Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    MP: n vaihto….
    Kolme kesää on tullut ajeltua Jammun *06 FJR: llä.
    Pyörä on palvellut parilla Euroopan turneella ja monella kotimaanmatkalla kiitettävästi. Mitään vikoja ei ole ollut ja kahden hengen kuorma matkatavaroilla on sujunut todella mukavasti….
    Mutta, mutta nyt kaivataan jotain muuta. Mielessä on käynyt pyörän vaihto toisenlaiseen pyörään.
    Mitä hyvän FJR: n jälkeen?

    Kustomi on kokeiltu, kyykky ei innosta ja mitä järkeä vaihtaa ”peruspyörään”, koska FJR hakkaa ne mennen tullen monipuolisuudellaan meikäläisen matkailu – ja yleiskäytössä.
    Aikaisemmin ajelin V-stormilla pari kesää, joten ajatus ajella seuraavaksi enemmän pikkuteitä myös hiekalla kiehtoi.
    Nooh, V-storm oli hyvä pyörä, mutta nyt kaivataan jotain uutta.

    Oikeastaan valintahan on kai helppo: BMW GS, noista kirjaimista taitaa löytyä seuraava pyörä. Iso GS on liian raskas nykyisiin suunnitelmiin eikä nyt olla menossa Afrikkaa kiertämään, joten vaihtoehto löytyy pikku gessusta. Pienempää ja näppärämpää pyöräähän tässä etsitään.
    Viimetalvena ahnehdin kaiken materiaalin lehdistä ja netistä mitä vain löytyi. Alkumetreillä tuntui, että valinta 650gs vastaan 800gs on helppo: se pitää olla 800gs, koska siinä on enemmän ”munaa” ja sillä mennään vaikka mihin. Se ”katu-uskottavuus”. *650gs on ”aloittelijoiden ja naisten pyörä”
    Juttuja lukiessani en ollut enää välttämättä tuota mieltä: 650gs sai monessa testissä varsin hyvän arvostelun ja saattaisi olla juuri SE pyörä.

    Keväällä oli vuorossa perstuntuman haku eli koeajot. 800gs oli helppo saada koeajoon. Näitä löytyi pääkaupunkiseudulta helposti. Jotenkin 800gs ei tuntunut heti ”omalta” pyörältä. Maastoajoa silmälläpitäen se oli liian korkea meikäläiselle
    (meikä = 178cm). Hankalissa paikoissa jalat eivät ylttäneet hyvin epätasaiselle alustalle. Maantiellä, pienillä ja isoilla, kasisatanen toimi hyvin. Raakaa voimaa löytyi koneesta aivan riittävästi. Kasisatasen hinta oli n. kolme tonnia enemmän kuin 650gs: n. Toki onhan kasisatasessa paljonkin teknisiä eroja tähän toiseen kasisataseen (650gs), mutta onko hintansa arvoinen?

    650gs:n koeajo olikin hankalampi juttu! Ilmeisesti kaupaksi käy paremmin kasisatanen, joten myyjät pitävät niitä koeajossa. Turun suunnalta kuitenkin löytyi yksi 650gs liikkeestä, joten sinne.
    BMW F650GS tuntui heti ”käteen” sopivalta. Ajoasento mukava, jalat ylttivät maahan hyvin ja tehoakin oli riittävästi. Takapenkkiläinen oli myös mukana ja totesi olosuhteet myös takapenkillä hyväksi……

    Niinhän siinä sitten kävi, että hyvin palvellut FJR1300A vaihtui uuteen BMW F650GS: ään. Nyt on takana sisäänajo eli n. 1*000 km.

    Tässä muutamia ajatuksia ensimmäisistä yhteisistä kilometreistä.

    Huonoa:
    Pleksi on vaatimaton, tuuli painaa jo satasen nopeudessa rintaan. Toisaalta eipä ole juuri kypärän seudulla pyörteitä. Pleksi menee kuitenkin vaihtoon!

    Bemarin vilkkusysteemi (kolme nappulaa) Siihen kyllä tottuu nopeasti, mutta sijoittelu on hanurista. Varsinkin sen oikealla olevan vilkun palautuskytkimen asento on outo. Perinteinen ”yksikytkin vilkku” on mielestäni mukavampi.

    Varustelu; perusvarusteista puuttuu mm. ajotietokone ja keskiseisontatuki (ilmeisesti suomeen tuotavissa on kuitenkin ajotietokone vakiona = lisää hintaa)

    Penkki varauksella. Kaipaisin ehkä hieman parempaa asentoa penkin etupäähän, tosin ajoasentoja pystyy vaihtamaan.Toisaalta persus on tainnut jo tottua satulaan ja saahan niitä AirHawkeja yms, jos ajelee tosi pitkiä päivämatkoja.

    Ei ehkä FJR: n jälkeen autobaana käyttöön, mutta meikäläiset motarit kyllä, kunhan vaihdetaan pleksi.
    Oikeastaan muuta huonoa ei ole tullut vastaan

    Hyvää:
    kevyt käsitellä! Menee mutkateillä melkein itsestään mutkiin. Huonoa tietenkin se, että nopeus kasvaa huomaamatta. Kaupungissa näppärä = ajoasento

    Olen kokeillut myös jonkin verran soralla ja maastossa; toimii loistavasti, ABS pois käytöstä ja hanaa. Sorateillä (hiekassa) saa uusia mahtavia fiiliksiä, kun ei tarvitse miettiä minne menee.

    Myös poluilla mukava keveytensä ja korkeutensa ansiosta.

    Todennäköisesti ajokausi pitenee molemmista päistä.

    Kulutus; maantienopeuksilla alle 4 l/100km

    Mittaristo selkeä ja riittävästi infoa (ajotietokone)

    Toimii myös kaksi päällä

    Ulkonäkö; siitä pitää tai sitten ei

    Hinta / laatu; melkein kolme tonnia halvempi, kuin 800gs. Ainakin toistaiseksi tuntuu varsin laadukkaalta pyörältä.

    Verrattuna FJR: ään, niin renkaat, huollot jne ylläpito kaikki selkeästi halvempia. Tämä oli SE järkisyy vaihtaa pyörä, koska Euroopan matkailu nykyisellä moodilla (siirtymät laivalla tai ajaen = monta päivää) on koettu. Jatkossa alpeille lentäen ja pyörän vuokraus perillä.

    Seuraavaksi pyörään asennellaan korkeampi pleksi, keskiseisontatuki, laukut ja Zumo. Katsotaan muuttuuko pyörä ja miten.

    Pitää ajella sisäänajon jälkeen muutama tonni erilaisissa olosuhteissa ja katsoa täyttyykö odotukset. Laittelen sitten tännekin infoa, miten meidän yhteiselomme on toiminut. Mutta tässä vaiheessa näyttää siltä, että valinta näiden kahden GS: n (650 vs. 800) on osunut oikeaan….
    Yamaha Drag Star - Suzuki V storm - Yamaha FJR - BMW 650GS
  2. #2
    Tervetuloa GS-motoristien ihmeelliseen maailmaan. Matkajuhdan jälkeen tulee varmasti uusia ajo/reittikokemuksia lisää gessulla. Itse en pitänyt tuota korkeutta ja painoa esteenä siirtyessäni Varresta isoon gessuun. Se on vaan asenne kysymys, mutta täytyy myöntää että pyörän keveys olisi joskus plussaa kun yrität repiä sitä irti ojanpohjalta (jos sinne nyt yleensäkkään päätyy) Mukavia ajokilometrejä.
    F800GSA
  3. #3
    Itse vaihdoin toisinpäin eli vanhemman mallin -07 650GS:stä -05 FJRään.

    Mukavia surautteluja pikkugessulla!
    Ex-list:
    HD Dyna Fat Bob -11
    Yamaha FJR1300A -05
    BMW F650GS -07
  4. #4
    Zweikampf...



    Juuri noin ! Jos pitäs valinta tehdä niin itekkin ottasin ennemmin 650GS:n 800GS:n sijaan !

    Onnittelut loistavasta valinnasta !
  5. #5
    Onnittelut *uuden gessun johdosta !
    Kiitos hyvästä *raportista , sitä on mielenkiintoista lukea.
    Itseä ovat alkaneet noi soratiet kiehtomaan entistä enemmän.
    Lähiseutukin on täynnä upeita sorateitä ja *monesti *noita tutuksi tulleita asfaltti mutkateitä kurvaillessa katselee *että tostakin lähtisi tosi hyvä sorapätkä mutta nykyisellä pyörällä ne eivät oikein innosta . *Eli ajatuksena on hankkia tulevaisuudessa toiseksi pyöräksi juuri esim. F 650 GS *(2 syl.800 cm3) .
    Itsekin olen *pähkäillyt juuri *650 vaiko *800 malli .
    Toki gessu saattaa olla niin yleispätevä pyörä että tarvetta toiselle pyörälle ei edes ole .

    F 650 GS 2010 *mallia olen ajanut ja vaikutti tosi kivalta .
    Ketteryys , ajoasento , jarrut , jousitus ja kahvalämppärit *säväyttivät erityisesti.

    Moottorikin tuntui riittävältä .

    Tuulilasi aiheutti sen että kypärämelu oli suurempi kuin nykyisessä nakupyörässäni ja muutenkin pyörteily vähän häiritsi. *

    Kolmen "namikan" *vilkkusysteemi oli mielestäni muuten ihan ok *mutta se palautuskytkin *oli ainakin koeajamassani yksilössä
    jotenkin *jäykkätoiminen = ei kovin mukava käyttää.

    F 800 GS mallia en ole ajanut joten vertailupohjaa ei siihen ole ja siksi olikin *mukava lukea kokemuksia molemmista.



    R 1200 GSA LC

    Aikaisemmat:
    GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
  6. #6
    Pleksi: hanki f800gs pleksi, hieman suurempi. Ja toimii loistavasti. Toki matka-ajossa siinäkin on puutteensa ja tuuli pääsee ikävästi pyörittelemään.
    Givin touring-pleksi on muuten ok, mutta jos on bmw:n omat käsisuojat >> ottavat kiinni aikaisessa vaiheessa ja hankaloittavat maastoajoa. Ainakin kun tanko normikorkeudessa.
    Vaihdoin itselleni 8gs:n pleksin ja samalla 20mm tangon korotuspalat. Vielä pitäisi ruuvata tappien alennussarja paikalleen.
  7. #7
    Mulla on kokemuksia BMW GS 650 twin 2010 mallista nyt 8000 km. Edellinen pyörä oli BMW F 800 ST.
    Plexinä mulla on Givin korkea malli ja se suojaa hyvin 173 cm ukkoa.
    Pyörä sopii hyvin kaikille teille ainakin mulle, koska ajelen yksin.
    Ensi talven hankintoja ovat Wunderlich kahvansuojat ja ketjurasvari. Mietinnässä on myös kaatumaraudat, mutta hinta on parille putken pätkälle kohtuuton.

    Se mitä 650 GS:ään kaipaan ovat 800 ST:n tehot. ST:n takarenkaalta mitattu teho oli mulla 89 hv ja vääntö samaa luokkaa.

    Onko Teillä tietoja siitä, miten 650 GS:ään saadaan 800 GS:n tehot? Millään PowerCommander virityksillä niitä ei saada.
    Sen tiedän, että nokka-akselit pitää vaihtaa ja mahdollisesti ruiskujen kurkut. Onko 650 GS:n tietokoneohjelmat samat kuin 800 GS:n
    Olisko linkkejä ulkolaisille keskustelusivuille?
  8. #8
    Lainaa (Allroad @ Syys. 27 2010,13:09) kirjoitti
    Onko Teillä tietoja siitä, miten 650 GS:ään saadaan 800 GS:n tehot? Millään PowerCommander virityksillä niitä ei saada.
    Sen tiedän, että nokka-akselit pitää vaihtaa ja mahdollisesti ruiskujen kurkut. Onko 650 GS:n tietokoneohjelmat samat kuin 800 GS:n
    Jos nokat (ja tehot) on koneissa erilaiset, silloin hyvin todennäköisesti myös moottorinohjausboksitkin on. Epäilemättä kirvelevän hintaisia hankintoja varaosina.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  9. #9
    En viitsi uutta ketjua avata ensimmäistä postia varten joten tähän perään sopii varmasti mainiosti lisätä F 650 GS jorinaa.

    "Uudelleen aloittavana" motoristina kaikki on taas uutta ja jännää. Viimeisestä omasta pyörästä on jo reilu 10 vuotta jolloin tuli tykiteltyä CBR750F:llä. Nyt sitten viime viikolla käteen jäi BMW F 650 GS -07 Biketeamista Tampereelta. Hintaluokka sopi mukavasti ja pyörän virheetön ulkonäkö sekä täysi huoltokirja (ajettu reilu 21 tuhatta) edesauttivat päätöstä. Koeajo lenkki oli lyhkäinen mutta vakuutti siitä että pyörä toimii ja ajoasento on suht koht kuosissa tälläiselle pers jalkaiselle 178cm pätkälle. Täydestä laukkusarjasta ei ollut haittaa, varsinkin kun sivulaukut on BMW:n omat. Takalaukkuna liian pieni Givi johon kypärä ei sovi --> vaihtoon menee.

    Nyt takana on pari tankillista, eli 650km osapuilleen. Eilen parisatkua sateessa varmistivat sen mielikuvan, että sillä pleksillä ei ole juuri muuta funktiota kuin siirtää vesi visiirille ja ohjata turbulenssit suoraan kypärään. Sen se teki toki kunnialla ja ansiokkaalla volyymitasolla. No, ei tuo avattava Nolan mikään hiljaisin ole mutta jos 5cm perustaan nostaa penkistä niin johan hilljenee. Nyt hakusessa onkin isompi pleksi. Vinkkejä löytynee jostain?

    RM Heinolla kävin jo kääntymässä ja käsisuojat tilasin. Taisi olla BMW:n omat.

    Viikonloppuna tuli päristeltyä myös jonkin verran hiekkateillä. Vähän tämä hakemista vielä on mutta kyllä siellä kypärän sisällä virne oli. Kenties jopa ääneen naurua. Mukava palauttaa mieliin kaikki vuosien saatossa unohdettu. Nuorempana sitä mentiin joka paikkaan 2 pyöräisellä 7 vuotiaasta lähtien.

    Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin satuloita on 3 eri mallia; matala, normaali ja korkea. Mistäs se nyt erottaa mikä se on? Sama juttu taitaa olla alustan kanssa, millä erotan madalluksen? Hivenen matalalta tuo ajoasento tuntuu ja vaikka jalat ei koukussa olekkaan niin vähän vähemmän linkkua saisi olla.

    Aika niukalla menovedellä tuo tuntuu menevän. 3,89 litraa satasta kohti oli ensimmäinen täysi tankkaus, toinen on ihan huulilla. Vaikka mukeja onkin vain yksi niin värinät on aika mukavasti hallussa. Näpeille ei värise yhtään eikä perustakaan värinöistä puudu vaan hivenen kovasta istuimesta.

    Tälläistä pyörää halusin ja sen sain. Nyt siitä pitää tuunata oman näköisensä *



    Uudelleen aloitus oli muuten "arvokasta" lystiä. Vakuutukset lähtee nollista, kaikki ajovarusteet meni uusiksi paitsi kypärä joka jäi viime vuonna käteen. Tästä se lähtee!



  10. #10
    ^ Kannattaa muistaa, että F650GS-nimen alta löytyy tänä päivänä 2 tekniikaltaan varsin erilaista mallia: aiempi yksipyttyinen, joka on kuvassa, sekä myöhempi twini, joka mallinimestään huolimatta on 800-kuutioinen, vähän matalampi ja muutenkin ikäänkuin hieman "miedonnettu" F800GS.

    Aiempi F650GS kasataan nykyisin Kaukoidässä, ja mallinimi on G650GS.



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  11. #11
    ^ Jep, tämä toki on tiedossa. Tämä -07 versio on se single mukinen ja oikeasti 650cc. Parit tulpat ovat kuitenkin yhteen mukiin istuttaneet syystä tai toisesta. Uudemmat kiina-ihmeet tunnistaa (kai) mustasta moottorista.

    Tässä singlessä hinta kohtasi tarpeen. Tämä "katuhaukka" look myös puhutteli jostain syystä. Lienee nuoruuden haavekuvien ansiota/syytä

  12. #12
    Kantsii ehkä kokeilla myös ilman pleksiä ennen isomman tilaamista.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  13. #13
    Lainaa (Stormi @ Heinä. 10 2010,08:36) kirjoitti
    Niinhän siinä sitten kävi, että hyvin palvellut FJR1300A vaihtui uuteen BMW F650GS: ään. Nyt on takana sisäänajo eli n. 1*000 km.
    Onnea ennakkoluulottomalle valinnalle, ei sen aina tartte olla se suurin ja kallein kun pyörää vaihtaa. Mäkin olen suunnitellut tuota "downgreidaamista" R1200 gessusta alaspäin ja 650/800 gessu on kyllä vahvoilla. (vähän se kettinkiveto yskittää kun on tottunut kartaaniin )
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  14. #14
    Tämän foorumin kautta pyörän eka omistaja ilmoittautui! Nyt pyörän histora onkin hyvin tiedossa. Kiitokset vaan!

    Samalla varmistui, että alkuperäinen alustasatsi on ruuvattu tehtaalla paikalleen. Täytynee lähteä metsästämään orggis palikkaa että saisi pyörää vähän nostettua.
  15. #15
    Minulla oli aikaisemmin 1200GS ajossa, ja nyt F650GS -11. Hiekkatieillä on nyt huomattavasti mukavampi ajella. Johtunee taitojen puutteesta tai ehkä vähän myös pyörän keveydestä.

    Eilen käväisin päällystettyjä teitä pitkin Tampereella. Kyllä F650:llä voi ajella moottoritienopeuksiakin ihan kelvollisesti.



    Jos pitäisi nyt valita millä pärrällä pitäisi ilman vaihto-oikeutta mopouraa jatkaa, niin F650GS olisi kyllä vahva ehdokas. *

    vuodesta 1971 ....
  16. #16
    Lainaa (Generig @ Touko. 31 2011,12:12) kirjoitti
    Samalla varmistui, että alkuperäinen alustasatsi on ruuvattu tehtaalla paikalleen.
    Kävin RM Heinolla noutamassa käsisuojat jotka tulivat alle viikossa. Samalla kyselin "antimadallus" sarjaa eli orkkispalikkaa. Keula nousee halvalla, muutama kybä. Perä taas ei. Jousikin tulee uusi ja pelkästään se kustantaa yli 800e. Olkoon siis matala malli toistaiseksi.

    Samalla tilasin Givin pleksin tuulen ja tuiskun hillitsijäksi.
  17. #17
    Kysele foorumilla, josko joku haluais madaltaa - tuurilla voi joku löytyäkki. Vaihdatte takaiskarit päittäin. Tai seuraile eBayta josko löytyis purkuosana, vaikka kolaripyörästä tms.



    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  18. #18
    Givin tuulisuoja tuli. Onpahan surkea laatu. Joko pyörä ei sovi pleksiin tai toisinpäin. Jos tuo pysyy ehjänä huomiseen niin sitten on otettava jokin muokkausväline käteen ja sovittaa se tuohon pyörään niin että edes ruuvin reiät on kohdillaan.



    Käsisuojat ottaa ääriasennossaan kiinni, se olikin tiedossa. Joutuu höyläämään sopivaksi.
  19. #19
    Itsellä oli F650GS:ssä PUIGin pleksi. Se sopi ainakin heittämällä ja oli vielä ihan toimivakin. Harmi jos Givi tekee noin susilaatua.
    Ex-list:
    HD Dyna Fat Bob -11
    Yamaha FJR1300A -05
    BMW F650GS -07
  20. #20
    Lainaa (Hutsi @ Kesä. 10 2011,20:30) kirjoitti
    Itsellä oli F650GS:ssä PUIGin pleksi. Se sopi ainakin heittämällä ja oli vielä ihan toimivakin. Harmi jos Givi tekee noin susilaatua.
    Ei tuo Givi sovi ollenkaan paikalleen. Tärinä mursi jo merkin yhteen ruuvin reikään. Alaosa irvistää miten sattuu eikä istu ollenkaan. Lisäksi koko pleksi on vinossa jos sitä kuskin silmin katsoo.

    Koska joutuu jonkun työkalun kuitenkin käteen ottamaan niin mietin josko yrittäisi nostaa koko tuulisuojaa hieman pystympään asentoon. Menee huomiseen. Jos huonosti käy niin tuosta tulee vain jätettä.
  21. #21
    Pleksi halkesi ekan 200km aikana alareunasta. Otin irti ja kun aikansa oli kuumailmapuheltimen ja hiomakoneen kanssa touhunnut niin pilallehan se meni lopullisesti. Eipä sitä tosin olisi voinut käyttää "ehjänäkään".

    Hyvää on se, että nyt siitä muodostui CBR 600 F(1) tuulisuoja, noin 20cm orkkista korkeampi.
  22.  
  23. #22
    Lainaa (mp71 @ Touko. 30 2011,15:04) kirjoitti
    Kantsii ehkä kokeilla myös ilman pleksiä ennen isomman tilaamista.
    No nyt ajellaan ilman tuulisuojaa ja kyllä tämä on toistaiseksi paras. Vaikka se orkkis pleksi ei kummoinen ole niin sen verran se ohjaa kuitenkin että kypärä alkaa meluta. Ilman pleksi tuuli painaa rintaan ja menee hiljaisemmin.

    Meinasi olla ohjelmaa päivän lenkillä. Viikonlopun tavarat mukana eli pyörä täyteen pakattu. Sivulaukut ja takalaukku kiinni ja kyllähän ne keulaa keventää. Hiekkatie osuus meinasi olla rasittava.