Kysymys olisi muille VFR 800 FI:n omistajalle pyörän vaihteiston toiminnasta eli..
Omalla pyörällä ajettu ~29 000km ja vuosimallia 2001, pyörä on hyvässä kunnossa yleisesti ottaen, mutta ihmetyttää tuo pyörän vaihteiston toiminta. Vaihteiden vaihdot ovat ns. aika "karskin" oloiset eli kolahtaa/loksahtaa hiukan vaihtaessa (vaihteet muuten ok, ei mitään ongelmia, kytkin tuntuu myös ok). Tiedän, että esim. 1-vaihde kolahtaa melkein aina päälle kytkettäessä, mutta muutkin vaihteet ovat suurin piirtein samanlaiset.
Näillä kilometreillä luulisi vaihteiston vielä toimivan ok, en tiedä on ko tämä sitten enemmän Honda ominaisuus laatikon toiminnassa?
Olen lukenut, että moottoriöljyllä on vaikutusta vaihteiston toimintaan. Kysynki kokemuksia muilta, eli millä öljyillä on toiminut hyvin (synteettinen/mineraali, merkki?) ja millä ei? Huollossa laittoivat jotku synteettiset Castrolin öljyt, en tiedä tarkempaa tyyppimerkintää.
Asiasta on ollut varmasti paljonkin juttua tällä foorumilla ja muualla, mutta selkeän kommentin saamiseksi kysyn sitä nyt uudestaan.
tuli aikanaan ajeltua enemmänkin tutun VFR800-00:lla (ei vielä VTEC), ja vaihteiston toimintaa voisi verrata sveitsiläiseen kelloon, eli toiminta ei paljon parempaa voisi olla.
Jotain pielessä kytkimessä, tai vääränlaiset öljyt nyt ekaksi tulee mieleen, mikä voisi aiheuttaa hankaluuksia. Ankaralla väärinkäytöllä myös on mahdollista saada jopa nämä askit rikottua (mutta pyörätyypin huomioiden pidän tuota melko epätodennäköisenä, se on yleensä enempi radalla raiskattujen ongelma).
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Jos veikata pitäisi, niin lähtisin tuosta. Sanoisin, että täyssynteettinen öljy ei ole tähän laitokseen sopivin.(m_k_t @ Touko. 20 2010,10:29) kirjoitti
Tarkista toki ensin, että kytkin irrottaa kunnolla eikä ole esim. ilmauksen tarpeessa.
Kytkin tuntuu kyllä ok, samalla vaihdettiin huollossa jarru ja kytkinnesteet.(killa @ Touko. 20 2010,11:09) kirjoitti
Ilmeisesti ongelmana on öljy, en tiedä sitten kuinka paljon eroa eri öljyillä voi saadaa aikaan (ja mitä pidetään laatikon normaalina toimintana). Kävin huollossa tänään ja huoltaja kävi ajamassa testilenkin, totesi toiminnan normaaliksi.
Kohtuudella kyllä kestävät (ykkönen tai kakkonen alkaa pomppia yleensä ekana oireena pois kun on kilometrit täynnä), mutta ei niiden laatikon käytössä todellakaan ole sitä herkkyyttä mitä ns. parhaissa vaihteistossa... Ei uutena eikä käytettynä.(pecha @ Touko. 20 2010,10:42) kirjoitti
Sitä samaa silkinpehmeyttä mitä uusissa rivinelkku kyykyissä yms. on, tuossa on turha odottaa.
Eli oletko m_k_t tottunut millaisiin pyöriin aikaisemmin? Hondan oma öljy GN4 toimi tuollaisessa parhaiten.
Supermoto
Ei ole niin paljoa kokemusta pyöristä, kun ei ole tullut/kerennyt harrastaa aiemmin paljoa (vaikka ikä meneekin hyvää matkaa kohti neljääkymppiä). Kokemusta on lähinnä Hondan ja Kawasakin rivinelkku koneista, lainapyöristä (2006 vuosimallista eteenpäin). Muistelen, että näissä olisi ollut ainakin hiukan pehmeämpi tuo vaihteisto.(jaulis @ Touko. 20 2010,21:14) kirjoitti
Saako tuota Hondan omaa öljyä enää mistään, luin jostakin että valmistus on lopetettu?
Kylläpä tuo tuttavan yamaha fz6-s vm.2006 (ajettu vain 4tkm) vaihteet piti samanlaista loksumista kuin VFR:ssä eli taitaa olla ihan normaalia. Laatikkohan siis toimii täysin moitteetta muuten.
Ensikerralla kokeillaan eri öljyä, niin nähdään onko eroa? Kiitoksia kaikille, jotka ovat kommentoineet asiaa tähän mennessä
Moikka,
Kytkimen kunnollinen irroitus on avainsana ko ongelmassa. Myös öljyn viskositeetilla on vaikutusta. Kokeile jäykempää 15W-40 öljyä josko loksuminen tokenisi.
Mulla vastaava -98 vfr. Kyllä toi laatikko on aika karun oloinen käyttää. Pykälät menee hyvin, kytkin ei luista, eikä välivapaita löydy. Ostettaessa sillä oli ajettu 53 tkm ja nyt 65 tkm, vaihteiston toiminta on pysynyt samanlaisena, joten en ole huolestunut asiasta. Kavereiden pyörillä (R6 -07, GSX-R 1000 -08, Busa -06) ajaneena vrt. VFR, niissä vaihteet menee todella nätisti "pesään". Joten annetaan vaan kolahdella pykälien ja nautitaan *
edittii: öljynä nyt Valvoline DuraBlend 4T.
Aikaisemmin ajelin vacilla, mutta sillä kytkin alkoi lipsua kovemmissa ponnistuksissa.
Selvä tapaus.. Laita ne Honda GN4 öljyt sisään niin johan alkaa pelittämään. Itselläni oli aikaisemmin Vifferi ja välillä kun laitoin jotain muuta öljyä kuin GN4 niin alkoi vaihteisto kolahtelemaan. GN4 takaisin koneeseen niin ongelmat katosivat.
P.S Yläpuolella maininta Valvoline Durablendistä... Juuri tämä öljy sai minun VFR:n laatikon kolahtelemaan.
Tuosta rohkenen olla aivan toista mieltä, VFR:issä on kyllä ihan esimerkillisesti toimiva aski. Ja vuosituhannen vaihteen kohdilla alkoi malli-ikääkin olla jo 15 vuotta.(jaulis @ Touko. 20 2010,21:14) kirjoitti
Jos japsit on jotain osanneet tehdä mitkä toimii kuin junan vessa, niin juuri vaihteistoja, eikä tämä ole poikkeus. Toki niissäkin on vajaassa vuosikymmenessä tapahtunut vielä sitten parannusta, mutta aikakaudelleen tuo aski oli hyvä tai erittäin hyvä.
Vääränlaisella öljyllä (tai esim. kytkimen ollessa pielessä) toiminta voikin sitten olla ihan toinen juttu, mutta se ei ole varsinaisesti itse vaihteiston ongelma vaan käyttäjävirhe.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
GN4 öljyä ei kuulemma saa enää 10w-40:nä. Ainoastaan GN4 20W-50. Onko eroa toiminnassa, kommentteja?(RR80 @ Touko. 20 2010,22:47) kirjoitti
Mitäs se Hondan uusi, oliko se nyt 10W-30, öljy on?(m_k_t @ Touko. 21 2010,14:36) kirjoitti
Onko kukaan vielä testannut?
Kawasaki Z1100ST -82
Honda VF500F2 -85
Aprilia RS125 -02
Ex.
Honda CBR1100XX -99
Kawasaki Z750 -04
Ei taas oikein aukene, vai? *(pecha @ Touko. 21 2010,08:20) kirjoitti
Ps. Oltiin kuitenkin melkein samaa mieltä, vaikkakin "rohkenet olla aivan toista mieltä"... *
Supermoto
Tämä on kuulemma erään Honda myyjän mukaan puolisynteettinen. GN4 20w-50 on mineraaliöljy.(SamiR @ Touko. 21 2010,14:56) kirjoitti
Alla nimimerkin mukainen vm.2000 VFR, ~42tkm. Ensimmäisessä itse suoritetussa öljynvaihdossa vaihdoin sisään Castrol GPS -synteettiset ja tuloksena juuri aloituspostissa mainitun kaltainen vaihteisto. Vaihdot kolisivat ja jäipä pari kertaa (tosin kuskissakin vikaa) vaihde menemättä päällekin. Noilla öljyillä 6tkm jonka jälkeen Hondan GN4 ja voilá: laatikko toimii kuin se kuuluisa junan vessa. Ei ylimääräisiä kolinoita ja vaihteet sisään joka kerta. Bikeworldin varaosamyyjä neuvoi aikoinaan myös tarjoamaan VFR:lle ainoastaan mineraaliöljyä kun on sille suunniteltu.
On tosin totta että VFR:n laatikko ei ole sieltä kaikkein sivistyneimmästä päästä, tämän voi todeta lukemalla pyörästä julkaistuja alan lehdistön koeajoja. Vaihteistoa on usein luonnehdittu työkonemaiseksi ja hieman karuksi, mutta toimivaksi.
Minäkin allekirjoitan että se Wanha Cunnon Honda GN4 10W40 toimi melko sataprosenttisella osumatarkkuudella kaikissa Hontturoissa, ehkä näitä uusimpia ja kireimpiä Bleidejä lukuun ottamatta. Ihan hyvällä menestyksellä meni tuossa omassa Veturissakin vaikka rataakin tulee toisinaan hangattua.
Nyt kun GN4:kään ei ole kuin ennen, niin vaikkapa Motul 5100 10W40:stä voisi suositella lorauttamaan sisuksiin, jos nyt pitää jotain suositella.
Minullakin on ollut RC36 VFR, enkä nyt kävisi aivan silkinpehmeäksi tai robottimaisen tarkaksi kuvailemaan sitä vaihteiden kytkeytymistä. Melko määrätietoisia otteita vaati kytkijältään, silloin ei toiminnassa ollut moitteita.
Tämä oli erittäin mukava palaute kuulla. Kerrotko vielä tarkemmin oliko kyseessä siis se "vanhempi" mineraali 10w-40 GN4 vai jompikumpi ns. uudemmista 10w-30 (puolisynteettinen) vai 20w-50 (mineraali)? Tuo 10W-30 ei taida enää olla ainakaan GN4 merkinnällä käsittääkseni.(VFR2000 @ Touko. 21 2010,19:03) kirjoitti
Tuo Motul kävi myös itsellä mielessä, kun katselin vaihtoehtoja.(killa @ Touko. 21 2010,19:15) kirjoitti
Motul 5000 10w-40 voisi olla parempi vaihtoehto, koska on mineraaliöljy? 5100 on synteettinen. Hankala tietenki sanoa, onko niin toimiva, kuin vanha GN4. Olen myös miettinyt, että onko sillä suurin merkitys toiminnan kanssa, että öljy on mineraali vai synteettinen, vai öljyn lisäaineilla (oletaan että arvot ovat samat, esim. 10w-40).
Tottakai tämä on sellaista jahkailua, johon ei saa varmaa vastausta, kuin kokeilemalla. Mutta ei tämä jaarittelu mitään maksa, jos saa kokemuksia muilta.
Itsellä -99 VFR ja laitoin Mobil MX 15-40 eikä mitään ongelmia kytkimen ja vaihteiston kanssa.
Hannu Nurmela
Samaa mietin. Vanhan kansan GN4 on nimenomaan mimereelilitku ja sen kanssa VFR:n laatikko ainakin pelasi kuin unelma. Itse lähtisin koittamaan Mobil 5000 mineraalia ellei GN4 mineraalia enää myydä.(m_k_t_6 @ Touko. 21 2010,19:43) kirjoitti
Ainakin kun hain Googlella tietoa Motul 5100 10w-40 öljystä, niin näytti osassa ilmoituksia " Täyssynteettinen esteripohjainen moottoriöljy"? Onkohan tieto oikein?(vma @ Touko. 24 2010,10:44) kirjoitti
Motul 5000 10w-40:sta ainakin sanotaan selvästi, että se on mineraaliöljy.
Käsittääkseni 5100 on mineraalipohjainen... ts. puolisynteettinen.(m_k_t @ Touko. 24 2010,13:57) kirjoitti
Ei ole ilmoitus oikein. 5100 on mineraaliölppää.(m_k_t @ Touko. 24 2010,13:57) kirjoitti
http://www.motul.com.au/product_line...4stroke18.html
.
Mineraalipohjainen=mineraaliöljy.(killa @ Touko. 25 2010,10:56) kirjoitti
Puoli/semi/yms- synteettiset nimet ovat markkinointihulabaloota, sillä ne ovat kaikki mineraaliölppiä peruskohdiltaan.
.
Noh.. anyway.. Esim; Valvoline Durablend on mineraalipohjainen (se kuuluisa puolisynteettinen) ja ei pelittänyt hyvin VFR:ssä. GN4 taas on perus mineraaliöljy ja sopii hyvin VFR laatikolle.
Tämän alkuperäinen kysyjä varmaan halusi tietää (?)
ja Motul 5000 on lähempänä GN4:sta kuin Motul 5100.
UGH. Olen puhunut.
Miten perus mineraaliöljyn ja synteettisten öljyjen kestävyydet(lue ajomäärä) eroavat toisistaan? Ajaako mineraaliöljyillä tuon normi 6000km huoltovälin hyvin?
Oliko jollakin aivan omakohtaista kokemusta juuri Motul 5000 ja 5100 öljyistä? Ei viitsisi vain ns. ostaa kolmansia öljyjä enää turhaan (ensin Castrol ja sitten 2 x Motul). Kahden vaiheilla vähän kumpaa hankin. Ainakin jotakin juttua netistä näin (ulkomaisia sivustoja), että ton 5100 sopisi VFR:ään hyvin (en tiedä oliko uudempaan vai vanhempaan malliin).
Ainakin Bläkkärissä oli kauhee kolisijalaatikko Castrolleilla, mutta nyt Motul 5000 10-40 pannussa ja laatikko toimii aivan eritavalla.
-Harri-
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX