Kävin tänään koeajamassa yhtä K1200S:ää (vm. -07) ihan vaan mielenkiinnosta (tiedän ettei näin kannattaisi tehdä kun se yleensä tietää rahanmenoa *). Pyörä tuntui tosi hyvältä kun nopeus oli yli 100 ja huomasi että autobahnoille oli varmaan suunniteltu, kun mitä kovempaa ajoi sitä paremmalta tuntui. Merkittävä havainto oli kuitenkin että kun nopeus aleni 50:n korville niin pyörä oli tosi vaikea kääntää. Normaali työntöohjaus ei toiminut vaan pyörä pisti kovasti hanttiin. Miten on onko tämä "ominaisuus" ja johtuuko mahdollisesti etujousituksen rakenteesta vai mistä? Myöskin pyörä kävi erittäin epätasaisesti tyhjäkäyntiä vaikka olikin jo lämmin (aivan kuin ei olisi saanut riittävästi menovettä). Osaatteko sanoa olikohan vehkeessä jotain vikaa te jolla on enemmän kokemusta ko. laitteesta? Jossakin testissä sanottiin että kulkee kuin juna raiteilla. Ei kai se nyt sitä tarkoita ettei se käänny mihinkään *
.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Omakin K12S on todella kankea pikkuvauhdissa ja pikkukierroksilla ajo on vähän nypyttävää, joten eiköhän kyse ole ominaisuuksista. Tyhjäkäynnin epätasaisuudesta ei ole tietoa.
Ko. vehje ei sovellu "pilluralliin" vaan baanalle. Itseasiassa se on aika epämiellyttävä kaupunkiajossa pitkän akselivälinsä, nypytyksen ja omintakeisen jousituksensa johdosta. Jostakin syystä kuitenkin voisin vaihtaa omani vain K1300:n.![]()
R1250GS
Se vaatii vähän riuskempia otteita, akseliväli on todella pitkä(fjr on lyhyempi). Taittuu tosi hyvin kunhan käskee, jopa radallakin. Eikä sil kannata paljoa hiipiä 2000 kierroksilla, pienempää vaan sisään, ei nypytä.
Kuulostaa ehjältä. Pikkukierroksilla käy vähä epätasaisesti ja oikein kuumalla ehkä tyhjäkäynnilläkin vähä aikaa, mutta kääntyy se ainakin vauhdissa ihan suht. herkästi, mutta pitkähän se on. Kyykkyihin jos vertaa niin ei käänny herkästi, mutta jos vertaat johonkin Blackbirdin tyyppisen niin aika samaan tyyliin menee. Ajolinjaa voi kuitenki muuttaa vaikka kesken mutkan ja se ei ole moksiskaan. Kuluneet renkaat voi aiheutta lisäkampeamisen tarvetta mutkissa.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Jep, kyllä k1200rs tuntui kankealta hiljaisessa ajossa. Liikenneympyrässä se väkisin tuntui vetävän tosi kovaa sisään päin ja muutenkin oli yliohjaava.(Pete2 @ Touko. 22 2010,21:08) kirjoitti
No sitten mittailin renkaitten ilmanpaineen, takana oli 2 ja edessä vähän enmmän. Laitoin taakse 2,9 ja eteen 2,7 ja tuntui että lähti 100 kg pois pyörän painosta, eli tuntuu nyt kaupunkiajossa paljon kevyemmältä. Ehkä nuo paineet ovat nyt hieman yläkantissa ja renkaatkin ovat jo vähän tasaiseksi kuluneet keskeltä. Renkaiden ilmanpaineen tarkastus on niitä perusjuttuja mutta jotenkin se pääsi keväällä unohtumaan.
^Tuossa ei nyt ollu RS:stä kyse. Vaan jos noita kahta vertaisi toisiinsa, niin kyllä ässä on RS:ään verrattuna kaikkea muuta kuin kankea.
Millaisessa kunnossa ässän renkaat mahtoi olla ja miten lie ilmanpaineiden laita. Itse en moista kankeutta ole ässässä havainnut..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
noista koeajopyöristä ei tiedä, vaikka olis ollut lussu eturengas.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Minulla on K12R, joka on aikalailla sama mopo. Ero taitaa olla lähinnä katteiden puuttumisessa ja vähän korkeammassa stongassa. Sen olen huomannut, että tällä mopolla yläkropan täydellinen rentous on erittäin tärkeää. Tärkeämpää kuin meidän talouden muissa mopoissa.
Vähänkään rautakankena niin ajosta tulee todella kulmikasta ja mutkittelevaa. Kädet ja hartiat täysin rentona mopo toimii kuin ihmisen mieli. Se taas voi olla tottumattomalle kaupunkivauhdeissa hankalaa tunnetuista ominaisuuksista johtuen (nykiminen tyhjäkäynnin tuntumassa, voimansiirron välykset).
Myös pikkuvauhdissa kanttaaminen pitää tehdä rennosti, jos sitä alkaa vääntämään stongalla väkisin niin kankeaksi menee. Homma toimii pienillä vauhdeilla minun mielestäni enemmän painonsiirroilla ja taas sillä rentoudella.
Kovemmissa vauhdeissa taas vaatii reilua työntöä ja toisesta kahvasta vetoa, painonsiirrolla ei ole paljoakaan vaikutusta ennen kuin mopon on saanut kallistumaan.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Sopimattomat/kuluneet renkaat ja mahdollisesti vikaa ilmanpaineissa, niin jo menee bemarinkin ajettavuus erityisesti hitaassa vauhdissa huonoksi.
K12-pyörissä on myös hiukan omituinen tyhjäkäyntiautomatiikka, mikä osaltaan sotkee käytöstä hitaassa ajossa.
Mutta kaikenkaikkiaan kelpopyörä, pikkutuunauksella vieläkin parempi.