Sivu: 5 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567 ViimeinenViimeinen
Tulokset 121:stä 150:een 182:sta
  1. #121
    Muista kuka joskus kertoi... Asentaa lyhyet näyttämään etulokariin, pitkät sinne minne lyhyet kuuluisi näyttää.. täten voit ajaa pitkät päällä ja kun omistat tangonpäätyvilkut, ei pitkien käyttösi muita haittaa ja suuntamerkkisikin tullaan nähdyksi !

    Käytän joskus, tilanteesta riippuen. Pääosin ylempi^ teoria voisi toimia, toisaalta ei...

    Järkeään saa käyttää ja soveltaa pitkien käytön sinne minne se kuuluu, eli aika ja paikka oikeaksi.
    Kawasaki z750 Candy limegreen.
    Ex:Suzuki GSX600F Red.
  2. #122
    Mutta jos pitkät valaisee sen saman alueen mitä lyhyet valaisi ennen, niin miksi sitten käyttää niitä pitkiä? Eikö se ole sama käyttää niitä lyhyitä? Ja ongelma tulee viimeistään siinä kun pitäisi nähdä sinne kauemmas eikä valot näytäkään sinne.

    Tämä pitkät valot päivällä lienee peräisin 80-luvun hehkulankapolttimoista. Niissä ei ollut pelkoa häikäisystä. Nykypyörissä on sen verran paremmat lyhyet että nekin näkyy ihan riittävästi. Pitkissä sen sijaan tuntuu olevan parantamisen varaa monissakin pyörissä.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  3. #123
    No minun Bemussa on tällä hetkellä lyhyet kuin pitkät. Korkeussäätö korkkasi ja nosti lampun näyttämään liian ylös.
    No se on etuosaa purettava ja tehtävä joku patentti ratkaisu tuohon. Kierteet säätötappiin ja rikkaa vasten mutteri
    niin saa sitten jotenkin säädettyäkin.

    Ärsyttää kun en oo niitä pitkät päällä ajelijoita...
    Honda XL1000VA 2006
  4. #124
    Vuoden takaa viimeisin kirjaus tähän ajankohtaiseen asiaan.

    Jep, nyt kun pyöräkansa taas on ilmaantunut teitten päälle, niin viittiskö joku kertoa kavereille, että se pitkien käyttö ei todellakaan aina paranna turvallisuuttasi päiväsaikaan.
    Kun todellakin ajelen kotilollakin varsin paljon teitten päällä ja tietysti motoristina huomioin motoristien asioita.

    Kotilossa kun istutaan varsin alhaalla, niin se on vielä edelleen omiaan aiheuttamaan häikäistymistä. Totesin taas viikonloppuna useammankin motoristin valoista.

    Kyllähän sen prätkän havaitsee, mutta kaikki muu onkin siten hebreaa, kun katse on suunnattava ihan muualle, siihen prätkään ei voi katsoa, sen verran häikäisee. Siis ei voi arvioida prätkän nopeutta, ei välttämättä sen sijaintia ajoradalla jne.
    Ja jos olet takana, ei taustapeiliin voi katsoa ja arvioida siitä sitten määrättyjä asioita.

    Kumma juttu, että vaikka autokoulussa opetetaan, tai ainakin pitäisi opettaa, että pitkiä ei käytetä päivällä, niin paljon niitä vain näkee, ja ihan uudehkoissakin nykyaikaisisa pyörissä.

    Tietystikään tämä nytten ei koske niitä prätkiä, joissa valot ovat verrattavissa karbidilamppuihin.
    <p>.</p>
  5. #125
    Jep, pitkien käyttö ei ole oikea tapa lisätä omaa näkyvyyttään. Aiheuttaa lähinnä ärtymystä ja pahimmillaa häikäisyä ja vaaratilanteita. Jos omaa erottuvuuttaan haluaa liikenteessä parantaa niin heijastin liivi tai -vyö on edullinen vaihtoehto. Jäljempänä mainittuja voi tiedustella vaikka allekirjoittaneelta jos ei muualta keksi ;)

    Erinomainen mutta hieman kalliimpi vaihtoehto on ostaa ns. High Visibility ruukku. Jo näkyy kauas liikenteenkin seassa.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  6. #126
    Niin ja ne vilkut EI tosiaan sitte näy, jos ne on asennettu lähelle ajovaloa (nakut)... Eli lyhyitä päälle. Mun mielestä saa syyttää vain itteään jos kolisee sen takia, että kanssakulkija ei nähnyt vilkkujasi. Tokikaan se ei ketään oikeuta ajamaan tahalteen päälle/eteen.
    Yamaha T7 World Raid -22
    Honda CB1000RA -10


  7. #127
    Nyt kopioin oman tekstini toisesta keskustelusta tähän.
    Sen verran vaarallisesti joku veti väärin suunnatulla hurjan tehokkaalla omaviritelmä-xsenonilla.


    Olitko se sinä, joka tänään lauantaina lähestyit ilmeisesti valkosella bussilla noin 13:45 kieppeillä JKL-suunnasta Jämsää?

    Tunnistat olleesi, jos pyörässäsi on ilmeisen laiton xsenon, ja ajoit pitkillä valoilla.
    (Pyörästä en voi olla varma koska sokaistuin vaarallisesti)

    jos se olit sinä, niin lopeta se pitkillä ajo!
    Et vaarantanut vain muiden tielläliikkujien kulkemista, vaan myös oman henkesi!

    Valosi nyppylän takaa lähestyessäsi oli jopa päivänvalon aikaan niin voimakas, että sokaistuin täysin. Jouduin kivusta johtuen toteamaan sulkeneeni vaistomaisesti hetkeksi silmäni.
    Sen sekunnin aikana olisit voinut sinä tai joku muu menettää henkensä.

    Vielä Muuramen kohdallakin silmissä tuntui voimakas kipu.

    Nyt vähän järkeä siihen pitkillä päin ajeluun, kiitos.
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  8. #128
    Lainaa sarkka kirjoitti Katso viesti
    Nyt kopioin oman tekstini toisesta keskustelusta tähän.
    Sen verran vaarallisesti joku veti väärin suunnatulla hurjan tehokkaalla omaviritelmä-xsenonilla.

    Valosi nyppylän takaa lähestyessäsi oli jopa päivänvalon aikaan niin voimakas, että sokaistuin täysin. Jouduin kivusta johtuen toteamaan sulkeneeni vaistomaisesti hetkeksi silmäni.

    Vielä Muuramen kohdallakin silmissä tuntui voimakas kipu.
    Ettei bussikuski olisi sotkenut xenonia ja laseria tilatessaan Kiinasta tuikkuja?
  9. #129
    Lainaa redhat kirjoitti Katso viesti
    Ettei bussikuski olisi sotkenut xenonia ja laseria tilatessaan Kiinasta tuikkuja?
    En osaa sanoa muuta, kuin että helvetillisen kirkas ja siniseen taittuva sen valo oli.
    Ja en voi millään olla varma että oli bussi tai edes valkoinen. Matkustaja väitti ehtineensä suunnilleen nähdä pyörän.
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  10. #130
    Just äsken Lapua-Seinäjoki välillä jokin musta tai tms kyykky pitkillä xenoneilla vastaan. Kannattaa miettiä että voiko vastaantuleva nähdä sun vilkkuja jos käytät pitkiä. Vastaantullessa näky nimittäin vain iso sinertävä valopallo. Ps. Takana tuleva kyykky lyhyillä halogeeneillä oli paljon asiallisempi ilmestys.
    Yamaha T7 World Raid -22
    Honda CB1000RA -10


  11. #131
    Minulla on automaattivalot. Kiihdyttäessä pitkät ja jarruttaessa lyhyet.
  12. #132
    Jos nyt sitten on pakko pitkät päällä ajella, niin miksei voisi tehdä sitä samoin kuin pimeälläkin. Ajat pitkät päällä maantiellä kun kukaan ei niistä häikäisty. Vaihdat sitten lyhyille vastaantulijan kohdatessasi. Toimisi varmaan jonkinlaisena herättäjänä tuo lyhyille vaihtaminen. Samoin lyhyille vaihto, kun joku on risteävällä tiellä odottamassa päätielle pääsyä.

    Jatkuva pitkillä ajaminen ja niiden käyttö taajamassa on perseestä.
    Pan European 1300
  13. #133
    Lainaa BOMBARIDER kirjoitti Katso viesti
    Minulla on automaattivalot. Kiihdyttäessä pitkät ja jarruttaessa lyhyet.
    Lainaa Pohjanpoika kirjoitti Katso viesti
    Jos nyt sitten on pakko pitkät päällä ajella, niin miksei voisi tehdä sitä samoin kuin pimeälläkin. Ajat pitkät päällä maantiellä kun kukaan ei niistä häikäisty. Vaihdat sitten lyhyille vastaantulijan kohdatessasi. Toimisi varmaan jonkinlaisena herättäjänä tuo lyhyille vaihtaminen. Samoin lyhyille vaihto, kun joku on risteävällä tiellä odottamassa päätielle pääsyä.

    Jatkuva pitkillä ajaminen ja niiden käyttö taajamassa on perseestä.
    Hemmetin hyvin hokastu ja tokastu.
    <p>.</p>
  14. #134
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Hemmetin hyvin hokastu ja tokastu.
    samaa mieltä.

    näkyvyyttä tulee ja näkyvyys samalla vähenee. häikii silmiin ja vilkut ei näy. vastaantulevan nopeuden arviointikin hankalampaa valopallon kanssa.

    toki joskus kun tuollainen tulee omaa xx:ää vastaan, niin voisi laittaa omasta pyörästä kaukovalot päälle, luulis ihmettelevän kun parit xenonit lasahtaa naamalle...

    pitäisköhän laittaa vielä gessuunkin xenonit.. menis varmaan viesti perille kun keulalla parit boschin lisävalot ja omat pitkät päälle.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  15. #135
    Lainaa Pohjanpoika kirjoitti Katso viesti
    Jos nyt sitten on pakko pitkät päällä ajella, niin miksei voisi tehdä sitä samoin kuin pimeälläkin. Ajat pitkät päällä maantiellä kun kukaan ei niistä häikäisty. Vaihdat sitten lyhyille vastaantulijan kohdatessasi. Toimisi varmaan jonkinlaisena herättäjänä tuo lyhyille vaihtaminen. Samoin lyhyille vaihto, kun joku on risteävällä tiellä odottamassa päätielle pääsyä.

    Jatkuva pitkillä ajaminen ja niiden käyttö taajamassa on perseestä.
    Hyvin todettu. Seuraavan kerran kun olen kotilolla liikenteessä ja vastaan tullaan pitkät päällä niin katsotaan kumpi voittaa Mondeossa Bosch Rallye 225:t Xenoneilla, suoralla voi pimeällä laskea 9 sähköpylvästä eli 450m... Täällä liki korvessa asuvana ja pari kertaa hirven kanssa läheltä piti - tilanteessa olleena olen todennut että varsinkin syksyllä pitää valoa olla riittävästi sekä leveys- että pituussuunnassa.
  16. #136
    Lainaa Wili kirjoitti Katso viesti
    Hyvin todettu. Seuraavan kerran kun olen kotilolla liikenteessä ja vastaan tullaan pitkät päällä niin katsotaan kumpi voittaa Mondeossa Bosch Rallye 225:t Xenoneilla, suoralla voi pimeällä laskea 9 sähköpylvästä eli 450m... Täällä liki korvessa asuvana ja pari kertaa hirven kanssa läheltä piti - tilanteessa olleena olen todennut että varsinkin syksyllä pitää valoa olla riittävästi sekä leveys- että pituussuunnassa.
    Nää nykyajan pyöräänsä kiinaxenonien asentavat vissii harvemmin katsoo niiden suuntausta, muutaman kerran vilautellu pitkiä kun ovat tulleet vastaan, ja he ovat sitten kans väläytelleet pitkiä takaisin ... Nolo olo
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  17. #137
    Lainaa Wili kirjoitti Katso viesti
    Hyvin todettu. Seuraavan kerran kun olen kotilolla liikenteessä ja vastaan tullaan pitkät päällä niin katsotaan kumpi voittaa Mondeossa Bosch Rallye 225:t Xenoneilla, suoralla voi pimeällä laskea 9 sähköpylvästä eli 450m... Täällä liki korvessa asuvana ja pari kertaa hirven kanssa läheltä piti - tilanteessa olleena olen todennut että varsinkin syksyllä pitää valoa olla riittävästi sekä leveys- että pituussuunnassa.
    Mites ne lyhyet valot? Varmaan aika mukava toisen auton tullessa vastaan räpsäyttää pitkät pois ja miettiä, että mihin se tie katosi.
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
  18. #138
    Lainaa villho kirjoitti Katso viesti
    Mites ne lyhyet valot? Varmaan aika mukava toisen auton tullessa vastaan räpsäyttää pitkät pois ja miettiä, että mihin se tie katosi.
    Täällä ei vastaan autoja yleensä tule ja pääteillä on katuvalot. Totta on että pitkiltä lyhyille vaihdettaessa maisema pimenee hetkeksi. Noilla valoilla keila on niin leveä ja pitkä että se on pari kertaa varoittanut ajoissa, mm. keväällä hirvi tuli tielle ja sen nilkat näkyi 300m päästä -> vauhti pois ja kohta tuli toinen perässä. Arvostan omaa henkeä sen verran että nuo pysyy keulalla vaikka laiton tuo satsi onkin.
  19. #139
    Tasan yhtä hyvä selitys käyttää turvallisuus syystä päivällä pitkiä valoja kuin mökäpönttöjäkin. Kyllä sen pyörän näkee ihan yhtä hyvin kuin ison autonkin, jos ei aurinko paista suoraan vastaan niinkuin tuolla aiemmassa kuvassa. Ja oikeasta kulmassa se on silloin ihan sama vaikka vastaan tulee pendoliino tai lentokone.

    Jollain hullun tuurilla olen luultavasti selvinnyt ilman pitkillä ajamista, ei huomioliivejä eikä mökäpönttöjä, jo 30 vuotta päristellen kaksipyöräisillä?
    Murjaanien kuningas!
  20. #140
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa trj kirjoitti Katso viesti
    Tasan yhtä hyvä selitys käyttää turvallisuus syystä päivällä pitkiä valoja kuin mökäpönttöjäkin.
    Sun päälle ei vissiin koskaan ole jalankulkija meinannut kävellä kun ei ole huomannut sua? Mun poäälle on meinannu tulla, oli ystävättären kanssa niin hyvät jutut että piti kävellä korva edellä ja silmät taaksepäin. Se pelästy kun meinas törmätä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  21. #141
    Tänään (5.7.2013) illalla joskus yhdeksän aikoihin 10-tiellä tuli vastaan ennennäkemättömän järkyttävä häikäisevä valopallo. Itse olin liikkeellä autolla. Kaukana lähestyvän autojonon ilmestyessä näkyvin kuului vieruskaverin suusta MIKÄ TOI ON. Joku siellä tuli pyörällä jotkut supertehotuplapitkät päällä. Vaikea siinä oli nähdä edes tietä oman kaistan puolella. Yritin pitkiä väläyttämällä muistuttaa, että vastaantulijan kohdalla pitäisi laittaa lyhyet päälle. Tunnustaako joku? Oliko jokin pakottava syy ajaa pitkillä?
  22. #142
    Jos ei jumalauta muuten uskalla päivällä ajaa kun pitkät päällä niin pysyisi sitten kotona, varsinaisia pellejä nämä pitkillä ajavat valopäät. Taas tuli kyläraitilla vastaan yksi jolla oli pitkät päällä ja häikäisi ihan helvetisti, onhan se hyvä pitää pitkät päällä jos sattuu pimeä yllättämään kesken päivän... vitun urpot
    Kylätason kurapyöräilijä.
  23. #143
    Mulla on kahva/käsi suojissa led valot,näkyvät kuulemma hyvin.
    Suzuki GSX 1400-05
  24. #144
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Jos ei jumalauta muuten uskalla päivällä ajaa kun pitkät päällä niin pysyisi sitten kotona, varsinaisia pellejä nämä pitkillä ajavat valopäät. Taas tuli kyläraitilla vastaan yksi jolla oli pitkät päällä ja häikäisi ihan helvetisti, onhan se hyvä pitää pitkät päällä jos sattuu pimeä yllättämään kesken päivän... vitun urpot
    Tämä taas tätä Miltäs tuntuisi ehdotus, pyöriin pelkät lyhkäset valot, ja ajo sallittu vain valoisan aikaan? Ajokausi Suomessa lyhenis entisestään. Saattaa tulla, kun tarpeeksi ärsytetään.
  25. #145
    Olen viime päivinä havainnut, että monet "pitkillä" vastaan tulevat ovatkin kaksi päällä. Ainakin yksi oli triumphin iso tiger. Kuinka moni säätää valoja kun joku tulee kyytiin?
    Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
    minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
  26. #146
    Lainaa vtwin kirjoitti Katso viesti
    Kuinka moni säätää valoja kun joku tulee kyytiin?
    Hep.
    Kyllästyin pitkiä vilautteleviin vastaantuleviin.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  27. #147
    Pitkien valojen ja niiden vitun turvaliivien käyttäjät, jotka sysäävät vastuuta toiselle osapuolelle. PYSYKÄÄ POISSA TIELIIKENTEESTÄ. Kiitos. Omalla kotipihalla on turvallisempaa. Varokaa meteoriittia...
    * Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
  28. #148
    Lainaa Mopottelija kirjoitti Katso viesti
    Pitkien valojen ja niiden vitun turvaliivien käyttäjät, jotka sysäävät vastuuta toiselle osapuolelle. PYSYKÄÄ POISSA TIELIIKENTEESTÄ. Kiitos. Omalla kotipihalla on turvallisempaa. Varokaa meteoriittia...
    Onko ollu aamulla huonot pillerit? Toinen vaihtoehto on, että sulla on ajokilometrejä melko hintsusti alla. Valitte itte.
    http://www.touring-life.com
    IBA# 21420
    "...Ja miettii että kaippa sitä aikansa, jaksaa tätäkin viittiä" - Freud Marx Engels & Jung, Danny Show
  29. #149
    Ilometrejä jonniin verran takana. Ja aina vituttavat KUSIPÄÄT, jotka sysäävät vastuuta muille. VARO MINUA, MINULLA ON PITKÄT VALOT, TURVALIIVI JNE.

    Pysykää ihan oikeasti kotona ja laittakaa pihkatappi puohonne, jos normi maantieliikenne on haastavaa/tuntuu vaaralliselta mopolla. Postimerkkien keräily lienee melko turvallista, ainakin jos käyttää vesiliukoista liimaa, turvakenkiä, -liivejä ja -kypärää. Juuh ja kumihanskoja sekä suojalaseja...

    Ajelemisiin

    Päivitys, pillerit kondiksessa, takakumi mopossa vaatii uusimista.
    * Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
  30.  
  31. #150
    ilahduttavasti tuntuu että olis vähentyny tuo pitkät päällä ajelu.
    Käväsin jyväskylässä n,650 km ja 2 mopoa tuli pitkät päällä vastaan.
    Ja hyvän ilman johdosta varmaan 200 mopoa tuli morotettua.
    zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
Sivu: 5 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567 ViimeinenViimeinen