Enpä löytänyt ennestään aihetta tälle asialle tai sitten en osannut hakea.
Eli talliin pitäsi hankkia otsikon mukainen kompura renkaiden täyttöön, pulttipyssyn käyttöön jne. Mitään maalaus hommia ei ole tarkoitus tehdä ja hiomakoneetkin löytyy jo sähkökäyttöisinä. Tekeekö esim. tällä Motonetin vehkeellä mitään vai pitääkö pistää enemmänkin rahaa kiinni?.
<br /><br type="_moz" />
Eipä taida tällä pulttipyssy kovinkaan kireitä pultteja avata/kiinnittää. Ainaskin tarvitset laadukkaan pulttipyssyn ja tuskin sittenkään kunnolla pelittää, halpispyssyjen ilmankulutus (hukkaus) on sitä luokkaa, ettei paljon riitä enää vääntöön. *
Elikkä satsaa mieluummin vähän isompaan ja tehokkaampaan kompuraan, 50litrainen ja ainaskin 10-12 bar todellista
Renkaantäyttöön tuo esittämäsi härpätin kyllä riittää.
Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
50l? tarkotatko säiliön tilavuutta?
Paljonkos noin yleensä tommoseen käyttöön pitäs olla tuottoa l/min?
<br /><br type="_moz" />
Niissä pyssyissä lukee se ilmantarve, niitä on erilaisia. mutta tolla motonetin kompuralla käyttää naulaimia (isojen kanssa käy lähes koko ajan) ja täyttelee renkaita, ei sovellu edes pienimuotoiseen maalaukseen.
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Jep(Äksjiiärrä @ Joulu. 30 2008,09:15) kirjoitti
Ei kone huuda koko ajan kun on isompi säiliö. Pienemmissä säiliöissä ei tahdo myöskään tuo litratuotto pysyä riittävänä, varsinkaan 8 barin halppislaitteella. Nuo litrat/min riippuu käyttämistäsi laitteista, joista hioma-, räikkä- ja pulttipyssyt vievät eniten ja ovat myös sidoksissa käytettävän työkalun laatuun. Yksityiskohtaiset kulutuslukemathan siis riippuvat työkalun tarpeista.
Tuo ehdottamani 10-12barin paineisiin yltävä laitehan ei tarkoita sitä, että käyttäisit niin paljon, yleisin työkaluille käytetty painehan sinänsä on 6-8 baria, mutta kertoo laitteen tehosta.
Lisäksi erittäin tärkeää on käyttää riittävän läpimitan omaavaa paineletkua, eikä niitä mukana tulevia pienihalkaisijaisia. Minimi halkaisija ainaskin sisämitaltaan 14mm.
Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
No kyllä mä pulttipyssykäyttöön katselisin semmoista alkaen 300l/min - tuotolla olevaa kompuraa.(Äksjiiärrä @ Joulu. 30 2008,09:15) kirjoitti
Itselläni on tuommoinen, renkaan täyttöön, naulapyssy ym. hommiin:
http://www.biltema.fi/osteri....aid=144
Pulttipyssynä käytän taasen tuommoista:
http://www.biltema.fi/osteri....e=17726
Hyvin ovat pelanneet molemmat vehkeet.
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
Kyllä minulla tuollainen Hong Kongin 24l 100l ilmatuottoinen kompura on pelannut ratakäytössä jo 5v. Se on täyttänyt renkaat, pyörittänyt paineilmavingutinta ja pulttipyssyä (Bilteman järein vehje, eli niin ronkeli tuotolle) ongelmitta. Kyllähän se huutaa usein ja kovaa, varsinkin näin vanhemmiten kun imuvaimennin on poikki. Mutta siirrettävyys ja pieni koko korvaa tehon. Lisäksi radalla moottorin täytyy olla pieni, jotta virta riittää starttiin.
Tallikäytössä meillä on isompi, luokkaa 65l säiliöllä oleva vehje, jonka tuottoa en muista. Se oli isoin valovirtalaite minkä löysin.(Lisäksi se on twini eli ensi kaudella ei uskalla ottaa radalle, ettei kuski hyppää vahingossa väärän laitteen selkään) Se on kiinni rengaskoneessa, ja toinen ulostulo satunnaisesti pulttipyssyissä ym. Mutta en oikeastaan näe sellaiselle tarvetta, jos käyttö on satunnaista/ei-ammattimaista.
- JAM Racing Team -
Mulla on joku tollanen pikku kompura ja ollu tyytyväinen näillä tarpeilla.
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Hommasin keväällä 2 tai 2,5 heppasen pelin käytettynä (60€), tuottoa joku 130l/min. Siihen halpispulttipyssy kaksoisvasaralla. En tiedä pitäiskö ostaa paksumpaa letkua vai jääkö kompura rehellisesti pieneksi, sillä auton renkaanvaihdossa ei kaikki pultit aukea. Toisaalta paljon tuosta on apua pelkästään ruuvien kiertämisessä, kun usein tulee kuitenkin momenttiavaimella väännettyä viimeiseen kireyteen. Kunnolla kiinni jumiutuneisiin/ruostuneisiin alustan pultteihin tarvitsisi varmaan olla reilusti enemmän tuottoa. Muuten käyttöä on ollut maalaamisessa ja renkaan täytöissä.
[img=http://img227.imageshack.us/img227/681/kompressoriao4.th.jpg]
AIR COMPRESSOR 50L 3HP 240V
Features:
* 2.2kW (3HP)
* Suitable for workshop use
* Thermal motor protection overload, on/off pressure switch, pressure regulator and pressure gauge
* Wheels and transport handle
* Carton packed
Specification:
Air displacement ... 14.1cfm (400L/min)
Free air delivered (FAD) ... 8.4cfm (238L/min)
Speed ... 2850rpm
Maximum pressure ... 145psi (10bar)
Number of cylinders ... 2
Receiver capacity ... 50L
Dimensions ... 940 x 330 x 660mm
Weight ... 40kg
Itellä tollanen ja pärjää pulttipyssyn kanssa kun laittoi liittimen suoraan säiliöön ja paksu mahdollisimman lyhyt letku. Kompura maksoi tarjouksessa jotain 180 euroa.
Edellinen kompura oli tuollainen 24L säiliöllä, se ei jaksanut pulttipyssyä pyörittää oikeen kuinkaan.
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Kiitoksia vaan kaikille kommenteista. hintoja/tarjontaa pari päivää tutkineena taidan ostaa halvan kompressorin renkaan täyttöön ja väännellä pultit ja mutterit vaan käsin.
<br /><br type="_moz" />
Muista että nälkä kasvaa syödessä ja sitä tulee mieleen mitä kaikkea sitä voisikaan jatkossa hyvällä kompuralla ja siihen liittyvillä työkaluilla touhuta.(Äksjiiärrä @ Joulu. 30 2008,18:33) kirjoitti
Itsellä ainakin niitä käyttökohteita on löytynyt enemmän kuin aluksi kuvittelinkaan. Vanha sanontahan on, "ettei köyhällä ole varaa ostaa halpaa" ja se lisäsatsaus hieman laadukkaampaan peliin ei kuitenkaan ole niin hirveän suuri (ammattivehkeet nyt sitten ihan erikseen).
Toki lopullinen käyttötarve ratkaisee ja nuo 50+ litran vehkeet eivät ole niitä siirtoystävällisimpiä.
Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
Jatketaanpa pähkäilyä tommostakin olis Motonetista tarjolla. Voiskos joku selittää mitä eroa on suoravetoisella ja hihnavetoisella kompuralla? Vai onko ainoa ero käyntiäänessä, hihnaveto alentaa kompressorin nopeutta, vaikuttaako pienempi pyörimisnopeus kompuran kestoon?![]()
<br /><br type="_moz" />
Testaa välimallinvaihtoehtona akkuporaa. Siihen tommonen satsi, nii käy kaikki normi hylsyt:(Äksjiiärrä @ Joulu. 30 2008,18:33) kirjoitti
http://www.biltema.fi/osteri....e=12856
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tuo alkaa jo oleen sellanen että kotitallissa pärjää ihan hyvin. Ammattimaiseen käyttöön käy kuitenkin pieneksi. Itellä on tuollanen vastaava niin piisaa jo hiekkapuhalluksessakin kohtuullisesti. Huutaahan se koko ajan mutta tuoton ansiosta pysyy kuitenkin noin 6,5 barissa paine koko ajan jatkuvassa hiekkapuhalluksessa.(Äksjiiärrä @ Joulu. 31 2008,12:18) kirjoitti
Autotallin tilapäishommissa pienikin kompura kyllä menettelee (jopa pulttipyssylle),kunhan ilmaletku vähintää 1/2" ja vaihdat halpakompuran pikaliittimet laadukkaimpiin (=Cejn, Tema, Rectus, Atlas-Copco ...). Kompuran mukana tulevien pikaliittimien ilmanläpäisykyky on todella huono. Näiden pohjassa tuskin nuppineulaa suurempi ilmareikä!
1-BMW
Nuita öljyttömiä/kestotäytettyjä malleja kannattaa harkita kyllä kahdesti. Mikäli ei tarvitse ehdottoman puhdasta ja öljytöntä ilmaa niin kannattaa ostaa sellainen malli mihin voi vaihtaa edes joskus ne öljyt (ja kohta joku suosittelee delvacceja). Kestävät meinaan nuo öljylliset mallit ihan toiseen potenssiin, etenkin kun vaihtaa ne kiinalaiset öljyt jo uutena johonkin normi länsimalliin.
Tuo pikaliitin vinkki olikin uusi, noin tarkkaan en ole noita vehkeitä tutkinut. Mutta sen olen kyllä käytännössä todennut mitä saa aikaan kun on liikaa pikaliittimiä kompressorin ja hiomakoneen välillä, ei hyvä.(1-BMW @ Tammi. 06 2009,16:16) kirjoitti
<br /><br type="_moz" />
HYVÄ ja HALPA - they are mutually exclusive !
Sorry.
ps. kävin myös ostamassa halvan. voin taata, että se ei ole hyvä.
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
eipä se isotuottoinen kompressori tuo yhtään enempää tehoa mutterimopoon kuin pienikään, jos max paine sama.
Pienellä vaan joutuu odottelemaan vähän väliä että paineet nousee, voi mennä hermo, jos paljon paukuteltavaa.
Henk.koht jos nyt ostaisin niin 100-150e kompuraan ja vähintään sama pyssyyn, 30e pyssy on paska!
Ja ehdottomasti etusijalle 10bar kuin 8bar max paine, joskus runkonaulainta käyttänyt 8bar vehkeellä, lähti käymään vasta ~5,5bar =naulat jää pintaan.
-98 xx KTM 300 exc
TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
Entäs tämmönen Motonetista löytyvä mallia
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=75-1907 vähän kalliimppi , mutta max paine 10bar ja 50litran säiliö
Toi on varmasti ihan hyvä vehje, 399 hintapyyntö menee vaan yli budjetin. Kävin lopulta hakemassa tuon Motonetin 299 maksavan kompuran. Muuta kokemusta vehkeestä ei vielä ole kuin että saihan tuolla renkaaseen ilmaa![]()
<br /><br type="_moz" />
Nyt sitten laitat suoraan säiliön päähän liittimen (kannattaa samalla laittaa palloventtiili niin on mukavampi irotella letkua).
Siinä päässä olevassa ropussa on erikoinen kierre mutta hydrauliikka tarvikkeita myyvästä liikkeestä löytyy muhvi jonka toinen pää menee säiliöön ja toisessa päässä normi kierre ilmaliittimelle.
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Nostetaas tätä aihetta kun näyttää kaikki ehdotetut linkit ohjaavan vanhentuneisiin tuotteisiin tai osoitteisiin.
Eli tarve olisi periaatteessa sama kuin alkup viestissä. Speksit laitteelle:
- tulee kotikäyttöön
- pitäisi toimia valovirralla
- pääasiassa satunnaiseen renkaiden täyttöihin ja suodattimien putsaukseen. Saattaa seistä pidempiäkin aikoja tallissa käyttämättä.
- plussaa jos pystyisi pulttipyssyä käyttämään, mutta taitaa hinta pompsahtaa yli budjetin
- Kooltaan ei mielellään mikään puolikkaan pakunkokoinen, tallissa kun pitäisi muutakin säilytellä
- Hintaluokka max 200-300e, saa toki vähemmänkin maksaa
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Näillä ehdoilla lienee ihan sama minkä ostat, vielä jos löytyy kivan värinen(Jassu @ Heinä. 19 2010,17:56) kirjoitti
![]()
Jos hommaa laadukkaan pulttipyssyn esim vaikkapa IKHn oman tuonnin vehkeen niin ei siihen kompuraan kannata satsata liikoja. Hyvää pulttipyssyä käytetään vain sekunteja joillojn kompuran *minuuttituottoon ei kannata liikoja tuijotella. Ennemmin hakeen sellaisen pyssyn missä on esim kaksoisvasara ja 600-1000 nm nimellisvääntö.
Esimerkinä; 4litraa x 200 bar paineilmapullolla =800 litraa ilmaa,, jossa on paineen alennin säädetty 6,5 bariin, vaihtaa ja täyttää ilmat kahdesta viisipulttisesta autosta ja vielä jääkin ilmaa noin 50 bar.. Ei sitä ilmaa ihan tolkuttomia kulu.
Ja jos ilma loppuu kesken voihan sitä hetken odotella kun säiliö täyttyy. *Elikkä pistäisin rahani halpaan/ pieneen kompuraan ja kunnon pulttimopoon.
Paineilmalla rälläköinti ja muu pyörivien työkalujen käyttö *on sitten toinen juttu.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Ennen muinoin niitä kompuroita tehtiin kupla volkkarin koneesta.
No nykyään niistä volkkareista on tullut ihan kulttiautoja, niin eipähän vaihtoehdoksi jää kuin se seuraava boxer-moottorinen laite mikä tulee ihan ensimmäisenä ja spontaanisti mieleen.![]()
Murjaanien kuningas!
Mulla on kaksi kompuraa, pakussa sellainen pieni sencon kompura jolla täytetään renkaita ja putsaillaan ilmaputsareita ja tehdään muuta pienempää hommaa.
Tallissa sitten sellainen motonetin 50l säiliöllä varustettu kompura (muistaakseni maksoi 299 ja sisälti kauheasti lisähärpättimiä).
Lisäksi ostin IKH:sta paksumpaa letkua ja halppis pulttipyssyn. Pulttipyssyllä vaihtaa kivasti henkilöauton renkaat, mutta sprintterin momentteihin sillä ei päässyt.
Tuolla sencon hinnalla olisi ostanut motonetin kompuran, pulttipyssyn ja rahaa olisi jäänyt ylikin. Syy Sencoon on sen pieni koko ja "hiljainen" käyntiääni.
Sellanen lisähärveli jonka ostin autoon ja oon todellakin tykännyt oli automaattikela paineilmaletkulle. Pysyy letku aina kivasti ojennuksessa.
Tiedätkö myydäänkö tätä settiä vielä? kuulostaisi aika hyvältä...(wolvie @ Heinä. 19 2010,22:00) kirjoitti
Onko tuo kompura kovinkin äänekäs? Voi olla sen kanssa samassa tilassa (pienehkö talli) ilman korvatulppia? Pyöriikö 10A sulakkeella vai haluaako 16A?
Onko mitään muistikuvaa näiden hintaluokasta?kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat