Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
    Löytyisikö foorumilta näkemystä miten 2010 GSA eroaa 2009- ja 2008-mallisista? Uutta tuplanokkakonettahan myyjät kehuu kilpaa, mutta onko se oikeasti parempi kuin tuo aiempi versio? Entä onko uudessa mallissa jotain muuta spesiaalia, mikä tekisi siitä erityisesti himottavamman kuin aiemmista? Nettiä on tullut selattua ja lehtiäkin olen koettanut lukea, mutta löytämäni artikkelit ovat olleet kovin suppeita enkä varsinaista parivertailua näistä ole tullut vastaan...

T. Nimim. "En sano enkä kiellä"
    Puolen tunnin koeajon perusteella, verrattuna 2007 GSA:han:

- koneessa tuntuisi olevan selvästi enemmän alavääntöä; vastaa kaasuun ihan eri tavalla kuin vanha

- putkesta lähtee varsinkin tyhjäkäynnillä mukavan möreä ääni, kun taas vanha kuullostaa lähinnä ompelukoneelta

- se hiivatin venttiili joka on pultattu pakoputkeen kiinni on just siinä missä normaalisti pidän 48 koon saappaan kantapäätä; vaatii TT:ltä tai joltain muulta kalliita alumiinipaloja harrastavalta putkalta suojan

- mittaristoa hiukka muutettu merkkien ja LCD-näytön osien suhteen

Muutoin ajoasento & ajettavuus parempi ellei yhtä hyvä kuin vanha - koeajokappaleessa tosin ESA, jolla saattoi olla alustan paremman jämäkkyyden kanssa jotain tekemistä.
    R1200GSA '11
    Kiitos kommenteista, tuon perusteella kannattaisi siis sijoittaa uudempaan... Niin vähän olin ajatellutkin, mutta toisaalta pari vuotta käytetyn olisi saanut niin kivasti.

Mutta mutta, eipä kai siinä auta muuta kuin alkaa laskemaan centtejä ja tekemään varovaisia hallitustunnusteluita asian suhteen, olen ilmeisesti henkisesti valmis kääntymään bmw-uskoon. GSA:ta olen useamman vuoden jo vilkuillut sillä silmällä, mutta nyt voisi olla se hetki.
    Eipä tuo hirveän erillainen ollut verrattuna omaan -09 pyörään. Hiukan muhkeammat äänet putkesta. (Hiukan epäilyttää tuo vaijeriviritys siihen putken läppään. Maailmalta kuullut huhuja sen kestämättömyydestä) Aavistus lisää pirteyttä koneessa. (olisivat samantien lisänneet kunnolla heposia) Ei herättänyt vaihtohalua ainakaan minussa. Vaihdan sitten kun tulee jotain radikaalimpaa. Hieno pyörä kuitenkin valitsit sitten vanhemman tai uuden. Sitä enemmän tykkäät mitä enemmän ajat.

F800GSA
    Lainaa (jite @ Kesä. 17 2010,21:13) kirjoitti
    Eipä tuo hirveän erillainen ollut verrattuna omaan -09 pyörään. Hiukan muhkeammat äänet putkesta. (Hiukan epäilyttää tuo vaijeriviritys siihen putken läppään)
    Vastaavia vaijerivirityksiä on ollut käytössä muunmerkkisissä jo jonniin aikaa, ehkäpä germaanikin on saanut sen toimimaan.

Lainaa kirjoitti
    Maailmalta kuullut huhuja sen kestämättömyydestä.
    Nyt jo? Olen ukgseriä lueskellut mutta tähän mennessä ainoat ongelmat mitä löysin oli kampuran ja nokkien asentotunnistimien epäsynkkä joissakin pyörissä, tuosta oli kai uk:ssa jo recallikin.

Lainaa kirjoitti
    Aavistus lisää pirteyttä koneessa. (olisivat samantien lisänneet kunnolla heposia) Ei herättänyt vaihtohalua ainakaan minussa.
    Ok.. Entä jos olisit nyt ostamassa, kumman ottaisit? Hintaeroahan ei vähän ajetulla 2009:llä (jos sellaisen löytää) ja 2010:llä kuitenkaan mahdottomasti ole, kun lähtee siitä että iso läjä rahaa palaa joka tapauksessa.
    Lainaa (s&s @ Kesä. 17 2010,21:12) kirjoitti
    Kiitos kommenteista, tuon perusteella kannattaisi siis sijoittaa uudempaan... Niin vähän olin ajatellutkin, mutta toisaalta pari vuotta käytetyn olisi saanut niin kivasti.

Mutta mutta, eipä kai siinä auta muuta kuin alkaa laskemaan centtejä ja tekemään varovaisia hallitustunnusteluita asian suhteen, olen ilmeisesti henkisesti valmis kääntymään bmw-uskoon. GSA:ta olen useamman vuoden jo vilkuillut sillä silmällä, mutta nyt voisi olla se hetki.
    Tuossa siis verrattiin 2007 <=> 2010. Edellinen päivitys tapahtui 2007 => 2008, joilloin tuli:
    - 5 hp lisää
    - erilainen perävälitys ja vaihteiston laakerointi + enduro välitys 0e
    - bensamittarin anturin parannus
    - kahvoja, penkkiä yms. uudelleenmuotoiltu
    - ESA valinnaiseksi varusteeksi

Minusta vähemmän nyt tuli muutoksia 2009 => 2010, lähinnä tuo moottorin päivitys taas +5 hp.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    Aivan, ja syy miksi pahimmat vaihtohalut karisi oli järkyttävä väliraha minkä olisi joutunut maksamaan "päivityksestä" uuteen. Omakin vain silloin 5th km ajettu. Bemarillahan hinta tippuu nopeammin kuin Hondalla? 2 vuotta oli Varadero käytössä ja sain siitä saman (melkein) kuin ostaessani sen. Näin siis vaihdossa gessuun.
    F800GSA
    Lainaa (jite @ Kesä. 18 2010,22:34) kirjoitti
    Bemarillahan hinta tippuu nopeammin kuin Hondalla? 2 vuotta oli Varadero käytössä ja sain siitä saman (melkein) kuin ostaessani sen. Näin siis vaihdossa gessuun.
    Oho, mä luulin et bemari pitää hintansa. No, nyt on jo "paperilla" housussa, taitaa olla myöhäistä katua. Tuntuu että tällä hetkellä merkistä riippumatta hinta tippuu aika nopsaan... Mutta pitää toivoa että gessusta olisi pitopyöräksi, on tullut harrastettua kalliita kilometrejä tarpeeksi viime aikoina.
    Lainaa (hondamania @ Kesä. 17 2010,23:18) kirjoitti
    Lainaa (s&s @ Kesä. 17 2010,21:12) kirjoitti

Tuossa siis verrattiin 2007 <=> 2010. Edellinen päivitys tapahtui 2007 => 2008, joilloin tuli:
    - 5 hp lisää
    - erilainen perävälitys ja vaihteiston laakerointi + enduro välitys 0e
    - bensamittarin anturin parannus
    - kahvoja, penkkiä yms. uudelleenmuotoiltu
    - ESA valinnaiseksi varusteeksi

Minusta vähemmän nyt tuli muutoksia 2009 => 2010, lähinnä tuo moottorin päivitys taas +5 hp.
    Itse asiassa 2008-malli oli "liipasimella", mutta sitten loppupeleissä viivan alle jäävä summa oli joka tapauksessa sen verran iso että tuntui mielekkäämmältä panostaa takuunalaiseen peliin (Sinällään hauskaa että aiemmin pidin bemaria luotettavuuden perikuvana, mutta nyt kun on tutustunut enemmän aiheeseen niin alkaa näyttää siltä että ehkä mielikuva on ollut väärä... Toki myönnettävä että olen lähinnä googletellut hakusanoilla bmw ja problem.)
    Lainaa (s&s @ Kesä. 19 2010,10:20) kirjoitti
    (Sinällään hauskaa että aiemmin pidin bemaria luotettavuuden perikuvana, mutta nyt kun on tutustunut enemmän aiheeseen niin alkaa näyttää siltä että ehkä mielikuva on ollut väärä... Toki myönnettävä että olen lähinnä googletellut hakusanoilla bmw ja problem.)
    Mulla on ajossa -08 GSA. Ollut käytössä kaksi vuotta ja kaksi kuukautta. Kilometrejä on mittariin kertynyt muutaman sata vaille 60000. Käyttö on ollut kovaa, on ajettu soratietä, crossirataa ja puhdasta offroadia myös. Kyljellään on käynyt valehtelematta kymmeniä kertoja. Suurin osa kilometreistä toki on ajettu asfaltilla. Mutta pyörää ei ole säästelty eikä varjeltu miltään koettelemukselta.

Rengasantenni petti, jarruista tuli recall ja pari pienempää huoltojen yhteydessä tehtyä recall-korjausta. Ainoa, jolla on ollut ajamiseen vaikutusta oli tuon rengasantennin vika. Silloin ei pyörä käynnistynyt. Oman kokemuksen perusteella pitäisin pyörää melkoisen luotettavana.

Koeajoin GS-meetingissä -08:n gessua, johon oli laitettu Rapid Bike, asetukset optimoituna tasaisen vääntökäyrän saavuttamiseksi. Oli muuten vakuuttava peli, enpä usko, että pärjää tän vuoden tonnikaksisatanen sille. Pyörä veti kakistelematta aivan tyhjäjkäynniltä asti ja voimaa oli ihan eri tavalla kuin vakiopyörässä.
    BMW R 1200 GS Adventure
    Ajattelin kokeilla Acceleratoria. En tiedä oliko päänvälissä mutta toimi mielestäni toisessa kokeilemassani gessussa.

F800GSA
    08 GSA minullakin ja 44 000 km ja rapiat mittarissa.

Takaisinkutsuna on vaihdettu tuo ajoneston antenni ja jarruputki, kumpaakaan ongelmaa ei minulla esiintynyt.

Kaksi takuukorjausta on tehty, etupyörän yläpuolella olevasta "nokasta" lähti maali irtoamaan ja etuiskunvaimentajaan tuli vuoto. Kummatkin osat vaihdettiin mukisematta. Iskunvaimentajan vuodon todennäköisimpänä syynä arveltiin olevan ympärivuotinen käyttö, toki näin ei pitäisi olla.

Jonkinlaisen käsityksen siitä, kuinka suuri ero normaali käytössä (minulla se on pääsääntöisesti 2500...4500 rpm) 2010 mallilla on verrattuna aiempiin, voi muodostaa vertailemalla Akrapovic'in kotisivuilta löytyviä vääntömomenttikäyriä.
    ” It's like a Harley, except it's a great motorcycle. Ugly, though”
    "Not ugly anymore, now I have a Ducati."
    Juu, hyvä kuulla että pyörä kestää käyttöä... Niin mä vähän oletinkin, asioista saa "vähän" värittyneen kuvan kun etsiskelee tietoa käyttäen hakusanaa problem *
  14.  
    Lainaa (s&s @ Kesä. 20 2010,11:15) kirjoitti
    Juu, hyvä kuulla että pyörä kestää käyttöä... Niin mä vähän oletinkin, asioista saa "vähän" värittyneen kuvan kun etsiskelee tietoa käyttäen hakusanaa problem *
    Näinhän se aina on kun porukka valittaa vaan jos on ongelmia ja pyrkii etsimään niihin ratkaisua. Kovin moni ei kerro hyviä kokemuksia ja ongelmatonta ajoa.