no tästä olen samaa mieltä.(Tuppervaari @ Heinä. 11 2010,01:32) kirjoitti
toisaalta, nyt kun mp:stä puhutaan ,en luota pätkän vertaa siihen vilkkuun. toivottasti ei kukaan muukaan. paras indikaattori on sen motoristin kypärän asennon seuraaminen, siitä voi päätellä ajaako se suoraa vai ei.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Niin tosiaan vilkku on merkki aikeista ja vastuu on kaistanvaihtajalla. Henkilökohtaisesti MP:llä liikkuessa vastuu on aina itellä.
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
No tehän olettekin tosi motoristeja, kun kusipäisyys iskee auton "turvakuplassa"(cartman @ Heinä. 10 2010,23:07) kirjoitti
![]()
Ja ruuhkissa ajan toisen auton kyljessä kiinni ettei prätkät vaan ohita MINUA??
Mikä ihmeen vastaohjaus??
Suomen laki kertoo näin:
Kaukovaloja saa käyttää myös valoisalla,mutta käyttötapa on
aivan vastaava kuin pimeässä ajettaessa.
Piste.
Eikös se kusipäisyys iske siihen pelleen, joka ajaa mopolla pitkät päällä? Sitä saa mitä tilaa.(Yngve @ Heinä. 11 2010,08:13) kirjoitti
Mistä päättelet, että ajan ruuhkassa toisen auton kyljessä kiinni? Nyt sinä, meidän pikku vellihousumotoristimme, vedät omia johtopäätöksiäsi.
Ai niin, itse en todellakaan ole mikään naurettava motoristi. Ajan moottoripyörällä, koska se on kivaa, en minkään kommunismiin verrattavan aatteen vuoksi.
Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
Vain köyhillä on kiire.
Jaa, että laki sanoo niin? Tieliikennelaki taas sanoo näin:(polip @ Heinä. 11 2010,08:30) kirjoitti
Kaukovalojen käyttö on kielletty:
1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;
2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja
3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.
Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
Vain köyhillä on kiire.
Kohta yksi aiheuttaa juuri päiväkäytön sallimisen."Tyydyttävästi valaistulla tiellä"Ns. porsaanreikä.(cartman @ Heinä. 11 2010,10:10) kirjoitti
Jos päivänvalo ei ole tyydyttävää valaistusta, niin on syytä käydä luovuttamassa korttinsa pois todella puutteellisen näkökyvyn takia.(polip @ Heinä. 11 2010,11:48) kirjoitti
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
Pitkät päällä päivällä ajavat ovat kusipäitä, liikkuvat sitten mp:llä, kotilolla, mopolla, traktorilla, jne.
Todella ärsyttäviä havainnointivastuun omasta mielestään muille siirtäviä pösilöitä.
Kuitenkin todellisuudessa omien liikkeidensä havainnointia vaikeuttavia idiootteja. Mot.
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Päivänvalo on varmasti "tyydyttävää valoa" paljon kirkkaampi valo,mutta(Pedaali @ Heinä. 11 2010,12:19) kirjoitti
tässä yhteydessä kyse on teknisestä valaistuksesta eli käytännössä
katuvaloista.Eli tyydyttävästi katuvaloilla valaistu tie.
PS Selvennyksenä itse en käytä kaukovaloja valoisalla.
Höpö höpö. Missä kohtaa tuossa tieliikennelaissa sanotaan, että tyydyttävä valaistus on saavutettava ainoastaan teknisellä tavalla?(polip @ Heinä. 11 2010,12:58) kirjoitti
Eli "porsaanreikä" on vain omaa tulkintaasi, eikä se poista edelleenkään sitä lain tarkoittamaa käyttökieltoa.
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
aamen(Mopottelija @ Heinä. 11 2010,12:20) kirjoitti
en aja pitkät päällä, mulla on "kirkas" xenon *
*![]()
hayabusa vm 2000
SM6.SB 2010
SM4.SB 2011
todellakin..hiukan arveluttaa mimmoinen on autokouluissa moottoripyöräopetuksen yleinen taso koska vielä tänä päivänä kehotetaan käyttämään pitkiä valoja myös päivällä?
erittäin outoa, jotta moottoripyörän ajoopetusta voi antaa henkilö, joka ei ole itse ajanut metriäkään moottoripyörällä?!
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Kuin myös, olin sitten autolla tai mopolla liikkeellä. Suosittelen kaikille samaa, jotta heikkolahjaisimmatkin oppivat tavoille.(Kontha @ Heinä. 10 2010,19:35) kirjoitti
Pari esimerkkiä järjen riemuvoitoista:
Vastaantuleva piitkä jono, eteni ~80:ä. Ja siellä välissä joku vajaaälyinen kyykkypyörällään pitkät päällä. Mahtoi olla edellä ajavalla autoilijalla mukavaa katsella loistetta peileistään. Ohituspaikkoja ei ollut, joten oli varmaan saanut iloita "fiksusta ja turvallisesti ajavasta" MP-kuskista jo aika tovin.
Lakselv - Tana, kylien välillä noin yksi vastaantulevan liikenteen kohtaaminen. Ja yllätys, vastaantulija on joku latvakakkonen uusio-kustomisti keulallaan loistaen kaikki lisäpitkät mitä tarvikekaupassa oli kehdattu myydä. Poroilleko se niitä lisäpitkiään esitteli, mitään liikennettä siellä ei minua lukuunottamatta ollut.
Kavereinaan näytti olevan letkassa pari muutakin kustomia, mutta jostain syystä niillä ei ollut pitkät päällä. Eikö se olisi ollut 3x turvallisempaa jos kaikki olisivat ajaneet pitkät päällä? Vai olisiko se sittenkin ihan saatanan vittumaista kun OMIIN silmiin räväytetään pitkät?
Ai niin, sehän on tietysti aivan eri asia, ei MUIDEN pidä pitkillä ajaa. MINUN sen sijaan on aivan PAKKO pitää AINA pitkät päällä että puusilmät osaavat väistää MINUA.
Sama sakki varmaan vetää talvellakin autolla kohdatessa pitkät päällä vastaan, kun eivät osaa moponkaan lyhyt/pitkä -vaihdinta käyttää. Pelkkä suoraan ajaminen vaatinee kaiken kapasiteetin niin, ettei uskalla riskeerata valonvaihtimeen kajoamista.
Pitkillä ajajat: Jos tuntuu että lyhyillä ei pärjää valoisana aikana, hankkikaa joku toinen harrastus.
Toinen vaihtoehto on opetella ajamaan sillä rakkineellaan. Siinon niin sanottuja hallintalaitteita, mm. vaihteet, jarru, kaasu. Noistä kun sopivasti tilanteen mukaan asettelee omia kykyjään vastaavan nopeuden, pärjää ihan mukavasti lyhyilläkin valoilla. Nimim. kokemusta on.
Lisäksi otsaluussa on pari kuoppaa joissa olevat mollukat -- silmiksi sanovat -- toimittavat tietoa edessä näkyvistä asioista aivoihin. Noita mollukoita on tarkoitus käyttää hyödyksi ympäristön havainnoinnissa. Syntyneet ns. näköhavainnot, jahka aivo aikanaan saa ne prosessoitua, avittavat todella paljon eri liikennetilanteissa tarvittavien hallintalaitteiden aktivoimista. Suosittelen siis lämpimästi eteensä katsomista. Jotkut nimittävät tuota myös ennakoivaksi ajotavaksi.
Itse olen tähän asti pärjännyt hienosti em. kahdella konstilla; tunnistamalla kykyjeni rajat ja katsomalla eteeni.
Epävarmoille kuskeille suosittelen lisäksi huomioliiviä, värikästä ajoasua ja kypärää, ja värikästä pyörää.
Jos oikein pelottaa, niin lisäksi voi kiinnittää pyörään tai kypärään keltaisen työmaa-ajoneuvovilkun. Se näkyy kauas. Eikä häikäise ketään.
Eikä ole tarvista polttaa niitä pitkiä koko ajan muiden kiusaksi, olletikaan kun kukaan pitkillä ajava ei näytä tietävän missä pyörän valonvaihdin on, tai mikä sen käyttötarkoitus on.
Kyllä tuo totisinta totta on. Meidän ryhmä sai autokoulussa tuon opin kuulla.(Tuppervaari @ Heinä. 10 2010,14:40) kirjoitti
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Sama homma. Ja mp-opettajan prätkäkokemukset rajoittuivat tyttärelle ostettuun skootteriin. :/(Suzu-ukko @ Heinä. 11 2010,16:32) kirjoitti
~SV1000N~
Sitä se vaan tarkoittaa ja valoisalla pitkijen käyttö on sallittua.(Pedaali @ Heinä. 11 2010,13:33) kirjoitti
En aja pitkät päällä.
Mielestäni "jos ajan pitkät päällä, muut huomaavat" selitys ontuu.
Edellä onkin jo mainittu tilanne nopeuksista, etäisyyden arvioinnista kaukovaloilla/lähivaloilla yms.
[quote=1ossi1,Heinä. 11 2010,20:52]kirjoitti
Eikö tässä olekkin kysymys välinpitämättömyydestä muita kohtaan myös sinun suhtautumisessasi?kirjoitti
Oikeassa olet..juuri ymmärtämättömyydestä tässä on kyse.kirjoitti
Ei Ole...Ei liikenteessä voi toimia typerästi jos se omasta mielestä on oikein.kirjoitti
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
(polip @ Heinä. 11 2010,20:36) kirjoitti
Missä kohtaa tuossa kerrotaan, että kaukovalojen käyttö on päivällä sallittu?kirjoitti
Kyllä se tieosuus on päivällä vahintäänkin tyydyttävästi valaistu. Väitä mitä haluat, mutta olet väärässä.
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
Itte ajellu yleensä 'lyhyet' päällä. Ei oo tullu öisin ajeltua, eli ei oo
ollu tarvetta.
Myönnettäköön, että oon kyllä korventanu niitä kotiloita, joilla on ollu tarve kiilata muutaman metrin päähän eteen ilman mitään järjellistä selitystä...
Pitäs pitää pää kylmänä, mutta välillä hieman ketuttaa. Lyhyet taas päälle ku väli kasvaa:-)
Kawasaki ZX-10R - En pyydä enkä anna anteeksi
Ennemmin soisi mopoihin jotain vaikka tangon päihin näkyviä valoja. Kerran juuri pari viikkoa sitten meinasin ajaa skootterin eteen autolla tullessani marketin parkkihallista kellarista. Se on tietenkin ylämäki ja liittyminen tielle on kanssa viistoon. Katsoin huolella, mutta en nähnyt kyllä kyseistä skootteria. Onneksi oli skootterikuski hereillä ja ehti väistää auton keulan. Tuli sieltä jotain huutoa, mutta en ymmärtäny kaikkea huoran penikkaa...
No jossain suoralla tiellä jotkut pitkät kyllä erottuvat, mutta tarkoitus ei kai ole häikäistä. Tuossa edellä mainitussa tapauksessa skootteri jäi ylämäessä A-palkin ja jostain rekka-autosta lainatun c-mersun hehtaaripeilin katveeseen juuri väärällä hetkellä. En kyllä mitenkään sano jättäneeni katsomatta. No joka tapauksessa jotku tangon päiden valot olisivat ehkä sattuneet silmään skootterin muuten ollessa täysin näkymätön väärällä hetkellä.
Dixi et animam levavi
Noh, voihan ydinfysiikkaakin opettaa, vaikkei ole tehnyt koskaan ydinkoetta.(Tuppervaari @ Heinä. 11 2010,14:51) kirjoitti
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
ai.missäs sitä vois alkaa opettamaan? En kyl tiedä asiasta mitään,mut tuolla lokiikalla ei niin väliäkään(jyke @ Heinä. 12 2010,09:46) kirjoitti
![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Aika paljon näillä pitkät päällä ajavilla näkee myös keltaisia huomioliivejä, kunhan menevät ohi, aiemmin ei sitten nääkkään mikä sieltä tulee.
Varmaan ajaisivat myös takasumari päällä jos sellainen sattuis olemaan (onneksi ei taida olla)
Kuskit kai oikeasti luulee että tolla tavalla turvallisuus paranee, tiedä sitten onko asia oikeasti noin.
ZX10R -08
S1000RR -11
Niinpä...(Tuppervaari @ Heinä. 12 2010,10:24) kirjoitti
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Olen eri mieltä. *Ajelin kotilolla tässä pari viikkoa takaperin ns vanhalla 3-tiellä. (Helsinki-H-linna). *Vastaan tuli jonossa motoristeja. Kahdella oli huomioliivit,EROTTUIVAT hyvin kaukaa! *Elikkä parantavat havaittavuutta! * *(qazwsx @ Heinä. 12 2010,12:14) kirjoitti
Pikku provosointi: jos se lamppu siinä nokalla sammuu kesken ajon,(täysin mahdollista) huomioliivi "pelastaa"tilanteen.
Tumma mopo,tumma kuski(ajovarusteet),sammunut ajovalo=huono yhdistelmä,varsinkin sumussa,sateella ja hämärässä!
Ps ajan lähivaloilla päivällä!
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
Osassa mopottimissa on niin ala-arvoiset lähivalot että on ihan pakko pitää pitkiä että jotenkin erottuu.
Ja kyllähän se näistäkin lätinöistä on käynyt ilmi että se pitkä valo huomataan joten silloin se on ajanut asiansa.
Se taas on aika tökeröä että jonossa ajettaessa pidetään sitä pitkää mutta jos itse on ainoa piste horisontissa niin kyllä silloin pitkät helpottaa havaittavuutta.
Kohteliasta on tietysti sammuttaa ne pitkät kohdattaessa, päivälläkin.
Nykyisessä kulkineessani on kohtuullisen hyvät lähivalot joten pitkiä ei tule käytettyä muuta kuin pienen huomion herätteenä jos sieltä sivutieltä on tulossa jokin epäilyttävän näköinen kulkine niin yleensä se havahtuu siihen kun väläyttää pitkiä eikä tarvi ihan kävelyvauhtiin nopeutta pudottaa.
Jo kauan ennen kuin autoihin tuli päivänvalopakkoa oli motoristeilla tapana pitää valoja aina liikenteessä. *Siitä sitten sai kuulla autoilijoiden taholta vinoilua että onkos siellä noin hämärää kun täytyy valoja pitää päivälläkin.
Vähän samanlaiselta kuulostaa tämänkin topikin kirjoittelu.
Eivät ne motoristit ole ihan sitä lainkuuliaisinta porukkaa olleet ainakaan liikennelakien suhteen joten eikös tässäkin voitaisi nyt soveltaa sitä omaa harkintaa ja kukkahattusedät voisi jättää aiheen rauhaan.
![]()
kyse onkin siitä mitä kaikkea muuta jää huomaamata pitkillä ajelevan tomppelin takia.(Geronimo @ Heinä. 12 2010,14:11) kirjoitti
Ja mitä tulee tuohon lain kunnioittamiseen...
Jos ei mitään muuta keksi päästäkseen prosentti tai outlaw-jengiin kuin ajaa killittää pitkillä muun liikenteen seas ni sanoisin et aika köyhää![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Mä en kyllä välttämättä noissa tilanteissa lähtis pitkillä vilkuttelemaan. Ainakin täällä päin toi risteyksissä pitkien väläyttäminen tarkoittaa "Mene sä vaan ensin"(Geronimo @ Heinä. 12 2010,14:11) kirjoitti
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist