Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
  1. #1
    Tuossa zetoriin vaihdoin jarrusatuloiden tiivisteet ja jarrunesteet, ongelmia ilmauksessa tosin... Eli ilmaa ei enää tule, kahva painuu silti pohjaan ja jarru ottaa vain hieman, eli pyörää voi jarru pohjassa tuuppia pitkin tallia, kunhan käyttää voimaa. Eli oliskohan vikaa sitten pääsylkyssä? Koitin pyöritellä satuloita saadakseni mahdolliset ilmakuplat pois pienistä koloista. Välillä kahvassa tuntuu pientä vastusta, välillä ei. Nesteet pumppasin järjestelmään ilmaruuvejen kautta.

    Pyörää on jo pidemmän aikaa vaivannut jarrukahvan pitkä liike, joka viimeaikoina alkoi pahenemaan, eli jarrun sai vetää pohjaan saakka ja kovemmissa vauhdeissa (100-150) takajarrulla piti vielä avittaa. Levyt ja palat ovat ~1000km ajetut.
    KTM MX 80cc -89 -> Yamaha RD 125 LC -84 -> Kawasaki ZZ-R600D -90

    Sisko tahtoisin näädän, mutta moottoritiel' on puuma
  2. #2
    Palautuuko pääsylinterin mäntä lepotilaansa varmasti?
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  3. #3
    Onko alkuperäiset jarruletkut? Jos on vaihda kaikki osuudet teräspunosletkuiksi ja pääsylinteriin uudet tiivisteet (korjaussarja).
    Isosilmäisen EFE:n kuski
  4. #4
    Tuskimpa se vika niissä jarruletkuissa on, kun kahvassa ei tunnu vastusta ollenkaan, teräspunokset on kyllä hankintalistalla, kohdassa "ehkä sitten, kun muut tärkeimmät on tehty"

    Palautuuhan tuo mäntä, mutta jousihan sen palauttaa.
    KTM MX 80cc -89 -> Yamaha RD 125 LC -84 -> Kawasaki ZZ-R600D -90

    Sisko tahtoisin näädän, mutta moottoritiel' on puuma
  5. #5
    Mulla oli Kawassa vähän samaa vikaa. Kävin heittämässä tunnin lenkin ja käytin mahdollisimman paljon niitä vähiä jarruja mitä siinä oli. Sen jälkeen kun ilmas, niin lähti loput pois. En tiedä auttaako sun vaivaan, mutta mulla toimi.
    Z1000 -08
  6. #6
    Lainaa (Jariel @ Heinä. 04 2010,08:15) kirjoitti
    Mulla oli Kawassa vähän samaa vikaa. Kävin heittämässä tunnin lenkin ja käytin mahdollisimman paljon niitä vähiä jarruja mitä siinä oli. Sen jälkeen kun ilmas, niin lähti loput pois. En tiedä auttaako sun vaivaan, mutta mulla toimi.
    Kyllä tuo auttaa, tai siis ainakin mulla auttoi...ilmaa jää helposti noihin banjo pultteihin jne eikä meinaa lähtee millään liikkuun...ajaessa kun pyörä tärisee niin lähtee monesti liikkeelle. Ohjaustangon kääntely paikallaankin saattaa auttaa asiaa.
    Honda cbr Fireblade 954 vm 2003
    Honda VTR 1000F vm 2000
    Honda cbr 600F vm 1992
    Yamaha Virago 535 vm 1999
  7. #7
    Jeps, no, vaihdetaan nyt ne pääsylkänkin stefat, kun sen jo -fiiliksellä otin irti ja purin. Eipä siitäkään vissiin haittaa ole, kun 20v on mopottimella ikää. Ja tosiaan, tuota pohjaan painumista oli havaittavissa jo ennen, kuin lähdin räpläilemään jarrujen kanssa, viimeaikoina pahenemaan päin.
    KTM MX 80cc -89 -> Yamaha RD 125 LC -84 -> Kawasaki ZZ-R600D -90

    Sisko tahtoisin näädän, mutta moottoritiel' on puuma
  8. #8
    Kuinka ilmaat jarrut? Ma en oikein saa ilmoja pois kuin painamalla jarrunesteet alhaalta ylöspäin. Eli vaikka lääkeruiskulla satulan nipasta nesteet kahvasylttyyn. Neste työntää ilma pois, vähän niinkun väkisin.... Muutoin ongelmana manitsemasi lerppa ja tunnoton kahva
  9. #9
    Lainaa (TTM @ Heinä. 04 2010,14:36) kirjoitti
    Kuinka ilmaat jarrut? Ma en oikein saa ilmoja pois kuin painamalla jarrunesteet alhaalta ylöspäin. Eli vaikka lääkeruiskulla satulan nipasta nesteet kahvasylttyyn. Neste työntää ilma pois, vähän niinkun väkisin.... Muutoin ongelmana manitsemasi lerppa ja tunnoton kahva
    http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikk...orikayttoinen/ Siinä laite millä hoituu sekä jarrut että kytkin ja aikaa menee molempiin yhteensä 10min. Ostin tuon pari kesää sitten ja kaveriks halvimman kompuran minkä löysin...ei oo jarrut kiusannu enää eikä väliä vaikka joutuis ilmaileen... plussana vielä et tulee useammin vaihdettua nesteet jarruihin sekä kytkimeen..
    Honda cbr Fireblade 954 vm 2003
    Honda VTR 1000F vm 2000
    Honda cbr 600F vm 1992
    Yamaha Virago 535 vm 1999
  10. #10
    Juu, tuommoista katselin myös, tosin sama laite Motonetissä 20e halvempi.
    KTM MX 80cc -89 -> Yamaha RD 125 LC -84 -> Kawasaki ZZ-R600D -90

    Sisko tahtoisin näädän, mutta moottoritiel' on puuma
  11. #11
    Toinen tapa millä ite jarrua ilmannut on avata jarrunestesäiliönkorkki ja laitaa avattuihin ilmausnippoihin letkunpätkät. Nesteet valuu purkkiin ja poistaa ilmat painovoiman avulla. Antaa valua vähän aikaa ja lisäilee tarvitaessa nestettä.
  12. #12
    ^ja ei tarvii niin kauan odotella kun pitää ilmaruuvit kiinni ja kahva pohjaan-ilmaruuvi auki-ja kiinni. Ilmaamiseen menee aikaa n.5min. jos ei ihan käsi ole...
    Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
  13. #13
    Kuulin äskettäin hassun jutun kun äijät ihmetteli vanhemman pyörän kanssa kun kytkin ei irroita. Oli ostettu jo kaikki uutta, mutta aina vaan oli samat oireet. Sitten joku oli tullut tallille vierailemaan ja kysynyt: Onko toi alkuperäinen letku mikä tossa työsylinterissä on? No oli tietenkin. Letkuun tuli sellanen nätti pallo, kun kytkinkahvaa pumppaili. Eikä se maksanut kuin 15 euroa. Noissa korjaamo käsikirjoissa ne jarruletkujen vaihtosuositukset on jotain 5-6 vuotta. Jos peli on 20v, ja oireet kaiken tuon pumppailun ja säätämisen jälkeen vielä olemassa niin tuskin se letkujen uusiminen ainakaan pahaa tekee??
    Mikä ihmeen vastaohjaus??
  14. #14
    Jos on ABS jarrut, niin ilmauksessa pitää olla pyörässä virrat päällä.
    * * * * * * * * * * *

    Tää on allekirjoitus!

    * * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  15. #15
    Lainaa (Jadexia @ Heinä. 05 2010,16:40) kirjoitti
    ^ja ei tarvii niin kauan odotella kun pitää ilmaruuvit kiinni ja kahva pohjaan-ilmaruuvi auki-ja kiinni. Ilmaamiseen menee aikaa n.5min. jos ei ihan käsi ole...
    Tossahan tarttee "käsi" ollakkin..
  16. #16
    Joskus kauan sitten ilmauspumppu haettiin muutamalla markalla apteekista, sellainen isoin mahdollinen injektioruisku ja pätkä letkua. Letku ilmaruuviin, ruuvi auki ja ruiskulla imien ja säiliöön nestettä lisäillen. Samaa ajattelin kokeilla tuon homosoffan kanssa kunhan ehdin/jaksan kun etujarru tuntuu siltä että siellä on ilmaa, vaikka pitääkin.
    Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
  17. #17
    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Heinä. 05 2010,21:16) kirjoitti
    Jos on ABS jarrut, niin ilmauksessa pitää olla pyörässä virrat päällä.
    No ei välttämättä. Parempi lienee sanoa, että yleensä ottaen pitää tuntea pyörän jarrujärjestelmän ilmaustapa, jos jarrut ovat jotain muuta kuin perusmallia. Erilaiset ABS-järjestelmät, integroidut tai dual jarrut saattavat vaatia ihan oman tapansa. ABS-jarrut saattavat kuitenkin olla ilmattavissa aivan kuten normaalit "vanhan liiton" puristimetkin.
    <p>2002-2014</p>
  18. #18
    Lainaa (ma^ko @ Heinä. 07 2010,00:37) kirjoitti
    Joskus kauan sitten ilmauspumppu haettiin muutamalla markalla apteekista, sellainen isoin mahdollinen injektioruisku ja pätkä letkua. Letku ilmaruuviin, ruuvi auki ja ruiskulla imien ja säiliöön nestettä lisäillen. Samaa ajattelin kokeilla tuon homosoffan kanssa kunhan ehdin/jaksan kun etujarru tuntuu siltä että siellä on ilmaa, vaikka pitääkin.
    Tämä on edelleenkin käytössä, eikä mitään syytä vaihtaa keinoa ole näkyvissä..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  19. #19
    Kirjoittelin aiemmin tämän tuonne Yamaha -osioon, mutta kirjoitan sen taas.

    "
    Jätä yöksi 'jännitys' päälle jarrukahvaan (esim. nippusiteellä) ja koputtele muutamiin kertoihin letkuja ja satuloita ym. Mulla ainakin paransi jarrujen tuntumaa.
    "



    PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
  20. #20
    Kokeiles vielä seuraavaa:

    - Vähennä jarruneste minimiin säiliöstä.
    - Paina kaikki männät sisään jarrusatuloista.
    - Ilmaa nipoista.
    - Pumppaa jarruja ja lisää jarrunestettä samalla.
    Nyt pitäsi olla taas jarrut Toiminut ainakin minulla, kun koko
    järjestelmä on ollut tyhjänä huollon takia.
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  21. #21
    Eihän sitä jarruneste purkkia ole vaan ravisteltu?


    Siel on sitte valmiiksi ilmakuplat mukana kun kaataa järjestelmään tuon.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  22. #22
    Tässä onkin ne perusniksit jo lueteltu, mutta satuilen vielä lisää. Omassa nykyisessä laitoksessa tahtoo olla taipumusta jäädä ilmakuplaa, vaikka ruuttaisi nesteet ruiskulla satuloista päin. Toimivaksi on osoittautunut silloin seuraava proseduuri:

    1) Imetään apteekin hevosruutalla jomman kumman (tai tarvittaessa molempien) satulan ilmausruuvista ilmakuplaa pois - tarkkaile nestesäiliötä ettei pääse tyhjenemään. Yleensä näin saa jarruvipuun jo vähän tuntumaa.
    2) Kun vivussa on sen verran älyä, että männät joten kuten liikkuvat, laitetaan mäntien väliin vaikka vanhat palat, jakari, puupalikka tai joku muu esine, ettei männät pääse pullahtamaan pois ja pumpataan männät mahdollisimman ulos. Sidotaan jarruvipu nipparilla pohjaan ja lähdetään yöunille.
    3) Yön aikana viimeiset ilmat ovat toivon mukaan nousseet letkujen yläpään banjoon. Otetaan nippari irti kahvasta ja painetaan satuloista kaikki männät pohjaan asti. Näin ylhäällä oleva ilmakupla pusertuu ulos systeemistä ja vipuun tulee viimein haluttu tuntuma. Tässä kohtaa pitää taas tarkkailla nestesäiliön pintaa ettei pääse mäntiä sisään survoessa tulvimaan yli.

    Jos nyt mitään tästä jarrujen ilmaamisesta on vuosien varrella oppinut, niin sen, että jokainen systeemi tuntuu olevan omanlaisensa eikä tämäkään ohje varmasti auta kaikissa tilanteissa.



    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  23. #23
    Mahdollisuus myös on, että järjestelmään on päässyt paskaa, jos letkut ja nesteet olivat yliajettuja. Vaihdoin joskus Hondaan nesteitä, niin pääsylinterin säiliössä oli pohjalla semmosta mustaa lesettä. Nesteet olivat vanhat. Vaihdoin nesteet Bilteman sarjan avulla.

    Painatko jarrukahvan pohjaan asti, kun ilmaat? Laita vaikka peukalo väliin, ettei se kahva pohjaa, kun pumppaat. Varsinkin jos teet homman "aktiivisesti", eli sulla on ilmausruuvi koko ajan auki. Itse tein niin, että mulla oli se Bilteman sarja, josta heivasin ne kiinantinaventtiilit helvettiin ja laitoin letkut kiinni ilmausruuveihin ja sitten sinne astiaan, johon pohjalle ensin vähän jarrunestettä, että letkun pää ei haukkaa ilmaa. Sitten vaan nippa auki ja pumppasin pääsylinterin säiliön tyhjäksi, kaadoin täyteen, tyhjäksi, ees taas niin kauan, että ulos tuleva tavara oli kirkasta, koko ajan varoen, ettei kahva mene pohjaan saakka. Sen näkee siitä silikoniletkusta selvästi, onko siellä ilmaa ja jos painat kahvan aina pohjaan, niin se neste tykkää liikkua siinä loppuvaiheessa takaisinpäin sinne järjestelmään.

    Itse olisin vaihtanut letkutkin, sillä tuo järjestelmän tyhjentäminen ja täyttäminen on niin ärsyttävä projekti juurikin tällaisten ongelmien vuoksi. Helpompi vaihtaa vain nesteet ja työntää uusilla vanhat pois.
  24. #24
    Lainaa (killa @ Heinä. 07 2010,09:39) kirjoitti
    2) Kun vivussa on sen verran älyä, että männät joten kuten liikkuvat, laitetaan mäntien väliin vaikka vanhat palat, jakari, puupalikka tai joku muu esine, ettei männät pääse pullahtamaan pois ja pumpataan männät mahdollisimman ulos.
    Ei laiteta jakaria, ettei naarmiinnu männät ja tämä on opittu ihan kantapään kautta, joskin pyörä oli sen verran vanha, ettei sillä ollut enää väliä. Puupalikka tai pahvilla vuorattu kovempi esine sinne väliin.
  25. #25
    Nyt on jarrut...

    Täytyy muutaman päivän ajelun jälkeen kokeilla, vieläkö joku hassu pieni kupla jostain tulee pihalle, toisaalta, taidetaan olla jo maksimituntumassa noilla letkuilla. Talvella sitten teräspunokset... Jos ei auta, niin vaihdan jarrunesteen delvacciin...
    KTM MX 80cc -89 -> Yamaha RD 125 LC -84 -> Kawasaki ZZ-R600D -90

    Sisko tahtoisin näädän, mutta moottoritiel' on puuma
  26.  
  27. #26
    Vanhalta asentajalta saatu vinkki:
    Ruutalla painetaan nestettä ilmausnipoista sisään. Alhaalta ylöspäin löysätään kaikki jarruputkiliitokset yksitellen. Jokaista liitosta pidetään niin kauan auki kuin sieltä tulee ilmaa uutta nestettä syötettäessä. Tällä saa ilmat pois joka jakoblokista ja liitoksesta. Maalipinta pitää suojata jarrunesteeltä ja operaation jälkeen pitää huuhdella avatut liitokset vedellä. Muutoin voi olla edessä maalivaurioita.

    Lisäksi olen huomannut autojen ja pyörien jarrunesteitä vaihdettaessa, että jarrua ei saa päästää liian nopeasti ylös. Muutoin nesteen sekaan pääsee ilmaa pääsylinterien tiivisteiden välistä. Tällä saa sen viimeisen napakkuuden jarrujen tuntumaan.



    Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8