiavainta? En minä ainakaan.
    Tulipa oikein seurattua asiaa, kun mopoon vaihdettiin molempiin päihin uudet renkaat. Molemmat akselit kiristettiin momenttiavaimella, ja sitä ennen käytiin koneelta tarkistamassa oikeat momentit.
    BMW F800GT
  15. #15
    Lainaa (Type @ Heinä. 24 2010,22:34) kirjoitti
    Lainaa (Thunderpants @ Heinä. 15 2010,13:20) kirjoitti
    Jotenkin tuntuu siltä, että yksikään huolto ei välitä noista momenteista vaan vedetään pulttipyssyllä kiinni vaikka momenttiavaimella on lähes yhtä nopea toimenpide.

    ps. moniko on *nähnyt prätkähuoltojen pöydillä momenttiavainta? En minä ainakaan.
    Tulipa oikein seurattua asiaa, kun mopoon vaihdettiin molempiin päihin uudet renkaat. Molemmat akselit kiristettiin momenttiavaimella, ja sitä ennen käytiin koneelta tarkistamassa oikeat momentit.
    Sulla on ollut asiantunteva huolto. Itselläni meni takahaarukan suojapelti (vetopakan holkin ja haarukan välistä) vaihtoon, kun siihen oli stanssautunut holkin jälki (holkki uponnut noin 0,5 mm suojapeltiin) ja pelti mennyt koveraksi.
    Elämä on vaarallista, siihen kuolee
  16.  
  17. #16
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Bamsse @ Heinä. 24 2010,12:40) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 13 2010,23:38) kirjoitti
    Jos esim takaakselin M24 pultti vedetään 120Nm kiristysmomenttiin, niin holkkejakin puristava voima on 43 000 N.

    No, jos 100kg remonttireiska ähkäsee 32mm hysyllä, ja metrisellä 3/4" varrella, niin kiristysmomentti onkin luokkaa 500-1000 Nm, jolloin kiristysvoima on 180 000 - 360 000 N.

    Mieti siinä sitten mikä antaa periks ja mikä ei...
    No tottahan sitä mitä vaan saadaan rikki kun rikkomaan aletaan.
    Toi nyt vaan on samanlainen asia, kuin jos (auto)rengasliikkeessä asentajat hyppis ristikkoavaimen päällä pultteja kiristäessään - ei sitä vaan tapahdu.

    Maailman tappiin on pultit ja mutterit olleet jumissa, kun altistuvat kosteudelle ja paskalle.
    Kunnes keksittiin terva
    Mun pyörän pultit aukee nätisti kun niissä on kaikissa tervaa. kokeilkaa on muuten pali parempaa kuin noi synteettiset paskat.
    Elämä on onneksi mutkikasta