Yhdistetty loma/työmatka päättyi parin tunnin ajon jälkeen akun väsyttyä eikä saanut käynnistysmoottoria pyöritettyä. Avuilla käynnistyi ja jaksoi ladata akkua jos ajoi parkkivaloilla, muuten valot imaisi akun loppuun. Akku on viime kesällä hankittu mutta talvella ollut oman onnensa nojalla. Eli akku voi tietysti olla jo finaalissa, mutta ehkä myös laturin hiilet ja VFR -98 surullisenkuuluisa jännitesäädin...
Haluaisin tietää miten selvittää akun, laturin ja jännitteensäätimen kuntoa-varmaan löytyy aiheesta sivuja ja keskusteluja...
Täältä löytyy varsin kattava ohjeistus vianetsintään.
Kliks!
Moi!(pahlroos @ Kesä. 28 2010,12:42) kirjoitti
Kannattaisi aina kertoa myös, että mikä pyörä & vuosimalli on kyseessä.
On mahdollista, että saat hetkessä ohjeet joltakin rimpuilun jo kokeneelta samanlaisen pyörän kuskilta...
Asiaan:
Tässä ketjussa -LINKKI - on sähköistä melko tyhjentävä materiaali. Onnea yritykselle.
Matti T. ehti näköjään ensin...
-jami
Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
^ Eikös se tuosta tekstistä jo selviä, siis pyörä ja vuosimalli (-98 vfr)![]()
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Ei.(pepper @ Kesä. 28 2010,19:15) kirjoitti
Kerro ensin pyörä ja sitten se vika.
Kun se kerran on 'MP-talli' alueella.
Saattaa saada vastauksia kysymykseen 'Miten mitata' esim. 'Ota ensin rento mitta ja sitten mittaa jöpö. Jöpö kannattaa mitata... jne'
-jami
Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
^ Kyllä se siittä tekstistä selviääOtsikosta ei kylläkään ja jos tuollaisia vastauksia tulee niin se vain kartoo vastaajaan älykkyydestä tai pikemminkin sen puutteesta
![]()
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Ongelma selvisi, latausjännite ei ylittänyt 12.3V:a mutta ajossa ei merkinnyt mitään. Ajovaloilla jännite putosi alle 12 ja sen takia akku veti ennen pitkää tyhjäksi, ilman valoja piti latauksen yllä. Mittausta tehdessä huomasin palaneen johtimen, kolmesta keltaisesta yksi oli poikki, luultavasti pöly ja kosteus oikosulki vaihtovirran ja laturista ei tullut täyttä jännitettä. Korjasin ja nyt latausjännite on 14 pintaan 2500 kierroksella, putoaa 13.97 korkeammalla. Nähtäväksi jää onko säätimessä vielä vikaa...
![]()