Tulokset 1:stä 6:een 6:sta
    Kesämies kysyy kansan syviltä riveiltä muutamaa kulta jyvää:
    Taustat: Pyörällä ollut kuusi omistajaa ja viimeisin omistaja pitänyt 5 vuotta,ajanut 8t, huoltona ollut öljy ja suodatin 1/v. Nyt mittarissa 59t. Sain selville omistajat ja kaksi luurin päähän, ensinmäinen om ajanut 20t ja toinen ei muista paljon oli km kun myi pyörän. Eli voi olla toisella kierroksella toivt ei kunniakierroksella. Huoltohistoria ei ole tiedossa.
    Ostaessani(6/10) pyörä kävi hyvin kylmänä ja kuumana.Ei ylimääräisiä ääniä (oman korvan mukaan). Vaihteet toimivat hyvin.Renkaat, jarrupalat, ketjut/rattaat ok. Tänä vuona ei oltu vaihdettu öljyä. Jostainhan piti hommat aloittaa jotta pääsisi mamman kanssa ajelulle(nyt kun on sitä yhteistä aikaa enemmän)
    Hain malminkartanosta öljyt(myyjän suosittelemat) ja suodattimen.
    Sitten alkoi vähän niin kuin Simo Salmisen laulussa "kun peruttelin bussia sinistä tallista ja tarina alkaa...." Vaihdon jälkeen, aluksi kaikki toimi hyvin, moottorin äänet ok ja vaihteet ok. Seuraavana aamuna kun käynnistin pyörän alkoi kuulua kolinaa/rallatusta jne. Moottori kun lämpesi niin äänet häipyivät. Nyt alkanut pahenemaan päin kun aikaa on mennyt eteenpäin.
    Muutama tausta vielä kytkin- ja jarrunesteet aika tervanäköiset, jäähdytinneste tummahkoa, mutta maistuu makealta.
    Olen sivuilta lukenut nokkaketjun kiristimestä, kaasuttimien tahdistamisesta jne.

1.Mistäköhän päästä aloittaisi huollot ja mitä, jotta pärjäisi tämän kesän ja talvella jatkaisi?
    2.Mitkä olisivat hyvät perustyökalut? Pärjääkö biltema:n 10v isolla sarjalla(saman näköinen kuin kamasan iso sarja) ?

Asiallisia vastauksi odotellen
    PS. ei niin kuin kuulema palokunnan korjaamolla> kovaa ajoa vain tai yksikkö on vinossa takaa katsoessa ja korjaamolta sanotaan , mullakin on toinen jalka lyhempi
    Nokkaketjuhan näissä Hondissa on "ominaisuus"

jos se ei itseä harmita niin ei muuta kun kovaa ajoa vaan...

Itsellä oli joskus -89 Cbr joka piti varsinkin kylmänä sellaista rallatusta että alta pois,en antanut sen häiritä ja meillä meni 20000km ihan hyvissä väleissä sen pyörän kanssa.

öljymerkkejä vaihtelemalla nämä "isot" pojat ovat myös saaneet ääniä katoamaan.
    Onhan sit se iso Dee joka huoltaa myöskin mp:n auton sekä talon öljykattilankin...
    <p>Mopolla pääsee ja autolla loput </p><p>&nbsp;</p><p>Ex:ät Cb350,Z650,Fzr600,ZXR750R,Cb900F,Yz426,CBR1000F,Ba ndit 1200s,GSX-R 750,Ducati Monster 900,Bandit 1200s,VTR1000F,Triumph Speed four ja nyt taas Ducati 900SS</p>
    Vanha VFR muuttui kuin taikaiskusta äänekkäämpään suuntaan, kun tavanomaisen GN 4-öljyn tilalle tuli laitettua Motulin öljyt. Öljyn vaihtamisella oli vaikutusta myös vaihteiden toimintaan. Taas kun pistin GN nelosta, hävisivät äänet.
    Eivät ne äänet tietysti aivan mahdottomia ollut Motulillakaan, mutta selvän eron se sai aikaan.
    Honda CBR 1000 RR -08
    Joo, uskoisin myös että kyseessä on nimenomaan nokkaketjun kiristin. Itse en sitä omaani vaihtanut, mutta osa ei ole ylettömän kallis ja ainakin mulle kaveri vaihtoi sen suht helpolla. Itse ketjua tuskin tarvii vaihtaa, varsinkin jos mittari vasta ensimmäisellä kierroksella.

Mun entiseen -91 malliseen se siis vaihdettiin ja mittarissa myydessä 96tkm. Nykyinen -01 ajettu vasta 72 tkm ja ei pidä ääntä; ei vaihdettu kiristintä.

jussi
    Mulla loppu kolinat ja kalinat kun vaihdoin ölkkä merkkiä, samoin alko pykälät mennä kunnolla, saman teki kawassa sekä hondassa.

Kawassa oli jotkut ultra super kyykky öljyt, siinä ei toiminu kytkin kunnolla eikä vaihteet, ykkösellä kun starttas niin hyppäs metrin eteen päin, siihen laitoin sitä raskaan kaluston ölkkää jonka nimeä täällä ei saa mainita, cebariin GN4:jää, johan rupes toimii.

Nykyseen cebariin vaihdoin jakopään ketjun ja kiristimen kun ei öljyillä hiljentyny, ketju oli suht finaalissa, nyt on tolla kiristimellä menny joku 12 tkm eikä kolise.

Kyllä mä ensin kokeilisin sitä raskaan kaluston ölkkää, mitä se nyt oli Del.... jotain tai GN4:jää
    -- Älä tee tänään sitä minkä voit siirtää huomiseksi ---
    -- Onneksi en ole vastuussa edes itsestäni ---
  6.  
    Sen verran vielä tohon nokkaketjun kiristimeen, että jos 59 tkm pitää paikkansa, itse ketju tuskin vielä vaihtokunnossa,mulla oli joku 77 tkm kun vaihdoin ketjun.

Yleensä se ei kylmänä ääntele niin paljon kun lämpimänä, ketju siis,kiristin tietysti voi mennä noinkin nopealla aikavälillä että ei jaksa sitä ketjua enää kiristää,mutta ei sekään kylmänä eniten kalise vaan kuumana kun lämpö laajentaa / venyttää sitä ketjua.

Eiks tossa-95 mallissa ole öljynpaineella toimiva kiristin, voi olla että se sulle myyty öljy on sellasta litkua ettei se jaksa nostaa tarpeeksi painetta sitä kiristintä varten

Yleensähän sitä vikaa kannattaa hakea sieltä mitä on viimeeksi ropattu, eli jos ääntely alko öljyn vaihdon jälkeen, tulis mieleen tuo em. väärä ja kallis öljy.
    -- Älä tee tänään sitä minkä voit siirtää huomiseksi ---
    -- Onneksi en ole vastuussa edes itsestäni ---