Onko kellään pitävää tietoa, miten 1150 GS:n (Adventure) vuosimalleissa 2001-2004 jarrut toimii. Eli missä malleissa on integraalijarrut? Poiskytkettävä ABS taitaa olla kaikissa? Ja servojarrut tulee vasta 1200 malleissa?
Mikäli on nuo integraalijarrut, niin onko systeemi ohitettavissa, jotta jarrut toimii normaalisti?
Kuukkelista en löytänyt kuin tiedon, jotta 2004 mallissa pitäisi olla integraalijarrut.
Servojarrut tulivat 2001. Haynesin korjauskirja kertoo, että servojarrut ovat olleet GS:ssä alkaen -01, vm. 2000 R1150GS:ssä oli vielä vanhempi ABS II. Oliko se niin, että 1150 adventure tuli markkinoille vasta 2001? Silloin niissä olisi kaikissa servoavusteiset puoli-integroidut jarrut (vain 1150 RT:ssä oli täysintegroidut), mutta perus-1150GS:stä olisi olemassa yksi, ensimmäinen vuosikerta, jossa on ABS II.
Vastaavasti Clymerin kirja kertoo, että jarruja on kolmea eri tyyppiä R1100/R1150-sarjoissa ja tunnistaminen on helppoa:
1) ei sensoria+abs-rinkulaa eturenkaan vasemmalla puolella => ei abs-malli
2) ABS II = teksti "Brembo" jarrusatulassa
3) EVO eli integroidut servojarrut = teksti "BMW" jarrusatulassa
Täysintegroitu = kahva ja poljin käyttävät molemmat etu- ja takajarrua.
Puoli-integroitu = kahva käyttää etu- ja takajarrua, mutta poljin vain takajarrua.
Uudemmissa RT-malleissa on palattu tuohon puoli-integroituun. Oliskohan LT yhä täysintegroitu? Ylipäätään tuo täysintegrointi oli kai tuonne jenkkimarkkinoille suunnattu systeemi, että voivat sikäläiset kuskit jarrutella vain jalkavoimalla.
vm. 2007 (ainakin RT js GS) tuli taas uusi ABS-jarrujärjestelmä, servojarruista luovuttiin.
Toivottavasti näistä oli apua. Tutkiskelin itsekin näitä pari vuotta sitten pyörän vaihtoa suunnitellessa, päädyin sitten R1100RT:hen mm. sen takia etten oikein innostunut täysintegroiduista jarruista sen enempää kuin servoistakaan, vaikka 1150:ssä olisikin toisaalta ollut muutamia muita parannuksia.
Näin vähän arvelinkin olevan. Suuri kiitos!(Lauri @ Maalis. 15 2008,16:14) kirjoitti
Mielestäni puoli-integroidussa on järkeä. Täisintegroitua en välttämättä haluaisi. On hyvä että takajarrua voi käyttää yksinään, kahva taas käy yleis-käyttöjarrusta. Kovassa jarrutuksessa asvaltilla suoralla ja abseilla on jokseenkin sama jarruttaako takajarru vai ei.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Sanoo Lauri, Haynes ja muut tietäjät mitä hyvänsä, minulla on tallissa Suomeen ensirekisteröity alkuperäiskuntoinen R1150GS Adventure vm. 2002, jossa on aivan tavalliset jarrut. Edessä kaksi levyä ja toimii jarrukahvasta ja takana yksi levy ja toimii polkimella. Normaalit systeemit, säiliö ja teräspunosletkut.(Lauri @ Maalis. 15 2008,10:59) kirjoitti
Ei mitään servoja. Ei integrointia. Ei ABS:ää. Tunnokkaat ja hyvät jarrut.
edit: näin siis nimenomaan Adventuressa (mistä oli alunperin kai kysekin), perusmallissa lienee muut säädöt.
Sorry, tarkoitus tuossa ensimmäisessä kappaleessa oli sanoa, että kaikissa niissä adventureissa, joissa on ABS, olisi ilmeisesti servo-absit. Myönnän että se jäi vähän hämäräksi, mutta kuten tuo jälkimmäinenkin kappaleeni antaa toivottavasti ymmärtää, niin tiedossa on ollut että myös absittomia pyöriä on ollut tarjolla.(hra1150 @ Maalis. 19 2008,12:00) kirjoitti
Yhdenlainen esitys "absittomasta" 1150 GSA:sta nähtiin long way around-sarjassa, siinä jaksossa missä ne hitsasivat sitä murtunutta runkoa jossakin tosi korvessa ja sen seurauksena ei sitten alkujaan absillisessa mallissa tainnut enää olla jarruja ollenkaan. Ei ollut erityisen rohkaiseva ajatus... lieneekö tuolla ollut vaikutusta siihen, että uusimmassa versiossa (siinä 2007 käyttöön otetussa) pitäisi nyt olla jousitoimiset varasysteemit = jos absit menee epäkuntoon, niin abs-yksikön venttiilit kytkeytyy jousilla pakotetusti asentoon jossa toimii kuten aivan tavalliset jarrut. Tämän muistelen lukeneeni silloin pari vuotta sitten jostakin esityksestä, jonka bmw oli toimittanut usa:n viranomaisille. Löytyi googlaamalla.
Ostin just Saksasta 2003 GS Adventuren. Ei hajuakaan mitkä jarrut.. Kaipa sieltä löytyy nuo puoli-integroidut..?
Se, että "ei ollut jarruja ollenkaan" viittaa nimenomaan Servojarruihin. Nuo kun saavat kohtauksen, on jäjellä enää n.k "varajarrutoiminto". Tuon varajarrutoiminnon teho on puolestaan verrattavissa siihen, että lyöt saappaan kannat maahan ja rukoilet. Mistäkö tiedän...(Lauri @ Maalis. 19 2008,22:28) kirjoitti
ABS2- ja varmaankin ABS3-järjestelmät hajotessaan hukkaavat vain sen ABS-toimintonsa, eivät jarrujaan.
<p>2002-2014</p>
Nostelenpa vanhan ketjun ylös.
Eli asiaa integraalijarruista. Viime kesänä tuolla välimeren rantamilla takajarrupalat loppuivat yllättäen ja ajelin moottorilla jarrutellen seuraavaan maahan vaihdattamaan takapalat. Joku täällä sanoi, että olisinpa tajunnut ottaa absit pois päältä, niin integraalijarru olisi kytkeytynyt samalla pois päältä. No viime viikolla pääsin kokeilemaan onnistuneeko moinen. Arvatkaa onnistuko? No ei. Etujarrua käyttäessä takajarru toimii vaikka absit olivat pois päältä. Noh eihän siinä mitään, mutta kun en ole ajanut noilla takapaloilla kuin muutaman tuhannen kilometriä ja pari metsäpätkää käpypillurallia. Ranskassa takapalat ja puolen tunnin työ kustansi merkkiliikkessä noin 70 euroa, ihan valkoihoset oli hommissa. Suomessa pelkät takapalat maksavat merkkiliikkeen hyllyltä 90 euroa. Arvatkaa ostinko merkkiliikkeestä? No en.
Pyöräni on täydellinen ja muutenkin ihan paras GSA 2008, mutta miksi ihmeessä integraalijarrua ei saa kytkettyä pois päältä? Vaikka jollakin manuaalisella venttiilillä ja meidän tumpelomotoristien (siis en minä, koska olen helvetin hyvä motoristi) varoitukseksi pyörä ulvoisi vaikka vuvuzeleilla varoitusmölinää, että kytkepä jätkä se venttiili takas auki tai tapat ittes ja kaikki.
Integraalijarrujen heikko lenkki on takajarrupalat, koska edessä on enemmän paloja ja taitavat puristaa vielä molemmilta puolin. Takana puristelu tapahtuu toiselta puolen kahdella männällä ja palat kuluvat vielä eri tahtia. Toisessa palassa oli vielä milli jäljellä, kun toinen oli syönyt jo itsensä puhki. Se on brutaali vääryys.
Myydessäni harrikan (ja ostaessani toisen tilalle), luulin pääseni jo eroon tälläisistä lapsuksista, joissa konemoottoriin yhtyvää miestä vielä kiusattaisiin. Mutta kun ei. Joku vika oli pakko jättää, ikäänkuin kauneusvirheenä täydellisyyteen, merkkinä ihmisen kosketuksesta.
Toivon tähän vain asiallisia vastauksia, todellisilta BMW-kuljettajilta ja heiltäkin vain samanhenkisiä kuin oma viestini.
p.s. merkkiliikkeessä Der Satan oli jättänyt vielä yhden myymättömän SS1000ReinRaus:n tehtaan ralliväreissä lattialle. Ihmettelin myyjältä, että eikö nuo viety jo käsistä ja itketty kuutio verta päälle. Heti sen sanottuani myyjä huusi pyörärivistön takaa, että siitä laitetaan sulle pyörä alle. Vastasin, että hieno pyörä, mutta ei ole mun juttu. Saatana tiesi, että valehtelin.
p.s. p.s. Sitten kun on kuusi pyörää tallissa, niin vois harkitakin. Joka jätkällä täytyy olla seitsemän moottoripyörää ja pois kytkettävä integraalijarru.
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Pikaisen laskutoimituksen jälkeen kilometrejä oli tullut 7400. Mistä näitä kilometrejä oikein tulee?(nostalgia @ Kesä. 20 2010,01:16) kirjoitti
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.