Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
    Onko kellään arvon foorumilaisella käytännön kokemusta miten ajettavuus muuttuu/huonontuu jos suositellun 170/60-17 takarenkaan tilalle asentaa 180/55-17 renkaan? Kääntyvyys kuulemma heikkenee, mutta kuinka konkreettisesti ajo-ominaisuudet muuttuu??
    Tähän saa toki muutkin kuin VFR kuskit vastailla.
    Honda VFR 750 F -96
    Yamaha FJR 1300A -04
    Pitäisi ainakin mahtua pyörimään ja olen joskus nähnytkin RC36:n tällä rengastuksella. Itse tyydyin ajelemaan tuolla 170/60:lla, kun ko. fillarin vielä omistin.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

RC36 > RC51
    Mullahan moinen on ollut tossa vajaan vuoden verran (siitä asti kun ton VFRn ostin). On kyllä normiston mukaan ylileveä tuolle 5" -vanteelle. Ihan OK toi nyt on ollut ajella, toki en paremmasta vielä tiedä.

Uusi vaihtamista odottava takarengas onkin sitten tuo 170/60, joten ehkä jo viikonloppuna olen viisaampi sen suhteen kumpi parempi. 90-luvun alun VFRssä on 5,5" takavanne, sillehän toi menis paremmin.
    VFR RC36
    Lähtökohtaisestihan kääntyvyys tahtoo huonontua mutta.....
    Sitten se kyllä riippuu monesta eri tekijästä, miten... ja kuinka paljon.

Yksi asia on jo mainittu vanteen/renkaan "normileveys".
    Renkaan ominaisuudet elävät hieman, jos liikutaan normien laidoilla, puhumattakaan että mennään niistä yli.

Toinen asia on itse rengas.... sen tyyppi.... profiili.... ym.
    Tällä on hyvin suuri merkitys käyttäytymisasiaan ylipäänsä.
    Rengas on siis HYVIN erilainen riippuen mitä alle ujutetaan.
    Pienen mausteen tuo vielä se, että saman "koon" renkaissa on yllättävänkin suuria eroja kanttien leveydessä.

Eli... mitä jäi käteen ? *

Ihan sama, kuin niin monen muunkin kysymyksen kohdalla.

Saa sellaisen vastauksen kun on kysymyskin *.
    Eli "tieto" ei juuri lisäänny.

Tuosta esittämästäsi rengashommasta voi tietenkin
    lausua kokemukseen pohjautuvia mielipiteitä, mutta silloin
    liikutaan yksilöidyn renkaan "tuntuman puitteissa ko. pyörässä.

Yhtenä "yleistoteamuksena" voisi myös sanoa, että tuo rengaskoon muutos ei "rauhallisessa" kurvailuissa ole mikään
    ongelma, valitun renkaan muut ominaisuudet tuntuvat ajossa paljon enemmän.
    Sitten kun lähdetään "huimistelemaan", huonot tekijät nostaa päätään ja korkealle. Tästähän harvemmin sitten mitään hyvää seuraa *.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
    onko vfr 800 vanne sit leveempi kuin vfr-750f mallin? eikös ne menis ristiin paikoilleen?
    800:han on vakiona kait tuo 180/55 kumi takana.
    VFR800 -98
    Lainaa kirjoitti
    Lähtökohtaisestihan kääntyvyys tahtoo huonontua mutta.....
    Tästä asiasta olen täysin eri mieltä, kokemukseni mukaan kääntyvyys paranee huomattavasti kun renkaan profiili keskeltä kasvaa ja tämän seikan olen myös käytössä havainnut.
    Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
    Nyt on vakiokoko alla. Eipä ole meno enää kantikasta, toki toi vanha 180/55 oli kulunut keskeltä melko reippaasti. Näyttää myös istuvan vanteella huomattavasti fiksummin toi leveämpi rengas. En siis kadu kapeampaan vaihtamista...
    VFR RC36
    Että päästään noiden kahden edeltävän kommentin jälkeen taas kartalle.....

Pidetään leveydet ja halkaisijat... ja niiden vaikutukset erillään.
    Tarkistetaan normistosta kumpi, 170/60-17 vai 180/55-17,
    on lähtökohtaisesti suurempi halkaisijaltaan... leveyshän on toki mainittu... ja unohdetaan ne tosiseikat, että
    minkä valmistajan... ja mikä rengas on kyseessä.
    Näissä on nimittäin yllättävän suuria eroavaisuuksia... ihan samoilla kokomerkinnöillä. Pinnan profiilista nyt puhumattakaan.

Siinä ollaan kyllä (mico) ihan oikeilla jäljillä, että sinällään takarenkaan halkaisijan kasvattaminen tuo hieman lisää "eloa käytökseen", mutta noin pienillä kokoeroilla "ne muut tekijät renkaassa" usein vaikuttavat paljon enemmän.... usein jopa kumoavat täysin... ja vievät jopa värään suuntaan pyörän kääntyvyyttä.

Eli äkkiseltään yksioikoinen asia on käytännössä kaikkea muuta kuin selkeä .

Jos siihen kääntymiseen halutaan lisää eloa, viisaampaa on
    yleensä hakea sitä muilla konsteilla kun alkuperäisiä rengaskokoja muuttamalla. Ovat usein halvempiakin... ne muut konstit.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
    Tänä talvena vaihdoin alle 180/55 kokoisen renkaan ajettuani aikaisemmin normikumilla. En ole huomannut eroa normaaliajon käyttäytymisessä. Kauden eka rata-ajo on vasta huomenna, joten nähtäväksi jää onko niissä oloissa erilainen tuntuma.
    <p>VFR 750F</p>
  10.  
    Jokatapauksessa normiston mukaan toi 180/55 on liian leveä tolle 5" -vanteelle. Mielestäni renkaan kyljet lähtee epätavallisen sivulle tolla renkaalla --> rengas ei ole vanteella siinä muodossa kuin se on suunniteltu. Ja halkaisija on tossa 180/55 pienempi kuin 170/60 joten se huonontaa siis kääntyvyyttä. Toki voi esim. laskea keulaa ton kompensoimiseksi...

Mulla siis vaihtui Misukan Pilot Road 180/55 tohon Pilot Road 2 170/60:een. Esim. jotain Shincon 180/55 -kumia en uskaltaisi tolle vanteelle harkitakaan kun ovat ilmeisesti normaalia leveämpiä.

VFR RC36