Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Tuollainen -94 vuosimallinen RF900R, mittarissa 55000 km tuli sitten ostettua.
    Missasinpa ilmeisesti kuntoa tarkistellessa ylimääräisen äänen koneesta, tai luulin joksikin muuksi ääneksi. Tai sitten ääntä ei silloin testatessa kuulunut, kun tuntuu että sitä ei aina kuulu.

    Eli esim. tyhjäkäynnillä kuuluu ajoittain ylimääräinen *KLIKS*, ilmeisesti moottorista. Ketjuista tai rattaista se ei ainakaan kuulu.
    Ajaessa kuuluu ajoittain kierrosten mukaan muuttuva ääni myös.
    Persdynon mukaan tehot tuntuu olevan tallella, eturengas ei tahdo pysyä maassa aina ykkösvaihteella ja kakkoselle vaihtaessa.

    Otin muutaman ääninäytteen, osaisko joku näiden perusteella sanoa mistä vois katsoa? Onko jotain mistä pitäis huolestua? (olen jo huolestunut)

    http://jks2.jynkky.fi/~keitsi/misc/rf900_1.mp4 *(kylmästartti, ilman lämpötila 24 C)
    http://jks2.jynkky.fi/~keitsi/misc/rf900_2.mp4
    http://jks2.jynkky.fi/~keitsi/misc/rf900_3.mp4 (liikkeelle lähtiessa pistän etujarrun pohjaan, ja luistatan paikallaan kytkintä vähän, siinä kuuluu myös ääntä)

    VLC media player ainakin soittaa nuo videot.

    Hetken ehdin jo niin tyytyväinen tuohon ostokseen olla.
    Pitäiskö se vaan viedä liikkeeseen ja pyytää tutkimaan?
    Venttiilit ajattelin joka tapauksessa viikonloppuna tarkistaa itse, olisiko edes teoreettista mahdollisuutta että tuosta voisi johtua?
    Mikähän ois hyvä nyrkkipaja oulussa?



    Suzuki GSX1300R Hayabusa -05
    Suzuki RF900R -94
  2. #2
    Ainakin gixxerissä vastaava ääni tuli nokkaketjunkiristimestä.
    Nyt kun kiristin ja ketju on vaihdettu,käynti on liki hiljaista...
    <p>Mopolla pääsee ja autolla loput </p><p>&nbsp;</p><p>Ex:ät Cb350,Z650,Fzr600,ZXR750R,Cb900F,Yz426,CBR1000F,Ba ndit 1200s,GSX-R 750,Ducati Monster 900,Bandit 1200s,VTR1000F,Triumph Speed four ja nyt taas Ducati 900SS</p>
  3. #3
    Täältä myös ääni nokkaketjulle. Koita vaihtaa pelkkä kiristin ja jos se ei auta niin koko ketju.

    Oma pyörä on juuri ketjunvaihdossa ja se voi olla hyvin kallista. zx-12r vaatii koneen halkasun ja työmäärässä mitattuna 1-2 päivän homma.
    F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
  4. #4
    Ettei lähtis kykinkruunun välyksistä tuo ääni??
    Venttiilinvälys tai ketjunääni olisi jatkuvampaa..???

    Kuitenkin sen luontonen pyörä, että houkuttaa kuskia pitämään kykimen lujilla...
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  5. #5
    Lainaa (Elmeri H. @ Heinä. 14 2010,00:24) kirjoitti
    Ettei lähtis kykinkruunun välyksistä tuo ääni??
    Venttiilinvälys tai ketjunääni olisi jatkuvampaa..???

    Kuitenkin sen luontonen pyörä, että houkuttaa kuskia pitämään kykimen lujilla...
    Voiko tuo ääni kuulua tyhjäkäynnilläkin ilman kuormaa kytkimelle?
    Ja juu, kytkin on varmaan ollut ajoittain lujilla, itselläkin

    Nokkaketjun kiristimeen ilmeisesti pääsee käsiksi purkamatta ihan atomeiksi, sanoivat ulkomaanfoorumeilla seuraavaa:
    Lainaa kirjoitti
    to sort the cam chain tensioner you will see a bolt at the back of the engine under where ther carbs mount, undo that CAREFULLY as there is a spring. pull the tensioner out and set it in a few more clicks it should be auto, but it's not really :-/ or you could buy a manual cam chain tensioner from here:
    Pitääpä testata noin yksinkertaista ja halpaa toimenpidettä ennen kuin mitään uusia osia ostelen. Ja samalla istumalla voisi venttiilinvälykset tarkistaa. Luultavasti joudun välyksiä säätämään joten joudun 90% varmuudella avaamaan vielä uudelleen venakopan (ja irroittamaan tankin, huoh), jos tuo jousen säätö ei auta niin siinä yhteydessä voi sitten samalla seuraavia korjaavia toimenpiteitä yrittää suorittaa.



    Suzuki GSX1300R Hayabusa -05
    Suzuki RF900R -94
  6. #6
    Lainaa (Elmeri H. @ Heinä. 14 2010,00:24) kirjoitti
    Ettei lähtis kykinkruunun välyksistä tuo ääni??
    Venttiilinvälys tai ketjunääni olisi jatkuvampaa..???

    Kuitenkin sen luontonen pyörä, että houkuttaa kuskia pitämään kykimen lujilla...
    Nokkaketju kun takertelee niin ääni ei ole tasaisen jatkuvaa kaikilla kierrosalueilla. Kokemusta on risalla nokkaketjulla ajamisesta 1600km verran.

    Nokkaketju alkaa siis takertelemaan. Takerteleva ketju ei palaudu suoraksi ilman että siitä vetää kaikin voimin. Oma meni 36tkm kohdalla ja en keksi sille muuta syytä kun huonot öljyt (motonet Motul)



    F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
  7. #7
    Nyt kun tarkemmin olen tuota konetta kuunnellut niin perstuntuma itselläkin alkaa kääntymään tuon nokkaketjun roklatuksen puoleen... Ääni kuulostaa just siltä että ketju se vois olla.
    Hanaa kun antaa niin ei kuulu minusta mitään ylimääräistä, vain tyhjäkäynnillä, vedättäessä hiljaisilla kierroksilla tai esim. kytkintä paikallaan luistattamalla.

    Ehkä tuota ei vielä kannatakaan paaliksi lyttäyttää
    Mahtava pyörä kyllä, kuolisin sisältä päin ja vaipuisin syvään masennukseen jos tuosta motti sattuisikin hajoamaan.

    Johtuuko sitten venyneestä ketjusta, jumissa olevasta kiristimestä, epäsynkissä olevasta kaasarista tai jostain näiden kombinaatiosta niin sepä selviää tässä piakkoin kun käytän tankkia irti.
    Ilmeisesti kaasarin tanssahtelu voi korostaa tätä ilmiötä vielä.



    Suzuki GSX1300R Hayabusa -05
    Suzuki RF900R -94
  8. #8
    Hmm eikös tuon:

    "to sort the cam chain tensioner you will see a bolt at the back of the engine under where ther carbs mount, undo that CAREFULLY as there is a spring. pull the tensioner out and set it in a few more clicks it should be auto, but it's not really :-/ or you could buy a manual cam chain tensioner from here:"

    pysty tekemään ihan ilman kannen aukasua turvallisesti, siis ettei ketju loikkaa paikoiltaan? Pyöränä tosin on -00 GSX750-R ja pitää outoa kilkatusta jostain oikeelta sivulta kylmänä ja lämpinänä sit ~3500rpm kohilla.
    Oma epäilys tuo ketju/kiristäjä tai sit venttiilit?



    Suzuki GSX-R 750 -00
    Suzuki GSX-F 600 -92
  9.  
  10. #9
    Omassa RF:ssä samanmoinen ääni kun oli ajettu 70tkm
    Ketjunkiristimenvaihdolla se loppui.

    Teetin työn Tuusulassa ja olisiko kustannus ollut 100€
    Ensimmäinen kiristin oli susi kappale jonka joutui vaihtamaan sit 10tkm jälkeen.

    Venttiilejä ei ole koskaan tarvinnut säätää vain tarkistaa.
    Hyvä pyörä kaikin tavoin jos ei meinaa rata-ajoa ihan hulluna harrastaa
    Hallitusaktiivi,EVP
    Honda CBR1000F 1991
    Toyota Celica 1990