Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Vaarallisuus mp vs autot
    Tuli statistiikkaa sattumalta vastaan, heitetään nyt tähän tiedoksi jos jotakin sattuu kiinnostamaan. Mitenkähän suomessa vastaavat?

    2008 USA
    Mp 2'284 kuollutta 49'000 loukkaantunutta
    Auto 42'000 kuollutta 3 miljoonaa loukkaantunutta.

    --
    Fatality rate per 100'000 vehicles:
    64.88 mp
    15.72 auto

    Injuries per 100 million miles travelled
    632 mp
    122 auto

    NHSB, 2006 Annual Report
    --

    Ambulanssit myös vaarallisempia kuin autot nykissä ainakin:
    NYC ambulanssi havereita 435, kuolleita 3.
    Kolareita kaksi kertaa enemmän kuin autoilla.
  2. #2
    Olen sitä mieltä, että tilastot luovat hysteriaa ja luovat tätä kautta ennakkoluuloja, jotka taas vievät huomiota olennaisesta.
    KTM 990 ABS -07, -13
    CBF 1000 s -07 ora, -11
    VTR 1000 f -98, pun, -10
    CBR 1100xx -98, musta, -05
    CBR 1000 f -92, pun-must, -05
    CBR 600 f -91, pun-valk, -96
    PV 50 -88, musta, -90
  3. #3
    Miten niin hysteriaa? Hyviä uutisiahan nuo olivat. Itse olen huoletta laskenut prätkällä ajamisen 10 kertaa vaarallisemmaksi kuin autoilun. Ei kai sitä prätkällä ajamisessa mitään kivaa olisi jos se ei olisi vaarallista?

    No jos kilometrisuoritetta katsotaan, taitaa polkupyörä yhä olla se vaarallisin laite.
  4. #4
    Lainaa (Vieteri @ Heinä. 10 2010,01:01) kirjoitti
    Olen sitä mieltä, että tilastot luovat hysteriaa ja luovat tätä kautta ennakkoluuloja, jotka taas vievät huomiota olennaisesta.
    Fakta -> muunneltu totuus -> emävale = tilasto!
    Tilasto sinänsä on luotettava, mutta tulkitsijasta ja tulkinnan tarkoitusperästä riippuen eri asioita korostaen saadaan tilaston 'fakta' halutuksi. Siis musta valkoiseksi ja toisinpäin...

    -jami
    Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
    Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
    'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
  5. #5
    Lainaa (Grannis @ Heinä. 10 2010,00:07) kirjoitti
    --
    Fatality rate per 100'000 vehicles:
    64.88 mp
    15.72 auto

    Injuries per 100 million miles travelled
    632 mp
    122 auto
    --

    Ambulanssit myös vaarallisempia kuin autot nykissä ainakin:
    NYC ambulanssi havereita 435, kuolleita 3.
    Kolareita kaksi kertaa enemmän kuin autoilla.
    Tilasto näyttäisi erilaiselta, jos Jenkeissä olisi valtakunnallinen kypäräpakko.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  6. #6
    Moottoripyörien vaarallisuutta kasvattaa myös marginaaliryhmän ylettömän typerä ja riskialtis ajokäytös. Normijärjellä varustetuilla kuskeilla riskialttius ei ole tilastojen osoittamaa luokkaa.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  7. #7
    Lainaa (wekkuli @ Heinä. 10 2010,11:27) kirjoitti
    Moottoripyörien vaarallisuutta kasvattaa myös marginaaliryhmän ylettömän typerä ja riskialtis ajokäytös. Normijärjellä varustetuilla kuskeilla riskialttius ei ole tilastojen osoittamaa luokkaa.
    Totta, mutta täysin sama pätee autoilijoihinkin.

    Moottori-lehdessähän on aina listattuna kaikki vuoden takaiset kuolonkolarit ja kyllä niistä autollakin hengestään päässeistä vähintään puolet ovat ottaneet tolkuttomia riskejä. Kovaa, kännissä, turvavöittä ja sitten vielä bonuksena nämä "tuntamattomasta syystä" rekan eteen ajautuneet itsemurhaajat.
  8. #8
    Lainaa (wekkuli @ Heinä. 10 2010,11:27) kirjoitti
    Moottoripyörien vaarallisuutta kasvattaa myös marginaaliryhmän ylettömän typerä ja riskialtis ajokäytös. Normijärjellä varustetuilla kuskeilla riskialttius ei ole tilastojen osoittamaa luokkaa.
    Kyllä, juuri näin. 100% ei kenenkään kohtalo ole omissa käsissä, mutta mitä tulee esimerkiksi moottoripyörällä ajamiseen, niin kyllä ne ihan omat valinnat on se tekijä, joka määrittää henkilökohtaista riskitasoa hyvin paljon. Tätä foorumia lueskellessa ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on käynyt mielessä, että joillakin on tuo yllämainittu ja sen merkitys vielä sisäistämättä.

    Autoihin löytyy eräs selkeä ero, sellaisella hölmöillessä nimittäin saattaa tuurilla vielä jäädä henkiin aika rajustakin mällistä, mutta moottoripyörällä on kaikkien turvavarusteiden suojaavuus todella helposti ulosmitattavissa.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  9. #9
    Helteinen hömppäuutinen tähän väliin:

    By Helo / DP, http://viihde.fi.msn.com/, Päivitetty: 12.7.2010 11:23
    Tori Spelling myy kaikki prätkät

    Beverly Hills 90210 -sarjan kautta pinnalle päässyt näyttelijä Tori Spelling on laittanut aviopuolisonsa näyttelijä Dean McDermottin prätkäkokoelman huutokaupattavaksi.

    Tori Spelling myy kaikki prätkät © Jason LaVeris / FilmMagic

    - Dean on ollut tänä vuonna parissa kolarissa ja se saa riittää. Sherman Oaksissa sijaitseva talli tyhjennetään prätkistä yhteisellä sopimuksella. Dean on päättänyt lopettaa prätkäharrastuksensa, Spelling vahvistaa.

    McDermott (43) on maannut 29. kesäkuuta alkaen sairaalassa kolarissa saamansa keuhkovamman, sisäisten ja ulkoisten kolhujen vuoksi. Edessä on mm. erilaista kuntoutusta.
  10. #10
    eiköhän se ole kuitenkin ihan fakta, että mp on huomattavasti vaarallisempi kuin auto.

    jos autosta poistas airbagit, absit, korin, turvavyöt, kaksi rengasta ja lisäisi tehoa jarruihin ja moottoriin niin, että voi mennä jarruttaessa etukautta ympäri ja kiihdyttäessä takakautta, niin sitten se auto olis varmaan aika samassa.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  11. #11
    Polkupyörä on varmaan kaikkein vaarallisin jos suhteuttaa ajetun matkan vahinkojen määrään. Tänä vuonna jo 12 vainajaa mikä on aika paljon...
    Mutta en sitä kyllä ihmettele yhtään, se polkimilla sotkeminen sekottaa koko ajorytmin ja se se vasta vaikeaa on.
  12. #12
    Lainaa (leinoan @ Heinä. 15 2010,17:57) kirjoitti
    Polkupyörä on varmaan kaikkein vaarallisin jos suhteuttaa ajetun matkan vahinkojen määrään. Tänä vuonna jo 12 vainajaa mikä on aika paljon...
    Mutta en sitä kyllä ihmettele yhtään, se polkimilla sotkeminen sekottaa koko ajorytmin ja se se vasta vaikeaa on.
    Jos liikkumismuotoja verrataan niin uiminen on aika keulilla: Venäjällä hukkui kesäkuussa yli 1200 ihmistä, Suomessakin 16. Eniten hukkuu niitä jotka eivät osaa uida, tai uivat kännissä, mikä ilmiö on selvästi havaittavissa myös muissa liikkumismuodoissa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  13. #13
    Eiköhän se koti ole kuitenkin vaarallisin paikka. Ei tällaisia tarvitse miettiä, ei muuta kuin hanaa oli sitten varusteet päällä tai ei Kyllä täältä lähdetään ennemmin tai myöhemmin
    Suzuki dr-z 400 sm bigbore
    KTM r.i.p
    MasterStreetRiders
  14. #14
    Kyllä sairaaloissa kuolee kuitenkin eniten ihmisiä.
    Durty Nelly's Boys
  15. #15
    ^ja lehtien mukaan vielä "Sairaalassa saamiinsa vammoihin"
  16. #16
    Suomessa jotain 10 000 kuolee aivoinfarktiin ja toiset 10 000 sydäninfarktiin. Moottoripyörillä kuolee jotain 20 - 30. Jos moottoripyörät kiellettäisiin, varmaan 20 - 30 vetäis ittensä jojoon, kun elämässä ei olisi enää merkitystä.
  17. #17
    Lainaa (vetomies @ Heinä. 15 2010,21:24) kirjoitti
    Jos liikkumismuotoja verrataan niin uiminen on aika keulilla: Venäjällä hukkui kesäkuussa yli 1200 ihmistä
    No venäjällä kaikki on SUURTA.
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  18. #18
    Lainaa (Nomad @ Heinä. 16 2010,12:21) kirjoitti
    Suomessa jotain 10 000 kuolee aivoinfarktiin ja toiset 10 000 sydäninfarktiin. Moottoripyörillä kuolee jotain 20 - 30. Jos moottoripyörät kiellettäisiin, varmaan 20 - 30 vetäis ittensä jojoon, kun elämässä ei olisi enää merkitystä.
    Pitäis kyllä varmaan paikkansa.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  19.  
  20. #19
    Kausittainen jäätelön syönti kuulemma lisää hukkumistapauksia. Jäätelön vois kieltää kans, silleen vaikka hellepäivinä
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)