Tänään aivan yllättäen pienen pysähdyksen jälkeen ei GSX750F (vm. -03) startannutkaan. Vaihde oli vapaalla, jalka ylhäällä, kytkin pohjassa ja virrat päälle normaalisti (vapaa- ja öljyvalo paloivat normaalisti, valot meni päälle), mutta kun starttia painoi kuului vain "naks" ja virrat hävisi. Sitten kun käänsi virrat OFF ja takaisin ON, niin tutut valot ei syttyneetkään eikä virrat menneet päälle. Uudestaan OFF ja taas ON -> virrat tuli päälle, mutta startista taas vain naksahdus ja pyörä pimeäksi. Kolmas kerta -> virrat OFF ja takaisin ON -> virrat meni päälle ja startista käynnistyikin aivan normaalisti... Mikähän sairaus on mahtanut suitsaan iskeä? Startti tai virtalukko menossa? Mistäkähän päin kannattaisi alkaa vikaa etsimään?
Ajelin vielä vähän tuon episodin jälkeen eikä temppuillut enää uudestaan, mutta suitsan kello oli resetoitunut tuon seurauksena. Sen verran myös huomasin, että sulakeboxi on kiinni vain yhdestä kulmasta ja heiluu aika kovasti, lieneeköhän olevan vaikutusta.
Ikävintähän tässä on, että luotto meni kyllä kertaheitolla, ei uskalla kovin pitkälle lähteä. *
Kaikki vihjeet otetaan suurella kiitollisuudella vastaan...
Kawasaki GPZ 500S (-89) -> Suzuki GSX750F (-03) -> Honda CBF 1000FA (-12)
Itsellä samoja ongelmia ja viaksi paljastunut startin rele tai sen liitin.
BMW K75S 1988 Saksalaisen laatikkomuotoilun huippua
Hapettunut kaapelin liitos mahdollinen, esimerkiksi akun maadoitus runkoon.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Kiitos vinkistä. Mistä päin pyörää tuo rele sijaitsee, onko se siinä sulakeboxin vieressä? Onko jotain kikkaviitosta, jolla tuon *releen kunnon voisi tarkistaa vai kannattaako vain suosiolla vaihtaa? Ei ilmeisesti ole kovin kallis osa kyseessä...(jako76 @ Heinä. 03 2010,11:12) kirjoitti
Kawasaki GPZ 500S (-89) -> Suzuki GSX750F (-03) -> Honda CBF 1000FA (-12)
Sinun pyörästä en ole varma missä sijaitsee mutta itsellä se on etupenkin alla ja akulta menee kaapelit siihen. Nimenomaan on kallis, 82€ moisesta jouduin kärsimään.
BMW K75S 1988 Saksalaisen laatikkomuotoilun huippua
Tuossa äsken ähräsin sivukatteita äffästä irti, että pääsisin käsiksi siihen starttireleeseen. Siinä kun olin vaivalla saanut sen releen käteen niin naapuri tuli siihen myös ihmettelemään ja selitin tuota onkelmaa. Naapuri sanoi, että hänellä oli joskus aikoinaan ollut kotilossa samanlaista ongelmaa ja syy oli löytynyt löysästä akun liittimestä. Miinusnavan olin toki ottanut jo irti kun aloin sitä relettä räpläämään, mutta tarkistin sitten myös positiivisen akun kengän ja sehän oli melkein irti. Ilmeisesti edellinen omistaja ei sitten ole jaksanut kunnolla kiristää
. Kiristin akun ruuvin, laitoin moitteettomasti toimivan releen takaisin paikalleen ja kasasin katteet ja kävin ajamassa lenkin -> tuntuisi toimivan moitteettomasti. Ei ainakaan ollut kallis vika
.
Eli summasummarum: kannattaa katsoa perusasiat kuntoon ennenkuin alkaa purkamaan pyörää...
Kawasaki GPZ 500S (-89) -> Suzuki GSX750F (-03) -> Honda CBF 1000FA (-12)
Juu noit strartin/releen liittimet kannattaa tarkistaa ja suihkauttaa hieman crc:tä. Itselläkin oli sama vika 9r ja ilmaantui "yhtäkkiä".. muistaakseni releen liittiemessä oli hapettumaa ja kun vähän suihkautti niin avot ja taas mentii