Pitääpä kysäistä täältäkin.
Ostettiin pojalle tuollainen RS125 kevari. Vuosimalli taisi olla 2001.
No ekan kerran käytiin 300 km lenkillä ja todettiin, että bensaa palaa 8 litraa 100 km. Poika kertoi, että pitää ajaa koko ajan yli 7000 kierroksella, jotta prätkä jaksaa kulkea.
Onkohan kyseessä kaasarin säädöt vai ominaisuus?
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
jos pyörä on niin sanottu köyhänmiehentäysteho, niin silloin pakoaukonsäätimen laippa on lukittu ylä asentoon.. toimii 0-5500? rpm ja 7800rpm->. eli jos tossa 7800rpm hujakolla tulee tehpiikki nii silloin se pakoaukonlaippa on lukittu ylös. ja anna olla ylhäällä vaan tai hommaa rave, ei sillä muuten aja pirukaan;)
Sama homma pikkuveljen MX125:ssa. Jos jaksat niin kurkkaa sinne pakoaukon yläpuolelle, joko siellä on kansi(alkuperäinen kuristus tms.), tai vaihtoehtoisesti siellä on semmonen laippa josta tulee "tikku" näkyvästi ulos ja siitä lähtee vaijeri solenoidille. (Rave = Pakoaukonsäädin)
Jos siellä on tämä laippa (Rave), katsokaa liikkuuko se sylinterin sisäänpäin kun laitatte virrat päälle, avaatte kaasua ja katsotte liikkuuko se ylöspäin, jos ei, niin todennäköisesti solenoidi joka sitä laippaa ohjaa on jumissa / ei saa virtaa / rikki. Vaihtoehtoja ostaa uusi solenoidi, ajaa laippa kokoajan ylhäällä (ei alavääntöä) tai laittaa se alkuperäinen kansi ja kuristin paikalleen.
Muistaakseni Rave on 3-asentoinen. Kiinni -> puoliksi auki -> kokonaan auki.
On olemassa myös Rave2 joka on pneumaattinen, sen toiminnasta minulla ei ole juurikaan tietoa.
Sanottakoon vielä se että tuommonen 2-t 125cc on kyllä tolkuttoman paljon mukavampi ajella sen pakoaukonsäätimen kanssa, kuin ilman.
Ps. Nakkilan pyörä ja mopo -käynneistä maksetaan aina vähintään 100e jos sieltä jotain mukaan ottaa, varsinkin tapaus aprilleissa. *
Lisäsinpä parit sivut josta saat vielä enemmän tietoa Raven toiminnasta:
Aprilia RS 125
Raven asennus
Triumph Sprint ST 1050
ex: Suzuki SV1000s
Ei tuo 8l/100km kuitenkaan ihan normaalilta kuulosta... Ja niinkuin milefour tuossa sanoi, niin jos on laippa yläasentoon lukittu, niin pitäisi toimia kyllä alakierroksilla. Eli jos alle 7000 ei todellakaan mitään tapahdu, niin vaikuttaisi että on jotain hämminkiä...
Tämä perustuu siis omiin kokemuksiin ja muistikuviin 10 vuoden takaa, kun itselläni oli RS...
Onk tää hoitoainet, vai tulinkmää?
ex. CBR600F -93, SV1000S -03, CB1000R -09, 690 Duke R -11, CBR600RR -09, XLH1000 -71, ZX10R -06, R1200S -07, Sportster R -02
Nyt: Cb seven fifty
Väärin. Juurikin jos laippa on lukittu yläasentoon eli pakoaukko on kokonaan auki, ei alakierroksilla ole yhtään ruutia.(Arvo Pentti @ Heinä. 13 2010,12:04) kirjoitti
Kulutuksessakaan ei ole mitään ihmeellistä jos pyörä on "TT" ja sillä joutuu ajamaan kokoajan isoilla kierroksilla.
Triumph Sprint ST 1050
ex: Suzuki SV1000s
Mielenkiintoisia vastauksia.
Ilmeisesti tuossa apriliassa on jo olemassa tuollainen RAVE paikallaan. Johto on ilmeisesti irroitettu, joten pakoaukkoa ei säädellä.
Jääkö pakoaukko silloin kokonaan auki?
Ilmeisesti johdon liittäminen ottaa käyttöön tuon raven?
Tuleeko siinä silloin mukaan alakierroksen vääntö, vai joutuuko ihan oikeasti ajamaan koko ajan suurilla kierroksilla.
Sitten tuo polttoaineen kulutus tuntuu järjettömän suurelta. Pojalla ei ole töitä, eikä rahaa saa mistään, muuta kuin viikorahasta. Jos tankillisella ajaa vaan reilu 120 km, niin se on kyllä aikas vähän rahattomalle.
No pitääpä miettiä, että mitä asialle oikein tekisi.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Piuha kiinni raveen niin ei tarvii vedättää isoilla kierroksilla kokoajan kun jaksaa paremmin mennä pienemmilläkin kierroksilla.
Suurin kulutus tulee nimenomaan kun ajetaan laippa kokoajan auki ja ainoastaan yläkierroksilla tulee tehoja joilla pyörä jaksaa mennä.
Lue yllä postaamani linkit niin saat mojovan tietopläjäyksen.![]()
Triumph Sprint ST 1050
ex: Suzuki SV1000s
Kyllä ainakin oma RS jaksoi hyvin vetää pienillä kierroksilla, vaikka pakoaukko oli kokonaan auki. Sitten juuri jossain 4-5000 paikkeilla tuli semmonen notkahdus, että ei meinannut jaksaa vetää ollenkaan, sitten taas 7000-> löytyi vetoja... Niinkuin edelliseen viestiin kirjotin, niin perustuu täysin omiin kokemuksiin omasta pyörästä, ei tekniikan tuntemiseen... En tiedä mikä sitten oli mun pyörässä eroa... Muita virityksiä siihen ei ollut tehty...(Keketin @ Heinä. 13 2010,12:21) kirjoitti
Kulutuslukemia en muista, mutta ei se ainakaan kasia vieny satkulla.
Onk tää hoitoainet, vai tulinkmää?
ex. CBR600F -93, SV1000S -03, CB1000R -09, 690 Duke R -11, CBR600RR -09, XLH1000 -71, ZX10R -06, R1200S -07, Sportster R -02
Nyt: Cb seven fifty
Juu, kyllähän se jaksaa vetää paremmin kuin mopo, mutta jos koskaan olet ajanut 2-t piikkisellä, jossa pakoaukonsäädin toimii niinkuin sen kuuluu, sinun pitäisi tietää että ero on kuin yöllä ja päivällä. No niin tai näin, se pointti nyt kuitenkin on siinä että häviää tosiaan nuo karmeat notkahdukset alakierroksilla ja pyörällä pystyy ajamaan matalemmilla kierroksilla, jolloin kulutuskin luonnollisesti tippuu alaspäin.
Triumph Sprint ST 1050
ex: Suzuki SV1000s
Muistan vielä elävästi eron 90-Yamahan ypvs-systeemissä, kun servomoottori antautui ja luukun joutui kiilaamaan täysin auki..(Keketin @ Heinä. 13 2010,14:11) kirjoitti
Taloudellinen tilanne ei tarjonnut mitään saumaa uusiin kalikoihin.. sitten ajeltiin yksi kesä ilman alavääntöjä..
Kyllä minä muistelen, että melko janoisia nuo "kireät" 2-t koneet olivat??
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Aikoinaan antiikki arskallani pääsin 80-90km/h matka-ajossa 2,7litr/100km.
Muuten en kulutuksia tuolta ajalta enää muista.
1992-1994 AR125 -84
1994-1994 RD350LC -83
1994-1996 CBX750F -84
1997-1998 XJ600 -97
2000-2002 GPZ1000RX -89
2002-2003 GSX-R750R -94
2005-2006 YZF-R1 -98 R.I.P
2008-2008 TL1000R -98
2009-2009 YZF-R1 -02
2010-2010 ZX-12R -03
2011-xxxx CBR1000F -97
Tuo alle 3 litraa sadalla kuulostaa järkevältä kulutukselta.
:-D
Saapas nähdä miten Rs:n kanssa käy.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Siellä on, joko vakio laippa, joka on korotettu sellasella palikalla. Tai jos rave on niin todennäköisesti laippa on karstottunut, niin se on jumittunut yläasentoon, josta tulee juuri kuvailemasi oireet eli pensan kulutus nousee ja ei oo potkua alle 7000 kierroksen. Itellä oli pari vuotta sitten tollanen räsä niin olen 99% varma asiasta, koska itellä joutu laippaa putsaileen 5000tkm välein, jottei se jumitu. Ja jos solenoidin virtapiuha on irti niin laippa on alhaalla jolloin on taasen alavääntöjä muttei vetoja ylhäällä.
Ja vielä tosta kulutuksesta että oli rs tt tai a1 tehoissa niin kulutus on 4,5-6,5 litran luokkaa riippuen ajotavasta, ellei ole juurikin toi laippa ylhäällä jolloin kulutus voi olla jopa 8-9 litraa.
Yamaha R1
-------------------
Ex. Yamaha r6r
Joo tuo säädin vaikuttaa todella paljon tuohon kulutukseen. Eli pyörässä ei ole ravea ja laippa nostettu ylös, tai sitten laippa on kartoittunut niinkuin edellä arveltiin.
Itsellä oli muutama vuosi sitten Yamahan 2-tahtikoneella ollut pyörä, joka oli itseasiassa kuristettu lukitsemalla PA-säädin ala-asentoon, eli juuri päinvastoin kuin tässä tapauksessa. Hyvät alaväännöt ja ylhäällä ei oikein ollut minkäänlaista vetoa.
Kawasaki ZX-6r -05
Siskonpojalla täysitehoinen RS125 -05.
Putkesta poistettu "turhat palikat sisältä"
RAVE (7600rpm) asennettu ja toimii
Kaasari säädetty mutulla sellaseks et toimii hyvin mahd. laajalla alueella.
Kone rempattu, alakerran laakerit, kiertokanki, mäntä, tiivisteet jne.
Tankilla menee kuulemma n. 150km. Vetää heikosti alle 3000rpm, liikkeelle lähdettäessä saa antaa kierroksia kunnolla ja luistattaa kytkintä.
RAVEja on paria erilaista ja toi perässä oleva luku ilmoittaa sen millä kierroksillä laippa nousee kokonaan ylös. Sitä ennen se on ns. puoliks auki kuten vakio pakoaukon laipalla. Siskonpoika valittaa ettei alle 7000rpm ole oikein mukava ajella, koska ei ole oikein vääntöjä.
- Pasi