Tervehdys vaan kaikille. Olen katsellut tuollaista Yamaha FZR 1000 pyörää itselleni ja ajattelin kysäistä onko sen hankinnassa mitään huomioitavaa? Eli kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Pari kysymystä heti alkuun. Eli vähän "uudempia" malleja mainostetaan lauseilla "Genesis" ja "EXUP", mitähän nämä pitävät sisällään? Missä kilometrimäärissä alkaa ongelmia ilmetä ja millaisia?
Pyöristä on kokemusta kevariajalta TZR muodossa ja toissa kesänä myin entisen GSX-R 1100 pyöräni pois, kaikenlainen ehostelu ja remontointi onnistuu ja siksi olen tälläistä vanhusta hankkimassa. Ja lisäksi pyörän malli miellyttää silmää.
Koitin haku-toimintoakin mutta en löytänyt vastaavanlaista aihetta?
Hakuun exup tai genesis, sitten hakualueeksi pelkkä yamaha talk ja vielä muistaa viimeisessä kohdassa ruksia että haetaan vanhempia aiheita kuin 1kk. (En kyllä tajua miksi tuossa pitää olla oletusarvona että haetaan alle 1kk tuloksia).
________________
Joo koitin jo niin mutta mitään selvennustä asiaan ei tullut...
Muutenkin olis kiva kuulla kokemuksia ko. mallista.
Muistaakseni "genesis" on lähinnä nimitys sille kokonaisuudelle jonka Yamaha liitti fzr malleihin. 20 venttiilinen kone ympärilleen urheilullinen alusta täyskatteineen. Genesis tekstin voisi ymmärtää sanaksi "alku"
FZR malli erosi aika radikaalisti vanhemmista FZ malleista.
EXUP = EXhaust Ultimate Power valve.
Yamahan nimitys säätyvästä pakoputkistosta. Exup pienentää pakokaasujen virtausta matalilla kierroksilla tuoden vääntöä. Yläkierroksilla se päästää pakokaasut esteettä.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Juu juu. Jossain topicissa oli juttua että EXUP "kuitenkin" hajoaa jossain vaiheessa, mikä sieltä hajoaa ja voiko tälläistä ominaisuutta tarkastella pyörää ostaessa?
Ja entäs tuo tehopuoli? Joissain pyörissä näyttää olevan vajaa 100hv ja toisissa +140, missä vuosimallissa menee raja ja mitä eroa on noilla tekniikoilla. Vanhemmassa ei sitten ole tätä EXUPia vai?
EXUP-järjestelmässä se itse läppä laukeaa, tai sitä liikuttava servo, tapauksesta riippuen. Suhteellisen yksinkertainen korjata ymmärtääkseni, tämä tieto kuitenkin vain kuulopuheiden perusteella. EXUP-järjestelmästä voi lukea kokemuksia Thunderace-ketjusta,(wiltzu_81 @ Huhti. 06 2008,09:15) kirjoitti
Thunderace kun on FZR-malliston suora jatkaja.
Itse olen aika tuore -88 Genesiksen omistaja, ja pyörässä on papereiden mukaan 99 kW. Tuosta satahevosvoimaisesta laitteesta en ole kuullutkaan.
Kyseessä on vanha malli, joten alkukilometrien kokemuksia voi olla hankala löytää, ainakaan tältä foorumilta. En usko, että mitään erikoisia vikoja on enää odotettavissa näin vanhoissa laitteissa. Vanhojen pyörien omistajat tykkäävät kuitenkin korjata pyöränsä itse, joten viat ovat vain pyörän esittämiä haasteita![]()
Juu tiedän että on vanha pyörä kyseessä ja tyyppivikoja tässä koitan kyselläkin kun luulisi että ne ovat tulleet tutuksi matkojen varrella.
Googlella löysin mielenkiintoisen ketjun aiheesta vaikka on suomi24 foorumista mutta sieltä tuli esiin vaihteisto tyypivika, kakkosvaihde.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fc....7112828
Tuosta tehoasiasta vielä niin noita tehoja oli mobilessa noin merkattu mutta taitaa olla vakuutuksista johtuvia juttuja. Edellisen linkin mukaan Suomeen on tuotu vain 135hv ja 145hv versioita.
muistelisin että MAAHANTUOJAN tuomat exupit oli täysitehoisia mutta harmaatuontivehkeissä olisi ollut sataheppasiakin(sakemannimallit kun bmw ei osannut tehdä itse yli sataheppasta niin japsitkin täytyi kuristaa samalle tasolle) *Korjatkaa jos olen väärässä...(wiltzu_81 @ Huhti. 06 2008,10:29) kirjoitti
astunkohan miinaan... Taitaa kuitenkin olla niin, että sen takia niitä sakemanneja on aikanaan kuristettu sinne sataan heppaan, koska vakuutusmaksut ovat ilmeisesti olleet saksassa halvemmat alle sataheppaisissa.(mikan CBR -87 @ Huhti. 06 2008,10:46) kirjoitti
Tuskin se BMW:n "kyvyttömyydestä" on johtunut...
JK
Yamaha FZR 600 -89 -->
Yamaha YZF 750 R -95
Juuri näin. Ja BMW suoraselkäisenä ei "tahtonut" lähteä tehokilpailuun. Kunnes myyntiluvut painuivat laskuun ja pyörien ostajakunta vanheni mallien kanssa yhtäaikaa. Nythän bemarimallit ovat uudistuneen huomattavasti.(jörkka @ Huhti. 06 2008,13:31) kirjoitti
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Juu joissain saksantuontipeleissä on se alle 100hp joten sen kanssa kannattaa olla tarkkana. Itsellä nettimoton halvin FZR myynnissä koska tarkoituksena olisi se tosiaan myydä kun pihalla seisoo jo uusikin ja vakuutukset rullaa. Pyörä on kaikinpuolin loistokunnossa joten katsele allekirjoituksen linkkiä ja tule katsomaan. EXUP:in ongelmat olen käsittänyt että johtuisi rasvauksen puutteesta jolloin exuppi on jäänyt jumiin. En ainakaan omassa ole moista huomannut.
98% of all statistics are made up
Honda CBR1100XX - 2005 / 29tkm
No joo, kuume loppui tänään siihen kun ostin -93 mallin FZR:n, mittarissa 50000km. Tai no, tiedä vaikka alkais oikea kuume kun ajoin pyörän 150km kotiin vesisateessa
Ihan hienosti se pelitti, ainoa häikkä mikä sattui kotimatkalla oli öljyvalon vilkahtelu muutaman kerran, pysäsin ja katsoin siitä silmästä että öljyä oli joten jatkoin kotiin saakka sitten. Haulla kattelinkin jo että se vilkuttelu on vähän niinku ominaisuus. No täytyy siihen öljyt+putsari kumminkin heti vaihtaa josko se vähän auttais. Hienoinen öljynkäry myös nousi jostain katteiden välistä kun käytti lämpimäksi paikallaan. Tarvii tsekata se myös että mikä siellä hikoilee, veikkauksia?
106kw lukee otteessa eli 144hv vaikka pyörä on Saksantuonti. Tiedä sitten mitä siinä oikeasti on, pääasia että pääsee eteenpäin![]()
Putkien päällä öljyä vaihdon jäljiltä, tai sitten valuu konetta pitkin jostain tiivisteestä(patruunatyyppisen filtterin tiivisteet?), ei varmaan ole vaikea paikantaa sivukatteiden irroittamisen jälkeen.(wiltzu_81 @ Huhti. 07 2008,00:07) kirjoitti
En tiedä tarkalleen noin "uudesta", mutta vanhemmissa öljyvalo on nimenomaan öljyvalo, että se näyttää öljyn määrää, eikä painetta. Jos öljyä on niukemmalti niin kone kallistellessaan vilkuttelee valoja?
Kannattaa sitten tarkastaa ennen ostoa se suodattimen malli pyörästä, tai ottaa vanhan mukaan liikkeeseen. Nimimerkillä "M-Filterin suodattimen palauttanut"
Tervetuloa kerhoon
Juu täytyy katsoa tarkemmin kun ottaa alakatteet irti. Yks vaihtoehto voi olla myös toinen etupumpun stefa joka vuotaa aika paljon, jos ilmavirta painaa litkut syyläriin tms., taitaa olla silti kaukaa haettua? Toi oli kyllä tiedossa että stefa vuotaa, itse en olis sitä huomannut katsonut mutta onneksi oli rehellinen myyjä(Le Motard @ Huhti. 07 2008,09:12) kirjoitti
Koitin haulla jo katsella stefojen vaihto-ohjeita mutta mitään ihmeellistä en löytäny? Riittääkö pelkät uudet stefat remonttiin vai tarviiko jotain muutakin? Ja paljonko öljyä menee pumppuihin ja mitä sinne kannattaa laittaa?
Eilen en oikeen saanu mitään aikaiseksi muutakuin pesin pyörän ja kiillotin Remuksen savupiipun. Laiskottaa kun ilmakin on noin synkkää
Juu kiitosta vaan joukkoon pääsystä![]()
Haynes opuksesta kattelin: SAE 5W fork oil, 462 ml. Mutterimopo on verraton apuri putken alapäässä olevan pultin avaamisessa; sisäkalut pyörii aina mukana kuitenkin.
Kannattaa ostaa sarja, jossa stefat ja pölysuojat. Sen kerran kun on levällään, niin onpahan molemmat uudet.
Muistaakseni stefa melko hankala upottaa poteroonsa,vaikutti jotenkin liian paksulta, voi olla toki remontin tekijässäkin vikaa.
Tervetuloa harrastamaan yhtä oman aikansa "superpyörää"![]()
R1-07
Jahas, kiitokset tästä.(Toni6v @ Huhti. 08 2008,22:31) kirjoitti
Onkohan toi nestemäärä yhteensä molemmille pumpuille vai puoliksi per pumppu? Mutterimopo löytyy kyllä kun on noita autoja harrasteltu aika paljon. Öö tota mitkä pölysuojat
Onko toi Haynesin kirja suomeksi vai Englanniksi? Vois semmosen kyllä hommata jos niitä vielä jostain saa?
Juu onhan toi varmaan ollu aikanaan ihan vertailun kestävä peli, nykyään taitaa vaan olla tehopainosuhde kaukana tuon vastaavasta
Kai toi silti vartilla kulkee alle 12sekunnin kun omalla harraste-etuvetoautollakin pääsee 12s puolelle![]()
Tuo täyttömäärä on per puoli... Yamahan huollosta suosittelivat viime kesänä castrolin 10w täyssynteettistä tonne keulaan ja sieltä oli täyttö 0,485l/pumppu. Noilla eväillä huolsin omn keulan. Pölysuoja on se ulosäin näkyvä stefa ja itse pumpun stefa löytyy sieltä sisäpuolelta. Samaan vaivana kannattaa tilata ja vaihtaa ne liukuholkitkin sieltä, eivät ole kalliit ja kun joutuu jokatapauksessa levittämään ei siinä kannata säästää.
Tuolta löytyy räjäytyskuva keulasta:
http://www.yamaha-motor.com/sport/parts/home.aspx
Tai sitten suoraan tästä
![]()
Yks mikä kannattaa katsoa on venttiilinvälykset.Kilometrejä nähneissä ja leipää saaneissa tuppaa venttiilit uppoamaan kanteen.Eli jos moottori kuulostaa hiljaiselta mekaanisilta ääniltään tai lähtee lämpimänä vähänkin huonosti käyntiin,niin eikun het pajalle!!Kaverille meinas tulla tämän takia iiiiiso lasku..välykset oli muutamassa venassa lähes kiinni.Muuten on kyllä ikään nähden hjuva peli!
![]()
Kattelin just eilen kun Motonetissa kävin että nekin ovat ottaneet mopo öljyjä valikoimiinsa, joku Motulin 5W Fork Oil oli 16,90e kun taas "alan" liikkeessä 22,90e(samserious @ Huhti. 12 2008,09:04) kirjoitti
Hyvät on katteet kyllä
Hain ne pelkät etustefat eilen paikallisesta varaosapuljusta, tarvikkeena 8e/pari. Meinasin kysyä minua palvelleelta kaverilta että mitä muuta sinne kannattaa vaihtaa samalla mutta jätin kysymättä kun tämä ei meinannut löytää pyörään edes öljyputsaria. Täytyy kysästä noita liukuholkkeja ja pölysuojia vielä, mitkähän numerot ne mahtaa kuvassa ollaLöysin kyllä haulla joku päivä tuon saman sivuston mutta silloin ei mitkään räjäytyskuvat toimineet siellä, tuli ruutuun vaan teksti "picture not available".
Samalla tilasin sen Haynesin oppaan pyörään ja se pitäs tulla ensiviikon puoliväliin mennessä. Pitääkö muuten etupään säätöihin koskea rempan aikana vai eli tarviiko se säätää homman jälkeen vai pysyykö säädöt tallessa etupään purusta huolimatta?
Ei tuo nyt mitään erikoista ääntä pidä käydessään, tyhjäkäynnillä "louskuttaa" normaalisti(Repis @ Huhti. 12 2008,12:13) kirjoitti
Mutta kierroksilla ei kuulu oikeen mitään, pitäskö sitten kuulua? Edelliseen 1100 GSX:R:ään teetätin venasäädön kun ei ollut mitään hajua koska viimeksi tehty mutta ei siellä kuulemma ollut silloin mitään säädettävää ja hyvin se lähti kuumanakin käymään, niinkuin tuo Yamahakin. Joten tästä päättelin että ei tarvis säädellä?
Eilen koitin vähän tuota kulkupuoltakin, hyvin se tuntuu vetävän eikä rajummassakaan kiihdytyksessä kuulu mitään ihmeempiä ääniä. Vanha Gikseri nosti keulaa kaasusta kakkosella mutta Jammussa pito karkasi "yläpiikissä", jotenkin silti tuntui että Yamahan sarvista sai pitää kovempaa kiinni kuin Gikserissä että pysyi penkillä. Tietty toi pidon menetys voi johtua iskareista ja niiden säädöistä?
Liuku holkki on kuvassa numero 3.22 ja pölysuoja 7.26. Noiden stefojen osalta olisin suositellut ihan yamahan omia, ei ole hinnassa juurikaan eroa ja on sitten ainakin hyvät. Ollut itsellään vaan useamman kerran noiden tarvike stefojen kanssa vähän sitä stefat per kesä meininkiä. Toki niistäkin löytyy ihan ok tiivisteitä. Kyllä se etupää on hyvä säätää uudestaan, netistä löytyy ton fzr:än manuaali misssä on kerrottu nuo perussäädöt, josta on hyvä lähteä liikkeelle.(wiltzu_81 @ Huhti. 13 2008,11:08) kirjoitti
jos siinä mopossa nuo kilsat pitää paikkansa, niin venttiiliensäätö taitais olla edessä 60000km huollossa. Joten jos mopo pelaa ja lähtee hyvin niin kylmänä kuin kuumanakin käymään, ajelet kesän ja syyyshuollossa kaytsot ne venttiilit. Toi FZR ei ole kauhean herkkä peli keulimaan, joten ei mikään yllätys että lähtee sutimaan. Varsinkin kun on vielä asfaltti kylmää ja jos ei ole mikään pitorengas takana **välityksiä muuttamalla saa sen sitten nousemaan kytkimellä vielä kolmosellakin kohtuu helpolla... Hyvä ja mukava peli ajella kaiken kaikkiaan.
Tämä selvä, kiitoksia. Nuo tarvike stefat on jotku Athena merkkiset, italialaista laatukamaa(samserious @ Huhti. 13 2008,14:21) kirjoitti
Täytyy kattoo nyt kun ne holkit ja pölysuojat tilaa jos vaikka tilais samalla orkkis stefat sitten. Mistäs päin nettiä se etupään säätöohje mahtais löytyä vai onko siinä Haynesin opuksessa myös asia selvitetty?
Tänään sain etupumput purettua pois moposta, tuo rapulan tynkä vähän hidasti hommien alkua ja pääsinkin vasta seitsemän maissa alottamaan ja ensin vaihdoin öljyt ja putsarin ja sen jälkeen menin etupään kimppuun. Ilmeisesti se pulttipyssyllä avattava pultti on siellä putken alapäässä piilossa sijaitseva iso kuusiokolopultti? Öljyt vissiin kannattais ennen purkua valuttaa pumpuista pois, mistähän ne lähtis helpoiten? Ne päätykorkit auki vai?
Kilsojen paikkansa pitävyydestä ei kyllä ole mitään hajua, hyvin se kumminkin toimii kaikinpuolin. Syksyllä vois tosiaan ne venat sitten säätää jos aika riittää.
No joo tekeehän toi kylmä asfalttikin ajon liukkaaksi. Välityksiä ei kyllä viitti alkaa muuttelemaan kun nyt 100km/h vauhdissa on sopivasti neljätuhatta kierroksia.
Se kuusiokolopulttihan se... sen pultin kun avaat, niin sieltähän ne öljytkin mukavasti valuu pois.
http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp
Tuolta taitaa ainakin löytyä fzr:än manuaali, tai sitten tsekkaat tästä listasta jonkun
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=25425
Noita välityksiä kantsii kyllä kokeilla,muuttuu nimittäin mopon luonne aika paljon... Jos ei muuta, niin piikkiä pienempi eteen![]()
Tuolta löytyi manuaali juu, kiitokset!(samserious @ Huhti. 13 2008,22:47) kirjoitti
Kävin tänään kyselemässä paikalliselta Yamaha jälleenmyyjältä että mitä sinne kannattaa vaihtaa. Tämä sanoi että stefat ja pölysuojat, ei kuulemma niitä holkkeja. No tilasin sitte sen sarjan missä on stefat ja pölysuojat, eli nyt löytyy kahdet stefat
Nämäkin ovat tarvikkeita, hyvin ne on kuulemma toiminu. No katsotaan nyt mitä sieltä loppuviikosta sitten tulee.
Tänään aloitin toisen pumpun purkamisen ja homma tyssäs siihen että en saanut sitä ulkoputkea irti siitä sisäputkesta? Eli sisuskalut on irti ja öljyt poissa mutta kun koitan vetää sitä ulkoputkea pois siitä sisäputkesta niin ihan lopussa siellä on jotain vastassa? koitin vähän nykiäkin mutta ei irronnu enkä viitsinyt väkisin repiä ettei mitään hajoa... Olisko kellään mitään helpottavaa neuvoa?
Onhan sulla nyt sitten se stefan päällä oleva sokkakin irti? Ne liukuholkit siellä voipi myös kanittaa, mutta kyllä se ihan nykäsemällä sieltä irti lähtee...
Juu se pölysuoja on kaivettu ulos siitä poterosta ja se sokka on sieltä irti. Seuraavana näkyykin jo stefa siellä. Eli pitäs lähtee ihan vetämällä vai? Vai tarvisko vähän napauttaa johonkin?
Nykäset parikertaa niitä putkia rivakammin erilleen. Se stefa ja holkki vaatii pienen napautuksen irrotakseen.
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
Juurikin näin se menee.(Jippe @ Huhti. 14 2008,19:28) kirjoitti
Itse tein saman operaation viikonloppuna, muuten oli aivan simppeli homma mutta, uudet stefat olivat pari miiliä korkeammat kuin alkuperäiset *oli pientä taistelua että sai sen lukitussydeemin paikoilleen stefan päälle, saapi nähdä kestääkö vai meneekö kohta uudestaan vaihtoon *
![]()
Kari Anttila
Jahas. Eli lisää voimaa peliin. Täytyy koittaa sitten nyppiä kovempaa. Kiitokset taas neuvoista![]()
Olen kyllä perin ihmeissäni josko Yamaha dealeri esittää että edes sitä isomman putken suulla olevaa liukuholkkia ei kannattaisi vaihtaa.
Sisäputken päässä oleva pienempi holkki ei mene juuri koskaan miksikään ennen biljoonaa kilometriä ja hytitystä.
Jahka kuusiopultti yms. on pois niin putket eroavat kyllä toisistaan, hienoinen voimankäyttä on tarpeen koska putket toimivat hieman liukuvasaran tyyliin ja niiden erotessa joko holkki tulee stefan läpi tai stefa nousee mukana pois paikaltaan.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
mistä noista kuvan nupeista sitten säädetään jousitusta..
ylhäältä ilmeisesti laitetaan staattinen painauma kuntoon??
onkos jotain muita namiskuukkeleita mitä tarttis hieroa että sais ton keulan pelaamaan vähänkään paremmin.
Istun taikka ajelen antaa perä huiman sävelen..