Lainaa (Nitrous @ Heinä. 21 2010,11:01) kirjoitti
Lainaa (DerClown @ Heinä. 21 2010,10:47) kirjoitti
Lainaa (Hercules @ Heinä. 20 2010,14:44) kirjoitti
Lainaa (DerClown @ Heinä. 18 2010,22:01) kirjoitti
50 loppunen öljyssä on parempi viskositeetti kun 40 loppunen öljyssä 100 asteessa. *
Ei korkea vikositeetti ole sen parempi kuin matala. Sen täytyy olla vain käyttöolosuhtisiin oikea ja ko koneeseen sopiva.

SAE luokitus koskee vain öljyn viskositeettia.
Ei sen laatua.
Ei sen voitelukykyä.
Muille ominaisuuksille on omat luokituksensa. (ja niitä on monia)

Öljyn jäykkyys ei korreloi suoraan sen voitelevuutta eikä käytettävyyttä missään lämpötilassa (edellyttäen että se on käyttöalueella.) Matalamman viskositeetin öljy voi olla voiteluominaisuuksiltaan parempaa kuin jäykempi myös korkeissa lämpötiloissa. Viskositeetti vaikuttaa vain öljyn pumpattavuuteen ja kulkeutuvuuteen eri olosuhteissa. Voiteluominaisuudet ovat asia erikseen.
Niin, ja mikä on se OIKEA SAE-luokitus jos käyttöolosuhde on että moottorin lämpötila pyörii siinä 100c paikeilla? 40 vai 50?

Ja jos puhutaan samasta merkistä, niin eikö niillä pitäs olla suht. samanlaiset voiteluominaisuudet riippumatta SAE-luokitus?
Se oikea SAE-luokitus löytyy kyllä moottorin valmistajan ilmoittamana. Eri öljyille tehdyissä moottoreissa on mm. laakereiden välykset erilaiset, joten omin päin ei ihan hirveästi kannata poiketa valmistajan suosituksesta.

Öljyn merkin säilyminen samana ei välttämättä kerro mitään öljyn voiteluominaisuuksista. Sitä varten on API-luokitukset.
Näin on kuten Nitrous pakisee.
Oikea viskositeetti kuhunkin laitteeseen on yleensä valmistajan ilmoittama, kun laitetta käytetään sillä tavalla mihin valmistaja on sen tarkoittanut. Eli moottoripyörää ajamiseen, hiljaa ja kovaa, helteessä ja viileässä. Valmistaja ilmoittaa yleensä suositukset myös poikkeuksellisiin olosuhteisiin.
API luokitukset perustuvat laadullisiin vaatimuksiin eri käyttökohteissa ja lisäksi on runsain määrin eri ajoneuvojen merkki- ja moottorikohtaisia luokituksia.