Nyt olis tarkoituksena siirtyä tässä pikku hiljakseen iän karttuessa jalat edellä matkusteluun. Vähimmäis vaatimuksena: tehoa yli 100 hp ja kuutioita yli 1000 cm., eli tarpeeksi hyvin vääntävä peli.
Käyttötarkoitus: pikku kaupunki ja myöskin maaseutu sunnuntai kruisailuun, sekä parit kerrat kesässä muutamien päivien reissujen heittoon. Joskus harvoin myös kyytiläinen (b-reissu?). Ajomäärät olleet aiemmin keskimäärin sellaiset n. 5-10 tkm. /kesä.
Edelliset pyörät ovat olleet aina luotettavia ja isoja sport touring pyöriä, eli jotenkin suuri tehojen pudotus ja julmettu työkalu arsenaali ainaisena matkaeväänä ei ainakaan tuskin tule miellyttämään koe-ajo tilanteessa, ja olemaan osto valinta kriteerinä(hd?)
Eli onko hyviä käytännön kokemuksia minkälainen peli tähän käyttö tarkoitukseen olisi sopiva? Ulkonäöllisesti kiinnostaisi V-max, magna, intikka...?
Hintaluokka saisi olla semmoset, mielummin alle 6 tonnin euroa maksavat.
ps. ei kannatta linkittää omia myynti-ilmoituksiaan, koska tätä kanavaa pitkin tuskin niitä kauppoja syntyy.
Vaan mielummin nyt omakohtaisia käytännön kokemuksia. Tyyppiviat/ominaisuudet, huoltojen helppous, vara osien hinnat...yms.
Murjaanien kuningas!
no joo... ennen kuin muut ehtivät... niin Hondan F6C eli valkyrie... olisi muuten ehdottomasti paras vaihtoehto paitsi ettei sovi tuohon hintahaarukkaan...
ehdottomasti mukavin cruisailu-mopo... helppo hallita isosta koosta huolimatta... vääntöä kahden mopon verran... huollot todella helpot tehdä vaikka itse... ja varaosat edullisia.. ehdottomasti mahtava mopotin kahdestaan ajella... ei tyyppivikoja.... ja ei ihan heti tule toista samanlaista samalle parkkipaikalle...
ja tarvittaessa 600 kyykyt jäävät lähdössä kyykkyyn..
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
No jos kestävän ja arvonsa pitävän pyörän haluat niin H-D sun on hankittava, tosin sun budjetilla ei sellaisen satulaan pääse.(trj @ Heinä. 18 2010,18:47) kirjoitti
Eiköhän tohon hintaan saa jonkun Kymcon ja sit vaan![]()
Dirty Nasty Furriner
en itse näistä sen ihmeemmin tiedä, mutta ennakkoluulojen ja "kokemuksen" mukaan kun mennään niin...
selailin nettimotosta kaikki custom-tyyppiset, hinta 5-7000€ ja kuutioita yli 1000cc
niiin noista itse valitsisin joko intruder tai väinö(vn 1500classic)
intikka ihan sen takia ehkä että niitä taitaa olla suomessa pirusti ja varaosaa yms intikkaclubia löytyy josta harrastusseuraa. Väinöläisillä ei ole vielä ihka omaa klaania...hmm.. ei taida kyllä classic vn:ää saadakkaan tuohon hintaluokkaa, pitäisi silloin ottaa vn1500:nen (bubf, butt ugly but fast ;)
mutta tuo sun 100hp taitaa olla aika monella tuollaisella 90-luvun customilla aika haaveilua, pitäs olla sitten ihan uudehkoja, niissä taitaa 100hp rajata paukkua jo...ellei ole joku virilaite. Viisammat saa korjata jos luulen väärin
ainoa listan vaihtoehto taitaa olla vmax![]()
***
Kröhm.. Yli sata heppaa oli kriteerinä...(Staga @ Heinä. 18 2010,19:20) kirjoitti
![]()
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
niin... tehojen takia tuo F6C onkin niin mukava... eri lähteistä riippuen ilmoitetaan 100-102 hv... valmistettu tosin vain 1996-2002 .. mut suurin osa huoltotarvikkeista ja perusvaraosista samoja kuin gold wingissä... eli tavaroita löytyy ja ovat edullisia... 6-6 pakoputkilla äänet kuin rataporschessa konsanaan
![]()
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
Rahat riittäisi mainiosti useammankin hd:n ostoon, mutta käytettävissä oleva, tämä kovin kovin vähäinen ego ei vielä piisaa.(Staga @ Heinä. 18 2010,19:20) kirjoitti
Puutarhajyrsin tuolla vajassa jo on, merkki Caravan, kaikilla herkuilla: suoralla putkella ja apina-hengarilla... Ja edelleen tuokin peli heti ja käteisellä ostettu. Ikioma, ei koskaan pankin omistama.
Ja muutenkin aivan liiiiaan pitkä matka vielä hd-mieheksi?
Asiakaspalvelu työssä.
Kokemuksia v-maxista tai intikasta, kun ei heti uudestaa viitsisi ruveta vaihtohommiin. Tulee usein ajettua samalla ajoneuvolla useampi vuosi.
Murjaanien kuningas!
Customeista puhuttaessa ei kannata tuijottaa liikaa tehoja, kannattaa katsoa myös mitä siinä "Torque/rpm" kohdassa lukee.
Meinaan pyörä jossa on 70-80 pollea ei tunnu kummoiselta, sitten kun se sama laite antaa 130Nm reilussa kolmessa tonnissa.... no se on mukavaa se, ei tartte turhia pykältää vaan pelkkä kahvan vääntö riittää.
Dirty Nasty Furriner
pakko kommentoida vielä että vmaxilla ei ajeta jalat edellä vaikka ns. custom taitaa olla
vmaxit sitä paitsi pirun pieniä pelejä :/
tuollaisen valkyrien voisin kyllä hommaa, nyt kun rupesin tutustuun
budjettiin vaan tuplat lisää niin![]()
***
tuo onkin Valkyrie-omistajien ainoa ongelma... kun ei parempaa ole vielä löytynyt mihin vaihtaisi...(trj @ Heinä. 18 2010,19:45) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
... joutuu tuolla ajamaan kunnes seuraavaksi kulkuvälineeksi tuodaan rollaattori ..
![]()
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
auts...... niin jos customia ... nimenomaan customia... hakee niin valkyrie on väärä valinta...
sillä se luokitellaan sarjaan "power cruiser"...![]()
![]()
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
jos joku nyt sattuisi kiinnostumaan valkyriestä niin seuraavassa linkissä kuvia ja hieno selostus moposta... sen suorituskyvystä... ja historiasta...
http://motorauma.kuvat.fi/kuvat/2002/Honda+F6C+GL1500C/
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
Valkyrie ja hd on saaneet puheenvuoron. Hd miehen kommentista kumpusikin heti ....se minulta puuttuva suuri ego. Niinpä se jäi taas pois vaihtoehdoista.(Froz @ Heinä. 18 2010,19:55) kirjoitti
Noissa vanhemmissa v-maxeissa kiinnostusta aiheuttaa lähinnä tuo pyörän ulkonäkö. Henk-kohtaisesti tuo jammun ko. vanhempi malli miellyttää enempi silmää kuin uusi. Tehoa minun ajeluihin varmaankin on jo ihan riittävävästi. Vauhti-ikä meni jo, mutta vääntömomenttia uuteen ajokkiin pitäis kumminkin löytyä.
Myös noissa vanhemmissa intikoissa jotenkin sen klassinen muotoilu miellyttää minun silmää.
Kokemuksia 80-90 luvun kawan isot Z ltd mallit? Onko se teknisesti täysin sama kuin perus z (henk.koht niistä onkin jo usean vuoden kokemus)?
Nyt olisi lähinnä muut ominaisuudet kiinnostuksen kohteena. Tyyppiviat ja muut ominaisuudet ...
Murjaanien kuningas!
tietysti sitten jos jostain sattuisi löytymään.... custom jossa myös on tehoa... ja oli aikoinaan minun toinen vaihtoehto... olisi Royal star... v-maxin koneella oleva näyttävä customi...
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
Egon lisäksi sulta puuttuu myös tietoa ja älyä, muu ei selitä tota kommenttia heti ekassa postauksessa.(trj @ Heinä. 18 2010,20:32) kirjoitti
Mutta kyllä se siitä, osta laite josta tykkäät ja jota kehtaa esitellä Esson baarissakin![]()
Dirty Nasty Furriner
Öö? Kaikki joilla on tarpeeksi tietoa, ja älyäkin yli 140 äö, ostaa heti harrikan ja autoksi tietenkin sen dötsi dakotan! Älykkäimmät yleensä kaksin kappalein.(Staga @ Heinä. 18 2010,21:00) kirjoitti
Ja se sitten on perkeleen tosi! Ja sit eikun esson paariin.
Tuumaillaan.
Murjaanien kuningas!
Arvonsa Massey Fergusoni kyllä pitää, mut kestävä... mjoop, kunhan säännöllisdesti rakentaa sen uusiksi, huoleton ja huoltovapaa ei ainakaan ensimmäisiä argumentteja Taavetin suhteen.(Staga @ Heinä. 18 2010,19:20) kirjoitti
Ja mulla on oikeast ollut Taavetteja, flatheadista knucklen ja pannarin kautta early(pan)shoveliin kuin myöskin lateshoveliin ja evolaan. Itsekin customia/nakua ostamassa tuon touring sohvani tilalle, mut MasseyFerguson ei ole nyt vaihtoehto koska mulla ei ole aikaa ja mestaa (jos edes mielenkiintoa) rakentaa haluamani laista Taavettia. Kaupast saatavat uudet taavetit on turhan kalliita ja mulle vakion uuden H-D:n gloory on ihan samal tasolla muidenkin uusien Customien kanssa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Pitääkö ehdottomasti siirtyä sport touring luokasta kustomiin, vai oletko harkinnut nakupyörää? Siinä voisi tuo 100hp raja toteutua huomattavasti helpommin ja sitä vääntöäkin olisi riittämiin. En ole kyllä omistanut yhtään kustomia, mutta nakupyörät ovat oman kokemukseni perusteella mukavia yleispyöriä ja soveltuvat täysin kuvailemaasi käyttöön. Heitinpähän tällaisenkin vaihtoehdon![]()
Enpäs olekaan tähän aiemmin törmännyt, mutta johan on buenon oloinen mopotin(pahali @ Heinä. 18 2010,20:10) kirjoitti
Olen myös miettinyt, että josko sitä jossain vaiheessa siirtyisi customiin ja silloin mopon pitää olla kutakuinkin esim tämän F6C:n luokkaa
![]()
Suzuki B-King (white edition)
exät: R1200GS Rallye, K1300R, GSX1300R, TEx 2014, B-King, M1800R, ZZR1400, CB1300F, 1100XX, CBR600F, MBX125, PV50, tuntsat..
Sport-Touringeista (Sprint 1050, FJR, Busa) siirtynyt ns. customeihin (nyt alla M1500), voisin sanoa, että unohda tuo "lapsellinen" vaatimuksesi minimitehosta...
Näillä pyörillä ajellessa "max hv" ei ole tärkeä. Omat kokemukseni sisältää vauhdikkaita (lue urheilullisia) letka-ajeluja mutkapätkillä, lomareissua Alpeilla ja Monacossa, Itä-Suomen kierrosta kilokyykkyhemmojen kanssa jne. eikä koskaan ole ollut ongelmia tehonpuutteesta.
HD-miehen suuren egon kompensoi hd-miehen pieni koko.(trj @ Heinä. 18 2010,20:32) kirjoitti
![]()
Joo. Yleensä siinä vaiheessa kun asettaa kustomille tehorajoja tai kiihtyvyysaikavaatimuksia, ei ole ylipäätään valmis siirtymään custom -luokkaan.(Köpi @ Heinä. 19 2010,10:17) kirjoitti
Ja jos ne ovat ihan välttämättömiä, niin sitten tietekin vaihtoehdot ovat power cruiserit, eli Rocket III ja V-Max.
Jos pistää rokettiin matkakamat ja pleksin, niin kait sitä voi sanoa customiksi? Ei kyllä taida mennä budjettiin.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Pakko kompata Pahalia . Edellinen pyörä oli ko. kampe. Aivan huikea pyörä ollakseen "customi" Ajo-ominaisuudet olivat vähintäänkin kohtuulliset pyörän painoon ja olemukseen verraten. Sitä pitää käskeä kääntymään mutkaan, toki sinne se sitten kuin menee kuin juna, mutta keskenkaiken ei ajolinjoja nopeasti vaihdeta. Toki jalkatapit saa varmasti tarvittaessa maahan.(pahali @ Heinä. 18 2010,19:15) kirjoitti
100 pollea, 136 nm vääntöä huippunopeus todellinen 205 (testien mukaan) itse ajanut mittariin matkavarusteissa ilman pleksiä 2 päällä saman mittariin. Etenee tyhjäkäynnillä, eikä yhtään nikottele siitä lähtiessä kiihdyttämään. (Kertonee väännöstä ja koneen ominaisuudesta)
Ei tärise
Satula on sen verran sopivan kokoinen, että myöskin kyytiläinen viihtyy kyydissä.
Ainoa mikä ei osu kysyjän vaatimuksiin on hinta. Käytetyt on arvossaan.
Oikeastaan harmittaa, että tuli myytyä oma pyörä, oli se vaan niin mahtava.... Mutta joskus on luovuttava, jotta ymmärtää mitä menetti.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Ei tuon tehoista peliä löydy tuolla rahalla. Tahtoo nuo customit olla 60hv tehoisia vaikka kuutioita olisi 1500. Vasta nämä uudet möhkökustomit -1800cc suzuki ja vastaavat- ovat tehoiltaan siellä 100hv kantturoissa. Vääntöjä kyllä löytyy reilusti.
HD:tä ei alle 15t eurolla saa muuta kuin sportsteria joka on "naistenpyörän" kokoinen ulkomitoiltaan.
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
moi..
omien kokemusten perusteelle suosittelen jammun 1100 viragoa .
luotettava ,kestävä ja arvon säilyttävä peli ensinmäisellä pelillä ajoin 127000 km toisella 83000 nykyinen jonka hankin Perän Mikolta nyt keväällä käytettynä ajettu oli alle 10000 km
malli on viimeisiä mitä on tehty.
onhan noita muitakin kokeiltu mut toisille sopii toinen ja toiselle taas ei.
eli aja ylistaroon MPCUSTOMIIN siellä on kaikki merkit paitsi hd,ovat siistejä ja vähän ajettuja .
No jos rahaa on, mutta raja kuitenkin 6000e.., ja ego ei riitä HD:n ostoon, niin pistäppä haku nettimotoon, niin sieltä löytyy.. kustomia sullekkin. Tai aja sillä Caravanilla ja kaikilla herkuilla. Pakollinen(trj @ Heinä. 18 2010,19:45) kirjoitti
![]()
-Heikki-
FXDB -07
z1100 nk. st eli keppivetoisena on n. 100 heppainen ja teknisesti samaa z-sarjaa kuin gpz1100 moottoriltaan, paitsi loivempi tehoiltaan. katso myös z1100ltd joka on enemmän kustomimainen väriosiltaan. perus-zeta on taas sellainen matkamalli/kruiseri nykypäivän termeillä. sama kampe teknisesti on z1100 spectre.(trj @ Heinä. 18 2010,20:32) kirjoitti
eräs joka on 80 luvulta ja menisi kevyesti haarukkaasi yli 1000cc yli 100 hv, on honda vf1100c tai v65 magna jenkkinimeltään.., ollen 1100cc ja 120-124 hv eri lähteistä riippuen. on kohtalainen ajaa ja ikään kuin v-max ennen veemaxia kun tuli jo muistaakseni 1982 markkinoille ja hinnatkin jäävät alle 6k helposti. kardaaniveto, 6 vaihdetta, kulkee reilusti yli 200 kmt.. olen koeajanut paria yksilöä ja ei ollenkaan pahaa sanaa ole.. eikä niitäkään ole liikaa missään. tekniikka on ilmeisen kestävää ja suorituskykyä on kustomiluokkaan vähintään riittävästi.
http://www.youtube.com/watch?v=PGfJ9IqXcoE
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)