Moi
Löysinpä mielenkiintoisen tutkimuksen USA:sta "Insurance Institute for Highway Safety", tutkimuksessa vertaillaan moottoripyörä ja maxiskootteri onnettomuuksien suhdetta pyörillä joissa ei ole / pyöriin joissa on ABS-jarrut.
Melkoisen suuria eroja ovat tutkijat saaneet verratessaan vakavien onnettomuuksien (fatal) suhdetta toisiinsa - ABS-jarruilla varustetuilla pyörillä on 38% pienempi onnettomuusriski.
Mahtaako tämä näkyä pian myös vakuutusmaksuissa?
Lue täältä koko tutkimus:
http://www.iihs.org/research/topics/pdf/r1110.pdf
honsuya
Burgman Executive 650 /08
Olla normaali ei ole parhaita puoliani.
jeps..samaten ku tuossa ite tutkailin niin kokonaan jarruttomille ei sattunut ainootakaan kuolemaan johtanutta onnettomuutta! pitäsköhän ne vapauttaa maksuista kokonaan?
tutkisvat ihan muita asioita amerikois ku apseja..jarrutuksen aloittamisesta ajoissa vois aloittaa![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Meillä on näkynyt jo pidemmän aikaa vakuutusmaksussa > 5% "turvallisuusalennusta" ABS jarruista (ei nyt mitään hirveän isoa summaa tee, kun on täydet bonukset jo kasassa, ehkä noin 20 euroa alennusta/vuosi).
FINBurger
Suzuki AN650 L2 Burgman
Ehkä sitä pyörissä nyt eletään sitä samaa aktiivisen (ja passiivisen) turvallisuuden vaihetta kuin autoissa reilut 10v sitten. Tuolloinhan ABS ei tosiaan ollut vielä mikään yleinen varuste autoissa ja siksi siitä vak.maksuissakin sai alennusta. No sittemmin se on yleistynyt, vak.alennukset poistuneet ja tehneet EU-alueella siitä jopa uusiin autoihin pakollisen varusteenNo tällä hetkellä elellään auto-puolella ehkä ESC:n kanssa about samaa alkuvaihetta ja ovathan nuo jo sitä ihan pakolliseksikin kaavailleet 2011 alkaen
Minun mielestäni on vain hyvä että samaa turvallisuusajattelua on vihdoinkin tulossa myös mp-puolelle. Varmaan vielä kuitenkin menee jokunen vuosi ennen kuin ABS yleistyy, saati että siitä pakollinen tulisi. Ja onhan tuolta passiivisen puolelta jo mm. Honda kokeillut Gold Wingissään airbagiakin![]()
- Pyörä myyty jo pois -
En nyt jaksanut tuota tutkimusta lukea, mutta en pistä hanttiin loppupäätelmän kanssa. En jaksa ymmärtää juputusta ABS:ia vastaan. Mikä niissä on ongelma? Joo, tiedän painonlisäyksen ja hinnan, mutta onko jotain perustavampaa? Itse pari vuotta ABS-pyörällä ajaneena en ole ongelmia havainnut. Sen sijaan tehokkaan jarrutuksen tekemisen kynnys on alentunut, tuleepa usein treenattua ihan huvin vuoksi, koska se on helpompaa.(Tuppervaari @ Maalis. 30 2009,17:19) kirjoitti
Hienoa, että saamme tänne tuollaisia älyllisesti fiksuja ja "kokeneita" henkilöitä antamaan rakentavaa ja älyllistä palautetta meidän ABS-jarrukeskusteluun - kiitos vaari.
Itse vain hieman yli 30v pyöräilleenä olen vuosien kuluessa havainnut erilaisia asioita, joissa ei ennakoivalla jarrutuksella ole mitään merkitystä, koska tilanne tulee eteen niin nopeasti.
Metsän suojasta kun tulee eteen hirvi, peura, poro tai vaikkapa kettu niin se ennakoiva jarrutus on ollut ja mennyt jo - silloin eletään vaistojen varassa ja jos ei tarvitse alkaa miettimään jarrutehon säätöä jalalla tai käsillä niin tilanteessa on paljon suurempi mahdollisuus selvitä vaurioitta, koska jarrut voi lyödä pohjaan ja samalla yrittää väistää edessä olevaa kohdetta.
Samoin, kun kolmion tai pysähtymismerkin takaa tuleekin se pappa autolla eteen ja asvaltti on märkä - silloinkin ennakoiva jarrutus on jo mennyt.
Paniikissa suurella osalla motoristeja ne jarrut lukittuu ja silloin ...se on menoa. No, näitä esimerkkejä nyt on vaikka kuinka paljon, pääasia että ymmärtää asiayhteyden.
Sateinen asvaltti, syksyn lehdillä kyllästetty asvaltti, hiekkainen kohta asvaltilla, tai vaikkapa hiekkatie on oivia paikkoja mennä kokeilemaan paniikkipysäystä normaalijarruilla / ABS-jarruilla, sekä suoralla tiellä että mutkissa.
Tällainen jarrutustilanne nimittäin tulee eteen ennemmin tai myöhemmin kaikille paljon liikkuville motoristeille. Itse esim. yhtä sadesäällä tapahtunutta porokolaria vierestä seuranneena (ja ilman kontaktia selvinneenä), voin sanoa että jos kaverin hd:ssä olisi ollut ABS-jarrut niin kolarin vauriot eivät olisi olleet niin musertavat ja ehkä siinä tilanteessa olisi kyetty jopa välttämään kolari.
Pystyykö ihminen ennakoimaan kaikki eteen nopeasti ja yllättäen tulevat tilanteet? Minun mielestäni ei pysty, toki vauhdin pitäminen tilanteen mukaisesti riittävän alhaisena auttaa asiaa - mutta mikä on riittävän alhainen tilannenopeus eri teillä liikkuessa?
Olen aivan varma, että mikäli autoissa olevat ABS-jarrut olisi koettu turhiksi, niin niitä ei nykyautoissa enää olisi vakiovarusteena. Siitä olen myös aivan varma, että tuo samainen lisävaruste tulee olemaan vakiovaruste myös kaikissa hyvissä/laadukkaissa uusissa mp:ssä ja maxeissa aivan lähiaikoina.
honsuya
Kunhan ABS vielä hieman kehittyy (=keventyy/halventuu) voisin jopa ottaa pyörääni sellaisen järjestelmän, jonka saa halutessaan kytkettyä pois päältä.
Superbike #7
Joo, eihän tuollaisesta poiskytkennän mahdollisuudesta haittaa ole, mutta veikkaisin itselläni ja monella muullakin käyvän kuten auton automaattivaihteistolle, jossa on käsinvalintamahdollisuus. Muutaman kerran kun kokeilee, niin toteaa automatiikan itseä etevämmäksi.(Nitrous @ Maalis. 31 2009,11:41) kirjoitti
Daa..muistuupa mieleen täs jokusia vuosia sitten suomen turuus. kattelin ku eräs kotilo kääntyi toisen eteen. ja toinen tempas kylkeen. no tietysti kääntyjän vika, mutta tällä kylkeenajajalla oli reilu viiskymmentä metriä aikaa jarruttaa ja jarruttikin, mutta hieman sohjoinen keli niin jarrutus vain venyi ja venyi kylkeen ja pokx!(honsuya @ Maalis. 31 2009,11:33) kirjoitti
Muista elävästi ku hoin mielessäni, aitiopaikalla seuratessani,,väistä, väistä, mutku ei niin ei.
Kaverin eka kommentti, se vain meni suoraan vaikka jarrutuin minkä pystyin..vaikka oli apsit!
Kaveri teki sen minkä pystyi ja oli neuvottu. Tiukassa paikassa jarru pohjaan ja antaa apsin hoitaa hommansa! hieno vehe, muttaku se ei osaa väistää.
en ole koskaan sanonut ettei apseista olisi hyötyä tumpeloille, mutta sitä vastaan olen aina kritisoinut kun näitä hilanvitkuttimia tarjotaan kulkuvälineisiin, markkinoimalla niitä turvallisuutta lisäämällä. unohdetaan perusasiat, oikea jarrutus, liikenteen seuraaminen väistö jne. istutaan idioottina ja painetaan jarrua. annetaan tekniikan hoitaa hiommat, siirretään vastuu jollekkin muulle kuin kuin itselle..liukkaalle kelille, poroille, hirville, menninkäisille jne.
mää mitään ymmärrä, mut vierestä taas seurannut mitä tekee ihmisen perustaidolle kun ympätään oikein helvatusti tekniikkaa avuksi. peruskäsittelytaito katoaa.
toki apsien huyty on siinä ettei tarvitse ajatella ajaessaan mitä jos tulee tiukka paikka. saa ajaa surutta tumpelokin kun on apsi joka pelastaa.
itse ajan tällähetkellä ( tai kun tuo valkoinen töhnä katoaa) apsittomalla pyörällä ja kokoajan joutuu olla skarppina jarrun kanssa ja muutenkin pitää mieles, entä jos tulee tiukkapaikka?
oishan se kiva ku sais vain ajatella ilman moisia murheita, muttakun ei haluu..haluu ite hoitaa homman toistaseksi ja syyttää itteä jos pieleen menee.
ku mä en edelleenkään usko et ne porot ymmärtää olla säikyttelemättä jos pyörässä ois apsit.
tuo esimerkkisi..voi lyödä jarrut pohjaan *ja samalla väistää?
toimiiko se myös pyörässä? kertokaa joku..mä en ole uskaltanut vielä kokeilla
ps..tos turkulaises kylkeen ajos hommas ei ois käynyt kuinkaan jos ois ollut tavalliset jarrut..ois mennyt pyörä lukkoon ja jarruttanut kokoajan, todennäköisesti kyntänyt ittesä sojon läpitte sulaan asfalttiin ja pysähtynyt jo ennen törmäystä.ehkä..
pss..sorppa..en todellakaan huomannut et tää oli teidän keskustelu.kas ku ei tule katsottua sen tarkemmin..valittelut *
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Toisille se on vaan niin iso kynnys myöntää, että kone osaa hoitaa jarruttamisen paremmin siinä vaiheessa, kun kuskilla on kädet täynnä muutakin, mm. pystyssä pysymisestä ja mahdollisesta väistöstä huolehtiminen.
Äärimmäisen yllättävässä tilanteessa on myös todella vaikeaa toimia täsmälleen oikein, kun esim. reaktioaikaa ei oikeastaan ole. Muutenhan se tilanne ei edes olisi todella yllättävä. Juuri tämä on se pointti;
kyllä sitä moni jarruttelee jossain ajoharjoitteluradalla hienosti, mutta tilanteet on pääpiirtein ennalta arvattavissa ja yllätysmomentti puuttuu. Haluaisin nähdä sen Macgyverin, joka jossain sadekelillä tai muuten vaihtelevalla kitkalla vielä päihittää absin sillä hetkellä. Ne tyypit on oikeasti harvassa, enkä ainakaan itse lukeudu siihen joukkoon.
Ajoin pyörällä n. 15 vuotta ilman abseja, pari vuotta sitten tuli hankittua eka absillinen (olin kyllä kokeillut niitä mp:ssä jo aiemmin) eikä ainakaan itselläni ole paluuta vanhaan.
Toki he, jotka lujasti luulevat hanskaavansa aina kaiken joka ikisessä tilanteessa, voivat jatkossakin tehdä ihan omat valintansa, kuten me kaikki teemme
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kyllä mä ainakin jarrutan sillai ku ei olis absei... tulee jotenki vaistomaisesti. Tosin pari kertaa ku on auto kurvannu eteen niin on siitä tunnustelusta huolimatta alkanu peräpää kolisemaa kun on absit ottanu kiinni. Autolla ihan sama juttu. Ehkä en ole tottunut siihen että ei ne kuitenkaa mee lukkoon kun on aina ennen ollu lukkiutuvat jarrut autossa ja mopossa. En edes uskalla testata etupään abseja ku ylihän siitä lentää jos sen kuivalla asfaltilla tekee.
Kawasaki Z750 ABS -08 (musta)
"Joka pieremättä kusee se naimatta elää"
Tuskin tätä on kukaan koskaan kiistänyt.(pecha @ Maalis. 31 2009,13:07) kirjoitti
siitä joskus ollut puhetta kuinkausein tollanen apsijarrullinen joutuu tilanteeseen johon apsiton ei.
Kaksi kysymystä esitän..
1)Eli kuinka moni edelleenkin harjoittelee aktiivisesti tehokasta jarrutusta ja väistöä vaikka omaakin apsipyörän?
2) Kuinka moni uskaltaa jarruttaa kuivalla asfaltilla niin jotta apsi alkaa toimimaan etusessakin? Eli kuinka moni käytännössä on testannut kuinka ne apsit toimivat/tuntuvat?
Ollaanpa sitte rehellisiä kans...
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Taitamattomalla risteyksessä etupää "nykinyt" irtohiekalla sivusuuntaan. Vahingossa, kait. Itse en edes tiedä missä nopeudessa se kytkeytyy pois? 20 vai 30 km/h?
Itselle oli vaan itsestään selvyys, että abs pitää olla, koska tunnistan oman osaamistasoni. Mutta mitä perusteluja ovat hinta ja paino jutut? Oma pyöräni ei paina esitteiden mukaan yhtään enempää tai vähempää abs:eilla?
Tärkeä tunnistaa oma osaamistaito, mutta ostit apsienmuodossa turvaa itsellesi.Ei siinä mitään moitittavaa..(elokuu @ Maalis. 31 2009,13:44) kirjoitti
mutta...
Mitenkäs halu omatoimiseen harjoitteluun vai koetko sen tarpeettomaksi kun on apsit?
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
No olihan viime keväänä yksi pitkä harjoittelujakso. Eka mopoa isompi värkki ja näin päälle nelikymppisenä. Työntöohjausta treenattiin niin kauan, että se tulee selkärangasta. Ja tietenkin jarrutusta myös. Hartaasti ja sitten vielä sama jarrutreeni kakspäällä. Sama kuvio samassa järjestyksessä taas tänä keväänä. Jotta pääsee taas ensi talvenakin tänne kirjoittelemaan.
Ei se abs mitään mun puolesta tee, mutta toivottavasti joskus jeesaa vähän. Tämä on mun lähtökohta.
Tonkun pitäs muutkin mieles(elokuu @ Maalis. 31 2009,13:58) kirjoitti
![]()
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Mun ymmärtääkseni juuri tämän vuoksi ABS mp:ssä onkin ollut huomattavasti haasteellisempi toteuttaa kuin autossa - autot harvemmin heittää mitään stoppieta, etusella "keulimista"(Zippana @ Maalis. 31 2009,13:08) kirjoitti
Voin toki olla väärässäkin, mutta käsittääkseni mp:ssa ABS huolehtii myös siitä ettei se takanen nouse ilmaan liiaksi. Ja mistäkö se compuutteri sen muka huomaa? Niin kauan kun takanen on tantereessa, se alkaa pyörimään heti kun vain jarru hiukka höllää. Vaan kun ollaan ilmassa, ei tuo takasen pyörintä alakkaan => systeemi höllää hiukka keulasta ja taas on takanen turvallisesti maan kamaralla
![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Ei muuten lennä! Tai ainakaan minä en lentänyt kun vedin/painoin etuset ja takaset VOIMALLA pohjaan, kun kauris pomppasi eteen! Tässä sitä vielä näpytellään.....(Zippana @ Maalis. 31 2009,13:08) kirjoitti
Eedit: Mopona oli FJR ja Porkkalantiellä.... juu jatkakaa vaan...
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Olisit nyt lukenut noita aiempia viestejä.(Tuppervaari @ Maalis. 31 2009,13:28) kirjoitti
1. Kerroin harjoittelevani täysjarrutusta usein ihan huvikseni, koska se on ABS:lla helppoa verrattuna lukkiutuviin.
2. Sitähän juuri harjoittelen. Kahva pohjaan ja hellätään vasta kun vauhti on pois. Ei nouse takapyörä, edes alamäessä. Jossakin toisessa pyörässä voi nousta, eli erojakin on. Mulla se tuntuu vaan pysähtyvän kuin liimaan ja jarrutusmatkakin on testien mukaan aivan markkinoiden lyhyimpiä.
Kuivalla ja puhtaalla asfaltillahan ABS-jarrutus on helpoin. Sitten kun lisätään vähän hiekkaa ja/tai vettä jne, menee hankalammaksi, mutta tavallisilla jarruilla se vasta hankalaa onkin.
Kirjoituksistasi selviää se tavallinen kokemuksen puute asiasta.
Vastaukseni(Tuppervaari @ Maalis. 31 2009,13:28) kirjoitti
1)Eli kuinka moni edelleenkin harjoittelee aktiivisesti tehokasta jarrutusta ja väistöä vaikka omaakin apsipyörän?
Noita tulee ainakin itselläni absipyörällä treenailtua paljon enemmän kuin ei-absillisella tuli. Varsinkin, jos on jotain hiekkaa, lehmänsitä taikka naftaa tienpinnalla, niin normaalijarruilla rupesi hieman jännittämään oikeasti kokeilla, mitenkä pysähtyy. Absien kanssa on helppo haeskella sitä kohtaa, missä ne alkaa puuttumaan peliin (optimihan olisi, että pystyy pitämään jarrupaineen koko ajan sellaisena, ettei systeemin tarvitse sitä vapauttaa). Varsinkin yhdistettynä nopeaan väistöön normaalijarrullinen peli kimpoaa lapasista paljon helpommin, siksi veikkaan, että se rajojen etsiminen jää useimmilla meistä paljon vähemmälle. Ja toki aina pitää varmistaa, ettei ole ketään takana, eikä oikeastaan tulossa vastaankaan, ennen kuin alkaa moisia tekemään.
2) Kuinka moni uskaltaa jarruttaa kuivalla asfaltilla niin jotta apsi alkaa toimimaan etusessakin? Eli kuinka moni käytännössä on testannut kuinka ne apsit toimivat/tuntuvat?
Olisiko peräti nyt paikallaan yksi vastakysymys: oletko ikinä ajanut abs-jarrullisella pyörällä? Tokihan se vaatii ensialkuun hieman totuttelua, mutta ei etupään absin saaminen toimintaan ole sinänsä juttu eikä mikään, edes kuivalla. Ennen kuin hankin abs-pelin, niin harjoittelin usein myös etupään lukitsemista kuivalla suoraan ajaessa, sekään ei ole mikään taikatemppu, vaatii lähinnä yhden rajun ´nyppäyksen´ etujarrukahvaan, ja pitää tietenkin myös älytä vapauttaa eturengas, ennen kuin pyörä on kyljellään. Tuollaista rajua äkillistä jarrun käyttöä harvemmin toisaalta uskalsin esim. märällä tai muuten vaihtelevalla pidolla kokeilla, kun taas absien kanssa sitä voi testata vaikka missä ja halutessaan vaikka monta kertaa päivässä.
Abs ei yksinään tietenkään pelasta ketään, ennakoiva ajotapa pelastaa. Mutta tiukassa paikassa se voi kyllä olla korvaamaton lisäturva.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
Saa nähä uskalaltaisko sitä kokeilla jarruttaa etusella täysillä jos kerran ei pitäs takapään nousta. Ei vaan kantti riitä jostainsyystä vapaaehtoisesti jarruttaa niin kovaa... Joku laittaa pääkopassa vastaan.
Kawasaki Z750 ABS -08 (musta)
"Joka pieremättä kusee se naimatta elää"
Joo, eihän niitä pakko ole testata. Mutta ihan vinkkinä: kokeile joskus etusen täysjarrutusta niin pienestä nopeudesta, että tuntuu turvalliselta, ja puhtaalla asfaltilla. Huomaat ettei se heitä takapäätä ylös. Sitten pikkasen enempi vauhtia jne. Ihan sen mukaan mitä rohkeus antaa periksi, rehellisesti.(Zippana @ Maalis. 31 2009,13:08) kirjoitti
Takajarrulla ABS-testi on vielä helpompi, mutta sen toiminta jää epäselvemmäksi.
Kauanhan se apsiin tottuminen vei autollakin, kun oli muuhun tottunut. Nykyään tulee talvisaikaan sitäkin harjoiteltua usein, koska tilanne on niin helppo saada päälle.
sori jos tuntu tuo väitteeni koskevan pelkästään sinua.(hidas57 @ Maalis. 31 2009,14:42) kirjoitti
Mitä tuohon kokemukseen tulee..en itse osaa sanoa asiasta mitään kun en tunne. enkä luokittele toisia kokemattomaksi pelkästään sillä perusteella jos he eivät luota tekniikkaan sokeasti, pitäen sitä itseä fiksumpana.
se vähäinen kokemus on opettanut itselleni apsillisilla ja apsittomilla ajettaessa että jos sokeasti tekniikkaan luottaa saa melko pian tehtyä itsestään uutisen etusivulle.
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
En näe ABS:ia sen kummempana tekniikkana kuin itse jarrujakaan. Enkä luota sokeasti mihinkään. ABS:ia en ole tietääkseni mp:llä saanut aktivoitumaan muuten kuin harjoitellessa. Tai voinhan ollakin. Ei sitä tarvitse murehtia mitenkään.
En halua arvostella sinua enempää kuin muitakaan, sinä vaan satuit olemaan niin asiaa vastaan, että teki mieli oikaista.
Se nyt on varmaa, että ei toimivat jarrut tee mp:stä vaarallista, kyllä ne on ihan muut asiat.
Kun kysytään niin vastataan..ja aiemminkin olen vastannut..(pecha @ Maalis. 31 2009,14:47) kirjoitti
itsellä meni ihan mönkään. (bmw)
reilusti liinat kiini apsi alkoi toimimaan..virhe..automaattinen rekleksinomainen löysääminen. ja jarrutusmatka venyi..
asiaa korosti edelleenkin huono tuntuma noista servojarruista johtuen.
ihan omasta kokemuksesta johtuen väitän edelleenkin..
samaa..vaatii helkkaristi harjoittelua apsipyörälläkin jarruttaminen. ja tästä olen valmis väittelemään vastaisuudessakin.
mielestäni missään kohtaa en ole kiistänyt apsien hyötyä?
mutta en kyllä ole ollut hypettämässäkään asian puolesta jotta ilma apseja ei voi ajaa. pakollisiksi kaikkiin pyöriin..estää onnettomuudet.
tuollainen markkinoiden myyntipuheet ovat ajatuksenakin helevetin vaarallisia.
Ollaanko nyt sitten asiasta samaa mieltä vai erimieltä?kirjoitti
Tuotahan olen yrittänyt kertoa.
Kuskin itse pitää hallita. Ja tiukassa paikassa voi olla
Paitti ei se korvaamaton ole..pitää osata/opetella jarruttaan ilman apsejaki.
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
määki yritän olla täst lähin samaa mieltä ja hypettää kaikkien tutkimusten mukana jokka sopii omaan ajattelutapaan(hidas57 @ Maalis. 31 2009,15:10) kirjoitti
![]()
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
ABS-kritiikki muistuttaa vähän sitä epäilyä, mitä niiden yleistyessä autoihin käytiin. Niin, jotkut ovat edelleen sitä mieltä, että turvavyökin on haitallinen... (Kauheeta bullshittiä!).
Mikä on todennäköisyys:
a. Että heppu ostaessaan ABS-jarrullisen pyörän tuudittautuu pelkästään turvallisuuden tunteeseen?
b. Harjoittelee, kuten harjoittelisi muutoinkin vuosittain?
ABS:t ovat pelastaneet mut monia kertoja autoillessa ja yhden kerran moottoripyöräillessä. Epäilen vahvasti, että ilman niitä olisi oltu ainakin vähän aikaa tekstaamatta.
Tekniset järjestelmät tulevat yleistymään. Kone vaan sattuu tietämään monta asiaa tuhansia kertoja paremmin kuin ihminen. En tunne tutkimusta, enkä aio siihen perehtyäkään. Enemmän käytän energiaani oikein jos opettelen jarruttamaan ABS:lla.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Niin siis minähän en ole lukenut tuota tutkimusta. En jaksa, ei sillä ole semmosta merkitystä. Puhuin vaan omasta kokemuksesta.(Tuppervaari @ Maalis. 31 2009,15:21) kirjoitti
Voi teitä epäileviä tuomaita...
Ei se itsessään pysty mitään onnettomuuksia estämään. Ei kukaan ole sellaista edes väittänyt. Typeryydellä tai oikein huonolla tuurilla henki menee, oli absit tai ei.
Siitä olen kuitenkin täysin varma, että jos otetaan 1000 pyörää ja 1000 kuskia, ja kaikki ajavat vaikka 10 vuotta pyörällä 20.000km per vuosi, ja näistä viidelläsadalla on absit, viidelläsadalla taas ei, niin 10 vuoden kuluttua absillisten kuskeja, sekä heidän pyöriään, on täysin ehjinä suurempi lukumäärä kuin absittomien porukassa.
Eli keskiverto kuljettajalle niistä on katuajossa keskimäärin ihan selkeästi hyötyä. Niistä on harvemmin myöskään haittaa, ja mitä suurempi otanta, sitä selvemmin hyödyt voittavat haitat. Jo se tekee niistä perustellun varusteen, eipä ihme että ne on tulossa vakiovarusteeksi. Sittenkin epäilevät tuomaat voivat nyppäistä absi-sulakkeen irti ja ajella normijarruilla, jos vielä huvittaa.
edit. En suinkaan kannata kaikkien kuljettajan kontrolliin vaikuttavien systeemien yleistymistä. Mutta juuri ABS:n kohdalla teen poikkeuksen, koska hyödyt on niin selkeät, ja myös toiminta on saatu tänä päivänä todella varmaksi.
Kesälomareissu tuli taas tehtyä ja Itäsuomen kautta Lapin maisemat tutkailtua.
Kaikenlaista juttua ABS-jarruista on kerrottu, mutta itse nyt kolmatta kesää niistä nauttineena voin todeta niiden ylivertaisuuden myös moottoripyörissä, perinteisiin hidastimiin nähden.
Tuskin niiden ylivertaisuus ilmeneekään normaali ajossa kioskilta toiselle, mutta pitkillä reissuilla (nyt 3400 km) tulee väkisinkin tilanteita jolloin täysjarrutus on tehtävä. Tiedän tiedän - pitäisi aina ajaa siten, ettei täysjarrutusta tarvita, mutta...!!!!
Itse jouduin Lapissa kaksi kertaa tekemään täysjarrutuksen ns. siirtymätaipaleella seuraavaan majapaikkaan ajettaessa reilussa + 100 km/h vauhdissa, toinen kuivalla ja toinen sateen kastelemalla asvaltilla.
Pyörän päällä kaksi ihmistä ja täyspakkaus tavaraa myös takaboxissa, ei ihan ihannetilanne jarrutusta ajatellen, mutta nyt uskaltaa jarruttaa täysillä heti tilanteen havaitessa ja samalla pystyy koko ajan tarkkailemaan tilannetta tässä esim porojen liikettä, eikä tarvitse keskittyä jarrujen pumppamiseen.
Porot muuten jähmettyivät tai pysähtyivät paikalleen ja katsomaan kuullessaan ABS-jarrujen äänen, en tiedä mikä niiden äänessä niitä viehätti.
honsuya