Moi!
Mitenkä nykyään tulkitaan mp-renkaan laillisuutta? Onko sen keskiuran (jos sellainen on) oltava tuo 1 mm syvä vai mikä ihme on pääura?
---
(Lainaus: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257)
18 § *(19.12.2002/1243)
L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet
1. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm.
---
Mulla on siis Battlax BT-45:set, ja mietin koska ne ovat laillisesti loppuunajettu. Niissä on kapea keskiura, mutta sen lisäksi reilut "sivu-urat", eli vesiliirto laillisilla nopeuksilla ei ole kovin todennäköinen, vaikka keskiura olisi liki poiskulunut.
(kuvassa oikea: http://bistok.files.wordpress.com/2009/02/bt451.jpg)
Kawasaki W650
kyllä se on tuo keskimmäinen ura ja sen kulunein kohta mistä se mitataan.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Mikä on keskimmäinen ura renkaassa, jossa ei ole keskiuraa tai koko renkaan ympäri menevää yhtenäistä uraa?(SamiN @ Heinä. 02 2010,21:44) kirjoitti
en tiedä.(Akiva @ Heinä. 02 2010,21:45) kirjoitti
tarkoitin tuota rengasta. muistaakseni metzin z6 jossa ei ole keskiuraa on muissa urissa kulumismerkit.
joissain taas on reikä urattomassa kohdassa josta kulutuspinnan voi mitata.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
On niitä pari muutakin.
Z6:n pääurat on sivussa, eli laki sallii ajamisen kunnes ilma tulee renkaasta ulos.
Uskoisin, että me motoristit vaihdetaan gummit paljon ennen kuin laki pakottaa.![]()
Siitä vaan keskiuraa mittaamaan![]()
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
^ tuskin noita paljon keskeltä kulutatkaan![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Lainsäätäjät ei ole pysyneet rengaskehityksen mukana. Metzen Z-6:sen kuluneisuutta on hankala arvioida, kankaiden näkyminen on kyseenalainen "mittari".
Ehkä sitä vois joo alkaa miettimään jotain toista harrastusta jos tosta keskeltä joku päivä kangas morjestaa(SamiN @ Heinä. 02 2010,22:28) kirjoitti
![]()
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Itse vaihdoin viimekesänä, kun Z6:n kirkas teräsvyö pilkisti esiin n. tulitikkuaskin kokoiselta alalta *. Hyvin pelitti siihen asti.
Monesti noissa "keskiurattomissa" renkaissa on nuoli sivussa joka merkkaaa "mittaa tästä" kohdan.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Kuinka hanakasti poliisit tuohon puuttuu ja mikä mahtaa olla niiden mittaustapa .Renkaat tulee kyllä yleensä vaihdettua ajoissa mutta nyt on pintaa reilusti ja pitäisi lähteä norjan turneelle 3500 km .Arviointi että kestääkö tuon on suorastaan tuskallista ,kun ei viitsisi hyvää pintaa hukatakkaan liian aikaisella vaihdolla . Mikä lie hintataso kumeissa Ruotsissa/Norjassa ?Seppo
Öö, lainsäätäjienkö vika on, että kulutuspinnan kuvion suunnittelu on päin p:tä ja kankaat saattaa jonain kauniina päivänä pistää silmään. Nim. btdt(psi @ Heinä. 02 2010,23:01) kirjoitti
Huono tie, parempi mieli
Aika moni on kyllä ollut hyvin tyytyväinen Z-6:n vaikkei siinä keskiuraa olekaan. Saippaamalla keskiura heti uuteen renkaaseen niin sinäkin olisit(R@gdoll @ Heinä. 03 2010,20:01) kirjoitti
![]()
![]()
www.eidem.fi
Me-Z6:n kunnon näkee ihan hyvin twi-merkeistä, jos jokin TWI on auki niin rengas vaihtoon.(psi @ Heinä. 02 2010,23:01) kirjoitti
Taivas saa odottaa
Kerran ajoin takusen "kankaille". Ihmettelin märällä asfaltilla, éttä mikäs perkule, kun lipsuu edellisen (rautapersuksen loppukilsoilla)... Onneksi pääsin perille ennenkuin gummi tyhjeni. Se nimittäin tyhjeni samalla kun pesin pyörää kotiin päästyäni. Tais olla kylläkin joku misukka...
Enää en gummia loppuun aja vaan vaihdan het - oitis kun alkaa näyttää kulahtaneelta.
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Eli itsekin myönnät, että kuvio saisi olla käyttäjäystävällisempi.(psi @ Heinä. 03 2010,20:08) kirjoitti
Ihan OT:na Itse en moiti Z6:sta. Ihan hyvä kumi. Aiemmassa mopossa ajoin kaksi sarjaa noita. Ensimmäinen takakumi pääsi vahingossa näyttämään pätkän kudosta em. syystä johtuen. Toisaalta Z6:en takarengasta ei voi sanoa kovin kestäväksi, en päässyt lähellekään kymppitonnia alle sata heppaisella 600-katupyörällä normiajolla.
Huono tie, parempi mieli
Lainsäätäjät eivät ole pysyneet motoristien uusavuttomuuden mukana. Käykää vaikka huollossa arvioittamassa niiden rinkuloidenne kunto, jos ei järjenkäyttö luonnistu.(psi @ Heinä. 02 2010,23:01) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Olen miettinyt samaa asiaa. Loppuunajettu mp-rengas saattaa olla lain mukaan täysin ok. Eipä noissa omissa ContiRoadAttack2:ssakaan ole takarenkaassa keskellä uraa.
Kuten joskus oli puhe moottoripyörien katsastuksesta ja yhtenä argumenttina sen puolesta oli juuri renkaiden kunto. Saa kyllä olla melkoinen motoristi, joka ajaa kadulla laittomaksi juuri esim. Metzeler Z6 tai vastaavat renkaat.
Edit. Tai siis mitkä tahansa renkaat! Z6 vain on sileä keskeltä jo uutena, kertokoot joku innokkaampi lakipykälät
GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
siinä keskellä ole mitään twi merkintää...(BlackCat @ Heinä. 03 2010,20:47) kirjoitti
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
ei se keskiura mitään meinaa sit ku vaijerit paistaa voi tulla sakot
mutta ei tullu mulle![]()
bandit 1200N
Vaikkei nyt aivan keskellä niin ei tuonkaan renkaan kuluneisuuden arviointi ole lähelläkään elämää suurenpaa kun ottaa "silmän käteen"(SamiN @ Heinä. 04 2010,00:08) kirjoitti
ZX10R -08
S1000RR -11
ei ole, ja ne keskikohtaa lähimpien urien kulumismerkit kertoo aika hyvin myös sen kuluneisuuden vaikka ajaisi vain tourinkia.(qazwsx @ Heinä. 04 2010,00:18) kirjoitti
silti ne voi ajaa kankaille huomaamattaan.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Kankailleajo ei ole kyllä kovin suositeltavaa. MP-renkaiden kudokset on hyvin ohuet ja terävä kivi puhkaisee renkaan helposti. Minkähän takia mp:n rengas pitää useasti ajaa kankaille, auton renkaita tuskin kukaan ajaa kankaille. Aika moni joka on puolikuluneet, hieman jo ehkä "kantikkaat" renkaat uudistanut, on todennut että: "tuntuu kuin olisi pyörän vaihtanut".
Samaisen lain 16 pykälä sanoo (autoista): "Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta."
Joku mp-kauppias sanoi minulle, että kulutuspintaa pitää olla 1/3 keskialueella, eli tapauksessani (130 mm leveä rengas) 43 mm leveydeltä.
Mutta ilmeisesti asia ei olekaan kovin yksiselitteinen.
Kankaille en aikonut renagasta ajaa, mutta taloudellisesti loppuun. Kesäkeleillä ei liene juuri haittaa matalista urista, jos kumipinta on muuten ehjä. Lisänä minulla on vielä sisäkumit (pinnavanteet), joten ei kai se nii helposti ala vuotamaan.
Kawasaki W650
Kylläpä muuten puuttuu, joka kerta kun olen pärrällä ajanut ratsiaan tai tullut muuten pysäytetyksi, niin puhalluksen jälkeen on ohjelmassa takarenkaan syynääminen. Tämä show on käyty tänä kesänä jo kahdesti, viime kaudella tais olla neljä spektaakkelia . Mittaavat renkaan kuvion "matalimman" syvyyden (=kulunein kohta) sijainnista huolimatta.(seventy fife @ Heinä. 03 2010,13:13) kirjoitti
Koomista jos olet radalla ajanut renkaan aivan reunan sileäksi ja keskeltä kuin uusi. Kun kadulla ei noita aivan laitoja edes käytetä..(t_l_i @ Heinä. 04 2010,11:41) kirjoitti
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!