Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Voisiko joku valaista pyörän öljynkiertoa sen verran, että tiedän missä mennään.

    Loppukeväästä ostamaani pyörään päästiin vasta tänään tekemään ensimmäinen oston jälkeinen öljyn ja suodattimen vaihto (kun bussi kaatoi parkissa olleen pyörän ja se oli useamman viikon RM Heinolla paikattavana). Ilmeni seuraava selittämätön tilanne:

    Kun suodattimen "tippakansi" (pohjalevy, joka on kiinni kolmella ruuvilla) avattiin tilasta valui ulos runsaasti öljyä. Öljyt oli tätä ennen normaalisti valutettu moottorista tyhjennystulpan kautta. Suodatin vaihdettiin ja koska tippakannen alta oli tullut runsaasti öljyä, päätettiin suodattimen tiiviyden varmistamiseksi jättää "tippakansi" ensin kiinnittämättä, jotta nähtäisiin menikö suodatin varmasti tiiviisti kiinni ja pysyykö öljyt sisällä. Suodatin tuntui asentuvan ja kiertyvän kierteissään melko normaalisti, tosin selvää "vastaseinää" ei tuntunut tulevan vastaan, mutta ajateltiin sen johtuvan paksusta tiivisteestä. Kun öljyä sitten lisättiin, valui se samantien suoraan ulos. Onko bemarissa jokin oma öljynkiertosysteeminsä, jossa koko suodatin on öljykylvyssä vai onko minulla nyt edessä todella iso ongelma?

    /Risto



    BMW K1200RS vm. -98 /rek -00
    Honda VF750F vm. -87
    Ratapyörä Yamaha 250cc
    Honda 305 Super Sport vm. -65
  2. #2
    Olisi ensin pitänyt katsoa korjausmanuaalia, sen mukaan näyttäisi kyllä siltä että suodatin on kokonaan öljytilassa ja öljykylvyssä ...? Uloin kansi onkin siis öljypohjan kansi eikä mikään "tippakansi". Voiko joku vahvistaa tiedon.

    /Risto



    BMW K1200RS vm. -98 /rek -00
    Honda VF750F vm. -87
    Ratapyörä Yamaha 250cc
    Honda 305 Super Sport vm. -65
  3. #3
    K100 RS pyörässäni kävi kerran niin, että suotimen vanha tiiviste oli jäänyt huomaamatta koneen sisälle ja kun asetin uuden, tuli tuplatiivisteet eli öljynsuodatin ei kiinnittynyt kunnolla paikoilleen. Huomasin vian vasta käynnistettyäni moottorin jolloin öljypaineen valo ei sammunut ja purin uudestaan systeemin. Jos siis jotain suurempaa vikaa on öljynkierrossa suodattimen suhteen, tulisi ehkä öljyvalon jäädä palamaan myös sinulla. Sen "tippakannen" takaa valui aina jonkin verran öljyä vaihdoissa. Suodatinta kiinnittäessä manuaali muistaakseni neuvoo kiertämään vain sormivoimin paikoilleen. Silti vastus tuntuu lopuksi hyppysissä, mutta ei välttämättä jos avaimella vääntää. Miksiköhän suodatin ei asettuisi normaarilla tavalla paikoilleen sinulla? Jos mitään estettä ei tunnu eikä öljyvalo jää vaihdon jälkeen palamaan, ehkä ei ole kysymys suuresta ongelmasta. En tosin koskaan käyttänyt konetta öljypohja auki, joten en tiedä miten paljon suodattimen alta olisi öljyä saattanut tulla.
    Ajomies
  4. #4
    Ei - vanha tiiviste ei ole välissä. Ja please, ei spekulaatioita, joka ei perustu ao. motin tuntemiseen. Siis vain oikeaa ja varmaa tietoa kiitos.

    Minusta siis kyllä näyttää korjausmanuaalin räjäytyskuvan mukaan ihan siltä, että suodatin on kokonaan öljykylvyssä. Tällaista ratkaisua ei vaan ole ollut tullut omalle kohdalle vastaan. Jos on aina laittanut kannen heti suodattimen vaihdon jälkeen kiinni ja vasta sitten lisännyt öljyt, ei tämä tilanne ole tietenkään tullut vastaan.

    Voisin laittaa räjäytyskuvan näytille, vaan en tiedä miten pdf:n saisi tänne liitteeksi.

    EDIT: Toimisiko tuo:

    http://www.elisanet.fi/fennotek/Page85.pdf



    BMW K1200RS vm. -98 /rek -00
    Honda VF750F vm. -87
    Ratapyörä Yamaha 250cc
    Honda 305 Super Sport vm. -65
  5. #5
    Siis eikö tuo ole öljypohja ja tuo luukku on suodattimen vaihtoa varten. Suodatin lienee öljyn keskellä koko ajan ja lienee myös luonnollista, jos valuttaa öljyä pihalle luukku auki. Siinähän näkyy tyhjennysproppu tuon kolmiruuvisen luuken vieressä.

    Varmaan auttaisi pienempään öljyjäämään öljyä vaihtaessa, jos kallistelet mopoa välillä molempiin suuntiin viimeisten tippojen valuessa.
    Dixi et animam levavi
  6. #6
    Lainaa (ek@ @ Heinä. 17 2010,03:08) kirjoitti
    Siis eikö tuo ole öljypohja ja tuo luukku on suodattimen vaihtoa varten. Suodatin lienee öljyn keskellä koko ajan ja lienee myös luonnollista, jos valuttaa öljyä pihalle luukku auki. Siinähän näkyy tyhjennysproppu tuon kolmiruuvisen luuken vieressä.

    Varmaan auttaisi pienempään öljyjäämään öljyä vaihtaessa, jos kallistelet mopoa välillä molempiin suuntiin viimeisten tippojen valuessa.
    Kyllä se minustakin noin on kuin sanot, ei tuota kuvaa oikein väärinkään pysty lukemaan. Tuo minusta harvinainen ratkaisu, että suodatin on kokonaan öljykylvyssä synnytti tämän - onneksi kuitenkin turhan - hetkellisen henkisen järkytyksen.

    Kerkesin jo ennen öljynvaihtoa miettimään, että onpas beemarissa siisti ratkaisu, jolla estetään kaikki öljyvuodot kun peräti suodatinkin on koteloitu.



    BMW K1200RS vm. -98 /rek -00
    Honda VF750F vm. -87
    Ratapyörä Yamaha 250cc
    Honda 305 Super Sport vm. -65
  7. #7
    Sen verran lisäyksenä, että öljynsuodatin on öljypohjan sisällä, moottoriöljytilassa, vaihteistossa on omat öljynsä, ainakin näissä vanhemmissa, joissa on kuivakytkin. Uusia märkäkytkimellisiä ei ole tullut tutkituksi.
  8. #8
    Lainaa (jowin @ Heinä. 17 2010,11:52) kirjoitti
    Sen verran lisäyksenä, että öljynsuodatin on öljypohjan sisällä, moottoriöljytilassa, vaihteistossa on omat öljynsä, ainakin näissä vanhemmissa, joissa on kuivakytkin. Uusia märkäkytkimellisiä ei ole tullut tutkituksi.
    Ööhhh - tässä on vaihdelaatikko tietenkin erikseen. Kun käytin sanaa 'vaihdelaatikko', se oli pelkkä ajatuksen lipsahdus johtuen entisistä pyöristäni, joissa vaihdelaatikko oli samassa. Kiitti että huomautit.



    BMW K1200RS vm. -98 /rek -00
    Honda VF750F vm. -87
    Ratapyörä Yamaha 250cc
    Honda 305 Super Sport vm. -65
  9.  
  10. #9
    KO. pyörässä on nimen omaan suodatin öljypohjan sisällä ulkopuolelta kokonaan öljyn sisässä. Eli jos kansi on auki ja laitat öljyä koneeseen se tulee tottakai samantien ulos, tilanne on sama kuin kaataisit öljyä "normaaliin" moottoriin ja olisit ensin ottanut tyhjennyspropun irti. Pyörässäsi ei ole mitään vikaa. Tuollainen sen pitääkin olla. Vaihteistossa on sitten omat öljyt erikseen. Eli rakenne on kuin autoissa.