Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 55:sta
  1. #1
    Kortti tuli suoritettua eilen ja nyt pitäisi ostella puuttuvat varusteet. Etenkin kypärän valinta mietityttää. Nettikaupoissa näkee vaan erimallisia ja värisiä kypäriä, mutta harvassa lukee mitään infoa itse kypärästä. Merkkejä on 10 erilaista ja niitä on valmistettu eri materiaaleista.
    Kypärä saisi maksaa mielellään 200-300€ tai vaikka sitten vähä enemmän. Aurinkovisiiri, anti-allerginen sisäosa, hyvä ilmanvaihto, hiljainen ja aerodynaaminen ovat jotain ominaisuuksia mitä haluaisi kypärässä olevan. Moni esittelyteksti lupailee vaikka mitä, mutta monessako nämä ominaisuudet (hiljaisuus, aerodynaamisuus, hyvä ilmanvaihto) todella toteutuvat? Mielellään kuulisi kokemuksia tuon hintaluokan kypäristä ennenkuin siirryn kauppaan myyjän armoille.
    Varmasti sopivuus omaan päähän selviää vasta kokeilemalla, mutta saisi edes jotain vinkkejä mistä kannattaisi aloittaa.
    Honda CBR 600F4 -06
  2. #2
    No tottakai Araihan on tietysti aivan huippuluokkaa, Esim Arai Viper GT hinta noin 550e oli ainakin mulle hyvä päähän ku sitä liikkeessä kokeilin. Mutta budejtti ei antanu myöden niin päädyin KBC VR2-R kuitukypärään ovh tais olla 319e mutta sain 199e kun talvella ostin. Ihan hyvä ilmanvaihto, istuu hyvin päähän, ei hiljasimmasta päästä mut ei myöskään meluisin. Mutta kokeilemalla paras tottakai, ja kyllä sen huomas ku Arain veti päähän että mikä siinä maksaa.
    Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
    Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
  3. #3
    http://sharp.direct.gov.uk/

    Tuolla on testituloksia.

    Kypärän valintaan vaikuttaa niin moni asia, ettei ole tosikaan.

    Jos käytät silmälaseja niin sitten avattava, jos et niin umpipotta. On myös aukinaisia jne..

    Tärkeintä kypärän valinnassa on se, että potta mahtuu päähän, eikä lähde taas liian helposti pois päästä. Pään malliin sopivan potan löydät vain kokeilemalla.

    Ja ajoon sopivan löydät vaan ajamalla potan kanssa.

    Itse olen käyttänyt Nolanin N103 viimeaikoina. Schubertin tiedän hiljaiseksi ja hintavaksi. Muista ei ole kokemusta.

    Mutta jokainen joka kypärää käyttää kehuu varmasti omaansa.

    Ehdotan, että lähdet kiertämään liikkeitä, testaat jokaisen eteentulevan kypärän ja jos kypärä on sopiva, niin käyt koeajolla. Jos koeajon jälkeen olet tyytyväinen kypärään niin silloin voit kypärän ostaa, jos raha riittää.

    :-D

    Ai niin, onnea kortin saamisesta.



    * * * * * * * * * * *

    Tää on allekirjoitus!

    * * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  4. #4
    Käy ihan ensimmäisenä kokeilemassa kaupassa eri merkit, minulla meni ainakin suunnitelmat uusiksi kun huomasin, että jotkut mallit eivät vain päähän sopineet.

    Mitä ominaisuuksiin tulee, pinlock on aika ehdoton, erikseen pestävä sisus olisi myös hyvä, mutta olen ilmankin pärjännyt. Hiljaisuus on myös melko lailla tärkeä juttu, jos ei halua aina käyttää tulppia. Ratkaisevaa on kuitenkin se se, että se kypärä sopii päähän.
  5. #5
    Mitä olen muiden kokemuksia ja testejä lukenut, niin hiljaista kypärää löytyy "ainoastaan" Schuberthilta.
    Muiden valmistajien kypärät ovat sitten enemmän tai vähemmän meluisia, mutta suosittelen kypärän kanssa käytettäväksi korvatulppia ettei tulisi niitä kuulovaurioita harrastuksen yhteydessä.
  6. #6
    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Heinä. 15 2010,11:05) kirjoitti
    Jos käytät silmälaseja niin sitten avattava, jos et niin umpipotta. On myös aukinaisia jne..
    Ei nyt ihan noinkaan

    Itellä on silmälasit ja en oo muuta käyttänykkään kun umpikypärää. Kokeilemalla löytyy se oikea omaan päähän sopiva kypärä, myös lasien istuvuus kypäräpäässä kannattaa kokeilla etukäteen, ettei sangat paina.

    Itellä käytössä Schubet S1 Pro ja olen erittäin tyytyväinen kyseiseen kypärään. Ilma kiertää, on hiljainen (en käytä tulppia ajossa), aurinko visiiri yms.
    -Z-
    Suzuki GSXR 1100
    Mun sivut
  7. #7
    Täältäkin ääni Araille, istuvuus omaan päähän on toki hyvin yksilöllinen juttu (ja myös miltei #1-asia tässä koko hommassa, monessakin mielessä) mutta omaan kuuppaani ko. merkin pipot on aina istuneet erittäin hyvin. Esim. Shoei on myös laatumerkki, samoin Schubert, mutta minun kaalini on kyllä ollut selkeästi enemmän samaa paria Arain kanssa. Tällä hetkellä käytän Tour-X3:sta, ja tuskin tulee merkki vaihtumaan ihan lähivuosina, koska pidän tuota istuvuutta niin tärkeänä juttuna.

    Araita huokeammallakin voit toki löytää ihan hyvän kypärän. Kannattaa käydä kokeilemassa eri merkkejä/malleja, ja jos ei pääse koeajolle, kuten yleensä asia on, niin edes pitää pipoa päässään liikkeessä vähän pidempään. Arailla muuten oli ainakin joku vuosi sitten koeajokypäriä, en tiedä löytyykö vielä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  8. #8
    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Heinä. 15 2010,11:05) kirjoitti
    http://sharp.direct.gov.uk/

    Tuolla on testituloksia.
    tuota nykyisin tunnutaan viljelevän joka paikkaan - ainakin itseltäni on mennyt ohi perustelut, miksi juuri tämä testaus on yhtään vakuuttavampi kuin sadat muut? Testikuvauksen perusteella tuota ei voi ainakaan pitää erityisen vaativana, sanoisin jopa että vaikuttaa lepsulta (kuten eurooppalainen ECE22-05 testauskin).
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  9. #9
    Olen tehnyt tuosta kypärän valinnasta itselleni helppoa: valitsen vain Arain mallistosta, ei tartte arpoa yhtään enempää. Nyt on Viper GT, todella hyvä kypärä vaikkakin vähän meluisa, mutta sekin riippuu vähän päästä ja siinä kiinni olevien korvien muodosta Tulpat korviin vaan.

    Engelsmannien testeillä voi pyyhkiä takapuoltaan, ei sieltä ole koskaan tullut mitään luotettavaa testausta mistään...
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  10. #10
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ittellä oli kanssa 200…300 euron potta haussa. Ei vaan sopinut mikään. Sitten kokeilin Arain Viper GT justiin kuin valettuna sopiva ja hintalappuun 410,- plus väri oli just se oikea. Toinen mikä sopi kuin valettu oli Shubertin C3, hinta vaan liikaa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  11. #11
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (pecha @ Heinä. 15 2010,11:35) kirjoitti
    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Heinä. 15 2010,11:05) kirjoitti
    http://sharp.direct.gov.uk/

    Tuolla on testituloksia.
    tuota nykyisin tunnutaan viljelevän joka paikkaan - ainakin itseltäni on mennyt ohi perustelut, miksi juuri tämä testaus on yhtään vakuuttavampi kuin sadat muut? Testikuvauksen perusteella tuota ei voi ainakaan pitää erityisen vaativana, sanoisin jopa että vaikuttaa lepsulta (kuten eurooppalainen ECE22-05 testauskin).
    Käsittääkseni kuitenkin tuo sharp testi on tiukempi kuin ECE.

    Kypärän hiljaisuuteen ei mielestäni liikaa kannata panostaa, sillä korvatulppia joutuu omien kokemusten mukaan käyttämään joka tapauksessa viimeistään moottoritiellä.
    Superbike #7
  12. #12
    Allekirjoitan aiemmat kommentit Arain meluisuudesta (itsellä Chaser), vaikka minunkin mielestäni käytännössä kaikkien kypärien kanssa joutuu käyttämään tulppia jos reippaammin ajelee. Araille miinusta myös avuttomasta visiirinvaihtomekanismista (vrt. esim. Shoei). Muuten laatu vaikuttaa olevan ihan oiva, tuskin on kuitenkaan seuraavan kypäräni merkki.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  13. #13
    Täältäkin ääni noille tulpille. yli 80 vauhdeissa alkaa jo ainakin Marushinit humisemaan sitä vertaa että tulpat on paikallaan. Keväällä vaihdoin oman pottani tuohon Marushinin 779NX pottaan, jossa on aurinkovisiiri ja tykkään kyllä. Suositan käyntiä Eurobikerillä tahi lähimmällä Marun myyjällä. Sovittele rauhassa ja pidä kypärää reilu hetki päässäsi, että alkaa tuntua sopivuus. Liian tiukka potta vie nopeasti nautinnon touhusta. Itselleni tehtiin marusta sopiva vaihtamalla poskipalat, joten todellakin suositan tuota liikkeestä hankkimista.
  14. #14
    Nyt kun pyörä alla niin jää varmasti pari baarikeikkaa väliin. Älä säästä kypärän hankinnassa; käytä ne bisserahat kypärään.
    Sovittele ja kokeile se mikä on mielestäsi paras ja tsekkaa mistä saat sen edullisimmin. Näin et tule katumaan ja ajo on kivaa...

    ps. 150 e enemmän kypärään tekee 5 vuoden aikana n. 15c/ ajopäivä enemmän. Ei paha hinta ajomukavuudesta..



    T7
  15. #15
    Ennen Shark RSI, nyt Shoei XR1100. Sharkin sai aika halvalla ja omaan (shoei pää) istui todella hyvin. Hiljaisempi kun Shoei (äänekäs oli sekin, tulpat kaupunkipyörityksen ulkopuolelle) ja *mukavampi sisusmateriaali. Shoeissa taasen pinlock, parempi tuuletus ja sisus "kovempi" mutta myös jollain tapaa parempi, en osaa selittää. Tukee enemmän oikeasta paikasta?
    Kummasta tulee turvallisempi olo? Molemmista
    Kumpi laadukkaamman oloinen? Shoei
    Kumman ostaisin jos ostaisin uudestaan? Shoein jos on varaa. Jos ei niin osta shoei ulkomailta halvemmalla, ja saat myös lisävisiirin omavalintaisella värillä.

    Marushinia olen testannut ja 999 malli sopi suht hyvin mutta ei vakuuttanut muutoin kun keveydeltään. RS2 väärän mallinen omaan kuulaan.

    MUOKS: Olisinko vaihtanut Sharkin Shoeihin ellei olisi hajonnut? En



    Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
  16. #16
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Silmälaseista johtuen oma valinta on avattava, näillä helteillä on myös hienoa heittää keulaportti auki, asiallinen myös kaupungissa antamansa laajemman näkökentän ansiosta.
    Lisäksi vaadin kypärältä aurinkovisiiriä, joskus vaan joutuu ajamaan vasten aurinkoa.
    Toki voisi kantaa mukana A) tummaa visiiriä ja vaihdella sitä tarpeen mukaan tai ajaa illalla tummalla visiirillä puoli sokkona tai visiiri ylhäällä silmät vettä valuen tai B) vaihdella laseja tarpeen mukaan, tavallisista aurinkolaseihin ja back... No ei jaksa leikkiä, siksi aurinkovisiiri.
    Dirty Nasty Furriner
  17. #17
    claymore:n avatar
    Liittyi May 2010
    Etelän makiat rannikkotiet vieressä
    Oma näkemykseni on, että Shoei xr-1000 tai Spirit, ei mitään härpäkkeitä, sopii lähes jokaiseen kaaliin, väritystä löytyy, mahtuu silmälasit hyvin, kunnon pinloc ja värillinen visiiri, hyvät tuuletukset, ei ainakaan mulla suhise(lieneekö 30v rumpalina tehnyt tehtävänsä?), oikein mukava päässä ja hyvän mallisia, Englannista olleet tarjouksessa 200-250 punnan hintaan , joskus alle 200 puntaakin ja rahti päälle, rauhassa sovittamaan liikkeeseen ennen tilausta ja händyt ristiin, että tulee oikea tuote postissa, ei kannata ainakaan käytettyihin seota, niistä tulee vain harmia,, haisee ja ovat jo muotoutuneet edellisen kaaliin! Ei muuta kuin Shoei päähän ja "Reibanit" tuikkaat aukosta sisälle ja menoks!
  18. #18
    Shoeita mäki joskus lähdin ostaa, mutta ku ei vaan sovi mun päähä arai taas sit sopikin, ja niitä on tullu pari kertaa kokeiltuakin ihan niinku oikeesti tositoimissa ja hyvin on toiminu et ei ole nupissa normaalia enempi vikaa..vikaa..vikaa
    Agv on tän hetkinen potta joka on ihan ok, mutta on paljon ihan ok merkkejä ja ne rimpulat kyllä erottaa jo kaupassakin mutta hintalappuhan ei kypärän paremmuutta ratkaise toinen sopii toisellen ja toinen toiselle.
    Melusia noi on kaikki mitä mulla kerenny joku 8 kypäritsiä olee, ainaki jos vähän on enemmän vauhtia.
    Tuuletukseen kannattaa kiinnittää huomiota, mutta aikapaljonhan noista spekseistä on myyntimiesten keksimiä.
    Maalaisjärjellä pääsee pitkälle sillä absoluuttista totuutta ei ole moottoripyöräilyssä eikä koirankasvatuksessa ainoastaan omakohtasia mieltymyksiä
    <p>Gospel Riders</p>
  19. #19
    Lainaa (zapster @ Heinä. 15 2010,11:13) kirjoitti
    Itellä käytössä Schubet S1 Pro ja olen erittäin tyytyväinen kyseiseen kypärään. Ilma kiertää, on hiljainen (en käytä tulppia ajossa), aurinko visiiri yms.
    Schubert on hiljainen, jos pää on selvästi katteen ilmavirran ylä- tai alapuolella ja jos ei ole kovaääniset putket. Olen ajanut S1:llä pari vuotta ja rantapallon kokoinen kuuppa kaikuu kuin kirkonkello, jos on pyörässä kova ääni. Esim halpis-AGV on tuollaisessa tilanteessa hiljaisempi. Nuo mahdolliset ongelmat tietysti selviävät, kun käy kokeilemassa kypärää omalla pyörällä. Yleensä ottaen S1 on kyllä selvästi keskimääräistä hiljaisempi.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  20. #20
    Jotta voit olla varma ettei kypärä kiristä mistään,istu liikkeessä kypärä päässä 15min sitten vasta voit olla varma sen sopivuudesta.
    Alte et late
  21. #21
    Lainaa (pinna @ Heinä. 15 2010,18:43) kirjoitti
    Jotta voit olla varma ettei kypärä kiristä mistään,istu liikkeessä kypärä päässä 15min sitten vasta voit olla varma sen sopivuudesta.
    Uutena se pitääkin vähän kiristää, tai olla tiukka. Ajan myötä se muotoutuu kyllä hyvin.

    Ite sanosin että kokeile kaikki merkit läpi, ja osta sitten sopiva.
    Älä osta liian isoa!
    Tässä mallia allekirjotuksiin.
  22. #22
    Lainaa (demonos @ Heinä. 15 2010,19:13) kirjoitti
    Älä osta liian isoa!
    Hyvä pointti - kypärän pitää kaupassa olla melkein liian tiukka päähän, fyllingit antaa alkuvaiheessa vähän periksi. Asiansa osaava kauppias pystyy kyllä jeesimään siinä, millainen on sitten liian tiukka. Mutta liian isokokoisia päähineitä näkee porukalla usein.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  23. #23
    Lainaa (pecha @ Heinä. 15 2010,19:25) kirjoitti
    Lainaa (demonos @ Heinä. 15 2010,19:13) kirjoitti
    Älä osta liian isoa!
    Hyvä pointti - kypärän pitää kaupassa olla melkein liian tiukka päähän, fyllingit antaa alkuvaiheessa vähän periksi. Asiansa osaava kauppias pystyy kyllä jeesimään siinä, millainen on sitten liian tiukka. Mutta liian isokokoisia päähineitä näkee porukalla usein.
    Jep, mutta se liian pienen potan aiheuttama paine kulmakarvojen yläpuolella 15 min kokeilun jälkeen ei sitten katoa. Joten jo vähänkin puristaa otsasta; älä ota. Se paine on ajossa tunnin jälkeen helvetillinen.....
    T7
  24. #24
    Vinha totuus. Valmistajilla kun ei kauheasti niitä varsinaisia kuorikoja ole, niin otsasta kiristävä merkki on syytä vaihtaa toiseen, jolla se kuorikoko on omaan kuuppaan sopivampi. Fyllit " kutistuvat " ja sittenhän ajelet täysin tarkoituksiinsa sopimattomalla.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  25. #25
    Laadukkaan potan näkee heti vasemmalla silmällä, materiaalit kypärän sisällä näyttää ja tuntuu hyvältä. Jo tuo näkymä antaa viitteitä siitä minkälainen on tuntuma kun heität potan päähän. Visiiri on muotojäykkä ja paksu, ei mikään räpytin. Valmistajat laittaa järjestään malliston yläpäässä oleviin kypäröihinsä tupla D-hihnan ja lisäksi paino liikkuu siellä jossain 1300 nurkilla, ja hinta jäätävä.
    Itsellä on tallin hyllyllä kolme kypärää , niitä vaan kertyy...
  26. #26
    Vähän audiovisuaalista vinkkiä kypärän valintaan: youtube
    SV1000S
  27. #27
    Kiitos vastauksista. Kuten moni sanoikin niin kokeilemalla se selviää. Tuo Puuhastelijan laittama video oli loistava. Nyt tietää miten testata sitten sopivaa kypärää.
    Mielenkiintoinen ajatus myös tuo ulkomailta tilaaminen. Tuossa säästää helposti 100-200€ kun tilailee muualta ja toivottavasti saa myös tilatun tavaran.
    Laittakaa vaan lisää noita omia kokemuksia noista tuon hintaluokan kypäristä.
    Honda CBR 600F4 -06
  28. #28
    Lainaa (clutter @ Heinä. 15 2010,10:44) kirjoitti
    Moni esittelyteksti lupailee vaikka mitä, mutta monessako nämä ominaisuudet (hiljaisuus, aerodynaamisuus, hyvä ilmanvaihto) todella toteutuvat?
    En tiedä olenko vain kokematon, mutta omien havaintojen mukaan hyvin tuulettuvaa ja hiljaista kypärää ei ole... Itse valitsin mieluummin sen hyvin tuulettuvan ja pitkät matkat ajellaan tulpat korvissa. Toisaalta varmaan ajaisin tulpilla olisipa kyseessä mikä tahansa suupertti tahansa. IMO.

    - Pasi
  29. #29
    Lainaa (clutter @ Heinä. 15 2010,23:49) kirjoitti
    Mielenkiintoinen ajatus myös tuo ulkomailta tilaaminen. Tuossa säästää helposti 100-200€ kun tilailee muualta ja toivottavasti saa myös tilatun tavaran.
    Laittakaa vaan lisää noita omia kokemuksia noista tuon hintaluokan kypäristä.
    Älä sitten ikinä, ikinä, osta kypärää sovittamatta. Älä Suomesta äläkä ulkomailta. Ja kuten moni täällä on neuvonut, kannattaa kokeilla monia merkkejä, malleja ja kokoja. Niissä on todella isoja eroja, eikä kalliskaan kypärä välttämättä istu omaan päähän.
    Suosittelen vahvasti, että käytät ensimmäisen kypärän ostamisessa apuna asiantuntijaa, joko hyvää myyjää tai sitten jotakuta tuttua. Muuten ostat todennäköisesti liian suuren (tai liian pienen) kypärän. Niinkuin vaikkapa minä aikoinaan...
  30.  
  31. #30
    Sovittaa tosiaan kannattaa. Itselläni on Shoei XR-1000 ja samanlaisen hommasin pojallenikin eka kypäräksi kevarihommiin. Istuu ainakin minun ja poikani päähän hyvin ja on muutenkin miellyttävä...
    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen