Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    Bensapumpun rele sanoi sopimuksensa irti. Mittailin yleismittarilla, niin sekä releen heräte, että varsinainen päävirta tulevat virtalukon kautta. Heräsi väistämättä kysymys, että mikä se releen elämäntehtävä ylipäätään siinä välissä on, ja miksei se releelle virtalukon kautta tuleva virta voisi mennä suoraan sinne pumpulle asti? Nyt väliaikaisesti tuon "korjasin" 3cm johdonpätkällä, mutta maksaako vaivaa ostaa Biltemasta 5e sulkevaa relettä tuohon, vai antaako olla noin? Luulisi kuitenkin, että joku tarkotus sillä releellä siinä olisi..



    CBR 600f3 -95
  2. #2
    Lainaa (Arsi @ Kesä. 17 2010,19:30) kirjoitti
    Bensapumpun rele sanoi sopimuksensa irti. Mittailin yleismittarilla, niin sekä releen heräte, että varsinainen päävirta tulevat virtalukon kautta. Heräsi väistämättä kysymys, että mikä se releen elämäntehtävä ylipäätään siinä välissä on, ja miksei se releelle virtalukon kautta tuleva virta voisi mennä suoraan sinne pumpulle asti? Nyt väliaikaisesti tuon "korjasin" 3cm johdonpätkällä, mutta maksaako vaivaa ostaa Biltemasta 5e sulkevaa relettä tuohon, vai antaako olla noin? Luulisi kuitenkin, että joku tarkotus sillä releellä siinä olisi..
    Olettaisin, että se virtalukonpohja ei välttämättä kestä hirveästi lisävirtaa. Siksi sitä pumppua ohjataan releellä.

    Edit... kannattais lukea kokonaan. siis päävirtakin tulee virtalukon kautta? Eriskummallinen viritys... Mutta saattapi olla tarkoituksena sillä releellä katkaista bensansyöttö, jos seisontajalka on alhaalla ja pykälä päällä...



    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
  3. #3
    Rele siksi että virtalukon kautta menee vähemmän virtaa eli releen ohjausvirta, sama asia valoreleen kanssa. Jaa mutta onkos cebarissa valorelettä ? No autoissa ainakin on ja samasta syystä, säästää virtalukkoa kun ei kaikki virta mitä käytetään mene sitä kautta.

    Jahas, Jayded ehti ensin.



  4. #4
    Lainaa (jr66 @ Kesä. 17 2010,19:36) kirjoitti
    Rele siksi että virtalukon kautta menee vähemmän virtaa eli releen ohjausvirta, sama asia valoreleen kanssa. Jaa mutta onkos cebarissa valorelettä ? No autoissa ainakin on ja samasta syystä, säästää virtalukkoa kun ei kaikki virta mitä käytetään mene sitä kautta.

    Jahas, Jayded ehti ensin.
    Tiedän kyllä mitä releellä yleensä tuossa tehdään, mutta nyt siis ohjausvirran lisäksi myös päävirta tulee virtalukon kautta. Joten ei se rele tuossa paljoa mitään virtalukkoa säästä..



    CBR 600f3 -95
  5. #5
    Onko releellä toteutettu ajonestolaite?
    <p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
  6. #6
    Lainaa (jiiässä @ Kesä. 17 2010,21:09) kirjoitti
    Onko releellä toteutettu ajonestolaite?
    -95 kyseessä, ei ole mitään ajonestoja tuossa. Olisiko se sitten joku kaatumisanturijuttu, että saa bensantulon katkeamaan mopon kipatessa tms.
    CBR 600f3 -95
  7. #7
    Pumpun virta katkaistaan tilanteessa jossa virta päällä moottori lakkaa pyörimästä eli vaikkapa kolaritilanne.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  8. #8
    Vai katkeaisiko tässäkin mallissa bensapumpun syöttö yli 40 km/h vauhdissa?? Ainakin F4:ssä bensapumppu syöttää 40 km/h asti ja siitä yli bensa menee kaasareihin alipaineella (eli ainakin mulla se rele katkaisee bensapumpulta virrat "maantienopeuksissa")!
    Se on se ameriikankin foorumeilta surullisen kuuluisa pinkki piuha!!
  9. #9
    Lainaa (Arsi @ Kesä. 17 2010,21:08) kirjoitti
    Lainaa (jr66 @ Kesä. 17 2010,19:36) kirjoitti
    Rele siksi että virtalukon kautta menee vähemmän virtaa eli releen ohjausvirta, sama asia valoreleen kanssa. Jaa mutta onkos cebarissa valorelettä ? No autoissa ainakin on ja samasta syystä, säästää virtalukkoa kun ei kaikki virta mitä käytetään mene sitä kautta.

    Jahas, Jayded ehti ensin.
    Tiedän kyllä mitä releellä yleensä tuossa tehdään, mutta nyt siis ohjausvirran lisäksi myös päävirta tulee virtalukon kautta. Joten ei se rele tuossa paljoa mitään virtalukkoa säästä..
    Arvaus, mitäänhän minä en moottoripyöristä tiedä, mutta...
    Tekiskö rele sen tuossa, että kytkee virran viiveellä, eli silloin kun virtalukko on jo kytkeytynyt loppuun asti.

    Eli:
    1. väännät virtalukosta virrat
    2. releeseen tulee virta heti, bensapumpulle ei.
    3. rele kytkeytyy muutaman kymmenen millisekunnin viiveellä, ja kytkee bensapumpullekin virrat.

    Eihän sillä virran määrällä ole juuria merkitystä, jos kytkentä on jo tehty... sen sijaan jos heti kytkiessä ottaisi bensapumppu 10A virtapiikin niin voisi hitsata virtalukon jumiin. (ilmaa metallipintojen välissä = iso vastus = tulee kuuma isoilla virroilla)

    Jos oma pyörä olisi, niin kyllä sen releen korvaisin. Ei montaa euroa maksa, uusi virtalukko sen sijaan on kallis.



    Suzuki GSX1300R Hayabusa -05
    Suzuki RF900R -94
  10. #10
    Onko kellään ihan faktatietoa nyt ylipäätään mitä tuolta "releen" sisältä löytyy? Mikään normi-mekaaninen relehän se ei oikein voi olla, kun mistään ei ainakaan tuossa omassa mallissa sinne maapiuhaa mene, vaan ainoastaan +12V päävirta +12V heräte ja sitten se kolmas piuha sinne pumpulle. Onko se joku transistoriviritys sitten vai mikä? Pitää varmaan koittaa, jos tuon kuolleen palikan saisi sen verta "hellävaroen" auki, että näkisi mitä se on oikein syöny. Releen nimi on kummiskin korjausoppaissa "Fuel Cut Off -relay", joten nimen perusteella ennemmin tuntuisi viittaavan juuri bensan katkaisuun kolaritilanteessa tuon tarkoitus. Joku aiemmin sanoi, että releeltä pitäisi heräte hävitä mikäli moottori sammuu "kesken kaiken". Mutta ihan samat +12V sinne molempiin johtoihin näytti tulevan virtojen ollessa päällä, vaikka mopon pihalla kytkimen lipsauttamalla koitin sammuttaakin.. Voi toki olla joku oma patentti vielä siellä syvemmällä, kun en niin tarkkaan käynyt tutkimaan mihin ne johdot oikeasti johtaa.

    Katselin tuon "releen" hintaa, jossain 60-70e korvilla näytti pyörivän. * -> Biltemasta 30A sulkeva rele + relekanta tuohon ~5e, kelan toinen pää maihin ja toinen siihen herätepiuhaan ja sulkeville kärjille sitten se pumpun syöttö. Hyvin tuntui toimivan pumppu tuollakin, mutta onko tuossa nyt taas joku jippo mitä en tajunnut, vai ajaako tuo ihan saman asian kuin se naurettavan hintainen alkuperäinen "rele"? Kävi muuten näppärästi se Bilteman rele suoraan siihen alkuperäisen "kuminauhaan" kun vaan sen ruuvikiinnityslärpäkkeen siitä repi irti.



    CBR 600f3 -95
  11. #11
    Lainaa (Arsi @ Kesä. 20 2010,23:37) kirjoitti
    Katselin tuon "releen" hintaa, jossain 60-70e korvilla näytti pyörivän.


    Melkosia katteita repivät noista elektroniikkaosista kyllä, jos se ihan normi rele on.
    Ettei se ottaisi maata rungosta?
    Suzuki GSX1300R Hayabusa -05
    Suzuki RF900R -94
  12. #12
    Lainaa (keitsi @ Kesä. 21 2010,11:00) kirjoitti
    Lainaa (Arsi @ Kesä. 20 2010,23:37) kirjoitti
    Katselin tuon "releen" hintaa, jossain 60-70e korvilla näytti pyörivän.
    Ettei se ottaisi maata rungosta?
    Ei ota, tai sitten rele on jotain Nasan supermuovia, mikä johtaa sähköä, samoiten releen pidike, joka on kuminen *

    Edit:




    Transistorilla (Mosfet?) toteutelulta kytkimeltä näyttäisi hyvin pitkälti.. Osat maksaa elektroniikkaliikkeessä varmaan 5e, "rele" tosiaan sen 60-70e * Vähän tietty epäilyttää nyt että mitä se ohjausboksi tykkää, kun virtaa menee jonnin verran enempi tuon normi-releen kelan läpi, mitä transistorin hilan ohjaamiseen. Ehkä se hyppylanka olisi sittenkin ollu se parempi vaihtoehto..



    CBR 600f3 -95
  13. #13
    Moiks,

    tuosta on nyt jo aikaa kulunut, joten laitoitko standardireleen ja ennen kaikkea, onko sytkäboksi tai joku muu ottanut itseensä?


    -r
    RKA
  14. #14
    Nätisti on Bilteman muutaman euron sulkeva rele pelannut, eikä sytkäboksikaan ole nokkiinsa tuosta ottanut. * Bensapumppuun piti kärjet vaihtaa, mutta sillä nyt ei tuon releen kanssa ole mitään tekemistä.
    CBR 600f3 -95
  15. #15
    Hyvä tietää. Tosin, nyt on jo kaksi kaiketi toimivaa relettä, kun romukaupan setä möi kahdella kympillä sellaisen. Sitten pääsi 100 km, ja sen jälkeen vaihdettiin bensapumpun kärjet.

    Oli aika finaalissa ne, syöpyneet eikä varmaan olisi enää viilaamalla lähteneet pelaamaan, kun oli melkein pellin tasassa toinen nasta.

    Saas nähä kuinka pitkälle se nyt toimii.

    Sitä alkaa jotenkin ymmärtämään niitä kertomuksia jossa auto viedään huoltoon, ja joka vaihtaa osia kunnes asiakas hermostuu tai vika korjaantuu. Ensin putsattiin ruostetta, sitten vaihdettiin rele, ja nyt sitten ne kärjet.
    RKA
  16. #16
    Ja taas hyytyi meno muutaman kymmenen kilsan jälkeen. Lähti tosin hetken päästä toimimaan ja paluu onnistui ilman nikottelua, mutta. ohjeita ja neuvoja otetaan vastaan!
    RKA
  17. #17
    Otapa tankki irti, pumpusta letkut irti ja pistä virrat päälle (jolloin pumpun pitäisi naksuttaa taukoamatta). Tämän jälkeen heiluttele/vetele pumpulta lähteviä johtoja, ja eritoten sitä tankin alla olevaa liitintä ja releelle meneviä johtoja. Jos pumppu jossain vaiheessa pätkäsee, niin sieltä suunnalta löytyy sitten vika. Omassani paljastui syylliseksi tuohon pumpun nikotteluun lopulta tuo tankin alla oleva liitin, joka ei jostain syystä muovikuoret päällä muodostanut hyvää kontaktia, mutta kun abikot purki sieltä kuorista pois niin toimi moitteetta.

    Joku pieni jänniteloggeri olisi tällasissa ajoittain esiintyvissä sähköongelmissa hyvä. Pistäisi loggerin tallentamaan pumpulle tulevista johdoista jännitettä, ajelisi niin kauan että vika ilmaantuisi, ja sitten loggerin datan purkamalla näkisi onko vika itse pumpussa vai pumpulle tulevissa sähköissä.



    CBR 600f3 -95
  18. #18
    Kiitos neuvoista. Syylliseksi paljastui loppujen lopuksi, niiden kärkien lisäksi, bensaputkessa oleva suodatin, joka laski läpi sen verran tavaraa että päästiin alkuun mutta kun ajoi hiukan lujempaa, soppa loppui.

    Sillä pystyi kyllä ajamaan parikin liittymän väliä motarilla melkein kahtasataa (en minä, tietenkään, vaan koeajani, jonka nimi jääköön yksityisasiaksi). Seuraavalla kerralla sitten ei päässyt samaa väliä edes satasta. Suodatin myös puhallettiin puhtaaksi tuon reippaamaan koeajon jälkeen, joten kuvittelin sen olevan kunnossa. Tyhmä kun olin, en katsonut valuuko tavaraa riittävästi.

    Toivotaan että se noilla nyt sitten jaksaa kulkea. Toisin sanoen, jos mitään ei kuulu, homma toimi,
  19. #19
    Lainaa (Arsi @ Kesä. 20 2010,23:37) kirjoitti
    Onko kellään ihan faktatietoa nyt ylipäätään mitä tuolta "releen" sisältä löytyy? Mikään normi-mekaaninen relehän se ei oikein voi olla, kun mistään ei ainakaan tuossa omassa mallissa sinne maapiuhaa mene, vaan ainoastaan +12V päävirta +12V heräte ja sitten se kolmas piuha sinne pumpulle. Onko se joku transistoriviritys sitten vai mikä? Pitää varmaan koittaa, jos tuon kuolleen palikan saisi sen verta "hellävaroen" auki, että näkisi mitä se on oikein syöny. Releen nimi on kummiskin korjausoppaissa "Fuel Cut Off -relay", joten nimen perusteella ennemmin tuntuisi viittaavan juuri bensan katkaisuun kolaritilanteessa tuon tarkoitus. Joku aiemmin sanoi, että releeltä pitäisi heräte hävitä mikäli moottori sammuu "kesken kaiken". Mutta ihan samat +12V sinne molempiin johtoihin näytti tulevan virtojen ollessa päällä, vaikka mopon pihalla kytkimen lipsauttamalla koitin sammuttaakin.. Voi toki olla joku oma patentti vielä siellä syvemmällä, kun en niin tarkkaan käynyt tutkimaan mihin ne johdot oikeasti johtaa.

    Katselin tuon "releen" hintaa, jossain 60-70e korvilla näytti pyörivän. * -> Biltemasta 30A sulkeva rele + relekanta tuohon ~5e, kelan toinen pää maihin ja toinen siihen herätepiuhaan ja sulkeville kärjille sitten se pumpun syöttö. Hyvin tuntui toimivan pumppu tuollakin, mutta onko tuossa nyt taas joku jippo mitä en tajunnut, vai ajaako tuo ihan saman asian kuin se naurettavan hintainen alkuperäinen "rele"? Kävi muuten näppärästi se Bilteman rele suoraan siihen alkuperäisen "kuminauhaan" kun vaan sen ruuvikiinnityslärpäkkeen siitä repi irti.
    Se 12V herätevirta joka tulee sytkäyksiköltä ei ole 12V DC:tä vaan 12V jota sytytyspulssit maadoittaa. Ei pysty mittaamaan yleismittarilla. Parempi on oskilloskooppi.

    Kun sytkäpulssit loppuvat aukeaa rele ja pumppu sammuu. Jos korvataan 12V tavallisella releellä ei pumppu pysähdy moottorin pysähtyessä vaan jää päälle.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  20. #20
    Sillon releen sijaan hyppylanka ajaa saman asian paremmin? Sellaisella ajelin, kun en tuosta "releestä" ollut varma. Plussapuoli oli, että startatessa tuuppasi kaasarit täyteen oitis kun laittoi virrat, miinuspuoli tietysti se että jos kaatuu niin bensasyöttö ei katkea, eli mopo voi palaa tms. Ei saa kaatua, siis?

    Jos se on sytkän ohjausvirta, releen kela näkyy konkkana ja voi olla pikkuisen outoa sitten sytkän ajoitukselle tms?

    -r
  21. #21
    No nyt tuntuu astetta fiksummalta sitten toi transistorilla toteutettu "rele". Tosin ei se vieläkään ihan 60-70 euron arvoinen palikka kyllä mielestäni ole. Tuo normi-rele on niin hidastoiminen, ettei se paljon välitä vaikka tuo heräte hyppii 12 ja 0 V väliä nyt sitten.

    Lainaa (Risto.K.Aivola @ Kesä. 21 2011,18:27) kirjoitti
    Jos se on sytkän ohjausvirta, releen kela näkyy konkkana ja voi olla pikkuisen outoa sitten sytkän ajoitukselle tms?
    Eikös se kummiskin "kelana" tai induktanssina näy, eikä konkkana (kapasitanssina)? Tekeeköhän tuo normirele oikeasti pidemmän päälle tuolle boksille hallaa sitten ja pitäisiköhän tuo rele korvata sillä hyppylangalla (tai jostain romikselta se cut-off -rele hakea)? Tosin reilu vuoden tuo on tuossa jo ollut, eikä vielä ainakaan mtn ongelmaa.
    CBR 600f3 -95
  22.  
  23. #22
    Tietysi kelana, mitähän minä taas ajattelin. No, kyllä te arvaatte, mutta se siitä.

    -r