Tänään 14.6. aamulla moottoritiellä (3 tie) saavuttamani BMW X5:n kuljettaja antoi minulle merkkejä varoitusvilkuilla ja käsin. Aluksi luulin, että olin ajanut vilkku päälle unohtuneena, mutta en ollut. Matkaa jatkaessani tarkkailin muita ohitettavia ja vastaantulijoita, mutta kukaan enää antanut mitään merkkejä, joten luulin, ettei minulla olekaan mitään (näkyvää) vialla. Jatkoin pienempää tietä (130), eikä sielläkään tullut mitään merkkejä.
Muutaman kymmenen kilometrin päästä tankille pysähtyessäni totesin, että vielä kotoa lähtiessä toiminut H4:n puolivalo on kärähtänyt. Olin siis ajanut vain parkeilla. Turhaan ei siis BMW-kuski merkkejä antanut. Jos sattuu tätä lukemaan, niin paljon kiitoksia! Ihmettelemään jäin, että kukaan muu ei antanut mitään merkkejä.
Tankkauksen jälkeen lähdin sitten tavoistani poiketen ajamaan pitkillä, enkä päässyt kilometriäkään, kun vastaan tulevan rekan kuski HUOMAUTTI pitkistä valoista.
Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
SUZUKI DL650A
Aika huonosti mopo näkyy pelkillä parkeilla.
Tästä tullaankin SUOMEN LAINSÄÄDÄNTÖÖN miksi ??
Siis MIKSI pitää tietyn ikäisissä mopoissa olla rekisteriotteessa merkintä "ajovalot ainoastaan valaisimen VASEMMASSA puoliskossa". Täysin käsittämätöntä jos palaa toinen niin silloin ei ole enään kuin parkit jäljellä !!!
Jos taas oltaisiin kaukaa viisaita niin saisi palaa molemmat valaisimet eikä moottoripyörästä tulisi ns.näkymätöntä jos toinen polttimo palaa.
Eikös tuo nyt olisi turvallisuutta lisäävä tekijä jos lain säätäjä myöntäisi virheellisen lainkohdan ja muuttaisi sitä oikeaan suuntaan.
Toki saattaa olla muutamia jotka ovat valonsa korjanneet "paremmiksi" .
Lisä sekamelskaa tuottavat ns.tuontimopot koska niissä palaa järjestään molemmat umpiot???
Miten voi olla kaksi identtistä mopoa Suomessa erilaisilla säännöillä ?? Ei käsitä tätä Suomen lakia.
Jos se ajovalo kärähtäisi itsellä niin ihan surutta käyttäisin pitkää valoa. Oikein nokkela kun olisin niin säätäisin valon osoittamaan alemmas, niin ei tarviis rekkapekan silmiä häikäistä
Tosin eikös noita polttimoita saa joka huoltamolta ?
Aprilia Mille R -03
Ex. Speedmaster 2003
Kyllä Suomeen on "virallisen" maahantuojankin toimesta tuotu pyöriä, joissa palavat molemmat valot, esimerkkinä 955i Daytona.(Pandemia @ Kesä. 14 2010,10:58) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Juu, ja meikäläisen 2003 Yamaha FZS 1000:ssa paloi myös molemmat. Ja täysin suomipyörä oli...![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Totta että palaa "uusissa" mopoissa valot molemmissa, ainakin joissakin malleissa.
Sen ymmärtäisi jos olisi erimerkkinen tai erimallinen mopo kyseessä.
Mutta ei ymmärrä sama mopo, vuosimalli, kaikki aivan samaa mutta valaistukset erilaiset ?
Virallisen maahantuojan tuoma mopo vain vasen umpio palaa Itse tuotu ns.saksantuonti saa palaa molemmat ??
Miksi??
LED-päivävalot on keksitty ja niiden käyttökin ihan sallittua myös moottoripyörillä => säästyy se ainokainen tuikku tilanteisiin kun oikeasti on pimiää![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tuollaista päivävalosysteemiä Bemuunikin suunnitellut, mutta mitehän sen toteuttaisi..? Pyörässä ei ole valokatkaisijaa, eli valot on aina päällä moottorin käydessä.(HiTec @ Kesä. 14 2010,13:11) kirjoitti
Ja jos vaikkapa etulamppu kärähtää, niin näyttöön syttyy varoituskolmio ja lisäksi teksti LAMPF! Vaihtokytkimellä ja releellä tuon saisi varmaan toteutettua, mutta mahtaisikohan lediviritys sytyttää varoitusvalon...
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Poliisin FZ1:ssä on näkynyt noita LED-päiväajovaloja. Tarttis päästä lähemmäs tutkailemaan ja kyselemään miten on toteutettu, tuossahan on valoautomatiikka eli jonkinsortin viritelmä pitäisi tehdä. Jotenkin vain koitan luonnostaan pitää virkavaltaan vähän etäisyyttä...![]()
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
Minua kiinnostaisi nähdä ne lait jossa sallitaan noiden valojen erikseen asentaminen moottoripyörään. Minä en löytänyt muuta kuin kuolleita linkkejä.(HiTec @ Kesä. 14 2010,13:11) kirjoitti
Eikai sellasta lakia tarvita jossa ne annetaan laittaa, kunhan ei missään vain näy sellaista lakia missä ne kielletään.(Pyörämies @ Kesä. 14 2010,20:24) kirjoitti
![]()
Enpä ole minäkään ihan varma noista. Jotain Aken valomääräyksiä luin moottoripyörien osalta eikä siellä ollut halaistua sanaa noista.
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
Laista löytyy kohta "noudatetaan soveltuvilta osin autojen valomääräyksiä" tms. Ei nyt sanatarkasti noin, mutta kumminkin. Ja kun autoissa on päivävalot nykyisin sallitut, on ne sitä siis myös prätkissä, koska mistään ei tosiaan löydy pykälää joka ne nimenomaan kieltäisi
Edit: Ja AKE, tai nykyisin TraFi, on kyllä justnoiden valomääräystensä kanssa. Meinaan EU-tasolta tulee pykälät jotka menee noista kansallisista yli jotta heilahtaa ja juuri päivävalojen kohdalla TraFi-versiot on niin out-of-date kuin vain olla ja osaa. Tästä syystä jopa jotkin setä siniset tarttisivat pienen kurssituksen aiheesta. Ovat meinaan jaelleet kuulemma suullisia huomautuksi autoille, joissa takavalot eivät pala päivävalojen kanssa - joka siis EU-pykälien mukaan on ihan tasan tarkkaan laillinen kytkentä
Eli prätkässäkin riittäisi kun vain jotenkin saisi tuon ajovalon ettei se syty automaagisesti, niin edessä palaa vain ja ainoastaan päivävalot, ilman parkkeja, mittarivaloja yms
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Miten mahtaa poliisi suhtautua siihen, jos H4:n lyhyt kärähtää eikä sen takia viitsi ruveta "turhaan" säätämään valoa alemmaksi vaan teippaa umpion alaosan?
Muoks: Siis kun ajaa pitkät päällä.
Eikös sen kynttilän voi vaan vaihtaa niin ei tartte teippailla. Tuskin niitä hevon p*n verran kiinnostaa jos pitkillä ajelee.
Tässä muuten tuo LP:n ledivaloratkaisu:
Led-Mopo
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
No jos sattuu olemaan jossain hevon ***:ssä niin ei sitä välttämättä vaihda, jos ei ole uutta polttimoa.
Kaikissa pyörissä sen vaihtaminen ei edes käy aivan käden käänteessä.![]()
Tuskinpa siitä sakkoja saa jos mahdollisen pysäytyksen yhteydessä kertoo että poltin kajahti.
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
Ajele vaan pitkät päällä, sehän luo sitä turvallisuutta ja sut nähdään.![]()
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
Autolla tuli kerran ajettua pimeässä pimeillä lyhdyillä suoraan ratsiaan ilman sanktioita, mutta kun nämä 2 pyöräiset tuntuvat olevan tarkemman syynin alla.
Eikun tollanen alle 15€ kotiin kannettuna.
<a href="http://cgi.ebay.com/HONDA-ST1100-ST1300-PANEURO-LED-DAYTIME-RUNNING-LIGHT_W0QQitemZ390137438273QQcategoryZ2562
8QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286.m7QQ_trkparmsZalgo% 3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D3%26po%3DLVI%26ps%3D63%2 6clkid%3D7817403268325630786" target="_blank">nips naps ja kops </a>
Turhaa haaskausta, kun vasta karvan verran alle 40t menty lyhkäsillä.(DizzySpell @ Kesä. 14 2010,23:36) kirjoitti
![]()
Aikoinaan tuli opittua, että tuplavalotkin voi mennä kerralla: Kliks.
1000
Miksi maksaa huonommasta 15€/kpl, kun paremman saa 12€/pari <a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/12V-28-LED-White-Univsersal-Head-Day-Driving-Lamp-Light-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem519346(Pandemia @ Kesä. 14 2010,23:42) kirjoitti
1615QQitemZ350363194901QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5 fPartsQ5fAccessories#ht_1975wt_935" target="_blank">Click</a>Ai mutta sehän oli se moto-hintalisä! Sorry, ihan unohtu
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tasalaatuisten tuotteiden aiheuttamat ongelmat ovat kotiloissa hyvin yleisiä: aivan turha ostaa vain yhtä polttimoa, jos on toinen kärähtänyt, koska toinenkin menee viikon sisällä.(Hannula @ Kesä. 15 2010,08:35) kirjoitti
Ratkaisu on ostaa yksi hyvä ja yksi huono polttimo, niin saa käyttöiät epätahtiin.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Etupään ledivaloissa taitaa olla kahta tyyppiä. Parkkivalo, joka palaa ajovalon kanssa yhtäaikaa mutta ei kelpaa yksinään ja päivävalo (RL-merkintä) joka saa palaa yksinään mutta pitää sammua, kun kytketään ajovalo. Audissa näyttää, että ledit säätää kirkkautta, kun ajovalo syttyy. Noi ebay lamput näyttää olevan pelkkiä parkkeja (2 johtoa, RL hyväksytyissä on 3). Tiedä sitten miten tarkkaan sinivuokot tarkkailee lamppujen merkintöjä *![]()
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Mistäköhän tuon kekkasit että RL-hyväksytyissä muka olisi 3 narua(Thunderpants @ Kesä. 15 2010,11:20) kirjoitti
Jossa tuon kolmannen narun tehtävä on mikä? Toki voisin ymmärtää jos tuo toimisi Audi-tapaan, kirkkauttaan säätäen, mutta tuolla kirkkauden säädöllä ei ole mitään tekemistä RL-merkinnän kanssa
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kirkkaudestahan nuo jo yleensä erottaa kun liikenteen seassa katselee... parkit mitkä parkit eli terotuuninkia ... Oikeat DRL-valot eli huomiovalot on eri asia.(Thunderpants @ Kesä. 15 2010,11:20) kirjoitti
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Audeissa tosiaan ledeissä kaksi kirkkautta. Päiväajovaloasennossa palaa täydellä teholla. Himmeänä palaa jos Xenonit on päällä, tai valokatkaisija parkkivaloasennossa. Lisäksi kun vilkun päällä ollessa sen puolen ledinauha himmenee. Erillistä parkkivalon poltinta noissa ei ledien lisäksi ole, paitsi A5:ssä jossa kummajaisena hehkulankapoltin "ranskalaista parkkivaloa" varten. (=auto sammutettuna sen puolen parkki palaa, missä vilkkuviiksi käännettynä.)
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
Noissa RL-merkityissä valoissa on sammutus yleensä sisäänrakennettu toiminto (ne mitä minä olen tavannut). Yksi johto parkin johtoon (jonka syöttö yleensä riittää), yksi maihin ja kolmas kytketään ajovaloon (joka sammuttaa ledit ajovalon sytyttyä). Tuon takia ilmeisesti RL-merkityt valot maksaa jonkin verran enemmän, autoon jotain 75 erkkiä täällä kotimaassa.(HiTec @ Kesä. 15 2010,13:05) kirjoitti
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Kyllä se on suomen lainsäädäntö ja lainsäätäjät maailman älymystöä. Joskus -80 luvulla muistan kuinka jatkettiin Toyota Hilux avolava autojen lavoja 5 senttiä pidemmiksi, koska suomen lainsäädäntö oli keksinyt normimitan lavalle. Samalla jatkettiin myös pakoputket, koska eivät saaneet päättyä auton korilinjan alle. Joten tästä opimme, suomen lainsäätäjät ovat viisaampia, kuin autotehtaiden insinöörit.(Pandemia @ Kesä. 14 2010,10:58) kirjoitti
Tosin taitavat viimein saaneet istua ylitöissä lakeja kirjoitellessaan ja väsyneet moiseen mielettömyyteen, koska nykyään ei taida olla ainoatakaan kotiloa missä putki enää sojottaa puskurin reunan alta.
Tässä vain muutama esimerkki joiden kanssa joutunut tekemisiin aikojen saatossa, näitä normeja on "muutama" lisää, jotka vetävät hymyä suupieliin kun asiaa tarkemmin ajattelee. *
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"