Alkaa selvitä perusteet Kartiokuulalaakerin käytölle ko. kohteessa alkuperäisratkaisuna..
Kartiorullaa ei voi käytännössä kiristää lainkaan, alkaa tahmaamaan. Pieni välys vaaditaan, mutta kuinka pieni? Varsinkin jäykemmällä keulalla on havaittavissa välys, joka nyt ei havaittavasti vaikuta ajettavuuteen, mutta joissakin tilanteissa sen ärsyttävästi huomaa..
Kiristäminen sopivaksi on kuin kipeän v.tun käsittelyä..
Kartiokuulalle annetaan ihan selkeä kiristysmomentti, jolla välys häviää, mutta herkkyys säilyy, pienemmän kitkan ansiosta.. Eli hyvä lopputulos tulee automaattisesti.. Rullalaakeria ei voi tuhon momenttiin vetää, pyörä ei mene hetkeäkään suoraan sen jälkeen..
Rullalaakeri hyvässä rasvassa on varmaankin ikuinen, mutta v-mäinen saada mukavaksi..
Nuo aftermarket laakerisarjathan ovat järjestään rullalaakereita, joten moni niiden kanssa on paininut varmaankin..
Eli oletteko kylmästi vetäneet paketin nippuun ja ajelleet vain jonkin aikaa, jotta herkkyys tulee (ehkä piankin), vai jättäneet siihen sen pienen välyksen, kevyestä naksahtelusta huolimatta??
Koolit on pohjassa ja rasva mitä sopivinta ko. kohteeseen..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Ihan vaan herkällä otteella kiristellyt sopivaksi.
Ei mikään ameriikan temppu.
Kerran pari vuodessa, kun vaihtaa uudet rasvat.
Tosin on alkuperäisena tuollaiset rullalaakerit...
Eikä ohjekirjassa sen kummempia ohjeita ole kuin että varovasti kiristetään kunnes ei enää klappia tunnu.
Hyvin on toiminut.
Omaani vaihdoin talvella kartiorullalaakerit, niin kuin olin edelliseenkin Hontturaan vaihtanut. Jälkikiristyksenhän nuo vaatii ~1000 km:n jälkeen, mutta ei tuo säätö ole minun mielestäni aivan millimetrintarkka asia. Kiristetään vähän yli siitä missä klappi häviää, ja sitten ihan hitusen takaisin löysempään päin.
Takuuvarmasti pyörissä on eroja tämänkin ominaisuuden osalta, onhan noissa emäputkien/ohjauslaakereiden mitoituksessa jonkin verran vaihtelua. Kuitenkin sanoisin että tällaisessa kireällä ohjauskulmalla toteutetussa sporttipyörässä ohjauslaakerin viat huomaa suht helposti.
954 hondissa tietääkseni oli alunperin kartiot, mutta tank slapper taipumuksen takia, vaihtoivat kuulat. siitä taisi olla takaisinkutsukin.
oma 954 löystyi helposti ja rupes naksumaan, pari kertaa kesässä piti kiristää karva, niin naksu loppui. mutta ei se naksu kuin endoissa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jaket, voisitko hieman tarkentaa tuota naksumista? Mulla kun on alkuperäiset kuula tyyppiset laakerit ja nyt on jokin alkanut naksua tai nitistä etupäässä. Se kuuluu mulla lähinnä pikkusen kovemmin jarruttaessa juuri ennen pysähtymistä, esim valoihin pysätyessä.
BTW, pari vuotta sitten avasin laakerit tehtaan jäljiltä rasvausta varten ja hieman yllätyin kun alemman laakerin vaseliinin seassa oli reilu hyppysellinen alumiini silppua??
p.s. Niin tämä siis juuri tuossa mainitsemassa 945 firebladessa
Hånda CBR954 & KTM 300 EXC
Jos kuulalaakeri pääsee väljäksi, niin sille voi sanoa morjens melko nopeasti.. Pintapaine kuulissa on niin suuri, että ei kestä hakkuutusta lainkaan.(kataja @ Heinä. 17 2010,11:19) kirjoitti
Mulla oli kawassa juuri tuo ominaisuus, että tiukkaan jarruttaessa hitaassa vauhdissa naksahti.. Muuten ei mitään ongelmia..
Manuaalissa on annettu muistaakseni jotain 10nm kiristysmomentti. Kiristin laakerin siihen ja sittenpä ne pykälät jo tuntuikin kahvoissa.. Ei ne ollut kuin juuri havaittavat kuopat, mutta vaihtoon meni, kun kyseessä kuitenkin laite, jonka soisi olevan suht virheettömässä kuosissa..
Nyt kiristin kylmästi välyksen pois.. Ei se ole niin herkkä kuin se voisi olla, mutta keskittää kuitenkin kiitettävästi.. Uskon että se siitä parempaan suuntaan menee nyt jokatapauksessa, niin olkoon nyt tuossa..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Vähän outo nimitys tuyo kartiorulla laakeri, koska sehän on simpukkalaakeri ja varmempi kuin normaali laakeri. Toisaalta myös ehdottomasti turvallisempikin, mietitäänpä. Ajatellaan että akseliin kohdistuu tanakka isku syystä tai toisesta päittäin. Normaali suora laakeri pettää ja pahimmillaan irtoaa aihiostaan ja jälki on sen mukaista todella pahaa jos käy huonosti. Sitävastoin simpukassa ei tuota käy siitäkään huolimatta että vastapuolen aihio halkeaa iskusta. Se on ja pysyy paikallaan kuin nenä päässä eikä edes hajotessaan aiheuta sellaista vaaraa kuin normilaakeri. Simpukka kiristetään siihen tilaan jossa pyöriminen lähes lukkiintuu ja löysätään kunnes pyöriminen on herkkää mutta samalla valvotaan välys ettei "klappaa" siinä saa ja pitää olla pieni välys mikä ei haittaa ajoon mitenkään. Yleensä niitä on molemmille pinnoille omansa joko samaa kokoa tai eripariset, riippuen mopon valmistajasta millasen fillarin alle laittaa. Autoissa joissa on simpukat edessä ovat eripariset tämä vertauksen vuoksi. Syy siihen on kantavan osan puolella oleva isompi laakeri ja ulkopinnalla pienempi, jolla hoituu molempien samanaikainen kiristys. Laakerirakenne on jo sellainen ettei poislentoa pysty tapahtumaan simpukassa, mutta normaalissa se on mahdollista varsinkin autoissa. Olen saanut kokea sen itse kun nähnytkin monia vastaavia, eikä mitenkään hauska tilanne. Vaikka sillä varovasti ajaen pääseekin hyvällä onnella kotiin tai korjaamolle.
Tämä tästä.
Vaikken mitään tiedäkkään niin silti jorisin joutavia.
mullakin taisi olla ne kuulat. mutta se naksu joskus. kiristin sitä karvan silloin. nettipuheista päätellen, näyttää olevan melko yleistä noista, että joutuu kiristämään. sehän on nopsa kiristää, kun löysäät yläkolmiota vähän pinch pulteista, ja keskimutteri irti, sitten naputtelet sopivalla tangolla ja vasaralla sitä laakeria vähän kireemmälle, ei tarvi paljoa, että naksu loppuu. jos siinä oli kaksi mutteria päällekkäin, niin eka löysää ylempää ja sitten kiristää alempaa. sitten ylempi takas, ja loput kiinni.(kataja @ Heinä. 17 2010,11:19) kirjoitti
ei mulla tullut laakeriin vauriota, vaikka naksukin muutaman kerran.
jos hidasajo menee vaikeeksi, niin se on liian kireä tai vaurioitunut, ohjaus jos takertaa, niin hidas ajo menee semmoseksi ,että joutuu tietoisesti ohjailemaan.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Eiköhän kartiorullalaakeri ole se virallinen nimitys.
ZZR 1400 ABS -07
ZX-9R -03/-04
ZZR 600 -93
ZZR 500 -90
RD 125 DX -77
alkuperäisten kuulalaakerien tilalle vaihdettiin kartiorullat ja on toiminut ilman jälkikiristystäkin ihan ok jo muutaman kesän. ne alkuperäiset kuulalaakerit olivat ihan loppu ja hiekkamuhjussa, jota oli sinne pesään päässyt vesireiästä. loppuneet laakerit olivat selkeät oireiltaan: kulmikas ohjaus, hidasajo oli vaarallista, kun tanko jumitteli johonkin asentoon, muutaman kerran oli ihan hilkulla lipata huoltoaseman pihassa niiden takia.
vesireiässä on nyt pultti ja erikseen rasvanippa.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Sulla kun on identtinen laakeritolppa kartiorullilla siellä, niin veditkö sen vaan kiinni, eli aavistuksen tahmeaksi? Minä jätin sen nyt sellaiseksi. Ei napsu enää, mutta ei ole niin herkkäkään kuin voisi olla, mutta en nyt 100km lenkin jälkeen edes kiinnittänyt siihen enää huomiota..(kawabata @ Heinä. 17 2010,19:52) kirjoitti
Vaikka työni puolestakin laakerivälyksiä sillointällöin joudun passailemaan, niin en minä tuohon saa sellaista otetta kuin haluaisin..Voi olla että haen siihen liian high-end lopputulemaa??
Jos nyt pitäisi laakerointihommiin ruveta, niin ottaisin Sumekolta kuulalaakeri setin siihen.. Vaikka se on ilmanmuuta heikompi, niin kyllä se toimivampi on tuossa kohtaa..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Kai te nyt tiedätte, että se kuulalaakerimalli, mikä on suurimmassa osassa maailman moottoripyöriä, on ihan eri asia, kuin kartiokuulalaakeri?
Kartiorullalaakerissa on rullat, kuulaaakerissa on kuulat. Kartiokuulakaakerissa on kuulat, joista on hiottu kaksi "päätä" pois, eli kuula on tynnyrin mallinen. Näitä en ole nähnt vielä yhdessäkään moottoripyöräsovelluksessa. Joidenkin uudehkojen autojen pyöränlaakereina niitä jo näkyy..
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Kyllä sitä laajasti kartiokuulalaakeriksi kutsutaan.. En edes tiedä mahdollista muuta, virallista nimeä tuolle laakerille.(TunturiTT @ Heinä. 17 2010,21:57) kirjoitti
Varmaan se nimitys juontaa tuosta kartiorullalaakerista. Eli samalla tavalla hoitaa kahdensuuntaisen kuormituksen, mutta on toteutettu kuulilla rullien sijaan??
Eikös tuo kuvailemasi "oikea kartiokuulalaakeri" ole yleensä kaksirivinen??
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
viistokuulalaakeri
SUZUKI B-KING
No niinhän se olikin..(AF-1 @ Heinä. 18 2010,00:20) kirjoitti
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Omassa Megamotossa porasin reiän polttoainehärdellin kaulaan, jotta sain sen viimeisen puoli litraa lirutettua nopeammin. No siinä on naurettava 13l tankki, joten joka tippa on tärkeä.
Myöhemmin huomasin, että maan alla viileässä levännyt löpö alkoi vuotaa yli lämpimässä ulkoilmassa, jos täytti piripintaan ja ajoi suoraan talliin.
Tuosta menee ilmaletku ohjausakselin keskelle ja ainakin alempi laakeri on saanut muutaman kerran bensakylvyn. Bensa lienee hyvä liuotin rasvan poistoon, joten alempi laakeri lienee huonolla voitelulla. Täytyy joskus koittaa voidella tuokin hyvin, mutta ei kai tuo nyt mitenkään herkkä voi olla pieneen rasvan puutokseen verrattuna oikesti pyöriviin laakereihin.
Dixi et animam levavi
ihan kevyesti vain kiinnipäin ja sitten karvan löysään suuntaan. ei havaittavasti tahmaa. aluksi oli oudontuntuinen, sen muistan. epäilin kiristyksen menneen mettään, mutta kun ajoin, niin homma unohtui ja siis katosi.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Voi se, jos rasvat on kadonnut niin elinikä lyhenee paljon.(ek@ @ Heinä. 19 2010,01:06) kirjoitti
Parhaimmassa tapauksessa ruostuvat ja laakeri on valmis.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Se laakerihan on akselin ulkopuolella ja alakolmion yläpuolella. Eli sehän on suojassa kaikelta, mitä siellä akselin sisällä ikinä onkaan liikenteessä?(sakuc @ Heinä. 19 2010,03:34) kirjoitti
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100