Kun liikun usein (myös) jalkaisin ja fillarilla kaupungissa ja taajamassa, ei tätä havaintoa ole tehty vain mopoilijana tai autoilijana.
Jalankukija-lenkkeilijä-pyöräilijä koukkaa kulkusuuntaansa nähden takaa lähestyvän ajoneuvon eteen suojatielle....
Täysin päätään kääntämättä, tai antamalla pienintäkään
viitettä äkillisestä suunnanmuutoksestaan.
Nimenomaan juuri näin, täysin ilman minkäänlaista itsesuojeluvaistoa.
Painotan nyt vielä erikseen, että on turha spekuloida moottoriajoneuvojen mahdollisista ylinopeuksista tms.
Ajoneuvon kuljettajan velvollisuudet esim. suojatietä
lähestyttäessä on asia, jolla ei ehkä ihan ole tarkoitus
sallia tai yllyttää kuvatunlaiseen liikennekäyttäytymiseen.
Pääkaupunkiseudulla näitä suorituksia näkee jo useita päivittäin ja nimenomaan aikuisten tekeminä.
Lapselta voi kyllä odottaa moista ja varautuminen yllättäviin
liikkeisiin itsestäänselvyys.
"Let`s Be Carefull Out There"
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Noi skodekuskit on luku sinänsä, lauantaina joku friidu ajoi kaks'päällä suoraan risteykseen kolmion takaa varomatta ketään tai mitään... liikkuvia varoitusmerkkejä, sanoisin.
Ps: viime talvena näin Viikin prisman kohdalla jonkun äijän kävelevän auton eteen, taisi olla 15m:n päässä oleva suojatie liian kaukana.
Heppu lensi yllättävän komeassa kaaressa vaikkei autolla voinut olla paljoakaan vauhtia, liikennevalot olivat juuri vaihtuneet vihreiksi ja ruuhka-aika.
Aika pysäyttävä ja mieleenpainuva näky.
Dirty Nasty Furriner
Suojatietä käyttävälläkin on oma vastuunsa:
TLL 44§: Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät.
Monetkaan eivät noudata tuota pykälää, vaan menevät kiusallakin ajoneuvon edestä miten sattuu.
Onnettomuustapauksissa tuomiot perustuvat useimmiten ns suuremman vastuun periaatteeseen, vaikka suojatietä ylittävä olisikin menetellyt väärin. Siksi suojatien ylittämistavat ovat käyneet yhä törkeämmiksi.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Johan on päivä, kun saa lukea suojatien ylittäjien törkeydestä. Tokihan se on syytä osoittaa, että aikoo suojatielle astua. Täällä päin tuntuu kuitenkin olevan huomattavasti suurempana ongelmana se, ettei ainakaan 50 km/h alueella suojatie tarkoita mitään. Vaikka useamman kymmenen metrin päästä ottaisi katsekontaktin autoilijaan ja kävelisi päättäväisesti suojatien ylityksen suuntaisesti, niin silti tullaan niin että toisinaan joutuu suojatieltä pomppaamaan takaisin. Koomisinta tuo toiminta on silloin, kun 50 metrin jälkeen joudutaan autolla kuitenkin pysähtymään punaisiin valoihin. Tässä kohtuullisen lähellä on esimerkiksi tälläinen suojatie, jossa edellämainittu on jokapäiväistä.
Että ajellaanhan kunnolla niitä suojateillä kulkevien oikeuksia kuitenkin kunnioittaen.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Oletuksena tietysti on, että sekä jalankulkija että ajoneuvonkuljettaja osaavat liikennesäännöt, ja myös noudattavat niitä.
Mutta sitten pitää muistaa sekin, että jalankulkijoina voi olla esim. lapsia, eikä heiltä voi vaatia samanlaista sääntöjen osaamista kuin aikuisilta. Asia, joka tulee ajokortin omaavan täysi-ikäisen sisäistää.
Mielestäni Suomessa keskivertoautoilijalla on paljon oppimista a) ylipäätään säännöistä suojatien osalta sekä b) yleisestä kohteliaisuudesta jalankulkijoita kohtaan. Monessa kaupungissa meillä vallitsee ihan vastaavanlainen isomman oikeus kuin jossain kehitysmaissa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Juurikaan ei voisi samaa mieltä enempää olla. Mielestäni poliisien pitäisi valvoa oikeasti jalankulkijoiden oikeuksia enempi ja jättää vetomiesten rokottamiset toiseen kertaan.(Eroz @ Heinä. 19 2010,12:19) kirjoitti
Itse olen kritisoinut, että jalankulkijoiden oikeuksia saa polkea miten sattuu, mutta kun joku ajaa 100 km/h alueella tyhjällä tiellä keskellä korpea 150 km/h rauhalliseen aikaan, tästä otetaan kortti pois. Plus lisäksi sakkoa, linnaa, putkaa, kuritushuonetta tms... Jossain mättää pahemman kerran.
Muutenkin huomaa liikenteessä, että jalankulkijat ovat autoilijoille joku paha tai peräti ongelma.
Valvonta onkin nykyisn pelkästään rajoitusten valvontaa ja liikennesääntöjen noudattaminen on sivuseikka. *Törkeimpiin liikennesääntöjen rikkomisiin syyllistyvät yleensä juuri ne kukkahattutädit ja -sedät jotka voivottelevat ja valittelevat ylinopeuksista ja kirjoittelevat jeesustelevia aloituksia.(ibu @ Heinä. 19 2010,13:20) kirjoitti
Milloin näit esimerkiksi oikeaoppisen ryhmittymisen? Milloin ryhmityit itse oikein? *Katsoppas vaan kun seuraavan kerran, erityisesti kotilolla. mitkä ovat ne ajolinjat. *Meneekö reunasta reunaa? *Itse en ole viimeaikoina nähnyt ainuttakaan oikeasti loppuun vietyä ryhmittymistä ja risteyksen ylitystä kun olen asiaa erityisesti seurannut. *Tietysti itseäni lukuun ottamatta
Kuinkahan monta 'motoristi törmäsi kääntyvään autoon' -uutista olisi jäänyt painamatta jos oikea ryhmittyminen ennen ja jälkeen risteyksen ylityksen olisi hanskassa. *Siinä olisi aina mahdollisuus sillä näkymättömällä motoristilla tai sieltä a-pilarista yllättäen tulleella autolla ohittaa se eteen tupsahtanut kulkine jos se kääntyisi siihen keskiviivan viereen eikä oikeaan reunaan.
Monta kertaa ollut mielessä mennä kaupungille kävelemään jonkun paskan fillarin kanssa ja ylittämään suojatietä. Jos auto vaan tulee eikä pysähdy vaikka kuinka selvästi näyttää itse menevänsä tien yli, antaa pyörän liukua alle ja ite jää tien reunaan seisomaan *
En oo kuitenkaan saanut aikaiseksi hommata paskaa fillaria
Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
Ei kannata. *Autoilija voi väittää että ajoit pyörää jolloin tilanne onkin aivan toinen.(Askemux @ Heinä. 19 2010,13:44) kirjoitti
Paras on vaan tehdä semmoinen nopea valeliike ja katsella kun autoilija polttelee kummejaan *![]()
Kaikkea sattuu ja tapahtuu, eikä tarkoitus ole mikään muu kuin kiinnittää huomiota siihen aikuisten ryhmään pyöräilijöitä ja jalankulkijoita.......
Jotka ennalta-arvaamatta koukkaavat "niska edellä"
suojatielle.
Tämä touhu on yleistynyt huolestuttavalla tavalla!
Kuten totesin, tämän näkee, jos ei päivittäin, kuitenkin usean
kerran viikossa, kun esim. edelläajava pyöräilijä (ilman peilejä)
päätään kääntämättä yks-kaks koukkaa yllätten edestä suojatielle. Tämä siis todettuna fillarilla tuollaisen surmanajajan
perässä ajaen, ei auton tai mopon kyydistä.
Samanlaisia koukkauksia tekevät useat lenkkeilijät ja erityisesti
keski-ikäiset kukkahattu-tädit.
Että ihan tältä pohjalta.... VAROKAA !
Kyllä moottoriajoneuvojenkin kuljettajat osaavat edesvastuuttoman ajamisen, ei siitä ole kyse.
Kuten myös totesin, että lapset ovat ryhmä joilta ei voida liikenteessä paljoa vaatia. Lapsi liikenteessä on aina "hälytysmerkki" mille tahansa yllättävälle.
Racin`with the wind....
Freedom !
Olen muuten kerran nähnyt moisen "jäynän" Hesassa(Geronimo @ Heinä. 19 2010,14:12) kirjoitti
Eltsun luona.
Autokuskilta paloi hihat, pysäytti, Jäynä-Joonas yritti karkuun
mutta ei kerinnyt...... ja sitten seuraava biisi olikin:
"Tummat silmät.... Yötä mustemmat".
Oikein tai väärin.... ei paljo sympatiaa riittänyt![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
Itseäni päin on kerran auto osunut suojatiellä. Ja oli täysin oma vika. Onneksi ei käynyt mitään, mutta eipä ole sen jälkeen ole koskaan ollut niin kiire ettei voisi antaa sen auton / autojen mennä ensin.
Aprilia Mille R -03
Ex. Speedmaster 2003
Törkeemmiksi ne muuttuu siksi, ettei muuten sitä tilaa saa. Odottelemalla saa odotella juuri niin kauan kuin autoja riittää.(AXP @ Heinä. 19 2010,11:59) kirjoitti
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Mielenkiintoinen väite "viimeiseltä mohikaanilta":
"Törkeimpiin liikennesääntöjen rikkomisiin syyllistyvät yleensä juuri ne kukkahattutädit ja -sedät jotka voivottelevat ja valittelevat ylinopeuksista ja kirjoittelevat jeesustelevia aloituksia."
Onko sinulla oikein faktaa tästä vai onko kuten tavallisesti vain "haastan riitaa, trolli"
nimimimerkin takaa
edit: muutin sanamuotoa vähän kohteliaammaksi.
Muuten olen pyöräilijoiden ja jalkamiesten suhteen samoilla linjoilla kuin muutkin..
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Liikun itse jalkaisin, fillarilla, autolla ja MP:llä Helsingissä ja olen myös havainnut keskustelun aloittajan mainitseman ilmiön. Tämän ilmiön, jossa tullaan jalkaisin tai fillarilla suoraan eteen sivuille katsomatta voi vielä jakaa yhteen ryhmään, jossa samalla huolettomalla tavalla mennään punasia valoja päin. Pari päivää sitten yksi tyttö jatkoi jalkakäytävältä kävelyään suoraan punaisia valoja päin tien yli. Ehdin jarruttaa ja väistää (MP:llä), liekkö tyttö itse mitään havainnutkaan kun oli tuhdit laput korvilla. Tämä ei ole ainoa kerta, muitakin vastaavia näkyy.
Liekkö sitten syynä tämä:
Tavanomaista on, että pyöräteillä yms. kevyenliikenteen väylillä pitää varoa muita kulkijoita, jotka joko puhuvat kännykkään tai kuuntelevat jotakin musiikkia. Näiden käyttäytyminen on varsin yllättävää, pitää ohittaa varovasti ja pienellä nopeuserolla. Fillarin soittokellon kilautus ennakkoon ei auta. Sitten kun samalla huolettomuudella jatkaa liikenteen seassa johdot korvissa, niin vaaratilanteita syntyy.
No hyvä(Enduro+Street @ Heinä. 21 2010,13:52) kirjoitti
.
Joku muukin on moisia havaintoja tehnyt..... eikä ala
väkertämään mummojen tahallisesta keilaamisesta Tommmmpereen suunnalla.
Aloituksen ydinhän tosiaan oli nostaa esiin tuo "uusi" ryhmä liikenteessä.
Eli ne, joilta puuttuu totaalisesti todellisuudentajun lisäksi
ihmiseen (lajin säilymsenkin kannalta välttämätön) sisäänrakennettu itsesuojeluvaisto.
Mopoillessahan saa jo lähtökohtaisesti asennoitua olevansa
rauhoittamatonta riistaa..... mutta siihen päälle sitten vielä
saa arpoa aikuisten ihmisten käsittämättömiä ylläreitä.
Pannaas pieni galluppi:
Moniko täällä... joka välillä tuntee itsensä tooooooosii vahvaksi, tuntee itsensä niin vahvaksi että
lähtisi päiväksi kaupungille vetämään polkupyörällä
yllärihasardeja tien/kadun yli niska edellä??
Siis ihan oikeasti..... kuten tuolla enenevässä määrin tapahtuu...
Palataanpa lähtöruutuun: VAROKAA NIITÄ HULLUJA !
Hankalinta on, että mikään ei paljasta heitä tuolla ennenkuin
alkaa tapahtumaan....
Kaikesta huolimatta![]()
![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
Itse olen ollut aika paljon tien päällä taajamissa, paljolti myös ihan työn puolesta B- ja C-luokan ajoneuvojen ratissa, ja olen tehnyt yhden havainnon, sekä sen pohjalta luonut yhden toimintamallin.(BadToThe Bone @ Heinä. 22 2010,12:17) kirjoitti
Olen huomannut, että ihmiset ovat paitsi typeriä, myös joskus väsyneitä, kujalla, pari neuvoa-antavaa ottaneita, ajattelemattomia, keskittymiskyvyttömiä, pää pilvissä jne., joka kaikki johtaa samaan, tässäkin puituun ilmiöön. Tämä pätee ihan samalla tavalla kotilokuskeihin, fillaristeihin kuin jalankulkijoihinkin. Lisäksi kun lisätään jääräpäisyys että "mähän meen tästä" niin sitten tulee harvinaisen typerää käyttäytymistä. Eli ihmiset eivät aina ole skarppeja tai muuten tilanteen tasalla.
Tästäpä itselleni olen väkertänyt toimintamallin: Olen huomannut että jos haluaa pitää huolen että ainakin toinen tilanteen osapuoli on tilanteen tasalla, niin itsellään liikenteessä ei koskaan saa olla liian kiire mihinkään. Pitää osata jättää tarpeeksi aikaa sille siirtymälle jne., ja hyväksyä vaikka olisikin vähän myöhässä välillä. Pyrin itse jättämään ns. idioottivarauksen - silloin kuin on pahin kiire, tuntuu myös olevan eniten tolloja tien päällä, ja suurin riski osua samaan paikkaan samaan aikaan. Onnettomuuksia syntyy, kun kiire johtaa stressiin, ja stressi johtaa siihen että itse alkaa ilmentää noita ensinmainittuja huonoja liikenneominaisuuksia, eli tulee väsymystä, ajattelemattomuutta, keskittymisen herpaantumista, "mä ensin"-syndroomaa jne. Sitten ei tarvitakaan enää kuin se toinen osapuoli joka noudattaa samaa tolloilua, ja onnettomuustilanne on valmis.
Nytkin kun on kuljetuspuolella osa-aikahommissa, niin aina hirvittää töissä kuunnella työkavereiden juttuja, "joo, oltiin siellä, tuli odottamaton tilanne, piti sitten loppuvuoro kiriä aikaa takas ajamalla että päästiin ajoissa himaan" - jokainen voi kuvitella että mitä se "ajamalla kiriminen" tarkoittaa liikennekäyttäytymisessä, ja miten paljon kirosanoja siellä kopissa lentää tyyliin "..ttuako sunki piti tulla siihen eteen nyt!" ja seuraavana väännetäänkin mutkaa suoraksi..![]()
Kahvilasta kahvilaan..
Totta töriset(Proi @ Elo. 05 2010,23:14) kirjoitti
.
Rento asenne ei tarkoita jaloissa pyörimistä, eikä
kukkahattuilua.
Itse asiassa..... huono ja/tai väärä asenne on kaikkien
ongelmien äiti liikenteessä.
"Liikenteessäkin" tosin voi keksiä ihan selkeitä paikkoja/aikoja,
jossa voi olla niin Neanderthaalia.... niin Neanderthaalia
ihan yhtä muille harmittomasti kun omassa kylppärissä
peilin edessä.... ja ovi lukossa.
Valitettavan moni ei vaan tuota paikka/aikaa kykene
hahmottamaan.
Racin`with the wind....
Freedom !