Sivu: 4 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 91:stä 120:een 182:sta
  1. #91
    En löytänyt aiheesta käytyä keskustelua, jos on, niin tämän voinee siirtää sinne ja nostaa keskustelun ylös.

    Pitkien käyttö on selvästi lisääntynyt moottoripyöräilijöillä myös päivällä, ja toki sen vuoksi että omaa näkyvyttä ja huomatuksi tulemista halutaan lisätä, niin ajatellaan.

    Oma kantani on, että pitkiä ei pidä käyttää. Yksinkertaisesti ne häikäisevät ja olen monasti harmistunut kun pitkiä käyttävä mp tulee vastaan, tai ajaa takanani. Olenpa ollut liikkeellä kotilolla, tai mp:llä.

    Siis, ei käytetä pitkiä päivällä mp:ssä.

    Soisi tämän aiheuttavan pitkät keskustelut asianmukaisine perusteluineen. Asia on todella ajankohtainen, kauden alkaessa taas!
    Viimeksi muokannut: M58; 16.04.2012 klo 13:59.
    <p>.</p>
  2. #92
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    En löytänyt aiheesta käytyä keskustelua, jos on, niin tämän voinee siirtää sinne ja nostaa keskustelun ylös.

    Pitkien käyttö on selvästi lisääntynyt moottoripyöräilijöillä myös päivällä, ja toki sen vuoksi että omaa näkyvyttä ja huomatuksi tulemista halutaan lisätä, niin ajatellaan.

    Oma kantani on, että pitkiä ei pidä käyttää. Yksinkertaisesti ne häikäisevät ja olen monasti harmistunut kun pitkiä käyttävä mp tulee vastaan, tai ajaa takanani. Olenpa ollut liikkeellä kotilolla, tai mp:llä.

    Siis, ei käytetä pitkiä päivällä mp:ssä.

    Soisi tämän aiheuttavan pitkät keskustelut asianmukaisine perusteluineen. Asia on todella ajankohtainen, kauden alkaessa taas!
    Pitkien käyttö peittää myös pyörän vilkkuja näkymästä ..
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  3. #93
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Pitkien käyttö peittää myös pyörän vilkkuja näkymästä ..
    Siinähän yksi oikein hyvä syy tuli jo.

    Ottaahan se päästä käsin, kun ei tahdo nähdä liikenteessä eteensä (tai taakseen pitkien häikäistessä peileistä). Ja kyllähän ne pyörän valot häikäisee, ihan turha muuta on väittää. Välillä ihan työauton pukillekin, ja siellä sentään silmät on melkein 3:n metrin korkeudessa. Enkä nyt menisi ihan suoriltaan nielemään sitäkään, että häikäistynyt (minkä tahansa) ajoneuvon kuljettaja on parhaassa mahdollisessa asemassa reagoimaan yllättäviin tilanteisiin, esimerkiksi polkupyöräilijän tai lapsen tielle syöksymiseen.

    Tuli muuten toissavuonna raato tuossa muutaman sadan metrin päässä. Auton kuljettaja oli ilmeisesti häikäistynyt ja polkupyöräilijä ajoi perinteisesti vähääkään ympärilleen katsomatta suoraan suojatielle, luottaen vain oikeuksiinsa. Tosin sillä kertaa häikäistyminen oli auringosta johtuva, että vähän kutittelee kyllä aihetta, muttei suoranaisesti tähän liity. Syynä tuossa taisi olla useamman sattuman summa, niin kuin näissä yleensäkin, mutta seuraukset olivat perin ikävät. Ainakin polkupyöräilijälle. Tuskin nauratti kotilokuskiakaan.
  4. #94
    En puolustele pitkien käyttämistä, mutta ihmettelen vilkkujen näkymistä argumenttina. Jos vilkku ei näy on epätodennäköisempää että joku kääntyy eteen? Vai?
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  5. #95
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    En löytänyt aiheesta käytyä keskustelua, jos on, niin tämän voinee siirtää sinne ja nostaa keskustelun ylös.

    Pitkien käyttö on selvästi lisääntynyt moottoripyöräilijöillä myös päivällä, ja toki sen vuoksi että omaa näkyvyttä ja huomatuksi tulemista halutaan lisätä, niin ajatellaan.

    Oma kantani on, että pitkiä ei pidä käyttää. Yksinkertaisesti ne häikäisevät ja olen monasti harmistunut kun pitkiä käyttävä mp tulee vastaan, tai ajaa takanani. Olenpa ollut liikkeellä kotilolla, tai mp:llä.

    Siis, ei käytetä pitkiä päivällä mp:ssä.

    Soisi tämän aiheuttavan pitkät keskustelut asianmukaisine perusteluineen. Asia on todella ajankohtainen, kauden alkaessa taas!
    Kai se nyt riippuu mm.pyörän mallista, kuinka tehokkaat valot pyörässä on, ja kuinka helposti niillä voi häikäisyn aiheuttaa.
    Joku 70-luvun hehkulampuilla varustettu raato ei pitkät päällä valaise saman verran kuin tämän päivän parhaat lyhyet. Ja sitten on vielä myös valojen suuntaus ja sen muutos kuormauksen mukaan. Paha siis yleistää, vaikka netissä se onkin tyypillistä, että asioihin pyritään saamaan jonkinlainen musta/valkoinen-asetelma.
    Ja tämä ei ollut pitkien käytön tai häikäisemisen puolustuspuhe, mainitsin vain että asia ei ole suinkaan yksiselitteinen.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  6. #96
    Tähän asiaan ei ole kuin yksi oikea vastaus, joka on koostettavissa mm. lukuisista kannanotoistakin.

    Moottoripyörällä ajettaessa päivällä, on käytettävä lyhyitä ajovaloja!

    Onko ideoita siitä, että miten väärä opetus saataisiin kitkettyä pois osalta autokoulun opettajista jne.?

    Toivottavasti ja uskoakseni autokouluihmisä lukee tätä foorumia, ja näitä kirjoituksia, poliisi lukee näitä, ja liikenneturvan kouluttajat lukevat näitä.

    Pitkien valojen käyttö mp:llä päiväsaikaan on yleistymässä päin, ja se kehitys pitää saada kitkettyä pois, arvoisat autokoulun opettajat, poliisi ja liikenneturvan tiedottajat ja kouluttajat.
    <p>.</p>
  7. #97
    Pavel Pude:n avatar
    Liittyi Sep 2008
    Littoinen helmi paskan keskellä.
    Kävin itse mp-koulun viitisen vuotta sitten, kyseisen autokoulun opettaja oli tietysti myös itse motoristi 30 vuoden kokemuksella.
    Hän nimenomaan painotti teoriatunnilla ja tais siitä kans sanoa ajotunnilla että pitkillä valoilla EI sitten ajeta, koska pyörän vilkutkin häviävät pitkien taakse.
    Yamaha fz1-s
    ex Yamaha xt660x
    ex Honda CB 600 hornet
    ex Kawasaki er-6n

    Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
    itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
  8. #98
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Tähän asiaan ei ole kuin yksi oikea vastaus, joka on koostettavissa mm. lukuisista kannanotoistakin.

    Moottoripyörällä ajettaessa päivällä, on käytettävä lyhyitä ajovaloja!

    Onko ideoita siitä, että miten väärä opetus saataisiin kitkettyä pois osalta autokoulun opettajista jne.?

    Toivottavasti ja uskoakseni autokouluihmisä lukee tätä foorumia, ja näitä kirjoituksia, poliisi lukee näitä, ja liikenneturvan kouluttajat lukevat näitä.

    Pitkien valojen käyttö mp:llä päiväsaikaan on yleistymässä päin, ja se kehitys pitää saada kitkettyä pois, arvoisat autokoulun opettajat, poliisi ja liikenneturvan tiedottajat ja kouluttajat.



    Aivan oikein!

    Pitkät valot on tarkoitettu käytettäväksi pimeällä niin etteivät ne häikäise muita tiellä liikkujia.
    Perusteluksi pitkien käyttöön päivänvalon aikana muita kohdatessa sanotaan se, että siten mp on helpompi havaita. Aivan totta, mutta olisihan autokin helpompi havaita, jos se ajaisi jatkuvasti pitkät päällä. Eikä Goldwingillä ja Twingolla ole kokoeroakaan niin paljon, että se puolustaisi pitkien käyttöä moottoripyörillä, muttei autoilla.
    Eli kyllä minun mielestäni olisi parasta, että tästä valoisanaikaisesta pitkien käytöstä luovuttaisiin.
    Jos joku aikoo vastata, että jos yksikin henki säästyy niin pitkien käyttö on perusteltua, pohtikoon että mikä olisi tilanne, jos kaikki (sekä moottoripyöräilijät että autoilijat) ryhtyisivät käyttämään pitkiä valoja. Saattaa olla, että sellaisesta tilanteesta aiheutuneet häikäisyt aiheuttaisivat vaaratilanteita/onnettomuksia enemmän kuin yhden hengenmenon verran.
    SV 1000
  9. #99
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Tähän asiaan ei ole kuin yksi oikea vastaus, joka on koostettavissa mm. lukuisista kannanotoistakin.

    Moottoripyörällä ajettaessa päivällä, on käytettävä lyhyitä ajovaloja!
    No mites se asia oli, että onko joka ikisessä mp-mallissa ja kaikilla aikakausilla ollut ihan täsmälleen yhtä tehokkaat valot?? Esim.jotkut alan lehdet mittaavat testeissään valotehot, kannattaa vakoilla sieltä. Hajonta on todella hämmästyttävän suuri jopa uusien pyörien joukossa, eli valoja löytyy prätkissä ihan hyvistä umpisurkeisiin. Ja edelleen on muuttujina myös valojen suuntaus sekä mp:n kuormaus.

    Häikäistä ei saa, se on ihan selvä. Ihmettelen vain tätä mutkien oikomista suoraksi tässä asiassa, ja miten suu vaahdossa pitää jaella jotain omaa pyhää oikeaa ohjettaan! Jonkun verran tullut ajeltua mm.sellaisissa maissa, missä paikallisten taktiikka valoisalla ja pimeällä on sama: ei lainkaan valoja, tai pitkät. Meillä Suomessa homma on tuohon verrattuna paljon paremmin.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  10. #100
    Lainaa pecha kirjoitti Katso viesti
    No mites se asia oli, että onko joka ikisessä mp-mallissa ja kaikilla aikakausilla ollut ihan täsmälleen yhtä tehokkaat valot?? Esim.jotkut alan lehdet mittaavat testeissään valotehot, kannattaa vakoilla sieltä. Hajonta on todella hämmästyttävän suuri jopa uusien pyörien joukossa, eli valoja löytyy prätkissä ihan hyvistä umpisurkeisiin. Ja edelleen on muuttujina myös valojen suuntaus sekä mp:n kuormaus.

    Häikäistä ei saa, se on ihan selvä. Ihmettelen vain tätä mutkien oikomista suoraksi tässä asiassa, ja miten suu vaahdossa pitää jaella jotain omaa pyhää oikeaa ohjettaan! Jonkun verran tullut ajeltua mm.sellaisissa maissa, missä paikallisten taktiikka valoisalla ja pimeällä on sama: ei lainkaan valoja, tai pitkät. Meillä Suomessa homma on tuohon verrattuna paljon paremmin.
    Epäselvyyttä syntyy mm. juuri mainitsemallasi tavalla. Jos ruvetaan merkkikohtaisesti miettimään ja selvittämään, että häikäisevätkö ne pitkät, vai eivät. Ja soppa on valmis, ja se mikä se jo nyt on.

    Kun asia on hyvin yksinkertainen. Ei käytetä pitkiä päiväsaikaan, ja jos lisähuomattavuutta kaivataan, hankitaan valkoinen kypärä, huomiovärejä yläkroppaan jne.
    Eikä sitten munkkilatinaa siitä, että huomiovärit jne häviävät katteiden taakse jne...
    Pidettäköön tämä topic näissä pitkissä valoissa.
    <p>.</p>
  11. #101
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Jos ruvetaan merkkikohtaisesti miettimään ja selvittämään, että häikäisevätkö ne pitkät, vai eivät.
    No eikös juuri tuon luulisi olevan melko oleellista tässä asiassa. Kun kerran on hyvin suuri haitari vielä olemassa niiden valotehojen välillä.

    Tosiaan joku 35 vuotta vanha peli ei ajan patinoimalla umpiollaan ja hehkulampuilla paljon enää häikäise (jos edes uutena häikäisi), oli sitten lyhyet tai pitkät päällä. Kun taas joku nykyaikainen kahdella suurikokoisella projektorityyppisellä umpiolla, H7:lla tai xenoneilla, on aivan toinen juttu.

    Suomessahan, kiitos verotuksemme, myös pyöräkanta on huomattavasti muuta Eurooppaa vanhempaa, eli täällä todella on ne vanhatkin raadot vielä ihan ajokäytössä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  12. #102
    On tapana kysyä taholta, jonka ainakin luulisi parhaiten tietävän kattavasti asioista.
    Tässä vastaus kun sitä kysyin Liikenneturvalta.
    Parhaiten asia edennee, kun orgilaisetkin valistavat lajitovereitaan ja vaikkapa sitä autokoulun opettajaakin, joka
    väärin opettaa.
    Oikeaa tietoahan on alla.



    "Hei,
    Motoristin huono näkyminen on ollut ongelma niin kauan kuin pyöriä on
    liikenteessä ollut.
    Vuosien saatossa on ollut erilaisia konsteja näkymisen lisäämiseksi.
    Tärkeimpiä ovat edelleen ajonopeus, ajolinjan valinta, näkyvät varusteet
    jne.
    Vuosikymmeniä sitten, kun valotkaan eivät pyörissä olleet kummoiset jopa
    opetettiin, että päivälläkin on hyvä käyttää kaukovaloja.
    Näin on käsittääkseni toimittu jopa meillä Liikenneturvassakin, mutta
    aikaa siitä on 30 vuotta. Niin kauan kuin olen itse ollut kuvioissa mukana, on
    korostettu sitä, että kaukovaloja käyttävän motoristin nopeus ja etäisyys
    on mahdoton arvioida. Moottoripyöräilijöiden ennakoivan ajon koulutuksessa
    tämä havainnollistetaan maantieajolinkin aikana tapahtuvalla näytöllä.

    En ole enää vuosiin kuullut, että autokoulussa toimiva ammattiopettaja olisi
    suositellut kaukovalojen käyttöä päiväaikaan. Harmillista jos näin on.

    Kiitos vinkistä. Katsotaan mitä asialle olisi tehtävissä.



    Ystävällisin terveisin,

    Toni Vuoristo

    koulutusohjaaja

    Liikenneturva
    <p>.</p>
  13. #103
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mitäs mieltä raati on, jos sattuu päälle oikein sumppuinen kaatosateinen keli jossa näkyvyys on maantiellä huonoa... Tekis kyllä mieli lipsautta silloin pitkät päälle. Voihan ne pitkä napsauttaa pois silloin kun alkaa vilkkua käyttämään?!
  14. #104
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    On tapana kysyä taholta, jonka ainakin luulisi parhaiten tietävän kattavasti asioista.
    Tässä vastaus kun sitä kysyin Liikenneturvalta.
    Parhaiten asia edennee, kun orgilaisetkin valistavat lajitovereitaan ja vaikkapa sitä autokoulun opettajaakin, joka
    väärin opettaa.
    Oikeaa tietoahan on alla.



    "Hei,
    Motoristin huono näkyminen on ollut ongelma niin kauan kuin pyöriä on
    liikenteessä ollut.
    Vuosien saatossa on ollut erilaisia konsteja näkymisen lisäämiseksi.
    Tärkeimpiä ovat edelleen ajonopeus, ajolinjan valinta, näkyvät varusteet
    jne.
    Vuosikymmeniä sitten, kun valotkaan eivät pyörissä olleet kummoiset jopa
    opetettiin, että päivälläkin on hyvä käyttää kaukovaloja.
    Näin on käsittääkseni toimittu jopa meillä Liikenneturvassakin, mutta
    aikaa siitä on 30 vuotta. Niin kauan kuin olen itse ollut kuvioissa mukana, on
    korostettu sitä, että kaukovaloja käyttävän motoristin nopeus ja etäisyys
    on mahdoton arvioida. Moottoripyöräilijöiden ennakoivan ajon koulutuksessa
    tämä havainnollistetaan maantieajolinkin aikana tapahtuvalla näytöllä.

    En ole enää vuosiin kuullut, että autokoulussa toimiva ammattiopettaja olisi
    suositellut kaukovalojen käyttöä päiväaikaan. Harmillista jos näin on.

    Kiitos vinkistä. Katsotaan mitä asialle olisi tehtävissä.



    Ystävällisin terveisin,

    Toni Vuoristo

    koulutusohjaaja

    Liikenneturva
    Näitä samoja laitteita on kuitenkin edelleen meillä liikenteessä... erona 70- ja 80-lukuun vain se, että valot ja koko sähköpuoli niissä on nyt jo vuosikymmenten ikäiset, eli se vähäinen valoteho on vielä tippunut paljon uudesta. Muistaakseni on muuten jotain 90-luvun mallejakin, esim. SuperTenere750, missä on antiikkiset hehkulanka-"tuikut" keulilla.

    Eli eipä se nyt vaan ole aivan niin yksinkertaista, että ***pitkillä häikäisee*** ja ***lyhyillä ei häikäise***. Todellakin nykypäivän tehokkaimmat valot häikäisee varmasti jo pelkät lyhyet päällä paljon enemmän kuin mitä nuo ikivanhat edes pystyy millään valoilla häikäisemään. Ja uudessa pelissä jos vielä sattuu valojen suuntaus olemaan päin peetä, niin vielä pahempi. Onneksi aika monessa matkapyörässä alkaa muuten jo löytymään valon korkeuden pikasäätö.

    Juu, ja nettiasiantuntijoiden kannattaa ihan ilman muuta käydä besserwisseröimässä autokouluopettajille, opet kun eivät tiedä mistään mitään...
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  15. #105
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Mitäs mieltä raati on, jos sattuu päälle oikein sumppuinen kaatosateinen keli jossa näkyvyys on maantiellä huonoa... Tekis kyllä mieli lipsautta silloin pitkät päälle. Voihan ne pitkä napsauttaa pois silloin kun alkaa vilkkua käyttämään?!
    Ajovaloissa löytynee useimmiten valitsin, josta saa kytkettyä joko lyhyet tahi pitkät päälle, jopa ihan kesken ajon.

    En tiedä, mistä se oletus lähtee, että hän, joka käyttää pitkiä näkyäkseen, käyttää niitä sitten ihan koko ajan, kaikissa tilanteissa mm. risteyksissä, ja valaisee myös maantiellä jokaisen vastaantulijan ihan "päin pläsiä". Ilmeisesti sellaisiakin pääsiäiskämmeniä sitten lienee olemassa. Mikään pakkohan näin ei kuitenkaan ole menetellä, kiitos sen em. valokatkaisijan.

    ps. kova sade on kyllä semmoinen olosuhde, missä en välttämättä käyttäisi pitkiä ensinnäkin siksi, että todennäköisesti valaiset vain sitä tippuvaa vettä edessäsi, joten saatatkin itse nähdä huonommin kuin lyhyillä. Vanha, kovin huonoilla valoilla varustettu pyörä, kirkas kesäpäivä, ja harvan liikenteen maantieajo, siinä on kombinaatio, jossa voisin nähdä tuosta mahdollisesti etua. Mutta tosiaan kovin tapauskohtaista, eikä herneitä lyhyiden fanaatikoille sieraimeen.
    Viimeksi muokannut: pecha; 17.04.2012 klo 13:52.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  16. #106
    Olen kyllä samaa mieltä siitä, että pelkän yksinkertaisuuden ja myös tieliikennelain(?) mukaan pitkien käytöstä pitäisi luopua. Onhan niissä lampuissa eroja, mutta jos annetaan viesti, että suosittelemme käyttämään pitkiä, jos tunnet omat valosi liian heikoiksi, niin soppa on valmis jokaisen itse arvioidessaan omien valojensa tehoa. Se, että väärinsuunnatut lamput häikäisee enemmän, ei ole oikein peruste, koska ei niitä väärinkään saisi mennä suuntaamaan.

    Vanhoihin vehkeisiin voi myös vaihtaa uudet lamput, jos tuntuu, ettei valoteho riitä. Pitkissä ja lyhyissä on ainakin autopuolella muutakin eroa, kuin valoteho. Nimenomaan tuo suuntaus. Ei pitkien käyttämiselle ole oikein mitään perustetta. Jos tuntuu, ettei oma näkyvyys riitä, asian voi korjata olemassa olevilla säännöilläkin (uusii ajovalot, näkyvyyttä värityksellä, ajolinjat, jne).

    Omassa pyörässäni ei varmasti mitkään parhaat valot ole, mutta tähän asti on autoilijat minut havainneet ihan ajovaloja käyttämälläkin. Noh, kerran meinattiin jo ekana kautena kiilata maantieltä ulos, mutta siinä ei taas valoilla ollut mitään tekemistä
    <p>Honda VFR 800 -99</p>
  17. #107
    Tästä vielä, että on tilanteita jolloin on kiinnitettävä muiden huomiota hetkellisesti itseensä, niin mitenpä sen muutoin tekee, kuin pitkiä valoja väläyttelemällä. Väläyttelee niitä sitten, jos ajelee jatkuvasti pitkillä?

    Tuohon itsensä huomatuksi tulemiseen kuuluu myös merkinantotorvi, joka -10 mallin vifferissäkin kyllä on täysin surkea rääkkä, mihinkään kuulu. Kumma kun eivät vakiona laita kunnon rääkkää, edes auttaisi sitten taajamissa, kun on tarpeen - ja toisinaan on.
    Tuolla merkkikohtaisessa topicissa on parikin mallia suositeltu kyllä.
    <p>.</p>
  18. #108
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Tästä vielä, että on tilanteita jolloin on kiinnitettävä muiden huomiota hetkellisesti itseensä, niin mitenpä sen muutoin tekee, kuin pitkiä valoja väläyttelemällä. Väläyttelee niitä sitten, jos ajelee jatkuvasti pitkillä?

    Tuohon itsensä huomatuksi tulemiseen kuuluu myös merkinantotorvi, joka -10 mallin vifferissäkin kyllä on täysin surkea rääkkä, mihinkään kuulu. Kumma kun eivät vakiona laita kunnon rääkkää, edes auttaisi sitten taajamissa, kun on tarpeen - ja toisinaan on.
    Tuolla merkkikohtaisessa topicissa on parikin mallia suositeltu kyllä.
    Pitkien vilkuttelua on yleisesti pidetty, varsinki risteyksissä merkinantona, jolla annetaan väistämisvelvolliselle lupa tulla eteen! Muualla (korpitaipaleella ilman risteyksiä) varoitellaan tutkast, hirvist, ym vaaroist...

    En kyllä suosittelis mitään turhia pitkien vilkuttelua, saattaa ristyeksissä vaan lisätä eteen tulemisia ja muualla aiheuttaa yleistä hämmennystä!
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  19. #109
    Lainaa Ankka kirjoitti Katso viesti
    Olen kyllä samaa mieltä siitä, että pelkän yksinkertaisuuden ja myös tieliikennelain(?) mukaan pitkien käytöstä pitäisi luopua. Onhan niissä lampuissa eroja, mutta jos annetaan viesti, että suosittelemme käyttämään pitkiä, jos tunnet omat valosi liian heikoiksi, niin soppa on valmis jokaisen itse arvioidessaan omien valojensa tehoa. Se, että väärinsuunnatut lamput häikäisee enemmän, ei ole oikein peruste, koska ei niitä väärinkään saisi mennä suuntaamaan.

    Vanhoihin vehkeisiin voi myös vaihtaa uudet lamput, jos tuntuu, ettei valoteho riitä. Pitkissä ja lyhyissä on ainakin autopuolella muutakin eroa, kuin valoteho. Nimenomaan tuo suuntaus. Ei pitkien käyttämiselle ole oikein mitään perustetta. Jos tuntuu, ettei oma näkyvyys riitä, asian voi korjata olemassa olevilla säännöilläkin (uusii ajovalot, näkyvyyttä värityksellä, ajolinjat, jne).

    Omassa pyörässäni ei varmasti mitkään parhaat valot ole, mutta tähän asti on autoilijat minut havainneet ihan ajovaloja käyttämälläkin. Noh, kerran meinattiin jo ekana kautena kiilata maantieltä ulos, mutta siinä ei taas valoilla ollut mitään tekemistä
    Kannattaa kyllä olla selvillä oman pyöränsä valojen näkyvyydestä, voi vaikuttaa suoraan siihen, miten hyvin esim.autoilijat sinut havaitsevat liikenteessä.

    Eikä niihin vanhoihin vehkeisiin saa nykymittapuulla hyviä valoja ainakaan pelkät polttimot vaihtamalla. Edes koko umpioiden uusiminen ei välttämättä tekisi hääviä lopputulosta, jos ne valot on alun alkaenkin olleet surkeat. Vielä nykypyöristäkin löytyy esimerkkejä luokattomista ajovaloista, erikoista itse asiassa ettei siinä tunnu olevan mitään minimivaatimusta.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  20. #110
    Lainaa pecha kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa kyllä olla selvillä oman pyöränsä valojen näkyvyydestä, voi vaikuttaa suoraan siihen, miten hyvin esim.autoilijat sinut havaitsevat liikenteessä.

    Eikä niihin vanhoihin vehkeisiin saa nykymittapuulla hyviä valoja ainakaan pelkät polttimot vaihtamalla. Edes koko umpioiden uusiminen ei välttämättä tekisi hääviä lopputulosta, jos ne valot on alun alkaenkin olleet surkeat. Vielä nykypyöristäkin löytyy esimerkkejä luokattomista ajovaloista, erikoista itse asiassa ettei siinä tunnu olevan mitään minimivaatimusta.
    Ööh, miten niin vanhoihin pyöriin ei voi vaihtaa parempia valoja? Ei nyt varmaan pelkällä polttimolla, mutta kai niihin vaikka xenonit voi halutessaan vaihtaa.

    Tuo on totta, ettei risteykseen lähestyessä kannata alkaa vilkuttelemaan, ellei joku sitten oikesti ole jo edessä. Mutta esim. ohittamisessa tuolla voi kiinnittää hyvin huomiota.

    Jos on niin heikot valot, ettei ne häiritse vastaantulia pitkilläkään, niin ei tuosta nyt varsinaisesti haittaa varmaan ole, mutta milläpä senkin varmistat. Ja jos ne niin onnettomat on, niin uusisin kyllä valot joka tapauksessa. Eikai semmosilla uskalla pimeässä ajaa.
    <p>Honda VFR 800 -99</p>
  21. #111
    Lainaa pecha kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa kyllä olla selvillä oman pyöränsä valojen näkyvyydestä, voi vaikuttaa suoraan siihen, miten hyvin esim.autoilijat sinut havaitsevat liikenteessä.

    Eikä niihin vanhoihin vehkeisiin saa nykymittapuulla hyviä valoja ainakaan pelkät polttimot vaihtamalla. Edes koko umpioiden uusiminen ei välttämättä tekisi hääviä lopputulosta, jos ne valot on alun alkaenkin olleet surkeat. Vielä nykypyöristäkin löytyy esimerkkejä luokattomista ajovaloista, erikoista itse asiassa ettei siinä tunnu olevan mitään minimivaatimusta.
    Yksi mahdollisuus voisi olla LED-päivävalot, toiseen pyörääni laittelin sellaisen viime kesänä juurikin näkymisen parantamiseksi. Näkyvät kyllä hyvin, melko korkean värilämpötilansa vuoksi, myös kirkkaassa auringonpaisteessa.
    Nuo driversionin ajovalot eivät kovin hyvät ole ja jotain piti keksiä kun muutaman kerran sivutieltä tultiin hiukan liian rohkeasti eteen.
    Nykyisinhän ne voi pyöräänkin asentaa aivan laillisesti ja kytkentä on hyvin helppo jos vain löytyy paikka mihin sen saa kiinnitettyä. Kytkentähän menee niin että päivävalot sammuvat jos ajovalot tai parkit kytketään. Toinen hyvä puoli on että ei tarvitse huolehtia valojen päälläolosta kun syttyvät heti kun virta käännetään päälle.
  22. #112
    Tottahan valojakin voi vanhaan pyörään parannella, mutta silloin jos koko pelin käypä arvo on enää vaikka vajaan tonnin, moni ei rupea useamman satasen valoremppaa siihen tekemään.

    Paljon on liikenteessä pyöriä, joiden ajovalo on käytännössä pelkkä huomiovalo. Katsokaapa tuolla tien päällä kun liikutte.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  23. #113
    Lainaa SamiN kirjoitti Katso viesti
    En puolustele pitkien käyttämistä, mutta ihmettelen vilkkujen näkymistä argumenttina. Jos vilkku ei näy on epätodennäköisempää että joku kääntyy eteen? Vai?
    Lähinnä yleiseen liikenteen sujuvuuteen ja virhetulkintojen määrään tuo vaikuttaa. Onhan sillä puolensa, että ihmiset tietävät mitä kukin on tekemässä tuolla liikenteessä suhaillessaan, eikö? Esim. täysperän kuski odottaa risteyksessä "turhaan", vaikka päätiellä ajavalla moottoripyörällä vilkku on päällä kääntymisen osoittamiseksi, muttei vaan näy. Vastaavathan eivät tietenkään ole isoja asioita. Täysperän kuskilta saattoi mennä hyväkin sauma liittyä liikenteeseen jouhevasti. Tuleehan se seuraavakin sitten joskus. Mutta mitäs me niistä muista tienkäyttäjistä...? Eihän motoristin tarvitse niistä välittää, kunhan eivät tule puusilminä eteen ja muutenkin huomioivat motoristin. ;)

    Itse kun ajelen tuolla työksenikin kohtuullisen paljon, niin vilkkujen puutteellinen käyttö ja niiden huono näkyvyys ovat kaksi todella isoa ongelmaa liikenteessä. Oikeaoppinen vilkkujen käyttö pelastaisi usealta virhetulkinnalta, parantaisi liikenteen sujuvuutta ja myös turvallisuutta. Jokainen Suomen teillä ajeleva on tämän varmasti huomannut. Vilkkujen näkymättömyys... noh, ei se ainakaan paranna asioita. Kai noihin joskus tulee parannusta...
  24. #114
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Pitkien vilkuttelua on yleisesti pidetty, varsinki risteyksissä merkinantona, jolla annetaan väistämisvelvolliselle lupa tulla eteen! Muualla (korpitaipaleella ilman risteyksiä) varoitellaan tutkast, hirvist, ym vaaroist...

    En kyllä suosittelis mitään turhia pitkien vilkuttelua, saattaa ristyeksissä vaan lisätä eteen tulemisia ja muualla aiheuttaa yleistä hämmennystä!
    Tämä on juuri näin myös minunkin mielestäni ja hyvä täsmennys. Mielessäni oli vain erikoistilanne, että esim. joku tulee vastaan ohitustilanteessa ja ohituksen mennessä pitkäksi joudut väistämään pientareelle. Kyllä väläytän, olinpa liikkeellä kotilolla tai mp:llä.

    Tuo vilkkujen erottuminen ajovaloista niin mp:ssä, kuin kotilossa. Työmatkallani on tilanne jossa motarin ulosliittymän jälkeen tullaan 55:lle ja kääntyminen vas. Usein tulee paljon autoja vasemmalta joko kääntyen samalle rampille sisään liittymään, tai ajaen suoraan, jolloin on väistettävä.
    Niiden kotiloiden vilkut, joissa lisävilkku on peilissäkin erottuvat todella hyvin. Mutta on paljon kotiloita, uusiakin malleja esim. Opel Ignisia, joissa vilkku on vain ajovalon välittömässä vieressä, ja lisävilkku on sivupellissä. Ja näitä kun katsoo kohtisuoraan, niin toisinaan on oltava todella tarkkana, että onko vilkku päällä ja auto kääntymässä, vai ajaako suoraan. Vilkku ei meinaa erottua millään.

    Ajatus vastaavasti mp:ssä, eli jos vilkku on kovin lähellä ajovaloja, niin tarkkana, että erottaako ne muu liikenne.

    Jos vilkut ovat peilien päässä, nin kuin jo paljon näkee, niin tilanne on paljon parempi! Ja siis ettei kenenkän tarvitse erikseen lisätä, käytettään niitä vilkkuja - ja ahkerasti! Niin kuin ajo-opetuksessa sanotaan - tai ainakin pitäisi sanoa.
    Viimeksi muokannut: M58; 18.04.2012 klo 10:10.
    <p>.</p>
  25. #115
    Taasen tuli eilen kaupunkiliikenteessä kotilolla ajaessani mp vastaa pitkillä ja lisävaloilla, ja häikäisi penteelesti - ei mitään mahdollisuutta havainnoida nopeutta etäisyyttä jne. Motoristi kyllä asetti siinä itsensä suureen vaaraan.
    Tästä lähin kyllä vilautan ajovaloja aina kun moisen kohtaan ja tarpeen vaatiessa moneen kertaan, olinpa liikkeellä kotilolla tai mp:llä.
    <p>.</p>
  26. #116
    Tänään tuli autojonon keskellä vastaan joku naku, ehkä BMW K1300R. Mattamusta mopo, kuskilla mustat kledjut ja musta kypärä. Edessä valona joku 3 cm halkaisijaltaan kellertävä tuikkulyhty. Toinen etulamppu oli isompi, mutta sekin oli musta...

    Tämän nähdessäni tuli kyllä mieleen, että pitkätkin olisi paremmat. Tuo ei taatusti näy ollenkaan, jos selän takana aurinko.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  27. #117
    Hölmöläislogiikalla olen todennut että kun "tulen auringosta" eli selän takaa möllöttää aamu/ilta-aurinko, niin ihan vapautuneesti käytän mopossa pitkiä erottuakseni jotenkin - muutoin riittää päivällä ajellessa ihan pelkkä lähivalo.

    Kukin taaplaa tavallaan.
    - Drifter -
  28. #118
    Lainaa metzuri kirjoitti Katso viesti
    Hölmöläislogiikalla olen todennut että kun "tulen auringosta" eli selän takaa möllöttää aamu/ilta-aurinko, niin ihan vapautuneesti käytän mopossa pitkiä erottuakseni jotenkin - muutoin riittää päivällä ajellessa ihan pelkkä lähivalo.

    Kukin taaplaa tavallaan.
    Tuosta ainakin mp-opettaja varoitteli jatkuvasti ja näytti pari hyvää kuvaakin. Eli ei todellakaan pitkiä päälle kun mopon takana paistaa ilta/aamuaurinko. Silloin nimenomaan katoat sinne auringon keskelle.


    Joku osaa varmaa kaivaa tähän asiallisen kuvan kaveriks ko. tilanteesta.

    Edit. Joku löyty:




    Mitäs mieltä jengi jälkiasennetuista xenoneista? jollain 8k värilämpötilalla vois saada näkyvyyttä lisää aikalailla, oikein suunnattuna tietysti.
    Viimeksi muokannut: juhis_; 14.05.2012 klo 05:25. Syy: kuva
    Yamaha MT09 -20
    KTM sxf 450 -06
    ________________
    Yamaha R1 -07
    Husaberg FS650 -05
    KTM sx 250 -05
  29. #119
    Lainaa juhis_ kirjoitti Katso viesti
    Tuosta ainakin mp-opettaja varoitteli jatkuvasti ja näytti pari hyvää kuvaakin. Eli ei todellakaan pitkiä päälle kun mopon takana paistaa ilta/aamuaurinko. Silloin nimenomaan katoat sinne auringon keskelle.


    Joku osaa varmaa kaivaa tähän asiallisen kuvan kaveriks ko. tilanteesta.

    Edit. Joku löyty:




    Mitäs mieltä jengi jälkiasennetuista xenoneista? jollain 8k värilämpötilalla vois saada näkyvyyttä lisää aikalailla, oikein suunnattuna tietysti.

    Tässä nyt ihan omia näkemyksiä/kokemuksia jonkinlaisin perustein.

    Lähtökohtaisestihan on kysymys "riittävästä kontrastista" taustaan nähden.

    Pitkillä ajosta sitä seuraa usein siinä mielessä liikaa, että pelkän "valon" etäisyyttä/nopeutta on tosiaan
    hyvin vaikea arvioida.... varsinkin suht. suorassa lähestymisessä tai loittonemisessa.

    Tuo "auringosta ajaminen" onkin jo hieman mutkikkaampi juttu.... usein.

    Se, että joku kohtaava tulee kuin leijuen ja keskellä aurinkoa, on paska homma mutta kohtalaisen
    lyhytaikainen tilanne..... useimmiten ja silloin on vaan ajeltava sen mukaan se pätkä elämästä.

    Pääasiassa tilanne on kuitenkin se, että aurinkoon päin ajava häikäistyy suuresta vastavalon määrästä,
    mutta kohtaava ajoneuvo "siirtyilee" usein jotain taustaa vasten.... ja hukkuu siihen.
    Omasta mielestä pitkiä käyttävät on kuitenkin helpompi tällä tavoin huomioida vastaantulevina.
    Tällöin se pelkkä huomioiminen on primääriasia. Vaikka etäisyyden ja nopeuden arviointi on
    muutoin tärkeää, on voimakas vastavalo kuitenkin sellainen ajo-olosuhde joka romahduttaa
    kyvyn arvioida noita asioita. On siis tuossa tilanteessa "pienempi paha" että ylipäänsä erottuu
    paremmin.... ja siinä on vaan "nöyrryttävä" hetkeksi ajelemaan vallitsevien olosuhteiden
    vaatimalla tavalla. Hyviksi ne eivät muutu oli pitkillä tai ei.

    Tiuhassa jonoliikenteessä tilanne on taas monin tavoin hieman erilainen.

    Harvemmassa taas pisteytän parhaaksi kohtaajaksi vasta-auringosta sellaisen, joka ajelee
    pitkillä...... mutta tullessaan "sopivalle" etäisyydelle, pudottaa puolikkaille.
    Tämä muutoskin on osaltaan omiaan herättämään huomiota vastavalosta(aurinko)
    häikäistyvässä kuljettajassa.

    Liian vähän myös painotetaan häikäisytilanteissa katseen suuntaamista.
    Ei sitä tarvitse silmämuniaan halkaista tuijottamalla "suoraan tuleen".
    Eipä liioin muniaan tuijottamalla tule ajosta mitään.... jostain tuosta välistä se totuus löytyy .
    Usein katseen kiinnittäminen vain "hieman sivuun" siitä normaalista auttaa merkittävästi.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  30.  
  31. #120
    Lainaa juhis_ kirjoitti Katso viesti
    Mitäs mieltä jengi jälkiasennetuista xenoneista? jollain 8k värilämpötilalla vois saada näkyvyyttä lisää aikalailla, oikein suunnattuna tietysti.
    Oman kokemuksen mukaan tuollainen 6k värinen xenoni erottuu aika kivasti liikenteen joukosta ihan oikein suunnatuilla lyhyilläkin. Paremman puoliskon pyörässä on tuollainen, joten sitä on tullut tarkkailtua jonkun verran peileistä ja muutenkin. Ei häikäise mutta pistää silmään varsin hyvin vähän pidemmänkin matkan päästä.
    Arttu
Sivu: 4 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen