Reilu vuosi sitten ihmettelin kummallisia nesterakkuloita kämmenpuolella kummassakin kädessä, niitä oli kämmenen isoissa lihaksissa. Eivät tuntuneet miltään, mutta kun tarkasti katsoi, niin ihon alla oli sellaisia selviä pieniä rakkuloita.
Ostin uudet hanskat, jotka otin tuossa keväällä käyttöön ja rasvasin ne valjasrasvalla. Hanskoista jää kämmeniin todella paljon mustaa väriä vieläkin, vaikka rullattu jotain 1000 km rasvauksen jälkeen. Huomasin, että niitä rakkuloita on taas runsaasti kämmenissä ja sormien sisätaipeissa, mutta edelleenkään ei kämmenselässä ollenkaan.
Voiko joku käsittelyaine(väriaine) aiheuttaa tuollasta ärsytystä? Rakkulat eivät kutise eivätkä puhkea. Olen yrittänyt kädet pestä ja rasvata jokaisen ajon jälkeen. En osannut aiemmin yhdistää ongelmaa hanskoihin, luulin sen edellisellä kerralla johtuneen kylmässä ajosta, kun kädet olivat jatkuvasti syksymmällä kohmeessa. Nyt ulkona on melkeen hellelukemat. Nykyiset hanskat Alpinestarsin GP Techit muistaakseni, kuitenkin kämmenpuoli on mustaa nahkaa ja siitä jää runsaasti väriä käteen. Edelliset olivat jotkut halvemmat RPM:t.
Miten noista rakkuloista pääsee mahdollisesti eroon, vanhat hanskat kastuivat joten myrkky lienee vesiliukoista, kun ongelma muistaakseni loppui hiljalleen. Ei viitsis kyllä uittaa kalliita Alpinestarseja turhan vuoksi.
Mahtuisiko hanskan ja käden väliin sellainen ohut puuvillakäsine, joita myydään apteekissa? Niistä on kesäkeleillä ajaessa muutenkin hyötyä, kun kädet hikoaa: pitemmällä matkalla voi vaihtaa aina kuivat tilalle ja illalla vaikka pestä kaikki, ne kuivuu äkkiä.
Ilmisesti jokin väriaine tai muu vastaava hanskoissa ei ole sopivaa. Ootko näyttänyt käsiäsi läälkärille? Ootko kysynyt hanskoja myyneeltä kauppiaalta vaihtoa toisiin hanskoihin.
Taivas saa odottaa
Ei näköjään ole hanskan valmistajasta kiinni. Ilmeisesti se nahan väriaine jotenkin liukenee siitä ihoon kun puristaa kahvoja hanskat kädessä.
Olen harkinnut tuota puuvillakäsinettä, mutta tulin siihen lopputulokseen, että hanskat muotoutuvat väärin ja alkavat hiertämään, kun kyseessä tuollaiset napakat muotoonvaletut.
Oletko kokeillut käyttää hanskoja ilman valjasrasvaa?
Itse en ole yksiäkään hanskoja millään lisäaineella käsitellyt eikä ole ollut ongelmia värin lähdön kanssa.
Hanxilla on myytävänä hyvin ohuita ihoa myötäleviä silkkikäsineitä ajohanskan alle.
- Pasi
Nahan parkitsemiseen käytetään usein kromia ja jotkut ovat sille allergisia, koitappa kangashanskoja välissä tai koita etsiä jos joku valmistaja mainostaisi kromivapaita rukkasia.
Dirty Nasty Furriner
Ompa outoa,että noinkin kalliin merkkisistä hanskoista lähtisi väriä *
Itselläni Dainesen Hellfiret eikä kertaakaan väriä niistä kyllä ole lähtenyt..tosin eivät ole vesisateessa kastuneetkaan,mutta siltikin ihmettelen tuota värin lähtöä..
Oletko koittanut tix-tex hanskoja jos aiemmat olleet nahkaisia ??
saattaa olla hyvinkin allerginen reaktio
Indian Sport Chief -23
ex. BMW R1200R -17
ex. Triumph ST 1050 -10
ex. Aprilia SL1000 Falco - 01
ex. Honda VTR1000F -98
ex. Honda CB750F -83
ex. Honda CB125TDC -84
Mulla sama, mutta rystysissä yks rakkula. Johtunee rystyssuojan hankaamisesta(teki kipeetä aina kun jarrutti tai himmas vauhtia)
Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Itsellä tuli samanmoisia myöskin viime kesänä. Hanskoina Alpinestarit. Kämmenen reunat olivat ihan täynnä pienen pieniä rakkuloita.
Kortisonivoiteella hoisin asian kuntoon. En tosin tiedä, olisivatko lähteneet pois ilmankin.
Itse yhdistin tuon erittäin kovaan hikoiluun rata- ajossa, joka sitten ilmeisesti liuotti hanskasta väriainetta, tai jotain muuta töhnää, josta kämmenet eivät tykänneet. Allergia juttuja siis.
.
Tuli kyllä mieleen, että olisi kyseessä joku allerginen reaktio. Tiedä sitten voisiko valjasrasva aiheuttaa kämmeniin jotain tuollaista...itse en ole koskaan hanskoja mitenkään käsitellyt.
Viisas pääsee vähemmällä!