Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Olen ajatellut hankkia työmatka/matkapyörän ja yksi vaihtoehdoista on F800ST. Miten soveltuu pidempään matkaan yksi ajettaessa? Toinen vaihtoehto on Deauville.
    Nykyinen mopo on puolikas valkokilpihusse.
  2. #2
    Yksinkertainen vastaus: hyvin ... siis ST! Perustelut: koska sopii hyvin kahdellekin (ainakin, jos kuski ja kyyditettävä eivät ole turpeita mätisäkkejä).



  3. #3
    Itselläni kokemusta 40 tkm ST:stä ja sen perusteella totean, että sopii hyvin pidemmällekin matkalle. Toki pitkää matkaa ajetaan mopolla kuin mopolla eli se on lähinnä kuskin asenteesta kiinni. Oman pyöräni katteen suojaavuutta olen parantanut laminar lip:illä (netistä varmaan löytyy lisätietoa), koska alkuperäinen pleksi on aivan liian matala.

    ST:llä on myös hauska kurvailla pieniä ja syheröisiäkin teitä keveytensä ja hyvien ajo-ominaisuuksiensa puolesta.

    Erinomainen polttoainetalous eli alle 4l/100km pääsee Suomen maantienopeuksilla. Motarilla menee sitten >4l.

    En ole Deauvilleä ajanut, mutta oli se minullakin vaihtoehtona, kun viimeksi olin mopoa hankkimassa. Päädyin STen, koska se on suorituskykyisempi ja paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustettu (jarrut ok ja kallistusvaraa riittää kovempaakin ratakurvailuun), eli voisi summata:sporttisempi. Deauville on varmaankin mukavampi (pystympi ajoasento, isompi pleksi) ja moottori&voimansiirto perustuu 90-luvun Honda Revereen eli lastentauteja ei taida olla. Toki nykyinen 700-kuutioinen versio on varmasti kehittynyt melkoisesti Reverestä.
    BMW F800 ST
    Honda CBF600 S
    Yamaha XJ600 S Diversion
  4. #4
    Aika pahan laittoi.
    Molemmat kelpo laitteita, mutta mikä on "pitkä matka" ?
    f800st tiedän ajettaneen rautaperseitä useita naisen ohjastamana mm.1500gold !! Sopii varmasti työmatkoille/matka-ajoon.

    Mutta deauville saman tyyppinen mm.huoleton kardaani valmiina sivulaukut joilla yksinäinen pärjää ilman takalaukkua. Ajoasento todellakin pystympi.
    Luepa IBA Finland sivuilta villellä ajettua rautaperse maratonia 30xss1000 putkeen.....
    http://www.ibafinland.fi/ibaf_cms/

    Siinäpä sulle pähkäiltävää kumman otat koeajolle mars saattaa helpottaa valintaa. Metsään ei mene kovin pitkälle jos otat kumman vain.
    ST 1300abs -05,
    ex ST 1100 -97

    http://www.panfun.fi


    "Voihan se köyhästä tuntua kalliilta"
  5. #5
    Kyllä pitkä matka pitää sisällään mahdolliset rautaperseen. Perheellisenä kun ei kuitenkaan voi ajallisesti käyttää paljoa pyöräilyyn, niin ehkä määrällisesti sitten . Olen kyllä seurannut maratoonia ja ilmeisesti ainoa Teuwon huono puoli näyttää olevan voiman puute alakierroksilla.
  6. #6
    Olen molemmilla ajanut, muun muassa tuossa IBA Maratonissa yhden 1000 mailin legin Deauvillella. ST oli enemmän minun makuuni alustansa ja ajettavuutensa puolesta, mutta kaiken rehellisyyden nimissä itse ottaisin pitkämatkailuun yhtä pykälää isomman matkapyörän.

    Ovat kyllä molemmat ihan mainioita yleispyöriä, ja NT:n etuna on valmiiksi hyvä pleksi ja penkki (ainakin max 180 cm pitkälle).

    Viime lauantaina seurasin vierestä kun kaveri vei Ahvenistolla ST:tä. Yllättävän hyvin taipui sporttisempaankin ajoon, vaikka terävintä paukkua ei löydykään. Itse en sitä ole radalla koittanut.

    Huonoon pyörään tuskin päädyt, otit kumman otit.

    (Älä käy ajamassa RT-Bemaria tai KS:ää. Ei sitten harmita.)
  7. #7
    Moto-ykkönen numerossa 3/2008 on mielenkiintoinen ja erittäin laaja matkatestiraportti F 800 ST mallista. Vanhoja lehtiä pystyy tilaamaan www.moto1.fi sivuilta.
    Matkatestissä annetaan erittäin positiivinen kuva pyörästä.
    Suorituskykyä kehutaan riittäväksi , ketteryyttä ja käsiteltävyyttä ylistetään sekä erittäin alhaista polttoaineenkulutusta. Hiljaista ja huoletonta hihnavetoa kehutaan myös.
    R 1200 GSA LC

    Aikaisemmat:
    GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
  8. #8
    Varmaan isommat olis parempia, mutta ainakin saman ikäisistä saisi maksaa tuplaten. Mikäs noista isommista vanhemman vuosimallin pyöristä olisi sitten suositeltava? Bemusita siis.



  9. #9
    RT on aina varma valinta, melkeinpä vuosikerrasta riippumatta. Bubbling under R1150RS, pienen kokemuksen perusteella aivan mahrottoman hyvä pyörä.

    Jos et tykkää boksereista niin K-sarjalaisissa on hyviä matkapyöriä sielläkin. Edullisesti piiiitkän matkan koneeseen voisi päästä käsiksi esim. K1100LT:n kautta, tai hiukan kevyemmin kattein K1100RS.

    Viimeinen ylläriveto: vähäinen värinä kolmipyttyisessä rivikoneessa, asiallinen ajotuntuma vaikka hiukan vanhahtava, hyvät katteet ja varmasti saa halvalla. Kestää isältä pojalle. K75RT.

    Bemareissa on kyllä nimenomaan matkapyöräilyyn tehty niin moni asia oikein, että minulle on piisannut. Kaikkea on pitänyt kokeilla Sachs Madassista VMAXiin ja vähän muuhunkin, mutta ei ole bemarista houkuttanut vaihtaa. Hyviä on kyllä muitakin, ei sillä.
  10. #10
    Lainaa (Juha1957 @ Kesä. 08 2010,19:43) kirjoitti
    Varmaan isommat olis parempia, mutta ainakin saman ikäisistä saisi maksaa tuplaten. Mikäs noista isommista vanhemman vuosimallin pyöristä olisi sitten suositeltava? Bemusita siis.
    Vanhemmista Bemuista *R 1100 ja R 1150 RT *ainakin soveltuu erinomaisesti matkailuun.

    F 800 *malleista vielä:

    Veijo Saanon *laajoista Moto-Ykkösen koeajoraporteista selviää tosiaan aika paljon. Veijo on testannut *F 800 S , F 800 ST ja F 800 R *mallin. *Hän toteaa testissä *että 800 moottori antaa dynomittauksen mukaan ilmoitettua enemmän tehoa *ja *suorituskyky F 800 pyörillä on samaa tasoa kuin R 1200 *pyörillä. 0-200 km/h n.13sek *ja *ohituskiihtyvyys = sitkeys isolla vaihteella jopa parempi kuin isolla boxerilla .
    Tähän on tietysti selvä syykin:
    F 800 sarjan pyörät ovat huomattavasti kevyempiä kuin R 1200 mallit . Saman *totesi Bike lehtikin kun vertaili F 800 GS ja R 1200 GS mallia. Huippunopeus oil sama ja sitkeys isolla vaihteella oli jopa parempi F 800 GS mallilla .
    F 800 pyörissä *on tiheämpi *välitys , ottaa rajoittimeen asti jopa 6-vaihteella *(mittarinopeutta n. 240 km/h) .
    Veijo mainitsee myös sen että välitykset eivät silti ole liian tiheät koska polttoaineenkulutus on niin alhainen ainoastaan 4,2 litraa .

    Mitoiltaan *800 mallit ovat *sirompia ja pienempiä verrattuna esim. R 1200 malleihin. Jos kuljettaja / matkustaja ovat *kookkaita niin R 1200 mallit ovat varmaankin tällöin mitoitukseltaan parempia. Veijo Saano kirjoittaa matkatesitssä että hänelle (184 cm) ST mallin ajoeasento on kuitenkin riittävän tilava ja esim polvikulma jää mukavan rennoksi.

    Ehdottoman hyviä vaihtoehtoja varmasti molemmat moottorivaihtoehdot *F 800 ja R 1200 jos Bemareista on kyse.



    R 1200 GSA LC

    Aikaisemmat:
    GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
  11.  
  12. #11
    Kiitoksia neuvoista. Nyt pitää alkaa suunnittelemaan koeajoja ja pitänee käydä ajamassa myös pari isompaa bemua. Tuo rautapersehomma jäi kytemään mieleen pari vuotta sitten yhden heinolalaisen raksaäijän mainostamana. Laitan kyllä tänne tiedon, jos päädyn baijerilaiseen.