Pitäisi vaihtaa jarrupalat VFR 800 vm. 2001 pyörään, mutta mieltä askarruttanut hiukan jarrulevyjen vaihtoväli?
Kuinka paljon jarrulevyissä saa / on järkevää olla kulumaa ennen niiden vaihtoa? Pyörässä on 28xxx km mittarissa.
Ohessa kuva oikeasta etulevystä joka on kuluneempi kuin vasen levy.
Jarrulevy
Levystä saattaa löytyä stanssattuna minimi levynpaksuus, katsoppas tarkemmin levyjä ja lainaa sopiva mitta jostain että pääset ottamaan paksuuden levyn keskeltä.
Dirty Nasty Furriner
Sulla on niin hyvä kuva että näkyy jo siitä; "MIN TH (Thickness) 3,5mm"
Dirty Nasty Furriner
Onko mitään ns. "näppi" tuntumaa, paljonko levy saa kulua? Tuntuu, että tommonen 1mm kuluma (miltä max. vaikuttaa) ei vielä velvoita vaihtoon?(Staga @ Tammi. 22 2010,20:55) kirjoitti
Pitää jossakin vaiheessa katsella toki tallissakin, kun sinne suuntaan jaksaa taas mennä.
Kiitoksia hyvästä vinkistä! Niinhän siinä tosiaan lukee (pitää itse olla aina puusilmä). Onko tuntumaa, paljonko tuon levyn paksuun voisi olla uutena (arvio)?(Staga @ Tammi. 22 2010,20:58) kirjoitti
En jaksaisi heti taas lähteä tuolla tallilla käymään...
Jos levyt ihan pirun uraiset on ja ehkä kierotkin (pumppaa kahvaa jarrutettaessa) niin harkitsisin vaihtoa, eiköhän noi kuitenkin ihan ajettavat ole. Toki jos jostain saa halvalla...
Huvikseni katsoin: CMSNL:n hinta per levy 354€: Linkki. Sitä en tiedä saako tuohon vaihdettua pelkkää kehää, jos ei niin saattaa tulla hintoihinsa ainakin alkuperäisosilla tehtynä.
Levy lienee jossain 5mm:n kieppeillä uutena, mitan saat ulko tai sisäkehältä kohdasta missä pala ei ota levyyn kiinni kun menet tallille. Mutta joo; jos paksuus riittää eikä pumppaa kahvaa niin palojen vaihto olisi ainoa mitä itse tekisin.
Vanhempaan RC36:een vaihdoin SBS:n sintteripalat; teräspunosletkut siinä jo olikin. Noi olisi sellaiset mitä itse laittaisin jos ei vielä ole.
Sintteripaloilla jarruista tuli jumalaiset; takapenkillä ollut matkustaja meinasi kiivetä niskaan kun parilla sormella jarrutti vanhaan malliin...
Dirty Nasty Furriner
Ovat aika hintavia Suomessa ja monessa muussakin paikassa, mutta kannattaa jälleen kerran kääntyä Davidsilverspares putiikin puoleen Englannin maalle:(Staga @ Tammi. 22 2010,21:10) kirjoitti
http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/part_63259/
Siltikin mietin, että kyllähän noilla nykyisilläkin levyillä varmaan vielä ajelis, kun vaihtais vain jarrupalat. Suomessa palat koko kierros (alkuperäiset) n. 120€ Davidsilversparessa (alkuperäiset) n. 60€.
Aika hurjat ovat hintaerot vaikka tilatessa tulee järkevät rahdit tulee osien hintaan päällee (muutaman kympin).
Onpas hintaeroa... mutta joo, itse tyytyisin (mikäli levyissä paksuutta riittää) sintteripaloihin ja ehkä teräspunosletkuihin; niillä saa hienot jarrut VFR:ään.
Dirty Nasty Furriner
Olen miettinyt, mitä noista teräsputkiletkuista on oikeasti hyötyä, mikäli vastaavasti normi putkia ei venytetä (liian lyhyet, luulisi kestävän suht hyvin kumiputkenkin (korjaa jos olen väärässä(Staga @ Tammi. 22 2010,21:23) kirjoitti
).
Miten sintteripalat eroaa normipaloista?
Sintteripaloilla on parempi kitkakerroin kuin tavallisilla "orgaanisilla" paloilla eli tarttuvat kovemmin kiinni kuin normipalat samaa voimaa käytettäessä.
Sintteripalat tosin vaativat rosterilevyt (tai seostetun, ei kuitenkaan sovi valurautalevyille) mutta muistelen kokolailla kaikkien suunnilleen modernien pyörien omaavan levyt joissa sintteripaloja voi käyttää; ainakin RC36:een kävi hyvin.
Teräspunosletkujen etu vrt kumiletkut on se, etteivät ne myötää paineen kasvaessa letkussa kuten normi kumiletku; tuntuma kahvassa pysyy parempana eikä ole kimmoisa kuten kumiletkuilla.
Letku on letkua kuten tavallinenkin jarruletku mutta teräspunos ympärillä estää letkun laajenemisen = parempi tuntuma jarruihin.
Dirty Nasty Furriner
Sulla on 28 ja risat tkm mittarissa ja tosissasi mietit levyjen vaihtoa?
Ei vielä sellaista prätkää ole tullut vastaan, jossa levyt olisivat kuluneet tasaisesti.
Tuossa sun kuvassa on ihan norminäkymä lähes jokaisesta prätkästä joka kadulla tuleee vastaan.
En huolestuisi sinuna.
Ja kehiä ei juurikaan pysty vaihtamaan ilman suurempaa vaivaa.
Suurin vaiva on löytää jarrulevyjen kelluvat niitit ja niiden asentaminen.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Ok, kiitoksia vastauksesta!(Staga @ Tammi. 22 2010,21:59) kirjoitti
Jos joku vielä osaisi sanoa (ei tarvitsisi lähteä mittaamaan), että mitä tuo etujarrulevyn paksuus on uutena (suurinpiirtein)? VFR:n levyssä vaihtoraja on 3,5mm, kuten levyssä lukee (Staga huomasi)..
Kiitoksia tästäkin kommentista! Näitä kommentteja juuri kaivataan. Näytää siltä, että vaihtoon ei ole tarvetta välttämättä, kuten itsekkin arvelin.(Heksa @ Tammi. 22 2010,22:10) kirjoitti
Edelleen sanon, että itselle on jäänyt hiukan ristiriitainen käsitys milloin levyt tulee vaihtaa (auton katsastuksessa katsastusmies yleensä vaatii jos levyt ym. osia on vaihdettava). Pitääpä toki jatkossa painaa pieleen tuo "Staga:n" mainitsema merkintä jarrulevyllä, josta näkee min. kulutuspinnan. Liekö kaikissa levyissä merkitty..
Stagan messagen mukaan, on asiaa. kuten kucvasta päätellen "no emidiattely prpblemS Arrising. :-) Tjau(Staga @ Tammi. 22 2010,21:59) kirjoitti
KTM - Ready To Go
Teräspunosletkuissa olisi sekin hyvä puoli että nesteet tulis vaihdettua samalla letkujen kanssa, vilkaise siitä kahvan viereisestä jarrunestesäiliön ikkunasta minkä väristä neste on; jos kirkasta niin OK mutta jos alkaa näyttämään ruskealta litkulta, kuin cokista olisi sisällä, niin liemet vaihtoon.
Ruskea väri kertoo sen että nesteet ovat imeneet itseensä ilmasta kosteutta mikä laskee jarrunesteen kiehuntapistettä eli mikäli jarrut ajetaan kuumaksi saattaa neste kiehua jolloin jarrut katoavat. Harvemmin moista käy mutta jos esimerkiksi syystä tai toisesta jarrut jäävät laahaamaan niin voi olla yllätyksellinen tilanne edessä kun pitäisi jarruttaa.
Dirty Nasty Furriner
Tarkoitus on vaihtaa jarrunesteet tossa kevättalvella, kuten myös kytkinesteet.(Staga @ Tammi. 23 2010,00:33) kirjoitti
Onko jollain faktatietoa tai pätevää tapaa selvittää käykö VFR 2001 jarrulevyille sintratut palat (eli mitä materiaali levyt ovat)?
Kävi nimittäin niin, että ostin jo sintratut palat, kun olin vaan siinä uskossa että ne ovat paremmat, mutta sittenhän selvisi että levy ei saa olla "pata rautaa" (cast iron) että sintrattuja paloja voi käyttää. Koska sintrattujen palojen kanssa levyt lämpenevät enemmän.
Vaihdoin eilen toisen levyn palat, kun olivat loppuun kuluneet (oikealta puolelta), toisella puolella on vielä reilusti pintaa. Kävin koe ajolla, jarruttelin kunnolla hiljaisella motarilla useita kertoja ja tuo oikean puolen levy oli selkeästi kuumempi kuin alkuperäisillä paloilla oleva vasemman puolen levy. Nyt alkoi siis epäilyttämään että käykö nuo sintratut palat nuille alkuperäisille levyille ollenkaan...?
DrJones
Lisätietoina vielä, että alkuperäiset palat on Nissin TT2506HH tyyppiä, ja sillä en löytänyt mitään tietoa joka olisi auttanut tilanteeseen. Jarrulevyyn tarttuu magneetti, niissä ei ole merkintöjä josta olisi hyötyä.(DrJones @ Kesä. 08 2010,11:38) kirjoitti
DrJones
Vastaan itselleni ja muille kiinnostuneille. Sintrattuja paloja voi käyttää, mutta levyt kuluvat tällöin huomattavasti nopeammin.(DrJones @ Kesä. 08 2010,23:56) kirjoitti
Näin vastasi Hondan tekninen puhelin palvelu (0600-18601 (2 € + pvm). )
Sitten pitäisi vaan miettiä, että vaihtaako normaalit palat tilalle vaiko käyttäiskö nuo sintratut palat jotka tuli ostettua... Levyt maksaa kuitenkin aika reilusti paloihin verrattuna, ei huvittaisi levyjä ihan muutaman kymmenen tuhannen jälkeen alkaa vaihteleen.
Onko jollain kokemusta miten levyt kestävät sintratuilla paloilla? Orggis paloilla 30tkm jälkeen ei sanottavaa kulumista levyissä.
DrJones
Noihin jarrulevyjen hintoihin pitää kommentoida tässä välissä, mikäli olet hankkimassa jossakin välissä uusia.(DrJones @ Kesä. 09 2010,10:43) kirjoitti
Kannattaa katsella www.davidsilverspares.co.uk osoitteesta. Nopea toimitus ja kulut 19£. Esim. alkuperäinen etujarrulevy n. 136€ kappale! Täältä ei saa yhtä etujarrulevyä kahden hinnalla?
kiitos levy vinkeistä, levy(t) taitaakin mennä uusiksi.. Kaikki muut kikat ja huolto yritykset on tehty, mutta edelleen jarrutuksessa ravistaa. Nuo levyt näyttivät olevan alkuperäiset, eli eivät kestä kunnolla sintrattuja paloja. Mistäs/mitkä levyt olisi hyvät ja/tai halvat sintratuille paloille? Mittasin levyt toisiaan vasten, suurin heitto oli 1.05mm. Miten levy mitataan että mittaus ei ole toista levyä vasten? Tuolla minun mittauksella ei selviä kumpi on kiero, vai onko molemmat.(m_k_t @ Kesä. 09 2010,12:48) kirjoitti
DrJones
Katsoppas nyt ennen levyjenvaihtoa ohjauslaakerin kunto / tiukkuus, jos kerran ravistelee.
Oon ajellu pitkälti yli 100 tkm. samoilla levyillä ja hyvin on kestäneet, mutta ohjauslaakerit tuppaa menemään jo noissakin kilometreissä. Kiristyskin joskus auttaa.
Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
Löysin jostain keskustelusta maininnan että 0.15mm heitto levyssä aiheutti täristystä, minun mittaus tavalla heittoa oli siis 1.05mm! Tei siitä omat johtopäätökset ja löysin EBC Pro Lite jarrulevy paketista tarjouksen Storm:lta:
http://www.storm-motor.fi/osat....vysarja
Levyt vaihdettu ja samalla myös vasemmalle puolelle sintratut palat ja ah kun on ihanaa taas jarruttaa kun vauhti vain hidastuu, eikä täristä pätkääkään! Huh, kun putosi kivi sydämmeltä! Reilun viikon päästä lomareissulle ja olin jo asennoitunut siihen, että jarrut eivät ole kunnossa ennen sitä. Onneksi oli Stormilla levyistä tarjous, niin ei tarvinnut lähteä ulkomailta tilaamaan, >200€/yksi levy ei oikein innosta..
EBC jopa vastasi erittäin nopeasti sähköposti kyselyyni (noin tunnisssa) kun kysyin että ovatko nuo levyt sopivat sintratuille paloille, ja ovathan ne, vastauksessa oli vielä, että kun sintratut palat ovat heidän päätuotteensa, ovat kaikki heidän levyt sopivat sintratuille paloille.
Tuossapa vielä tuo email vaihto EBC:n kanssa:
kirjoitti
DrJones