Vaikka rehellisyyden nimissä täytyy myöntää että stuntti- ja crossileffoja tulee nykyään katseltua ihan vaan waretettuna, sen harvan kerran kun enää katsoo, niin ihan oikeasti voisin maksaa täyden hinnan sen rainan DVDstä jossa naukkis demonstroisi sen kuinka eturenkaaseen tulee kunnon kantti kun mopolla vedellään (kaatumatta!?!) riittävästi eturilla lukossa...(naukkis @ Heinä. 06 2010,12:06) kirjoitti
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
uioppi ei kertonut painoaan tai kokoaan mutta voihan sitä aiheella silti spekuloida. Tuo Tylyttäjän linkittämä setä joka otti niitä hyviä startteja näytti melko pieneltä. Onko mitään hajua pystyykö tällaiset 190 cm, 120 kg ammattiläskit mitenkään noiden 160 cm, 55 kg miesten perässä? Olettaen siis että muuten ajotaidoiltaan vastaavat kaverit.
Autossa kuskin paino ei varmaan niin merkityksellistä, monissa noissa videoissakin kaveri kyydissä kuvaamassa.
990 adv, VF750F, ZX-12R
Ei pysy.
Optimikuski kuitenkin on mielestäni jotensakin noiden risteytys, Janne Ahonen look a like, pitkä ja kevyt. Tuollainen pitkä juippi saa pituutensa ansiosta painon pidemmälle eturenkaan päälle kun lyhyt kuljettaja ja siten pelattua paremmin keulimisen kanssa.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Koko on luokkaa mittatikku tai karttakeppi.(ÖÖ. @ Heinä. 06 2010,20:39) kirjoitti
about 175cm pitkä ja ~65-70kg.
Edit. On muuten ne ajot tuossa ensi lauantaina. Pitää koittaa videoida hommaa nauhalle.
Edit2. Eli en taida keretä treenailemaan tuohon, kiitos töiden. Jos osallistun ajoihin niin käsken vaimokkeen kuvata touhun niin saadaan komiikkaa ja saatte sitten osaavat analysoida mitä kaikkea menikään v*tuiksi. ;)
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
lykkyä tykö. muistat vaan etujarrun, niin kyllä se siitä.![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Näin.... kaikki muu on näillä näkymin turhaa.... purjehduskin *(uiop @ Heinä. 05 2010,18:31) kirjoitti
![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Onko etujarru-pohjassa-kiihdytyksissä vaaraa pyörähtää ympäri. Siis etukautta.. uuh.. I'll get me coat..(SamiN @ Heinä. 06 2010,22:26) kirjoitti
![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
On, ja siksi pitää sitoa vähän myös takajarrulla(LaMasquerade @ Heinä. 07 2010,09:01) kirjoitti
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Että semmonen sopiva balanssi pitää pitää.(SamiN @ Heinä. 07 2010,10:26) kirjoitti
Etunen lukossa, takanen lukossa, kaasu pohjassa ja kytkin luuuuuuistattaen irti. Eikä pidä unohtaa jännittää kropan jokasta lihasta kramppiin asti.
Kyllä mie taijan voittaa nuo turbobusatkin tällä menolla!
![]()
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Lihakset ovat joko rentoina tai jännitettyinä, ei em. asiassa ole musta mitään epäselvää. Ja tosiaan ihmisen reagointinopeus on pirun hidas, luokkaa sekunti eli jos ajaa lihakset rentoina niin ei pysty tekemään oikeastaan yhtään mitään tarvittaessa, kuten vaikka jarruttaa sen etusen lukkoon niin se on rajoittajassa ennenkuin siihen ehtii tietoisesti reagoida mitenkään, ja silloin on jo myöhäistä.(TKD @ Heinä. 06 2010,19:50) kirjoitti
Hartialukko nyt on sanonta sille että ei osaa tehdä mitään, se on aika lailla eri asia siihen että käskee pyörää eikä vain istu sen päällä.
Esimerkiksi se pirun pelottava voblaus joka on monelle kuin jumalan käsi joka heittelee, voblaussimun tekeminen salille olisi helppoa, ei siihen tarvii kuin tangon heilumaan sillä parin hertzin taajuudella jollain parinkymmenen kilon voimalla ja tehtäväksi pysäyttää mokoma heiluri. Siinä äkkiä huomaa että tietoisesti ei vaan pysty vääntämään vastaan vaan ainoastaan saa itsensä heilumaan tangon mukana, sen sijaan kun ottaa työntöotteen, ts antaa tangon hakata käsille moisen voiman saa helposti pidettyä kurissa.
Siis pidät tangon suorassa ja vedät etusen lukkoon, kaasua vasten asfaltillakin painoa on etusella sen verran vähän että voimaakaan ei tarvitse juuri yhtään. Siinä ei oikeasti ole edes mitään näytettävää aina välillä kun tumpeloi takasen irroittamisen kanssa niin tekee ihan vahingossa kantteja eturenkaaseen, ei sitä oikeastaan siinä vaiheessa edes huomaa pyöriikö etunen vai ei.(Teuwo @ Heinä. 06 2010,21:08) kirjoitti
Riippuu tietysti geometriasta, massasta ja vaikka mistä, mutta kyllä ohjausiskarille tuleva voima on pahimmillaan satoja kiloja. Sitä kun korjaa vipusuhteilla, voisi voima tangon päässä olla esim 50 kg (jos vain toisella puolella yrittää pysäyttää). Aika patti saa olla, että pysäyttää liikkeen nopeasti ja kokonaan. Voi onnistua jollain pyörällä joissain olosuhteissa. Kenelläkään lainata kymppikawaa?(naukkis @ Heinä. 07 2010,12:41) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Sehän on aina tapauskohtaista mikä voima lopulta on, mutta aina sen täytyy jostain alkaa ja voimat muuttuvat suuriksi vasta sitten kun pyörä pomppii jo pahasti eli eturengas pääsee suuren kulmaan ajosuuntaa vasten. Ja toki reilummin voblaava pyörä hakkaa aivan pirusti käsille mutta mun pointti oli että sitä voi jokatapauksessa ainakin rauhoittaa antamalla pyörän hakata käsille, yleinen käsityshän täällä on että moiselle ilmiölle ei voi eikä kannata tehdä yhtään mitään. Ja siis fakta on että voblauksen taajuus on sellainen että ihminen ei siihen tietoisesti mukaan ehdi eli tekniikan rauhoittamiseen pitää olla sellainen että lihaksia tarvitsee jännittää vain yhteen suuntaan.(vetomies @ Heinä. 07 2010,13:19) kirjoitti
Ja mistä pääsee siihen että eturenkaan puhkeaminen aiheuttaa myös ohjauksen vetelyä puolelta toiselle niin että sitäkään ei voi tietoisesti korjata, tyhjällä eturenkaalla ajamaan opettelu auttaa siis löytämään oikean tekniikan vopellukseenkin.
Muistathan ilmoittaa tämän ns. "faktan" kaikille pyörävalmistajille/kilvan- ajajille ja muille hurjille, jotka eivät tätä "työntöotetta" hallitse ja tajua vieläkään.(naukkis @ Heinä. 07 2010,12:41) kirjoitti
He voivat sitten karsia nuo täysin turhat painoa lisäävät ohjausiskarit pois pyöristään, ja ruveta kilvanajamaan sinun ohjeilla täysin turvallisesti "jokainen lihas jäykkänä".
Oliskohan Rossinkin loukkaantuminen jäänyt tapahtumatta, jos olisi ukko tajunnut ja osannut ajaa "lihakset jäykkänä".
Nyt kun olet selvittänyt, kuinka pyörää pitää hallitusti ajaa "jokainen lihas jäykkänä", selvitä myös renkaiden kuvioiden ja leikkausten täydellinen turhuus noissa mustissa pyörylöissä. Voisin kuvitella, että isot rengasvalmistajat ovat innoissaan voidessaan jättää tuon turhan aikaa ja rahaa vievän suunnittelu-, tutkimus- ja valmistusvaiheen tyystin pois.
.
Ah so desu...(naukkis @ Heinä. 07 2010,12:46) kirjoitti
Jos ja kun se kerran on noin naurettavan helppoa niin kerroppa miksi et sitten - käsittääkseni - ole tullut esim. sinne Jukka-sedän rata- tai koulutuspäiville demoamaan kuinka eturengas lukossa vedellään kunnon siivuja ?
Ellen ihan väärin muista on vaivoistasi tarjottu ihan korvaustakin. (Tämän suhteen voi muistini kyllä pettää minut.)
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Jaa-a luokkaa sekunti, mutta millä aistilla tehtyyn havaintoon ?(naukkis @ Heinä. 07 2010,12:41) kirjoitti
Lueskelin tuossa vast'ikää 60-70 vuotiaiden kuntoutuksesta tehtyä lopputyötä jossa oli tutkittu monien muiden asioiden ohella fyysisten harjoitteiden vaikutusta lihaksiston reaktioaikaan.
Koejärjestelyssä papparaiset pomppivat painematolla ilmaan *pelkillä pohkeilla ponnistaen, siis polvet jäykkinä, kuusikertaa peräjälkeen niin nopeasti kuin mahdollista.
Siis ilman ennakkoharjoittelua.
Pompujen lentoajat olivat luokkaa 300-500ms ja viive matolla pomppujen välillä parhailla luokkaa 200-300ms.
Mihinkä muuhun mahtoivat reagoida kuin tuntoaistilla saatuun havaintoon siitä että jalat koskivat jälleen maahan ?
Ellei järjestely matalamman tason aistihavaintojen suhteen oikein avaudu voit miettiä näköhavaintoa seuraavan reaktion ja vaikka kuumalle hellalle työnnetyn käden poisvetämisen välistä eroa...
On todettu, että reaktioaika nopeutuu 25. ikävuoteen asti ja 50. ikävuoden kohdalla heikkeneminen kiihtyy (Pajala, Sihvonen & Era 2003, 132), jonka pohjilta esittäisin että erittäin hyvällä osalla .ORGilaisia eivät opitut tai *myötäsyntyiset paniikkireaktiot tuntoärsykkeeseen ole ainankaan huonommat kuin +60v testiryhmän henkilöillä...
Edelleen väittäisin että erittäin harvassa ovat ne henkilöt jotka esim. reagoivat käsistä vääntyvään tankoon vasta kun näkevät sen liikkuuvan johonkin suuntaan häiritsevän paljon, jos näkevät lainkaan - aika moni kun yrittää tiirata pyörän menosuuntaan.
Mutta kukin toki tulee onnelliseksi uskollaan...
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
On se kyllä viihdyttävä kaveri. Oikein mukavaa, että se tulee tänne foorumilla aina kerran vuodessa opettamaan meitä tietämättömiä. Suhteellisen tylsää täällä töissä muuten olisikin kun odottelee tuon simulaation valmistumista.![]()
Superbike #7
Olenko jotain tuonnepäinkään väittänyt? Eli kun vaikka tiputat eturenkaan alas vähän vinossa kulmassa turhan rentona tanko on rajoittajassa ennenkuin tajuat yhtään mitään, sen sijaan yläkroppa jäykkänä tulee vain pikku pusu käsille. Eli reaktio siihen että tunnet tangon liikkuvan ei vaan kaikissa tilanteissa riitä alkuunkaan toimintanopeudeksi.(Teuwo @ Heinä. 07 2010,15:21) kirjoitti
(Teuwo @ Heinä. 07 2010,15:21) kirjoitti
Hmmm, viittaamalla sekunnin reaktioaikaan luulisin sinun tehneen niin juurikin tässä:(naukkis @ Heinä. 07 2010,15:55) kirjoitti
Vai mistä muusta syystä mahdollisesti selvennät sekunnin reaktioajoista ?(naukkis @ Heinä. 07 2010,12:41) kirjoitti
Sen lisäksi odotan innolla että näkisin videon tai muun luotettavan esityksen jossa kukaan henkilö, mukaanlukien ammattimaiset stunttikuskit, ikinä, missään olisi vetäissyt muutamaa metriä pitemmän siivun asvaltilla eturengas lukossa kaatumatta.
Vai pitäisikö tilanne tulkita siten että meille on .ORGiin siunaantunut maailman mittakaavassakin uniikki mestari jonka taidoista kukaan muu telluksella ei ole osallinen ?
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Tämäkirjoitti
Edit. Varmaan kolleega: http://www.youtube.com/watch?v=x3gW_91bjkg
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Siis kun pyörä alkaa vetää jonkinlaisella voimalla tankoa laitaan voit tasan vain ihmetellä sitä tangon liikettä ellei koko kroppa ole ollut valmiiksi jännitetty niin että pysyy em. voiman ottamaan vastaan. Niin kauan kuin rengas ei ole kovin paljon poissa linjalta voimaa ei ihan älyttömiä tarvita, sen verran kuitenkin että jos yläkroppa on löysänä koko äijä heilahtaa ja tanko on tapissa, ensin toisella sitten toisella puolella ja pysähtyy joskus jos pysyy pystyssä.(Teuwo @ Heinä. 07 2010,16:33) kirjoitti
Ja edelleenkin pitää ihmetellä miksi tämä purkki edelleenkin kuvittelee että pyörä kaatuu jos eturengas ei pyöri, hyrrävoimat pitävät vain ja ainoastaan sen eturenkaan kohtisuorassa pyörän kulkusuuntaan, jos pyörä ei pyöri pitää kuskin hoitaa em. asia. Asfaltillakin tuollaisessa renkaanpolttotilanteessa kun vedättää niin keula on melkoisen kevyt ja etupyörän lukkiutuessa sen suorassa pitäminen ei juuri voimaa tarvitse.
Yleensäkin miten tänne ei eksy ketään joka olisi jotain temppuilua edes vähän pyörällä harjoitellut, penskana crossia harrastava kaveri ajeli talvella jäällä eturengas lukossa mopolla josta tuli moinen itsekin opeteltua, ei tuolloin tullut mieleenkään että mokoma olisi jotenkin ihmeellisen poikkeuksellista kun ei moisen opetteluunkaan montaa tuntia mennyt.
^Eturenkaan lukkiutuessa sen suorassa pitäminen ei vielä ratkaise sitä ongelmaa, että rengas lähtee luistamaan sivulle pienestäkin pyörän tai tienpinnan kallistuksesta. Kertoisitko vielä, että kuinka tuon pystyy hallitsemaan?
Superbike #7
http://www.youtube.com/watch?v=fz_Fk...9dba0fb31131d4
tuosta mallia lähtöön.
Odotan edelleen selitystä höpötykselle sekunnin reaktiosta ja ihan mielelläni ottaisin vastaan myös tiedon missä voisi ihailla vaikka muutaman kymmenen metrin siivua eturilla lukossa.
Lentokentän suht. tasainen asvaltti kelpaa mulle hyvin, mutta jos suurmestari haluaa HC meininkiä niin vielä suuremmat propsit saa jos stuntti tapahtuu kulumisuraisella tiellä.
Koska en koe kaipuuta ennenaikaiseen kuolemaan en varsinaisesti pidätä hengitystäni odotellessa...
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Hitto kun ei oikein mahdu enään siguun tekstiä.
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
maxilla järjetön lähtö onnistuu näin
ykkönen sisään ja etujarrulla pyörä paikallaan...
kierrokset *neljään tonniin, jarrut irti ja kytkin kerralla ylös...
sitten vaan yritetään pysyä pystyssä ja latoa isompaa kun tuntuu oikealta kohdalta...
aivan JÄRJETÖN musta viiva ja kumin käry jäi... mihinkään ei lähteny... ois jääny vaikka mopoautolle![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Tuosta etunen lukossa ajelusta sen verran, että olen 70-luvulla nähnyt ihan omin silmin ja selvin päin, kun eräs heebo Vantaalla veti piikin Kotarilla hiekkapintaisen täyskokoisen fudiskentän päästä päähän etunen lukossa, kippasi toisessa päässä painoa eteen, pyöräytti stopparikäännöksen, otti uuden linjan ja auras takasin.
Onhan assulla pito toista luokkaa ja muu kuin supermoto massaltaan ihan toista.... mutta jos todellista talenttia löytyy tarpeeksi, miks ei... mahdollisesti ei mahdotonta ollenkaan.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Suuntahan on ihan oikea... Sit vaan takarenkaasta painetta alas järkevyyden rajoissa niin, että alkaa pitoa löytymään. Kytkintä ei muutan kannata päästää ihan pohjasta saakka räpsäyttämällä irti, vaan hakea se siihen tarraamisen rajalle ja siitä vasta irroitus.(adville @ Heinä. 07 2010,20:24) kirjoitti
No voivvv...
Nyt tuosta "tapahtumasta" tuli ruotsin moottoripyörä assosaation hyväksymä tapahtuma. = Ilman lääderi kamppeita ei saa osallistua ajoihin. Ja tietenkin mulla on vaan tekstiiliä, eikä nyt viitti vielä tälle kesälle ostaa nahkasia.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Hiekalla ja muilla pehmeillä alustoilla, eturissa tekee uraa itselleen joka vastustaa sivulle luiruamista.(BadToThe Bone @ Heinä. 08 2010,00:28) kirjoitti
Kuten Nitrous jo totesi asvaltilla pienikin epätasaisuus saa valssin luistamaan sivulle, piti sitä kuinka pystyssä tahansa.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-