Joo joo, mutta nythän olikin puhe laseista kypärän kanssa. Eli käytännöllisistä ajohommiin. Mitkään lasit, oli ne sitten tonnin tai kahen, ei varmaan istu virheettömästi kypärän kanssa. Joten siinä mielessä tarkoitin että ei varmaan hirveä investointi jos ostaa harraste käyttöön halvemmat lasit jotka sopii sankojen puolesta kypärän kanssa. Kyllähän aika monella joka harrastaa jotain, on useammat lasit??? Itse en ainakaan tohtis juosta metsässä esim. suunnistaessa jos olis vaan yhdet lasit. Yhet työlasit oli povarissa kun hiekkapuhalsin, ja niitten linsseistä tuli entiset, kyllä ois kyrpiny jos ois ollut ainoat, ja viiden sadan lasit. No oli niin tai näin, köyhälle kaikki on kallista
Hajapusanisti
Itse suosin ainakin kypärän alle aurinkolaseja, sopivat oikein hyvin sinne kypärään. Ihan lasit kulkevat mukana eivätkä ole niin mukavat kypärän alla.
Ducati st4s -05
Moikka, olen motoristi ja optikko. Ei ongelmia lasien ja kypärän kanssa. Monet ovat käyneet Tampereella www.nakokentta.fi ja ongelmat on ratkaistu motoristin hinnalla. Olkoon kysymyksessä rillit tai piilolasit, homma hoituu vaikka iltaisin. terv. mikko
^ Yritysten mainoksille on täällä oma alue.. ;P
www.favoptic.fi tuolta 40 eurolla omat lasit mopoiluun. Voi olla korkeammat linssit mitä normilaseissa niin saa vähän laajemman näkyvyyden.
Myös aurinkolasit vahvuuksilla tuolta.. niin ja ei ollut mainos, ei työskentele tuollaMuitakin nettitilauspaikkoja varmasti löytyy
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Itsekki pelasin lasien kanssa ja kirosin huurtumista, niin silmälasien kuin visiirinkin, piilolinssit toimivat parhaiten itselleni... koppaa tuli kokeiltua jos jonkinlaista, tosin avattavaa ei...
Silmäleikkaus sitte muuttiki kaiken, eipä ole tarttenut miettiä sen jälkeen...![]()
Yamaha FZ6S -> Honda CBR 1100XX Super Blackbird -> Kawasaki ZZR 1400 '07
Nälkä kasvaa syödessä ;)
Sanoiko joku että: Laserleikkaus?![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Moi!(hidas57 @ Kesä. 10 2010,12:58) kirjoitti
Sama homma Caberg tripissä.
moi !(leijona59 @ Kesä. 09 2010,21:39) kirjoitti
mene rillit päässä kauppaan eiköhän siellä ole rillipäisiä myyjiä jotka ajavat motolla tiedustele heiltä tai mene ostamaan kypärä ystävälliset sangat.
ps. mulla on avo. avattava. sekä kiinteä kypärä:::toimii ai kaikki eri merkkisiä.
matei
Onko arvon kanssamotoristeilla kokemusta Drivewear linsseistä?
Ajatushan noissa on kaunis, mutta hinta- ja laatutietoa en oikein tahtonut löytää..
Olen vaan murjonut ne sangat sinne kypärään ja vähän aikaa asetellut. Välillä menee enempi ja välillä vähempi. Hermoja ja aikaa. Molempia on piisannut. Kypärät: X-lite 1003 ja X-lite 802 ja Shoei Multitec (poistunut valikoimasta).
Mulla on vähän tuon väriset "normi" arskat vahvuuksilla ja ne on todella mahtavat aurinkoisella kelillä. Ja myös kevättalvella, kun aurinko paistaa ja on lunta.
Kontrasti on monta valovuotta parempi kuin perinteisillä mustilla linsseillä. Eipä tule kypärän omaa aurinkovisiiriä paljoa käytettyä...
Käytän normi laseja tai arskoja ajaessani ja kypäränä on Schupertin C3, eli keulaportti-malli.
Kypärän voi pukea helposti ilman lasien poisottoa. Piilareita olen kokeillut ja kokeiluksi jäivät. Niillä ei nähnyt mitään
Leikkaus voisi tulla kyseeseen myöhemmin mutta jotenkin ajatus siitä että laserilla ronkintaan silmää ei oikein lämmitä mieltä.
Eikä sekään, että leikkauksen aikana näkökyky on hetkellisesti poissa pelistä...
Viimeksi muokannut: wellu_76; 25.02.2014 klo 21:26.
Honda Varadero 1000 2007
ex.Yamaha FZ-6 2004
Hieman OT.
Yritin juuri etsiä luetteloista endurokypärään sopivia ajolaseja joihin menisi silmälasit sisälle. Eipä luetteloissa juuri ole sopivia. Ehkä lasien käyttäjiä ei ole tarpeeksi että tehtaiden kannattaisi nämä asiakkaat huomioida. Pitänee ajaa ilman laseja tai harkita niitä piilareita.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
ihan hyvin on pärjänny shoei v-moto ja normi scotit... syksyllä hommasin OTG:t ja on kivemmat... eli ihan ok...
Suosittelen piilareita. Itse olen käyttänyt kuukausilinssejä viimeiset 3 vuotta, eikä laseihin ole paluuta.
Silikonihydrogeeliset yötäpäivää-kuukausilinssit ovat ihan eri kamaa kuin perinteiset kertakäyttöiset päivälinssit, joiden kanssa silmät kuivuivat kesken päivän ja päikkärit oli kielletty. Näitä ei edes huomaa pitävänsä.
Biofinityjä on tullut käytettyä kohta vuoden verran, ja ne ovat paljon mukavammat kuin aiemmat PureVisionit (1 ja 2).
Helppo tapa lähteä liikkeelle linssien hankinnassa on mennä Specsaversiin näöntarkastukseen ja sovittamaan heidän Easyvision Opteyes-nimellä myymiään linssejä - ne ovat uudelleenpaketoituja Biofinityjä, ja sama resepti käy siis niihinkin. Biofinityt saa halvalla netistä.
GSF 1250 SA -10
FZ6 S2 -07 (ex)
Yritin joku vuosi sitten kokeilla juuri noita silikonihydrojotain linssejä, mutta olivat ihan hirveät. Tuntuivat kokoajan silmässä ja silmät olivat kuivat. Pahin tilanne oli kun ei linssiä meinannut saada irti silmästä. Ja kaikkea muutakin ongelmaa oli. Kertakäyttölinssit olisivat jotenkin toimineet, mutta into loppui. Ilmeisesti mulla on sen verran tiukka luomen ja silmän välinen tila, jotta piilarit ei vain toimi. Joten "näköraudoilla" mennään. Oakleyn suorasankaiset kehykset toimivat hyvin![]()
Honda Varadero 1000 2007
ex.Yamaha FZ-6 2004
jos ostaa lasit ajamisen ehdoilla, niin kannattaa välttää pieniä laseja. koska esim kyykkypyörällä katsot niistä ylitse. Varsinkin kyykistyessä esim suoralla tms. Tai sivulle katsoessa katsot taas ohitse laseista. (ei haittaa tietysti jos ei ole kovin sokea).
Aurinkolasin kaltaiset on hyvät, koska ne on lähellä silmiä yleensä ja melko laajat, jotta auringonsäteet ei pääsisi silmään, tämä tarkoittaa, että myös näön kannalta tärkeä valo menee linssin läpi silmään eikä linssin ohitse.
normi touringissa tietysti on melko yksi ja sama jos saa ne vain päähänsä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Käytän tuollaisia tai sitten vähän vaaleampia Reiskoihin laitettuja linssejä voimakkuuksilla aina. Tummat ovat reissumiehelle turhat, varsinkin kun ajelee paikoissa, joissa on tunneleita. On mulla suorasankaiset tummuvat Oakleyt, mutta tummuvat väärällä tavalla ja ainakaan Instrulla ei ole ruskeiksi muuntautuvia.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Mä kävin leikkauttamassa silmät -5,5 + hajataittoa. Suunnilleen vuosi kului niin silmien kuivuminen on ohi, toisessa silmässä on hiukan huono näkö pimeässä (valopisteiden suttua), ei haittaa ajaessa mutta kaupungilla kävellessä pikkasen. Kuitenkin olen tyytyväinen, helpottaa niin paljon kaikkea!
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Itsellä ei ole kokemusta, mutta lankomiehellä oli tuollaiset valon vaikutuksesta tummuvat linssit joissain laseissa. Eivät käsittääkseni olleet tuota kyseistä merkkiä, mutta vastaavat. Eivätkä kyllä olleet ihan niin autuaaksi tekevä keksintö kuin mainostetaan. Reagoivat viiveellä valomäärän muutoksiin, eli esimerkiksi tunneliin ajaessa ei nähnyt sen enempää kuin tavallisilla aurinkolaseillakaan. Ja kyllä ne aurinkoisella säällä olivat aina ulkoa sisälle tullessa minuutin - pari tummat. Eivät myöskään tummuneet heti varjosta valoon tultaessa.
Tuosta on kyllä jo useampi vuosi aikaa, eli nuo tuon kaltaiset linssit ovat varmaankin kehittyneet siitä...
Ducati Monster S2R 1000 -07
Olen tutkinut asiaa nyt jonkin aikaa ja tiivistettynä lopputulos on että Arai ja Shoei passaa lasinkäyttäjille parhaiten. Arai vielä ehkä karvanverran Shoeita paremmin. Lasit menee heittämällä päähän eikä tarvii taistella.
Silmälasinkäyttäjänä mun mielestä kypärässä pitää olla ehdottomasti sisäänrakennettu aurinkovisiiri tai vähintään aurinkolippa. Ostin juuri Shoein Hornet DS:n jossa on em. lippa, mutta käyttökokemuksia ei vielä ole. Toimii kuitenkin hyvin paksusankaistenkin lasien kanssa.*
* olen tottunut käyttämään suora-aisaisia laseja joissa on usein paljon kumia aisoissa. Tällaisten lasien tunkeminen kypärään, jota ei ole suunniteltu lasien kanssa käytettäväksi on joskus käytännössä mahdotonta.
Esim. X-liten jotkut mallit on ohimolta niin tiukkoja että laittamatta jäi.
KTM 690 Enduro R -2014
Moto Guzzi Griso 850 -2007
Yamaha XT660 Z Tenere -2009
Ducati Monster 696 -2008
Triumph Scrambler -2008
H-D Sportster 883 L -2007
Kawasaki ZR-7 -2000
"Silmälasinkäyttäjänä mun mielestä kypärässä pitää olla ehdottomasti sisäänrakennettu aurinkovisiiri tai vähintään aurinkoloppa."
teippaa visiirin yläreuna mustalla teipillä pari kerrosta. Tulee yläpuolinen keinohorisontti.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Aika monessa Shoeissa on ns. silmälasikanavat. Eli sangoille on tehty läpimenoreitit kypärään.
Itse menen Femtolasikilla. Toimii säässä kun säässä![]()
Kawasaki ZZR 1400 -13 ex: Honda CB1000RA -11, Honda CB600F Hornet -09
Täältä ääni HJC R-pha 10 :lle
On sangoille todella hyvät lokoset pehmusteissa ja on muutenkin mukavin sekä kevein potta mikä päässä on käynyt.
Itsellä käytössä joko tavalliset silmälasit tai sitten juurikin tuolta favopticista hommatut polaroidit vahvuuksilla.
Kypärässä vielä todella tehokas ilmastointi, joka avaa myös silmälasit huurteesta![]()
Nyk:Kawasaki ZRX 1100R
Exät: Aprilia Tuareq 125, Yamaha tenere 600, Honda AT 750, Honda cbr1000f, Suzuki gsf 1200s, Suzuki dr 800, Suzuki gsf 1250s, Aprilia Caponord 1000, Kawasaki ZRX 1100R, Suzuki Dl 1000
Mulla sopii Schuberth SR1:n kanssa glasit ihan mukavasti päähän. Edellisen Marushin RS999:n kanssa mahtui myös, mutta glasien sangat meni potan pehmusteiden saumakohtaan ja ina kun kypärää pikkasen heilutteli päässä, niin glasit liikku kypärän mukana. Schubessa ei ole ainakaan mun päässä tuota ongelmaa. Schuberthin pehmusteissa on myös lasien sankojen kohdalla sellainen "sileä" nukkaamaton kangas, kenties juurikin silmälaseja varten??
PS. Puhallus ratsioissa erittäin mukava setuppi, potta on päähän niin just, ettei pilli yllä suuhun ylä- eikä alakautta. Eikun potta pois päästä, eli ensin hanskat kädestä, sitte lasit päästä, sitte ähelletään tupla-D remmi auki. Tässä kohtaa yleensä koppalakin naama alkaa mutristella. Sitte potta päästä ja puhallus. Sitte puolta rauhallisemmin vermeet takasi päälle. Ja aina pitää muistaa pysäyttää pyörä siten keskelle kaistaa ettei takana jo puhaltanut kotilo pääse kummaltakaan puolelta ohi..![]()
Honda Fireblade HRC 2012
Mikäs yhden miehen protesti tuo on? Ketä hyödyttää tuollainen toiminta..?
Työtään ne tekee ja hyvä kun sentään yrittävät kitkeä rattijuopot tuolta liikenteen seasta pois.
Ja pääseehän noista "etuilevista"autoilijoista melko nopeeta ohi(pyörästä riippuen toki)
Mutta asiaa, Shoei Neotec tosiaan on hyvä silmälasipäiselle. Aikasemmin oli Arai Chaser, johon myöskin meni mukavasti silmälasit. Taitaa useimmissa olla se ura silmälasien sangoille, mut se on sitten eri asia et osuuko kaikilla sangat just noille kohdille.
Viimeksi kun laseja uusin, niin taivuttivat suoriksi sankojen päät siellä optikolla kun pyysin. Sanoivat myös, että monet tulevatkin kypärän kanssa sovittamaan silmälaseja, että varmasti on kypärään käypäset pokat![]()
Honda CB350K4
"Work Less - Ride More"
Mulla on tollaset autoilua varten. Toimii ihan kivasti, tosin tummuminen vähenee aika paljon auton sisällä, koska auton lasit suodattaa aika paljon UV-valoa pois. Hintaa en nyt muista, mutta niinhän siinä kävi, että kaupan päälle tulevien aurinkolasien sijaan mulle tuli tavalliset lasit. Eli noi maksoi enemmän kuin käyttölasit kaikilla pinnotteilla ja kevennyksillä. Mitkään muotitietoisen valinnathan nuo eivät ole, sillä linssi on "tyylikkään ruskea".
Kypärän kanssa en ole noita käyttänyt, sillä menen mielummin iridiumilla kuin aurinkolaseilla.
Tuosta lasien heilumisesta kypärän heilumisen mukana kommentoisin sen verran, että silloinhan pitää heilua päänkin tai ajat liian isolla potalla. On huonon potan tai vääränlaisen pleksin merkki jos kypärä elää "puhtaassa" ilmavirrassa ajettaessa. Noissa jutuissa on mun kokemuksen mukaan todella paljon eroja, sillä jotkut valmistajat ovat oikeasti käyttäneet rahaa suunnitellakseen kypärän joka ei aiheuta itselleen tärinöitä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..