Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Enpäs äkkiseltään löytänyt aiheesta haulla, voin tosin olla puusilmäkin..

    ..mutta asiaan, kun nyt tuli kiristeltyä ketjuja, ja huomattua että ketjujen ollessa oikeassa kireydessä, tuossa säätöpalassa oleva merkki on n. puolivälissä swingissä olevia merkkejä (väli n. 10mm). Kuitenkin ohjekirja painottaa että renkaan on oltava ehdottoman suorassa. Kysymys kuuluukin, että koska säätömerkkien välit on harvassa kuin mummon hampaat, niin mikä on tämä ehdoton suoruus? Onko se säädetty riittävän suoraan, jos silmämääräisesti katsoo merkkien väliin, vai voiko tästä aiheutua ohjekirjan ehdottamia vakavia onnettomuuksia.

    Työntömitallahan tuon luonnikkasti saa kohdalleen, ihmettelen vaan sysip*koja merkkejä, olisi niitä varmaan saanut hieman tiheämminkin siihen.
    ZX-636 -04
  2. #2
    Merkit voi työntää suohon ja mitata takahaarukan päästä työntömitalla. Näin oon nähny myös pro mekatsujen tekevän.
  3. #3
    joo, paitsi haarukan päähänkään ei voi luottaa. *( voi luottaa jos pyörä on ollut suorassa, ja tekee *ketjukireys muutoksen mittaamalla päästä ennen ja jälkeen).

    tarkka jätkä ostaa semmoisen magneettisen laserin, jolla voi tähdätä ketjulinjaa takarattaan kyljestä.

    kaksipuoleisissa haarukoissa mulla oli semmoinen todella iso työntömitta(metrin pitunen) jossa oli kartiotapit mittapäissä, sillä voi kokeilla puolelta toiselle takahaarukan laakeripisteestä taka-akseliin, että etäisyys on kummaltakin puolelta sama.

    tämä on kyllä turhankin tarkka keino. hyvä keino on laittaa merkkeihin, sitten pyöritellä takapyörää ja katsella ketjua rattaalla. jos rullailee keskellä(tai heiluu reunasta toiseen), niin se on hyvä, aika pienikin vinous vetää ketjun menemään koko ajan toisessa reunassa. jos menee reunassa, niin säätää vähän, että menee suoraan ja keskellä.

    veikkaan, että suurin osa teillä olevista pyöristä ajaa takarengas vähän vinossa. tarkka kuski huomaa sen esim ilman käsiä ajaessa vetää vinoon, tai kääntyy herkemmin toiseen suuntaan.

    todelliset prot tietysti omistaa pyörän jossa on toispuoleinen takahaarukka. ja yllä oleva kikkailu on turhaa.



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  4. #4
    Lainaa (willik @ Kesä. 15 2010,20:14) kirjoitti
    Merkit voi työntää suohon ja mitata takahaarukan päästä työntömitalla. Näin oon nähny myös pro mekatsujen tekevän.
    No tuo ei ole välttämättä niin suoraviivaista, ainakin tuossa ZX-6R:ssä ne säätöpalat on eri kokoiset. Tosin tästäkin selviää pienellä laskutoimituksella. Mutta kysymys ei ollutkaan tästä..

    ..vaan siitä, että jos ne vaan heittää suunnilleen merkkien mukaan silmämääräisesti, (niinkuin se ilmeisesti on suunniteltu) onko mahdollista saada niin paljon heittoa että se aiheuttaisi jotain vakavaa..



    ZX-636 -04
  5. #5
    Lainaa (pTRCH @ Kesä. 15 2010,20:30) kirjoitti
    ..vaan siitä, että jos ne vaan heittää suunnilleen merkkien mukaan silmämääräisesti, (niinkuin se ilmeisesti on suunniteltu) onko mahdollista saada niin paljon heittoa että se aiheuttaisi jotain vakavaa..
    Normaalilla järjenjuoksulla ja näöllä varustettu ihminen tuskin saa tuota niin vinoon että mitään järkyttävää tapahtuu.
  6. #6
    Lainaa (pTRCH @ Kesä. 15 2010,20:30) kirjoitti
    No tuo ei ole välttämättä niin suoraviivaista, ainakin tuossa ZX-6R:ssä ne säätöpalat on eri kokoiset.
    Japsit

    No sitten ne on laitettava parhaaksi katsomalla tavalla ja niin että pyörän tyypillisillä osilla on mahdollista linjata ketjut oikein.

    Itellä työntömitta ollut niin hyvä, että rattaan sivut pysyneet kunnossa, eli silloin on suorassa.
  7. #7
    Lainaa (Seikkailu_R @ Kesä. 15 2010,20:39) kirjoitti
    Lainaa (pTRCH @ Kesä. 15 2010,20:30) kirjoitti
    ..vaan siitä, että jos ne vaan heittää suunnilleen merkkien mukaan silmämääräisesti, (niinkuin se ilmeisesti on suunniteltu) onko mahdollista saada niin paljon heittoa että se aiheuttaisi jotain vakavaa..
    Normaalilla järjenjuoksulla ja näöllä varustettu ihminen tuskin saa tuota niin vinoon että mitään järkyttävää tapahtuu.
    Noniin.. Järjenjuoksusta en tiedä, mutta näkö on hyvä. Ja mittasin kyllä työntömitalla, mietinpähän vaan.
    ZX-636 -04
  8. #8
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Ketju ja rattaat kuluvat nopeammin, mutta sen vakavampaa ei pitäisi käydä. Jos oikein vinoon onnistuu takarenkaan änkemään, niin ketjut alkavat kyllä "huutamaan hoosiannaa", eli jo korvakuulolla voi erottaa ketjujen valituksen.

    Allekirjoittanut ei noiden ketjujen kanssa liikaa ole hifistellyt puhtaus, öljyämis tai suoruusasioissa ja silti bladessa kesti kettingit yli 32tkm. Eivät edes olleet aivan finaalissa kun ne vaihdoin, joten veikkaan että yli 35tkm oltaisiin menty kepeästi. * **-> Merkkien mukaan tulen ne säätämään vastakin.

    Jokainen tietysti nysvää laserien, työntömittojen ja muiden mittakellojen kanssa ihan niin paljon kuin jaksaa. Hifistelijät voi hankkia vaikka *Indutekin Laserin. Itse en jaksa.

    Korjatkaa paremmin tietävät etten nyt puhu ihan läpiä päähäni...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  9. #9
    Pyörä keskijalalle ykkönen päälle ja taakse katsomaan kuinka ketjut
    rallattaa.Silmällä sitä laseriakin katsotaan.
  10. #10
    Ei se kovin ihmeellistä "työkalua" vaadi että akseli on suorassa.

    Itsellä parista swingin ja takarenkaan akseleiden sisään sopivasta tangon pätkästä ja kierretangosta tehty mitta.
    Muutama mutteri ja hetken askartelua vielä noiden lisäksi.
  11. #11
    Profi Laser CAT tollasella olen tarkistanut jos olen joutunut ketjuja kiristelemään. eipä ole tarvinnu kiristellä kahteen vuoteen, jokohan tänä suvena tarvii *



    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  12. #12
    Ketjulinjan suoruuden saa selville esim teräsviivottimella tai vastaavalla. Painaa viivottimen reunan takarattaan kylkeen, ja katsoo osuuko viivottimen toinen pää oikeaan kohtaan ketjun päällä.
    Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
    SUZUKI DL650A
  13. #13
    Myös absoluuttisella silmällä voi sen tarkistaa
    YZF1000R
  14. #14
    Eikös se ole suunnilleen oikein jos takahaarukan swingin siitä "nivelestä" on taka-akselin keskelle suunnilleen yhtä pitkä matka. Näin ainaskin huoltomanuska väittää.
  15.  
  16. #15
    Tönäri ftw.
    GSX-R 600 K4 <-- R.I.P
    <a href="http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/20308" target="_blank">
    GSX-R 600 K6 </a> <-- Soon to be gone
    -------------------------------------------------------
    Incoming: -11 Husaberg FS570 Black Edition