Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 42:sta
  1. #1
    Tuli mieleen ajellessa, onko faktaa, onko turvallisempaa ajaa kolari vaikka wingillä kuin kyykyllä tai kustomilla? Oletetaan että törmätään samaan esteeseen. Lentoradat varmaan poikkeaa toisistaan ainakin. Entä jos vedän wingillä mopoauton kylkeen? Mopoauto on kevyempi... Jos saman tekee kuussatasella kyykyllä? Voi niitä arvailujakin heittää...
  2. #2
    Noo, ainakin turvatyynyllinen Wingi todennäköisesti lienee autoa päin törmätessä parempi kuin turvatyynytön.

    Mp:llä tuo turvallisuusstrategia on kyllä hyvä miettiä painottuvaksi jo sinne ENNEN törmäystä tapahtuviin asioihin, koska törmäyksen tapahtuessa lopputulos on aina enempi tai vähempi tuuripeliä. Siinä kohti onkin suuri ero esim. nykyautoihin, joilla pikkumällissä hyvin harvoin lähtee autossa olijoilta henki. Ei se toki sitä tarkoita, että autollakaan kannattaisi asennoitua siten, että on ´varaa´ ajaa kolari.

    Muistuu mieleen parin vuoden takainen tapaus Herttoniemessä, kun mp väisti kolmion takaa tullutta autoa ja sen seurauksena pyörä kaatui, vauhtia ei varmaankaan ollut enää siinä kohti paljoa, mutta kuski päätyi vastaantulleen bussin alle ja kuoli, vaikka itse pyörä ei välttämättä törmännyt yhtään mihinkään.



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  3. #3
    Eikö pyörän paino ole merkityksetön sillä kuski jatkaa matkaa samaa vauhtia kuin ennen törmäystä?
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  4. #4
    Merkkaa tuo pyörän paino sen verran että jollain 500kg tankkerilla on hiukka eri meininki tehdä nopeita väistöliikkeitä, kuin urheilullisemmalla pyörällä.
  5. #5
    Vähän turhan myöhäistä alkaa väistöliikkeitä tekemään, jos on jo törmätty.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  6. #6
    Ja jossain harvassa tilanteessa (esim. Wingi vs. mopoauto) se pyörän suurempi massa tarkoittaa pienempää hidastuvuutta törmäystilanteessa. Tosin tällä ei yleensä oo merkitystä, kun yleensähän se pyörä kaatuu ja kuski irtoaa penkistä, jolloin kuski tosiaankin jatkaa sillä alkunopeudella etiäppäin.

    Vaan eiks niissä Wingeissä oo nykyään turvavyötkin *

    Edit: Tai noh, ainahan se suurempi pyörän massa tarkoittaa pienempää hidastuvuutta kolaritilanteessa, mutta merkitystä sillä lienee vain silloin, kun vastapuoli on verrattain kevyt, eikä mikään rekka...



    Kawasaki Z750 -08. Vihreä. Tietysti.
    Ex: GSF 600N Bandit -04
  7. #7
    Eiköhän ABS ole yksi tärkeä aktiivisen turvallisuuden parantaja. Passiivisesta turvallisuudesta ei taida olla kuin tuo Wingin airbag.
    xxx
  8. #8
    Entäs se lentoasento, toisissa lähdetään enemmän pää edellä. Jalat edellä sit kannetaan... Joo absit sun muut tiedossa, mutta ajattelinkin juuri tilannetta, jossa ollaan jo osuttu, hirveen, autoon, seinään tms. Unohdetaan se ennakointi kerrankin ja ajatellaan mitä jos... Olisko hyvä törmätä jalat edellä ajettavalla kainalontuulettajalla?
  9. #9
    Lainaa (painaja @ Heinä. 22 2010,12:14) kirjoitti
    Entäs se lentoasento, toisissa lähdetään enemmän pää edellä. Jalat edellä sit kannetaan... Joo absit sun muut tiedossa, mutta ajattelinkin juuri tilannetta, jossa ollaan jo osuttu, hirveen, autoon, seinään tms. Unohdetaan se ennakointi kerrankin ja ajatellaan mitä jos... Olisko hyvä törmätä jalat edellä ajettavalla kainalontuulettajalla?
    Olisi hauska nähdä, kuinka esteeseen törmättyä sieltä jalat edellä ajettavan customin penkiltä lennetään jalat edellä apinahenkarin yli... taitaa lentoasento muuttua ihan samaksi kuin kyykylläkin?
    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  10. #10
    Lainaa (mek @ Heinä. 22 2010,12:28) kirjoitti
    Lainaa (painaja @ Heinä. 22 2010,12:14) kirjoitti
    Entäs se lentoasento, toisissa lähdetään enemmän pää edellä. Jalat edellä sit kannetaan... Joo absit sun muut tiedossa, mutta ajattelinkin juuri tilannetta, jossa ollaan jo osuttu, hirveen, autoon, seinään tms. Unohdetaan se ennakointi kerrankin ja ajatellaan mitä jos... Olisko hyvä törmätä jalat edellä ajettavalla kainalontuulettajalla?
    Olisi hauska nähdä, kuinka esteeseen törmättyä sieltä jalat edellä ajettavan customin penkiltä lennetään jalat edellä apinahenkarin yli... taitaa lentoasento muuttua ihan samaksi kuin kyykylläkin?
    Voiko customilla äkkipysäyksen kokenut mies vielä lisääntyä?
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  11. #11
    Ensimmäinen merkittävä passiivisen turvallisuuden parannus oli etukilven poisto josku 70-luvun alussa. *Se oli aikasmoinen giljotiini pienissäkin pyllähdyksissä.

    Nyt jotkut haluavat sitäkin takaisin.
  12. #12
    Jonkun kilpäpyörä pätkän katsoin jossa sälli veti jotain 270 lasissa heinäpaaleihin ja siitä yli ,vähän ennen törmäystä nosti kädet pystyyn. Jotain lentoradan muutosta tuolla kai haettiin ja apuakin kai oli kun lasaretissa vielä haastateltiin...
    Tiedä nyt näistä sitten...
  13. #13
    Pitäisiköhän tuolla touring-endurolla ajella vallan kokonaan seisaaltaan, olisi kroppa suurimmilta osin perus henkilöautojen yläpuolella...

    Pitäisi kai treenata tuota voimistelua että alastulo onnistuisi paremmin kuin videossa...
  14. #14
    Lainaa (mek @ Heinä. 22 2010,12:28) kirjoitti
    Lainaa (painaja @ Heinä. 22 2010,12:14) kirjoitti
    Entäs se lentoasento, toisissa lähdetään enemmän pää edellä. Jalat edellä sit kannetaan... Joo absit sun muut tiedossa, mutta ajattelinkin juuri tilannetta, jossa ollaan jo osuttu, hirveen, autoon, seinään tms. Unohdetaan se ennakointi kerrankin ja ajatellaan mitä jos... Olisko hyvä törmätä jalat edellä ajettavalla kainalontuulettajalla?
    Olisi hauska nähdä, kuinka esteeseen törmättyä sieltä jalat edellä ajettavan customin penkiltä lennetään jalat edellä apinahenkarin yli... taitaa lentoasento muuttua ihan samaksi kuin kyykylläkin?
    Taitaa alakroppa lentää lyhyemmän matkan kuin yläkroppa *
    Edelyttäen että vauhti on tarpeeks kova ettei jää jumiin ja kroppa tekee äkkistopin mallia ankkuri ulos vauhdist?

    Meni miten meni,niin kyll mä mielummin lennän/hyppän jos onnistuu auton/kaiteen/mikä lie yli ja otan shanssit sitten alastulon kanssa pyörimisen sun muun kanssa,tommonen äkkistoppi mitä suurimmalla todenäköisyydellä tulee jalat edellä ajavilla ei mitenkään kiihota *

    Kaveri jäi vuosia sitten "jumiin" kyykyllä,auto tuli kolmion takaa eteen ja kaverin vyötärö/vatsa teki semmoisen 20-30 senttisen "loven" kuskin takana takaikkunan kohilla kattoon,jäi siis jumiin kun ei ehtinyt hypätä.
    Henkiin jäi,mutta on liikkunut rullatuolilla siit asti kuin kroppa halvaantunut vyötäröstä *
    Vauhti oli siin 100 km/h paikkeilla.

    Muokattu:
    Eli minä haluan ainakin istua (silloin kun en seiso) niin pystyssä kuin mahdollista.



  15. #15
    Ei kovasti kannata kuvitella, että törmäyksessä saavutetaan jokin lentorata, jolla lennetään auton yli pienin vaurioin. Massa jatkaa kulkuaan mm. seuraavissa pätkissä.

    http://www.youtube.com/watch?v=2TJzrVZjKmc
    http://www.youtube.com/watch?v=WEjfUjd9nMc
    http://www.youtube.com/watch?v=MKfrhroTOGA

    Pikkukossina ajettiin lumen täyttämiin ojiin, ja sillon vedettiin hienosti tangon yli, kun eturengas pakeni alta.



  16. #16
    Turvallisuuteen vaikuttaa varmaan sekä aktiivinen että passiivinen turvallisuus. Aktiiviseen katson kuuluvan asioiden mitä tapahtuu ennen törmäystä ja passiiviseen törmäyksen aikana. Nopeat suunnan muutokset, jarrutuskyky ja ketteryys voisi niinollen kuulua aktiivisen turvallisuuden piiriin. Pyörän suojaavuus taas passiiviseen. Itse olen olen taipuvainen ajattelemaan että suurin vaara on nokkakolari, joten pyörät missä on esim. airbag(kuten jotkin GW:t) olisivat siinä mielessä turvallisempia. Tosin myös sivutörmäys voi olla mahdollinen joten poikittaiset v-moottorit tai bokserit voivat suojata jalkoja jos joku tulee sivulta. Ehkä myös leveä ja tukeva kate jossain määrin.

    Unohtamatta kuitenkaan henkilökohtaisia varusteita. Niiden kanssa sitä asvalttia loppujen lopuksi syleillään.
  17. #17
    pemarin c1 näyttäisi suojaavan ihan hyvin
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  18. #18
    Lainaa (leinoan @ Heinä. 22 2010,19:32) kirjoitti
    sälli veti jotain 270 lasissa heinäpaaleihin ja siitä yli ,vähän ennen törmäystä nosti kädet pystyyn. Jotain lentoradan muutosta tuolla kai haettiin
    niin tai sitten nosti kädet silmille.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  19. #19
    Lainaa (Adve @ Heinä. 22 2010,21:32) kirjoitti
    Meni miten meni,niin kyll mä mielummin lennän/hyppän jos onnistuu auton/kaiteen/mikä lie yli ja otan shanssit sitten alastulon kanssa pyörimisen sun muun kanssa,tommonen äkkistoppi mitä suurimmalla todenäköisyydellä tulee jalat edellä ajavilla ei mitenkään kiihota *
    Hyppyä juuri ennen törmäystä ainakin joissakin autokouluissa ohjeistetaan. Tiedän sen myös hyvin toimineen ja sillä on vältetty kuljettajan suora osuma auton kylkeen. Eri asia sitten kuka ajattelee siinä väistämättömässä törmäys tilanteessa vielä että mitenkäs tässä nyt toimisi.



    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  20. #20
    Lainaa (leinoan @ Heinä. 22 2010,19:32) kirjoitti
    Jonkun kilpäpyörä pätkän katsoin jossa sälli veti jotain 270 lasissa heinäpaaleihin ja siitä yli ,vähän ennen törmäystä nosti kädet pystyyn. Jotain lentoradan muutosta tuolla kai haettiin ja apuakin kai oli kun lasaretissa vielä haastateltiin...
    Tiedä nyt näistä sitten...
    taitaa olla pätkä man-saaren ajoista ?
    ei kaveri siinä nostanut käsiään pystyyn tarkoituksella...otti vain edellisen kurvin turhan ahneesti ja vasen käsi osui puskaan...

    liekkö sit sama tapaus..

    mut itte asiaan....eiköhän se ois kaikkein turvallisinta kun koittas liikkua niin ettei törmää mihkään...

    ps... enkä nyt tarkoita et pitäis vedellä pitkillä valoilla päivänpaisteessa..varuix
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  21. #21
    Lainaa (Nomad @ Heinä. 22 2010,22:10) kirjoitti
    Ei kovasti kannata kuvitella, että törmäyksessä saavutetaan jokin lentorata, jolla lennetään auton yli pienin vaurioin. Massa jatkaa kulkuaan mm. seuraavissa pätkissä.

    http://www.youtube.com/watch?v=2TJzrVZjKmc
    http://www.youtube.com/watch?v=WEjfUjd9nMc
    http://www.youtube.com/watch?v=MKfrhroTOGA

    Pikkukossina ajettiin lumen täyttämiin ojiin, ja sillon vedettiin hienosti tangon yli, kun eturengas pakeni alta.
    Niin,mut jos olis mahista HYPÄTÄ (mahtaaks nytt toi sana osua silmiin kun ei äsken???) niin otan SILTI mahikseni sen kans mitä tapahtuu kun osuu maahaan taas!!!
    Tommonen täysstoppi ei mitenkään mielytä.

    Aika monesti misä pyörä on ajanut auton kylkeen on jarrutusjäljet/todistajat kertovat et on yritetty jarruttaa,ja tosa vaihees kyllä ite (jos mahdollista) mielummin otan sen hypyn ylöspäin penkist!

    Tottakai se on toiveajattelua ja mist sitä tietää mitä menee pään läpi silloin jos tollanen sattuis,mutta ainakin oman pyörän ajoasento antaa siihen hyvät mahdollisuudet,se on sitten toinen asia reagoinko sillä tavalla vai yritänkö loppuun astii jarrutella/väistää?

    Kai noi pyörien turvatyynyt joten kuten auttaa,mutta ite en kyllä pistäis oman henkeni sen varaan et turvatyyny pelastais,jotenkin vaikeeta uskoa että liikkumisrata pysyy täysin samanlaisena osuman jälkeen,jos auto tulee eteen jostain sivust niin sen osuman jälkeen kun auto vetää *pikkasen pyörän etupäätä johonkin suuntaan jo voi riittää siihen et osuu pikkasen vinoon tyynyyn ja ......

    Ja mielumminhan ajais loppuelämänsä ilman mitään semmoisia mut eihän sitä ikinä tiedä?

    Niin ja tangon yli sun muut on kyllä allekirjoittanut kokeillut kans vaihtelevalla lopputuloksella *
    Toistaiseksi ei ole osumaa tullut mistään kovemmasta kuin ojasta/ojan yli metsään/T risteys ja tiukkoja mutkia misä on tullut liian hanakasti kaasuteltua sillä lopputuloksella et takanen lähtee etusen ohi ja sitten ajetaankin perse edellä kunnes tasapaino pettää ja menee kyljelle(näit perse edellä on muutamia ennenkuin oppisin tavoille *)



  22. #22
    joko hallittu kaataminen on sanottu
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  23. #23
    Tulee mieleen kysymys kumpi on painavampi tiputtaa varpaalle 2kg höyheniä pussillinen vai lyijyä palanen? Tuossa tosin vaikuttaa pistepaino.

    Eiköhän näihinkin liity täysin Newtonin lait, jos pystyy massan kiihtyvyyteen tai siis hidastavuuteen vaikuttamaan pyörän ominaisuuksilla, niin sitten. Tuskin, ihan samalla tavalla sieltä lähtee, mutta asento voi olla jonkisen verran eri ja missä asennossa kohtaa "kiinteän" esteen. Toki vois ajatella, et mitä pidempi keula, niin sen pidempi ilmanvastus "lentäjällä", sit taas jarrutusmatkaa enempi kait lyhyemmällä keulalla
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  24. #24
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 23 2010,00:36) kirjoitti
    joko hallittu kaataminen on sanottu
    Eiks kaikki mitää tekee on halittua???
    Suuntaan tai toiseen
  25. #25
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 22 2010,23:33) kirjoitti
    pemarin c1 näyttäisi suojaavan ihan hyvin
    Sen verran kyllä että se on saanut Suomessa(kin) jopa kypärä-vapautuksen Ja olihan siinä keulassa jopa ihan "törmäysvyöhykekin" niiden 4-pistevöiden ja sivukaarien lisäksi.

    Eli idea tuossa oli kyllä aika kohillaan. Puku päällä, ei kypärää, kraka tuulessa vipattaen cruisataan officen/asiakaan/... väliä työaikana. Ihan pieni sadekaan tai öttiäiset ei haittaa kun on tuulilasikin. Hinta vain väkisin meni "hiukka" yläkanttiin 125cc kevariksi, ulkonäöstä nyt puhumattakaan. Tuota koitettiin vielä pelastaa tuomalla 200cc versio markkinoille, mutta kovin lyhyeksi jäi silti tuon vehkeen elinkaari
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  26. #26
    Lainaa (lippa @ Heinä. 23 2010,00:06) kirjoitti
    Hyppyä juuri ennen törmäystä ainakin joissakin autokouluissa ohjeistetaan. Tiedän sen myös hyvin toimineen ja sillä on vältetty kuljettajan suora osuma auton kylkeen. Eri asia sitten kuka ajattelee siinä väistämättömässä törmäys tilanteessa vielä että mitenkäs tässä nyt toimisi.
    Kyllä siinä näköjään näköjään jotain pystyy ajattelemaan.

    Aikoinaan Kuplavolkkari kääntyi eteeni. Tajusin, että en ehdi tarpeeksi jarruttaa enkä väistää. Jotenkin vaistomaisesti valitsin auton yli lentämisen ennenkuin sen kylkeen rysähtämisen.
    'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
  27. #27
    Itsekkin olen auton yli lentänyt moposkootterin selästä Itsellä tosin mukavan lentoonlähdön mahdollisti varmaankin se että koitin väistää autoa, jolloin osuin eturenkaan kohdalle mikä oli mukavan matala kohta yrittää ylitystä ja mopo oli ilmeisesti ihan helvetin kalellaan ilman että kuski olisi vielä kerennyt mitenkään mukaan kallisteluun, jolloin siittä olikin esteetön lentorata auton yli.

    Moottoripyörällä tuskin onnistuu tuo mopon kallistaminen pois tieltä kun jää se toinen jalka sinne alapuolelle jumittaan. Jostain korkealla istuttavasta kyykkypyörästä missä on myös tapit korkealla eli esim joku ducati on varmaan mukavin irrottautua. Tosin sitten lennetään pää edellä mikä ei ehkä ole optimi

  28. #28
    Lainaa (TripleTwin @ Heinä. 23 2010,09:10) kirjoitti
    Lainaa (lippa @ Heinä. 23 2010,00:06) kirjoitti
    Hyppyä juuri ennen törmäystä ainakin joissakin autokouluissa ohjeistetaan. Tiedän sen myös hyvin toimineen ja sillä on vältetty kuljettajan suora osuma auton kylkeen. Eri asia sitten kuka ajattelee siinä väistämättömässä törmäys tilanteessa vielä että mitenkäs tässä nyt toimisi.
    Kyllä siinä näköjään näköjään jotain pystyy ajattelemaan.

    Aikoinaan Kuplavolkkari kääntyi eteeni. *Tajusin, että en ehdi tarpeeksi jarruttaa enkä väistää. *Jotenkin vaistomaisesti valitsin auton yli lentämisen ennenkuin sen kylkeen rysähtämisen.
    Hyppäsit siis? Kuis kävi, kerro tarkemmin.
  29. #29
    Lainaa (TripleTwin @ Heinä. 23 2010,09:10) kirjoitti
    Lainaa (lippa @ Heinä. 23 2010,00:06) kirjoitti
    Hyppyä juuri ennen törmäystä ainakin joissakin autokouluissa ohjeistetaan. Tiedän sen myös hyvin toimineen ja sillä on vältetty kuljettajan suora osuma auton kylkeen. Eri asia sitten kuka ajattelee siinä väistämättömässä törmäys tilanteessa vielä että mitenkäs tässä nyt toimisi.
    Kyllä siinä näköjään näköjään jotain pystyy ajattelemaan.

    Aikoinaan Kuplavolkkari kääntyi eteeni. *Tajusin, että en ehdi tarpeeksi jarruttaa enkä väistää. *Jotenkin vaistomaisesti valitsin auton yli lentämisen ennenkuin sen kylkeen rysähtämisen.
    Minulle kävi piikkiaikoina samalla tavalla. Tosin se aikajana meni niin että: "jarrutanko?", "väistänkö?" PÄKS. Lensin, en hypännyt.

    Olen tästä tullut vähän siihen tulokseen että jos on aikaa miettiä mitä tekee niin siinä kyllä ehtii välttää koko homman.
  30.  
  31. #30
    Lainaa (JayL @ Heinä. 23 2010,09:37) kirjoitti
    Lainaa (TripleTwin @ Heinä. 23 2010,09:10) kirjoitti
    Lainaa (lippa @ Heinä. 23 2010,00:06) kirjoitti
    Hyppyä juuri ennen törmäystä ainakin joissakin autokouluissa ohjeistetaan. Tiedän sen myös hyvin toimineen ja sillä on vältetty kuljettajan suora osuma auton kylkeen. Eri asia sitten kuka ajattelee siinä väistämättömässä törmäys tilanteessa vielä että mitenkäs tässä nyt toimisi.
    Kyllä siinä näköjään näköjään jotain pystyy ajattelemaan.

    Aikoinaan Kuplavolkkari kääntyi eteeni. *Tajusin, että en ehdi tarpeeksi jarruttaa enkä väistää. *Jotenkin vaistomaisesti valitsin auton yli lentämisen ennenkuin sen kylkeen rysähtämisen.
    Hyppäsit siis? Kuis kävi, kerro tarkemmin.
    En tainnut varsinaisesti paljoa hypätä, mutta ainakin ehdin nousta seisomaan. Käsi poikki, ei onneksi muuta.
    'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen