Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Morjesta

    Pyöränä siis Intruder 750 -91 ja pitäisi saada kulmavaihteeseen uusi laakeri. Laakeri on mennyt moottorin päässä olevalta akselilta ja vasemmalta puolelta.

    Seuraavassa kuvassa kuitenkaan ei kyseistä laakeria näy, vaan ainoastaan oikeanpuoleinen laakeri. Kuvassa numero 2.
    kulmavaihde

    Laakeri majailee siis itse kulmavaihde "ysikön" sisällä (kuvassa numero 1, vasemmanpuoleinen ja ylempi). Onko kellään tietoa tämän laakerin mitoista kun en tietenkään ottanut laakeria tallilta mukaan.

    Hienosti taas selitin, mutta koittakaa ymmärtää
  2. #2
    Lainaa (Sukkula @ Heinä. 14 2010,12:47) kirjoitti
    Morjesta

    Pyöränä siis Intruder 750 -91 ja pitäisi saada kulmavaihteeseen uusi laakeri. Laakeri on mennyt moottorin päässä olevalta akselilta ja vasemmalta puolelta.

    Seuraavassa kuvassa kuitenkaan ei kyseistä laakeria näy, vaan ainoastaan oikeanpuoleinen laakeri. Kuvassa numero 2.
    kulmavaihde

    Laakeri majailee siis itse kulmavaihde "ysikön" sisällä (kuvassa numero 1, vasemmanpuoleinen ja ylempi). Onko kellään tietoa tämän laakerin mitoista kun en tietenkään ottanut laakeria tallilta mukaan.

    Hienosti taas selitin, mutta koittakaa ymmärtää
    Täällä

    http://www.mp-osat.fi/suzuki....id=1935

    Osaluettelo mainitsee 2 kpl 63049C3 (20x52x15) laakeria vaikka kuvissa ei näy kuin yksi. Olisikohan tuossa se mitta?
    Elämä on vaarallista, siihen kuolee
  3. #3
    Lainaa (Thunderpants @ Heinä. 14 2010,16:40) kirjoitti
    Täällä

    http://www.mp-osat.fi/suzuki....id=1935

    Osaluettelo mainitsee 2 kpl 63049C3 (20x52x15) laakeria vaikka kuvissa ei näy kuin yksi. Olisikohan tuossa se mitta?
    Itse tulkitsisin tuon kuvan niin, että osa numero 2 on saatavana joko alkuperäisenä että puolta halvempana "standardi"laakerina.

    Tuohon itse "yksikköön" ei ole osia saatavana, vaan myydään koko pakettina, eli ei ole tarkoitus ehjätä. Toi luettelosta löytymätön laakeri on tod. näk. jopa ihan omilla mitoilla tehty. Yksikön hinta on AlphaSportin mukaan 827 taalaa ja edelleen saatavana.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  4. #4
    Onneksi tuo on kuitenkin avattavissa, pitänee oottaa tovi, että pääsee tallille purkamaan ja sitten tempasta se auki ja mittailla laakeri. Tavalliselta kuulalaakerilta se näyttää, ja jos vastaavaa laakeria ei ole saatavilla pitänee sorvata jonkinmoinen holkki joko akselille tai ulkokehälle.

    Onko jollain muuten sanoa faktatietoa onko Jenkkilästä tuotujen pyörien moottorin osat samat kuin suomipyörien?
  5. #5
    Moottorit on pääsääntöisesti kasattu samoista palasista. Eroja löytyy saasteheebeleistä ja jonkinverran kaasarin suutimista/neuloista, pieniä kytkentäeroja sähköissä ja mahdollisesti ulkoasussa (lähinnä teippaukset) ja mittaristossa.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  6. #6
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Jotenkin muistelisin, että kyseessä on kaksirivinen urakuulalaakeri. Saattaa olla ihan standardimitoilla. Mitä noihin ameriikan versioihin tulee, niin ovat todella sisuskaluiltaan erilaisia. Esimerkiksi kampiakseli on eri kampikulmalla kuin eurooppa versio. Se taas vaikuttaa hyvin moneen muuhun asiaan.
    GHOSTWRITER
  7. #7
    Lainaa (timo1 @ Heinä. 15 2010,08:36) kirjoitti
    Jotenkin muistelisin, että kyseessä on kaksirivinen urakuulalaakeri. Saattaa olla ihan standardimitoilla. Mitä noihin ameriikan versioihin tulee, niin ovat todella sisuskaluiltaan erilaisia. Esimerkiksi kampiakseli on eri kampikulmalla kuin eurooppa versio. Se taas vaikuttaa hyvin moneen muuhun asiaan.
    Muutama laakeri tuossa mukaan sattui ja ainakin esim vaihteiston oikea ja takimmainen laakeri on samoilla mitoilla kuin suomalaisen pyörän. Pitänee mitata muutkin ennen kuin tohtii osia tilailla. Ovat sen verran halpoja osia kuitenkin, ettei tilauksen jälkeen enää voi liikkeeseen palauttaa.
  8. #8
    Lainaa (timo1 @ Heinä. 15 2010,08:36) kirjoitti
    Jotenkin muistelisin, että kyseessä on kaksirivinen urakuulalaakeri. Saattaa olla ihan standardimitoilla. Mitä noihin ameriikan versioihin tulee, niin ovat todella sisuskaluiltaan erilaisia. Esimerkiksi kampiakseli on eri kampikulmalla kuin eurooppa versio. Se taas vaikuttaa hyvin moneen muuhun asiaan.
    Tietoa vai muistikuvaa?

    Ainakin kun vertaa noita Nakkilan myymiä varaosanumeroita AlphaSportin osiin, niin ihan samoilla numeroilla myyvät? Kampiakseli (kampikulma?) on vaihtunut K-mallista (-89) eteenpäin, -88 jenkeissä myytiin J-mallia, sitä ennen 700-kuutioisena.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  9. #9
    Tein tämän myös itse, eli vertasin Nakkilan varaosanumeroita Jenkkilän kauppojen numeroihin ja samaa näyttävät ainakin niiltä osin, kuin minulle on merkitystä.

    Mittasin myös yhen laakerin, joka sattui mukaan ja mitat myös täsmäävät. Eli eiköhän sitä tohdi tilata nuo kaikki tarvittavat osat täältä. Enää pitäsi päästä vaan pajalle takasi purkamaan tuo kulmavaihde niin selviää minkälainen laakeri sieltä löytyy.
  10. #10
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Muistikuvia. Esim vx 800 kone on sama kuin intikassa. Amerikan moottorityyppi on vs51a ja eupooppa vs51b. En väitäkään että voimansiirron laakeroinnin osalta juurikaan eroa on. Sitä vastoin kampiakselin off-set on jenkkilässä 45 astetta ja eurooppaversiossa 75 astetta. Tällä taas on merkitystä sytytysosiin ym. 750cc intikka on sama kuin 805cc. Vain sylinterit on avarammat. Tuo kampiakselin erilaisuus amer.versiossa on seurausta siitä, että rapakon tuolla puolen pyörässä pitää olla isänmaalliset äänet.
    GHOSTWRITER
  11. #11
    Lainaa (timo1 @ Heinä. 16 2010,08:37) kirjoitti
    Muistikuvia. Esim vx 800 kone on sama kuin intikassa. Amerikan moottorityyppi on vs51a ja eupooppa vs51b. En väitäkään että voimansiirron laakeroinnin osalta juurikaan eroa on. Sitä vastoin kampiakselin off-set on jenkkilässä 45 astetta ja eurooppaversiossa 75 astetta. Tällä taas on merkitystä sytytysosiin ym. 750cc intikka on sama kuin 805cc. Vain sylinterit on avarammat. Tuo kampiakselin erilaisuus amer.versiossa on seurausta siitä, että rapakon tuolla puolen pyörässä pitää olla isänmaalliset äänet.
    Mulla muuten on juurikin tuo vs51b vaikka jenkkilästä aikoinaan tuotu, näin siis edellisen omistajan mukaan. No eipä tuo haittaa vaikka eurokone onkin
  12. #12
    Eli kulmavaihde purettu. Sovitus on pirun tiukka, mutta akseli lähtee lämmittämällä ja prässillä irti.

    Laakeri on ihan standardi, mutta SKF:ltä ei löytynyt, mutta täsmälleen samanlainen laakeri löytyy kyllä esim. tuolta Motor Power

    Kiitoksia kaikille avusta! Nyt alkaa pyörän kasaaminen.
  13. #13
    Nyt tuli kasaamisessa vastaan ongelma. Ei liity otsikon aiheeseen, mutta jatketaan tähän.

    Aloin laittaa moottoria kasaan ja päätin vaihtaa samalla kaikki laakerit. Nyt kuitenkin kampiakselin liukulaakeri ei mene kampiakselille, tai saattaisi mennä vasaralla, mutta kuuluuko sovituksen olla näin tiukka alussa? En ainakaan löytänyt netistä, että näitä olisi olemassa monenlaisia.

    Oisko jollain omakohtaista kokemusta kampiakselin liukulaakereiden vaihdosta?
  14. #14
    Suizan Intikasta ei ole kokemusta, mutta yleensä kampiakselin laakeriliuskoja on eri kokoja, eli tehräessä peruskorjaus käytetään "ylikokoisia" liuskoja että kaulat voidaan jioa. Moinen laakeri ei luonnollisestikaan hiomattomalle kaulalle istu. Tämä niinkuin ihan yleisen moottorikokemuksen pohjalta, ei merkki/mallikohtaisesti.
    Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
  15. #15
    Aivan!

    Tuossa on varmaan yks atomikerros liikaa ni koitan varovasti ohkasella vesihiomapaperilla ottaa. Jos menee piloille ni vien seuraavan parin koneistamolle xD Ilmasiahan nuo on...
  16. #16
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Siis vaihdoitko myös ne kampiakselin runkolaakerit? Jos vaihdoit, niin olisi pitänyt mitata laakerikaulat tai ainakin seurata niitä stanssattuja merkintöjä joista selviää laakerin oikea koko. Jos taas et liuskoja (holkkeja) vaihtanut, niin moottorin puoliskojen saaminen paikoilleen vaatii ehdotonta tarkkuutta jotta saat ne menemään suoraan paikoilleen. Pienikin virheasento aiheuttaa sen että laakeri kaula puree laakeriin kiinni. Käytä kasauksessa moottoriöljyn ja esim. STP,n sekoitusta. Vasara on se viimeinen väline jota tuossa vaiheessa tulee käyttää.
    GHOSTWRITER
  17. #17
    Tämän kuvan osia numero 2, olen vaihtamassa. En nyt tietenkään ala nuita vasaralla kasaamaan. Sovitus on uudessa vain niin tiukka, ettei ilman hiomista sovi akselille. Jos tuosta ei ohutta kerrosta ota pois, saa tuon kyllä varmaan paikalleen (jollain voimalla), mutta siitä luultavasti seurais kiinnileikkaaminen aika nopeesti.
  18. #18
    Lainaa (Sukkula @ Elo. 10 2010,12:55) kirjoitti
    Tämän kuvan osia numero 2, olen vaihtamassa. En nyt tietenkään ala nuita vasaralla kasaamaan. Sovitus on uudessa vain niin tiukka, ettei ilman hiomista sovi akselille. Jos tuosta ei ohutta kerrosta ota pois, saa tuon kyllä varmaan paikalleen (jollain voimalla), mutta siitä luultavasti seurais kiinnileikkaaminen aika nopeesti.
    Eipä taida kampuran runkolaakereissa olla hiomisvaraa! Kyllä noi kaikesta päätellen pitäis saada paikalleen sellaisenaan, ehkä kylmä/kuuma avustuksella, korjaamokirjasta selvinnee.
    Varaosakuvan mukaan noita ei saa kuin yhtä kokoa.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  19. #19
    Vastaanpa itse itselleni. Eli manuaalin mukainen vaihto-ohje (englanniksi, tämä on VX800:n, mutta tuossa varmaan sama):

    Remove the crankshaft bearing with taking care not to
    damage the crankcase journal bearing hole.
    Inspect the journal bearing hole of crankcase for any sign of
    pitting or flaw.
    If any, repair it with emery paper.
    Install the new journal bearings into the crankcases by
    hydraulic press.
    Hone the new journal bearings with the specified value by
    honing machine.
    :
    CAUTION
    When honing the new journal bearings, be sure to mate the left
    and right crankcases.
    Crankshaft journal bearing I.D. : 48.000 - 48.015 mm
    (1.8898 - 1.8904 in)

    Vois olla helpointa viedä suosiolla koneistamoon...
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  20. #20
    Jep, eli ovat ns "raakalaakerit" ei hiotaan paikoillaan oikeaan välykseen. Koneistamokeikka.
    Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
  21.  
  22. #21
    jeps, laitampa koneistamoon menemään nuoni pääsee siitäkin...